Spring naar bijdragen

Gps Verspringt Bij Cache-Plaats


Rob26

Aanbevolen berichten

Ik ben de starter van deze topic en dank alvast jullie allen voor alle ideeën en tips, maar.

Namiddag ben ik terug naar dezelfde cache-plaats gegaan en net hezelfde gedaan als gisteren en geloof het of niet maar vandaag wees mijn GPS onmiddellijk naar de cache en daar heb ik hem ook zonder afwijking gevonden.

Wat dat bladerdek betreft ben ik het volledig eens maar nu zijn er geen bladeren aan de bomen, dus te verwaarlozen zeken omdat het op net dezelfde coördinaten gaat.

Wat vandaag mogelijk wel een verschil t.o.v. gisteren is, is de bewolking, vandaag 10/10 bluesky wat gisteren zeker niet zo was.

Misschien stof om hierover verder te discussiëren.

Die ontvangstdiagram, hoe kom je daaraan, apart progje of vind je dat in elke Garmin GPSmap 60csx?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Die ontvangstdiagram, hoe kom je daaraan, apart progje of vind je dat in elke Garmin GPSmap 60csx?

Je zou de track log kunnen gebruiken van de GPS, maar het aantal punten is beperkt tot een stuk of 1000 en ik weet niet wat de GPS uithaalt bij het opslaan van een track.

 

Ik gebruik de NMEA data uit de GPS komt en sla die op in een apart kastje. Hyperterm op een PC kan ook, maar dan moet de PC continue aan staan. Het kastje kan maximaal 1.000.000 coördinaten opslaan. Dat is ruim 12 dagen. Alleen is de accu leeg na 3 a 4 dagen, dus daar moet ik nog wat op verzinnen.

 

Het plaatje maak ik met een spreadsheet programma.

 

Ik heb het in elkaar geknutseld om de GPS nauwkeurigheid in de gaten te houden, want ik geloof namelijk weinig van die alarmerende berichten dat bij de verhoogde zonne activiteit het GPS systeem plat zou liggen zoals sommige voorpagina's je willen laten geloven.

 

Dus bij het eerstvolgende paniekbericht gaat dat kastje naar buiten. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Ik heb het in elkaar geknutseld om de GPS nauwkeurigheid in de gaten te houden, want ik geloof namelijk weinig van die alarmerende berichten dat bij de verhoogde zonne activiteit het GPS systeem plat zou liggen zoals sommige voorpagina's je willen laten geloven.

 

 

Dat geloof ik idd ook niet. Maar volgens mij zeggen ze dat ook niet. Er wordt alleen gesproken over een verruiming van de afwijking. Wat je volgens mij krijgt is dat er bijvoorbeeld tijdelijk een sateliet niet of minder zichtbaar is, waardoor de afwijking in de berekening groter wordt/kan worden. Dit natuurlijk ook weer afhankelijk van de stand van de satelieten tov je gpsr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.ik geloof namelijk weinig van die alarmerende berichten dat bij de verhoogde zonne activiteit het GPS systeem plat zou liggen zoals sommige voorpagina's je willen laten geloven.

Dus bij het eerstvolgende paniekbericht gaat dat kastje naar buiten. :)

 

Leuk hoor! Houd je ons op de hoogte?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou de track log kunnen gebruiken van de GPS, maar het aantal punten is beperkt tot een stuk of 1000 en ik weet niet wat de GPS uithaalt bij het opslaan van een track.

Voor mijn Garmin eTrex Vista Hcx staat gespecificeerd 10000 punten. Als je dan ook nog weet dat een track log vrij slim gemaakt kan worden, zodat er alleen punten worden opgeslagen bij een significante afwijking van de trend van vorige punten, dan kun je begrijpen dat je er vele uren mee vooruit kunt.. In normale gevallen zelfs wel enkele dagen. Of schommelingen van minder dan 10 meter buiten de trend vallen en dus ook echt als punten worden opgeslagen, weet ik echter niet. Het lijkt me wel een interessant experiment.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de 60CSx kan je instellen dat hij elke seconde een punt moet loggen (wat volgens mij overeenkomt met de '1.000.000 is ruim 12 dagen') en als je er dan voor zorgt dat hij de punten schrijft naar het sd-kaartje wordt je alleen nog maar beperkt door de grote van het sd-kaartje (en de batterijduur van je gps als deze geen externe stroom krijgt uiteraard). Dus dan zou het mijns inziens prima met de tracklog moeten kunnen. Of doet de gps ook slimme (lees: gekke) dingen met de coördinaten als je zegt dat hij elke seconde moet loggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Ik heb het in elkaar geknutseld om de GPS nauwkeurigheid in de gaten te houden, want ik geloof namelijk weinig van die alarmerende berichten dat bij de verhoogde zonne activiteit het GPS systeem plat zou liggen zoals sommige voorpagina's je willen laten geloven.

