Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Geen cache en dus geen logrol/ logboek is geen found, tenzij de cache-eigenaar expliciet toestemming geeft om een cache desondanks te loggen. Dit komt bijvoorbeeld voor in het geval van (maar niet uitsluitend bij) een:

- geripte en/ of gemugglede cache;

- doorweekte logrol die onbeschrijfbaar is zonder oudere logs te vernietigen;

- cache die fout is herplaatst en nu enkel met hulpmiddelen kan worden gevonden.

Voor de cacher heeft dit als voordeel dat een mooie wandeling of moeilijke puzzel die toch opgelost is ondanks het probleem met de cache toch als gevonden mag worden beschouwd omdat een situatie is ontstaan buiten macht van de plaatser en de vinder.

Voor de eigenaar heeft dit als voordeel dat deze snel van een (mogelijk) probleem op de hoogte wordt gesteld daar lang niet alle cachers een DNF loggen en deze dus mogelijk niets van een probleem wist.

Om toestemming te vragen kan een (niet)vinder een PM aan de eigenaar sturen met een beleefd en gemotiveerd verzoek waarom er wordt verzocht de cache toch te mogen loggen. Het is echter altijd de cache-eigenaar die het laatste woord heeft en wel of niet toe kan staan dat de cache online als gevonden wordt gelogd.

Naar goed cachegebruik (Groundspeak heeft zich buiten de discussie gehouden, cachers onderling zijn tot deze oplossing gekomen) wordt dus geaccepteerd dat in bepaalde gevallen toestemming van de eigenaar kan worden verkregen een cache online toch te mogen loggen terwijl de cacher niet heeft gelogd op de logrol/ in het logboek.

Geplaatst

Wat mij betreft ook.

Geen cache=geen log=geen found

Ik was vorige week ook naar een cache gefiets, deze was weg. Jammer. Legger ingeseind, deze heeft hem opnieuw geplaats. Dus vandaag weer omgefietst. Was dus 30 km extra fietsen vandaag voor een logje.

Of anders kan ik het ook zo doen.

Dad laatst een cache, maar er zaten dreuzels. Ik zag hem zitten, maar kon hem dus niet pakken. Is gegaan als een niet logged.

Jammer dan.

Of wint nederland zo ook het wk. Ik schoot bijna in, maar die bal was wat rot, mijn veter zat los, maar leive scheids, mag hij toch tellen.

Geplaatst

Je kunt het ook anders zien. Als legger vind je het toch hartstikke leuk, als mede-cachers de moeite nemen om jouw cache(s) te gaan doen. Met het Rondje Alblasserwaard hebben we in eerste instantie ons prachtige leefgebied willen promoten. Dat kan op vele manieren en het cachen was er één van. Wij genieten bij ieder logje, waarin de cacher schrijft dat hij of zij heeft genoten van de tocht, een beetje mee.....

Onlangs kwam er een Heer aan de telefoon, die de moeite had genomen vanuit Limburg te komen om dit rondje (45 km met 9 caches) te fietsen. De bonus kon hij evenwel niet vinden. Moet je dan zo iemand teleurgesteld naar huis laten gaan? Ik zou een hekel aan mezelf krijgen, indien ik me "officieel" zou opstellen. Kom nou... Ik heb hem gewoon de coördinaten van de bonuscache gegeven.....

En zou er onverhoopt toch één van de negen caches geript worden, dan moet de fietser beslist loggen (wel even na overleg, zodat wij direct op pad kunnen om de situatie te herstellen!!!).

Het is een spelletje, niet meer dan dat.... Geen enkele regel kan belangrijk genoeg zijn om van dit gegeven af te wijken....

Geplaatst

Geen log, geen found??? Het lijkt met alle voorgaande posts dat dit een alledaags gebeuren is. Het is mij in mijn 'cache-carrière' met nu zo'n 460 founds 1 a 2 keer voorgekomen dat ik een leeg kokertje tegenkwam. Die heb ik dan direct aangevuld met een reserve rol die ik altijd bij me heb. Verder kan je je natuurlijk gewoon afvragen hoe ernstig het dus is als een cacher na een lange wandeling een cache logt die wellicht geript is en waar je nog wel de restanten van ziet. Deze cacher 'verdient' hier slechts 1 puntje mee, da's alles... Mijn idee? Gun zo iemand gewoon zijn of haar puntje. Je doet er niemand kwaad mee (als het maar wel wordt aangegeven dat de cache onderhoud nodig heeft).

Groet, LeoCache.NL

Geplaatst

Een cache die al langere tijd gedisabled is toch als found loggen is not done.

Je kunt altijd in de listing zien dat hij niet beschikbaar si, als je dan toch zo stom bent om hem te gaan lopen is het je eigen fout en hoef je bij onze caches geen found loggen.

Meest opvallenden die ik tegenkwam; deze gelogd als found omdat dat de enige manier is om hem van de kaart te krijgen, we zijn op de plaats geweest en hebben een foto.

Absoluut not done, weg is gewoon weg.

