Spring naar bijdragen

Nieuw Aardecache Dieptepunt? Gc2Hb84


barny

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

 

Wat vinden jullie van dit soort aardecache’s, is dit wel volgens de aarde cachereglementen, zo ja, is dan dit niet de “nieuwe” virtuele cache , zo nee, kan en word er iets mee gedaan om dit nu tegen te gaan en in de toekomst?

 

 

Het doel van een earthcache is dat je er iets van opsteekt, dit door enkele vragen te stellen over de locatie waar de earthcache ligt. Om deze te beantwoorden zul je toch een bord moeten lezen of een beetje op internet moeten zoeken. Dat is het hele idee van een earthcache.

 

En dat er dan geen doosje ligt is misschien jammer, maar daar gaat het bij een earthcache niet echt om, het gaat om de educatieve waarde. (alhoewel die soms ook ver te zoeken is :D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Gewoon een vraag toevoegen die alleen op locatie kan worden beantwoord had ook gekund.

 

....een doosje op de locatie neerleggen, had ook gekund.

 

....de cache gewoon zo laten had ook gekund...

 

soms is een keuze lastig

 

...maar het blijft een keuze

 

in dit geval de keuze van de CO.....en die kun je respecteren.....of niet....weer een keuze. ;)

 

 

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny, Ik ben een platinum earthcacher. Dat betekent dat ik eartcaches gelegd heb. En earthcaches log. Ik geef onmiddellijk toe dat mijn eerste earthcache (http://coord.info/GC1QC2E) niet veel bijzonders is.

 

Mijn tweede earthcache is totaal anders: http://coord.info/GC22XE7 Hier lees je in de logjes dat mensen een prachtige wandeling gemaakt hebben om bij deze earthcache te komen en ook de waterval zelf wordt indrukwekkend gevonden. Iedere keer als er een logje binnenkomt denk ik weer terug aan die prachtige vakantie.

 

Dat heeft er toe geleid dat ik tijdens mijn vakantie op Madeira een vergelijkbare earthcache gemaakt heb: http://coord.info/GC2H9AD Helaas is op dit moment het pad langs die berg afgesloten, je kunt er wel via een derde pad komen, maar dat staat niet in de reisgidsen. Tot nu heeft nog niemand deze earthcache gevonden.

 

Binnenkort begint het vakantieseizoen weer, ik verheug me nu al op de logjes.

 

Wat betreft het loggen van earthcaches. Ze staan nu eenmaal op de kaart en dan kan ik het niet laten om er toch een bezoekje aan te brengen. En je komt vaker in een mooi gebied dan bij een carpoolcache.

 

Je hebt gelijk dat als ik weer bij een watermeter uitkom dat ik dan denk: Moet dat nou weer een earthcache bij een watermeter, daarbij komt nog dat die watermeters vaak het slachtoffer zijn van vandalisme. (Ik weet van ten minste een traditional bij een watermeter die is omgezet in een earthcache omdat de cache iedere keer geript danwel gesloopt werd.) Aan de andere kant vind ik het dan wel weer geinig als de cache eigenaar de moeite doet om de gemeten waterstanden in een grafiek te zetten, zoals bij http://coord.info/GC2N696

 

Tc

bewerkt door technetium
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eeeeh, ik heb op zich weinig met earthcaches. Ik wil graag m'n naam achterlaten op een logrol of in een logboek. Dat kan bij EC's niet. Als ze eruit zouden vliegen, zou het mij niet uitmaken, ik zou er geen traan om laten. Als ik ze overigens tegenkom, of er ligt er eentje in m'n "thuis"omgeving, dan bezoek ik em wel :rolleyes:

 

Dat ik genoemde earthcache gelogd heb, heeft in dit geval alleen te maken met de nieuwe challengecache in Groningen. Deze EC is de enige cache in een bepaald vak. De antwoorden waren zo gevonden, en tegenwoordig hoeft een foto niet meer. Ja, je zou kunnen stellen dat een earthcache verworden is tot een ordinaire virtual... of een armchaircache zoals het ook wel heet.

