Spring naar bijdragen

Gps Verspringt Bij Cache-Plaats


Rob26

Aanbevolen berichten

Ben gisteren opstap geweest en heb acht caches gevonden, hoera.

Echter een negende wou maar niet lukken. Bij aankomst op de cache-plaats overgeschakeld op kompasweergave en langzaam naar de richting gestapt.

Even gezocht maar niet gevonden en opnieuw gps geraadpleegd en cache zou nu 4 meter de andere richting uitliggen, en opnieuw zelfde ritueel, niet gevonden nieuwe peiling en opnieuw andere richting en afstand.

Ik heb mijn Garmin GPSmap 60CSX off/on gezet, kompas gekalibreerd, maar telkens van hot naar her gestuurd en deze cache dan maar achtergelaten.

Na deze heb ik er nog 3 gevonden waar de gps mij zonder probleem naar de exacte plaats bracht.

En ik moet zeggen dat me dit al 2 maal eerder is overkomen (verspringen van gps)

Wie geeft mij advies of tip zodat ik dit kan verhelpen en oplossen?

 

Alvast van harte dank.

Rob (Roberke)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het is niet verstandig heen en weer te lopen. De GPS probeert de juiste coordinaat te bepalen, en door dat heen en weer geloop raakt hij de kluts kwijt. Wat de GPS meeneemt is de veronderstelde looprichting.

Zet de compas aan, die je iedere keer na batetrij wisseling moet calibren, en leg de gps op de grond neer. Na korte tijd zal hij de cache aanwijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een afwijking van 4 meter stelt natuurlijk niet veel voor. Als de legger zijn kompas niet gekalibreerd had en misschien niet multipele metingen heeft gedaan heb je deze afwijking zo te pakken, en zal de cache nooit precies op het nulpunt liggen. Als je onder een dicht bladerdak zit zal het voor de gps ook lastiger zijn. Probeer gewoon goed te kijken om je heen, en misschien zie je dan een logische verstopplek. Ook kan een hint evt uitkomst brengen. Of een beetje prikken in de grond met een stok tot je evt een 'plok' hoort van een ingegraven kist. Maar ga er in ieder geval niet altijd van uit dat de gps je exact op het nulpunt brengt en dat daar de cache ligt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies - onder een bladerdek of in de stad (waar je veel "spiegeling" van gebouwen hebt) is 4 meter afwijking eigenlijk best nauwkeurig.

 

'Vroeger" (poeh wat klink ik oud) met de wat oudere modellen GPS was een metertje of 20 niet eens heel ongewoon.

 

Ben je in de buurt van de gegeven cachelocatie, dus binnen ene paar meter, dan kijk je gewoon eens rond waar de cache zou kunnen liggen. Bij veel caches is het al snel duidelijk waar je 'm moet zoeken. En vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Team IJsbeer probeer eens google, wikki, of deze site en anders ook nog eens op vele andere geocache site's in Nederland daar is zoveel info te vinden, en zo veel beter gevormuleert dan ik het kan.

enkele muiskikken verder ligt het uitgebrijde antwoord.

 

Barny

bewerkt door barny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou zeggen: 4 meter is niets aan het handje.

 

Als je op 4 meter staat dan is het een kwestie van niet meer op de gps kijken en rondkijken waar de cache eventueel zou kunnen liggen. Als je dan rond gaat zoeken kun je altijd nog een blik op je gps werpen om te kijken of je niet de verkeerde kant op aan het zoeken bent. Ik heb denk ik nog nooit een cache op het nulpunt gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, vier meter verschil.... Da's niks als je bedenkt hoe ver de satelieten van de aarde staan.

 

Wanneer straks via Galileo de Europese satelieten erbij komen zal de ontvangst mogelijk nog wat verbeteren, maar vier meter vind ik al geweldig. Ik heb wel vaker meegemaakt dat ik een miswijzing heb van 10 of meer meter. Vooral onder dicht bladerdek in de bossen kan dat het geval zijn, maar ook andere invloeden kunnen een rol spelen.

Zo hadden we afgelopen weekend blijkbaar te maken met een mogelijke verstoring van het gps-signaal door een plasmawolk van de zon.

 

Maar de Europese Commissie roept dat het in 2014 allemaal mooier gaat worden.

De kwaliteit en de betrouwbaarheid van Galileo beloven een veelheid aan mogelijke toepassingen. Het systeem is in staat zeer nauwkeurig te bepalen waar een voorwerp zich bevindt, zelfs tot minder dan een meter nauwkeurig. Galileo is daardoor een verbetering ten opzichte van GPS, dat minder nauwkeurig is.

 

En men heeft het ook over 40 nieuwe GPS-toepassingen

Door nieuwe gps-toepassingen staan mensen nog heel wat handigheidjes te wachten. Een zeeman die overboord slaat, kan door nieuwe gps-technieken snel worden teruggevonden door het schip...

 

... Nieuwe technieken zijn er ook voor lokale weersvoorspellingen en het terugvinden van weggelopen demente ouderen. Reddingsdiensten kunnen voortaan met gps-techniek zien of speurhonden een stukje van een terrein hebben overgeslagen bij het snuffelen...

 

Nog even en dan hoef je helemaal niet meer te zoeken! :lol1:

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gisteren een GPS vijf uur op het dak van de garage laten liggen zodat ie een groot deel van de lucht kan zien.

Vrij ideale omstandigheden dus. In die tijd zijn er ruim 15.000 positie metingen gedaan wat het volgende plaatje geeft:

gpstrack.gif

De meeste tijd wijkt de positie minder dan 5 meter af, maar soms zie je "wandelingetjes" waar hij er ruim 10 meter naast zit. En dan kan het een paar minuten duren voordat hij weer naar de goede plek terug is gewandeld.

 

Misschien moet ik het lijntje nog een kleur geven aan de hand van de EPE van de GPS. Dat geeft aan wat de GPS denkt dat de nauwkeurigheid is. Maar dat baseert hij alleen op de geometrie van de satellieten. De werkelijke nauwkeurigheid kan heel anders zijn en de EPE is dus een optimistische gok die geen rekening houdt met een aantal fout bronnen zoals de ionosfeer vertraging (als er een een uitbarsting op de zon is die deze kant op komt).

 

Binnen 10 meter van de cache plek vertrouw ik dus meer op mijn ogen dan op de GPS :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

leuk die weergave van de afwijking van de gps.

 

En dan is dat onder omstandigheden met vrij zicht op de hemel.

Waarschijnlijk is het onder slechtere omstandigheden makkelijk 2 tot 3 keer erger! (Jowi: leg hem eens in de garage :D of voor het raam ofzo)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die je iedere keer na batetrij wisseling moet calibren

Dat heb ik wel vaker gelezen maar nog nooit gedaan. Sterker nog, ik heb de GPS nog nooit gekalibreerd. Zou ik na een kalibratie meer caches vinden? Of een nauwkeurigere plaatsbepaling krijgen? Denk het niet .. maar dat is mijn ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sterker nog, ik heb de GPS nog nooit gekalibreerd. Zou ik na een kalibratie meer caches vinden? Of een nauwkeurigere plaatsbepaling krijgen? Denk het niet .. maar dat is mijn ervaring.

Nooit geprobeerd maar al wel het resultaat ervaren. Kerel, ik huur je meteen in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...