 

 

Dat geloof ik idd ook niet. Maar volgens mij zeggen ze dat ook niet. Er wordt alleen gesproken over een verruiming van de afwijking. Wat je volgens mij krijgt is dat er bijvoorbeeld tijdelijk een sateliet niet of minder zichtbaar is, waardoor de afwijking in de berekening groter wordt/kan worden. Dit natuurlijk ook weer afhankelijk van de stand van de satelieten tov je gpsr.

 

Het heeft bij een zonnewind weinig van doen met wel of niet zichtbaar zijn, maar met nauwkeurigheid van baanelementen.

Van zonne-activiteit is bekend dat ze (zij het miniem) banen van satellieten verstoren.

Van iedere satelliet is zonder baanverstoring exact uit te rekenen waar ie zich nu., maar ook over 5 dagen bevindt.

Het zijn de posities van de satellieten die exact bekend zijn waardoor de gps middels de verschillen in ontvangst kan uitrekenen waar ie zichzelf bevindt.

Maar als er plotseling een onverwachte en in kracht en richting niet goed voorspelbare zonnewind komt, worden de banen van de satellieten dusdanig verstoord dat de nauwkeurigheid van de positiebepaling pas weer gegarandeerd kan worden nadat eerst de verstoorde satelliet baan weer opnieuw exact beschreven kan worden.

En dat kan pas weer als er een aantal "calibraties" plaats hebben gevonden.

Op het moment dat een zonnewind optreedt is het dus wel degelijk zo dat (ook al is het slechts voor korte tijd) de positiebepaling tijdelijk iets minder juist is.

De helft van de actieve satellieten is altijd direct erbij betrokken (nl die helft op de naar de zon toegekeerde zijde) en een deel van de satellieten aan de andere zijde enige tijd later ook, meestal in mindere mate waardoor er voor iedere satelliet een moment komt waaop ie even niet meer exact kan weten waar ie is.

Calibratie met aardstations is de oplossing hiervoor , maar zo lang de zonnewind er is wordt de frequentie waarop de satellieten signalen van de aarde ontvangen ook verstoord. Hetgeen weer resulteert in een (tijdelijk) grotere afwijking in de metingsnauwkeurigheid.

Totdat de zonnewind langs is en alle calibraties weer een stuk nauwkeuriger zijn.

 

Dat het gps-systeem plat gaat zal niet snel aan de orde zijn.

Maar tijdelijk wat onnauwkeuriger dus wel.

 

Greetz Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ionosfeer vertraging het probleem is, niet dat de baanparameters plotseling veranderen. En een CME tast de ionosfeer aardig aan. Om dat te corrigeren heb je een ontvanger nodig die zowel de L1 als L2 band gebruikt. En dat doen onze simpele GPS ontvangers niet. Daar heb je een militair apparaat voor nodig, op L2 wordt namelijk alleen de P-code uitgezonden.

 

Hoe kom je er trouwens aan dat de helft van de satellieten aan de zonzijde zitten?

De hoogte van de GPS satellieten is zo'n 22.000 km.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De helft zit korter bij dan de andere helft.

De ene kant is de zonzijde

De andere niet

Maar gezien je vraag snap je volgens mij wel wat ik bedoel.

Ik weet ook dat bijna alles in vol zonzicht zit.

 

Overigens bij verandering van baan, hoe klein ook, wordt dat wel degelijk weergegeven in veranderde baanelementen, die beschrijven nl juist die baan.

Wil je de positie van een satelliet vastleggen en te voorspellen, dan dien je eerst de juiste parameters te hebben.

En dat kan even niet exact genoeg in geval van verplaatsing door zonnewind.

bewerkt door Bloodwoosj
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Team IJsbeer probeer eens google, wikki, of deze site en anders ook nog eens op vele andere geocache site's in Nederland daar is zoveel info te vinden, en zo veel beter gevormuleert dan ik het kan.

enkele muiskikken verder ligt het uitgebrijde antwoord.

 

Barny

 

Volgens mij doe je het er om :thumbup::lol1:

 

@ Team IJsbeer probeer eens Google, Wiki of deze site en anders ook nog eens op vele andere geocache site's in Nederland. Daar is zoveel info te vinden en zo veel beter geformuleerd dan ik het kan.

Enkele muiskikken verder ligt het uitgebreide antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...