 

Als men zich er aan stoort dat ik die cache gelogd heb, ik haal m'n foundlog met alle liefde weg. Mij een biet.

Ik laat em ook met alle liefde staan, mij ook een biet.

Gaat het me om de puntjes? Soms wel, ook ik ben een puntjesjager.

In dit geval ging het me daar totaal niet om, ik wilde kijken wat ik aan die challenge kon doen.

Alle andere ec's heb ik gewoon echt bezocht.

 

@Barny: je stelt altijd dat je en cache mag loggen, zolang je je aan de regels houdt. Dus bij een multi gelijk op het eindcoördinaat aflopen en de cache loggen is geen probleem. Je hebt immers je naam achter kunnen laten in het logboek, en volgens de regels mag je de cache dan loggen. Ik vind dat ook helemaal geen probleem. Lekker doen. Bij een earthcache is dat tegenwoordig hetzelfde. Je hebt de vragen beantwoord, opgestuurd en toestemming van de eigenaar om te loggen. Meer hoef je tegenwoordig niet meer te doen. Ik heb me wat dat betreft keurig aan de (huidige) regels gehouden.. toch?

 

edit: enkele tikvauten eruit gewipt en één zinnetje toegevoegd

bewerkt door Malyenki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny, voor het grootste deel kan ik me in je betoog helemaal vinden.

Toen de eerste earthcaches kwamen vond ik de meeste nog leuk, al snel daalde de kwalitiet omdat, ik zeg het nu in mijn eigen woorden, bij ieder geologisch infobord een earthcache bleek te moeten liggen.

Het aantal earthcaches dat ik afgelopen jaar bezocht heb (ik zeg bewust "be"zocht want van zoeken naar iets is er meestal geen sprake meer) is als ik me goed herinner gedaald tot 2 (omdat we toevallig in een groep waren en de rest erheen wilde).

Aan de andere kant, net zo vaak er op een forum geklaagd wordt over micro's die op nietszeggende plekken uit het raampje lijken gegooid te worden: zolang er een "markt" voor is, zullen er ook bezoekers voor blijven bestaan. Met de earthcaches niet anders.

Het afschaffen van de verplichte logfoto's (wat gezien de listings zelfs niet bij alle earth-reviewers is doorgedrongen) had moeten leiden tot earthcaches waarbij je "echt" ter plekke iets moet doen en moet/kunt leren. Het lijkt alsof dat laatste maar zeer gedeeltelijk gelukt is. Een enkeling heeft zich moeite gedaan om echt iets beters ervan te maken dan dat de earth-eisen voorheen waren, voor het grootste deel is er (zo is mijn persoonlijke mening) weinig veranderd aan de aard van de nieuwe earthcaches ten opzichte van de oude.

Of cachers daar iets aan moeten, kunnen of willen doen betwijfel ik. Groundspeak ziet er kennelijk heil in.

Als de trend zich doorzet en (ooit ook in Nederland) op iedere vierkante kilometer een earthcache ligt zal de earthsociety/groundspeak vanzelf wel actie gaan ondernemen, net als toendertijd bij het afschaffen van de virtuals is gebeurd.

Greetz Bloodwoosj, die earthcaches eigenlijk alleen nog gebruikt om op vakantie interessante plekjes te vinden en dan meestal ontdekt dat er al heel lang een traditional ligt die vele jaren ouder is als de earthcache ter plekke...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lange tijd was er hier in Italië, waar ik woon, maar één earthcache (GCPAFF). Dat was nog een 'echte':

"Larderello is the Italian Capital of the geothermal phenomena known as “soffioni” (geysers). Situated in Tuscany at 390 m, the area is rich of phenomena as soffioni (geysers), fumarole (mofettes) and lagoni (hot springs), well known since the Etruscan-Roman age (III century B.C.).

Laredello takes its name from François-Jacques de Larderel who first utilised the heath of steam to extract borax. In Larderello is placed a Museum (Museo della Geotermia) were is shown history of the exploitation of geothermal energy in all its aspects, from research to drilling, to the various systems for using geothermal fluid for the generation of electricity, thermal power, and mechanical power. Original models and equipment cover the history of drilling from the beginning when the power of geothermal steam was utilised for the first time in the world in 1904 to produce Electric Energy."

Overigens viel hij mij in de praktijk nogal tegen, maar dat terzijde. Dezelfde verschijnselen komen m.i. veel beter tot hun recht in de (voor Italiaanse begrippen) niet zo ver van deze earthcache af gelegen cache GCQTWT.

Inmiddels zijn er veel meer earthcaches, al is er nog niet zo'n wildgroei als in Nederland. De toren van Pisa had al lang een virtual (voor dat soort locaties waren de virtuals denk ik oorspronkelijk ook bedoeld: ècht bijzondere locaties waar het plaatsen van een fysieke cache problematisch is (al kun je een nano toch bijna overal wel kwijt eigenlijk). Nu heeft de toren van Pisa ook een earthcache. En ook al staat er een leuk semiwetenschappelijk verhaalte bij, voor mij had het niet echt gehoeven. Wat wel opvallend is, is dat deze twee caches allebei al een enorme hoeveelheid 'favorites' gescoord hebben. ik geloof de meeste van heel Italië, op de cache bij he Colosseum na. Waaruit maar weer blijkt dat waardering voor caches op allerlei criteria gebaseerd kan zijn, in dit geval gaat het overduidelijk puur om de beroemdheid van de bijbehorende monumenten.

bewerkt door kdv
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny toch! Er is iets met hand en eigen boezem. Ga een ander niet dicteren hoe en wat geocaching is. Er zijn voldoende mensen die veel plezier beleven aan het Earthcachen. Je hebt zelf ook ergens geschreven dat je in je log laat weten wat je van een cache vindt. Op naar Rottumerplaat dus!

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga een ander niet dicteren hoe en wat geocaching is. Er zijn voldoende mensen die veel plezier beleven aan het Earthcachen. Je hebt zelf ook ergens geschreven dat je in je log laat weten wat je van een cache vindt. Op naar Rottumerplaat dus!

 

Mmmm...volgens mij wordt er niets "gedicteerd", tenminste als IK het goed lees.

 

Barny legt slechts uit waarom hij bevooroordeeld is (omdat hij een bepaalde mening over bepaalde caches heeft) en stelt vervolgens een vraag, wellicht om toch ook wat andere meningen voorbij te laten komen, waardoor hij zijn frustratie vanuit andere hoeken belicht kan zien?

 

Niks dicteren, gewoon deze VRAAG (even voor de duidelijkheid)

 

Wat vinden jullie van dit soort aardecache’s, is dit wel volgens de aarde cachereglementen, zo ja, is dan dit niet de “nieuwe” virtuele cache , zo nee, kan en word er iets mee gedaan om dit nu tegen te gaan en in de toekomst?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stop met geocachen en ga postzegels verzamelen, om dan te gaan klagen over scherpe randjes, zoekgeraakte collecties en loupes die minder vergroten dan de fabrikant aangeeft!

:lol1:

Dat was lachen (waarvoor dank). Tsja, wij leggen ook earthcaches (inmiddels twee) en hebben meestal erg veel lol in het zoeken van earthcaches. Natuurlijk moet je 'er geweest zijn', dat lijkt me ook in de geest van het spel. Het is echter wel frappant dat de man die - getuige het verhaal in een ander draadje - coördinaten van caches (niet gelegd door hem zelf) beschikbaar stelt aan iedereen die dat vraagt, nu een purist blijkt als het gaat om aardecaches. Let wel: ik ben het er (natuurlijk) mee eens dat de regels gerespecteerd dienen te worden: een foto eisen mag niet en je dient de plek bezocht te hebben.

 

Verder is het volgens mij met earthcaches als met alle andere caches; je hebt geslaagde en minder geslaagde uitvoeringen.

 

Edit: dan nog even de antwoorden op 'de vraag': 1) nee, is m.i. niet volgens de regels 2) ja, dan lijkt het een nieuwe virtuele cache 3) ja, melden bij GC.com.

bewerkt door GuitarArnie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga een ander niet dicteren hoe en wat geocaching is. Er zijn voldoende mensen die veel plezier beleven aan het Earthcachen. Je hebt zelf ook ergens geschreven dat je in je log laat weten wat je van een cache vindt. Op naar Rottumerplaat dus!

 

Mmmm...volgens mij wordt er niets "gedicteerd", tenminste als IK het goed lees.

 

Barny legt slechts uit waarom hij bevooroordeeld is (omdat hij een bepaalde mening over bepaalde caches heeft) en stelt vervolgens een vraag, wellicht om toch ook wat andere meningen voorbij te laten komen, waardoor hij zijn frustratie vanuit andere hoeken belicht kan zien?

 

Niks dicteren, gewoon deze VRAAG (even voor de duidelijkheid)

 

Wat vinden jullie van dit soort aardecache’s, is dit wel volgens de aarde cachereglementen, zo ja, is dan dit niet de “nieuwe” virtuele cache , zo nee, kan en word er iets mee gedaan om dit nu tegen te gaan en in de toekomst?

 

Grappig dat je alleen de laatste alinea uit Barny's post quote.

Pak de rest van post en ook zijn posts in andere topics er even bij en lees opnieuw het woord "dicteren".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny toch! Er is iets met hand en eigen boezem. Ga een ander niet dicteren hoe en wat geocaching is. Er zijn voldoende mensen die veel plezier beleven aan het Earthcachen. Je hebt zelf ook ergens geschreven dat je in je log laat weten wat je van een cache vindt. Op naar Rottumerplaat dus!

daar kan je niet met een busje komen :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ik niet geheel onbevooroordeelt ben, en dat ik het helemaal niets vind, en omdat ik het begrijpelijk vond dat virtueels toentertijd waren afgeschaft, vond en vind ik het nog steeds onbegrijpelijk dat groundspaek de ziel van geocachen voor dollars heeft schaamteloos heeft verpatst aan die lui van de aardecache's,

 

Ik ben er van overtuigt dat bij elke aardecache die hier in Nederland bevind ook met een beetje nadenken van de cache eigenaar een fysieke cache had kunnen liggen.

 

Tegenwoordig is elk stukje krijtsteen wat er in Limburg aan de oppervlakte zit, elke watermeter in de verdrogende bossen, veel eendenkooien. Stukken zand kilometers onder de grond en Zelfs een gemaal in Lemmer als aardecache neergezet.

 

Er waren acht ik ook wat regels waar de aardecache aan gehouden moeten zijn, maar sinds kort is er in mijn opzicht weer een treurig dieptepunt bereikt, een aardecache waar twee vragen op internet opgezocht moet worden en een foto (ik dacht dat, dat niet meer "verplicht" kon worden) geplaatst moest worden om de CO te overtuigen dat je in de buurt ben geweest.

 

En dat resulteert dan ook meteen in zielige logjes van mensen die "in de buurt" zijn geweest of vroeger er ooit eens "in de buurt" zijn geweest of volgens mij helemaal nooit niet "in de buurt" zijn geweest en gewoon een verzinsel uit de dikke duim ophangen.

 

Nu mijn vraag aan al die mensen die door vele versierselen als bonzen, zilveren, gouden en platina aardecache master sterren laten blijken dat ze ow zo "trots" zijn op hun "verdienste" in het aardecache gebeuren.

 

Wat vinden jullie van dit soort aardecache's, is dit wel volgens de aarde cachereglementen, zo ja, is dan dit niet de "nieuwe" virtuele cache , zo nee, kan en word er iets mee gedaan om dit nu tegen te gaan en in de toekomst?

 

Barny

 

 

 

Gelukkig noem je nu niet iedere cacher die Eartcaches doet een onbenul.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...