Geplaatst

Mmm, ja, een verdwenen en gedisablede cache loggen is not done. Ik zou er persoonlijk niet eens gaan kijken. (En dat was eigenlijk waar het in dit topic over ging)

Maar stuit je als eerste op een geripte of anderzins verdwenen cache die je toch logt/mag loggen zie ik dat niet perse als puntjesjagen. Zeker niet als het geen oppikker is maar eentje waar je (veel) moeite voor hebt gedaan of waar je niet dicht bij woont.

Maar een echte, legitieme log is natuurlijk altijd veel leuker (voor iedereen)!

Geplaatst
Geen cache en dus geen logrol/ logboek is geen found, tenzij de cache-eigenaar expliciet toestemming geeft om een cache desondanks te loggen.

Hoe kom je bij deze regel?

Loggen prima, maar log dan een DNF! Het hoort bij het verhaal van die dag.

Geplaatst
Tja he, geeft een goed gevoel :lol1:

Zou de olympiade voor gehandicapten .... ach laat ook maar :beerchug:

Maar al veel besproken hier: geen logboekje, geen krabbel, geen log = geen found. Wat je wel kunt is een potje burgelijke ongehoorzaamheid, en met zijn allen de loggers aanspreken.

Ik heb altijd waterdichte zakjes, papiertjes en een pen bij me.

Zo kan ik altijd via de richtlijnen een geripte cache tóch loggen, en degenen na mij ook.

Hoe vaak moet ik ook niet ''buiten'' de officiele logrol loggen met een eigen papiertje omdat de boel zeiknat is of zo.

En hoe zit het met een cache die geript was die ik vond, met complete inhoud behalve logboek, maar zelfs een TB op de grond.

Die Tb moest ik natuurlijk retrieven, maar hoe de hell kan ik nou een TB retrieven uit een cache die ik niet kan loggen als found?

Het is juist zo leuk als vinders een geripte cache met wat simpele middelen tóch nog in de lucht kunnen houden.

Natuurlijk moet de legger wel zo snel mogelijk ingrijpen, maar die tussenliggende periode valt zo wel te overbruggen.

voorbeeld; de vierdaagse cache was indertijd geript, maar ik zag duidelijk wáár ie had gezeten, en met een papiertje in een Sutana zakje kon ik in de nog aanwezige tie wrap de cache in leven houden, die toen weken lang als de ''Sultana cache'' door het leven ging.

Al die tijd is er gewoon gelogd, en een opvolger heeft ff later een potje aangebracht, daar de eigenaar zelf niet reageerde, maar iedereen wel gewoon lekker door kon loggen met een ''found''

Geplaatst (bewerkt)

Tja, ieder zijn ding. Dit is niet de mijne, een cache in een sultanazakje. :beerchug:

Cache eigenaar en cacher moeten overleggen of nog een found genoteerd kan worden of de bezoekende cacher iets heeft kunnen herstellen etc.

Dat is gelukkig wel een algemene constatering in dit draadje.

Maar een geripte cache moet gewoon hersteld en dat gaat dan gewoon door in een koekjesomhulsel?

Ik zou hier gewoon als cache-eigenaar de cache even op unavailable zetten, wanneer er even geen gewoon bakje en logrol zijn en de bezoekende cachers het ook niet kunnen aanvullen.

Is een sultanazakje met papiertje een cache in leven houden? En welk doel dient dat dan?

Dan liever even goed herstellen ook al kost dat wat tijd.

Er zijn zoveel caches in Nederland, hij kan toch wel even off-line?

En geen reactie? Daar is een needs archived knop voor. Tijd voor een andere cache en een eigenaar die wel onderhoud pleegt.

bewerkt door Sivota
Geplaatst (bewerkt)

Ik blijf maar doorgaan met mijn kruistocht tegen het telkens weer brave gedrag. Laat iemand lekker zelf bepalen of hij een log noteert of niet. Het gaat er toch om hoe je het geocachen zelf beleeft? Als je wil loggen omdat je van mening bent dat je daar recht op hebt, nou gewoon doen en niet lopen miepen. En al helemaal niet om of over een ander lopen miepen. Als iemand de behoefte heeft om mijn cache als found te loggen terwijl hij of zij er helemaal niet is geweest... doe maar ik zal er niet minder om slapen. Laat elkaar nou eens een keer in waarden zonder continu als een soort van politie boven op een ander te zitten.

bewerkt door Ervani
Geplaatst
Ik blijf maar doorgaan met mijn kruistocht tegen het telkens weer brave gedrag. Laat iemand lekker zelf bepalen of hij een log noteert of niet. Het gaat er toch om hoe je het geocachen zelf beleeft? Als je wil loggen omdat je van mening bent dat je daar recht op hebt, nou gewoon doen en niet lopen miepen. En al helemaal niet om of over een ander lopen miepen. Als iemand de behoefte heeft om mijn cache als found te loggen terwijl hij of zij er helemaal niet is geweest... doe maar ik zal er niet minder om slapen. Laat elkaar nou eens een keer in waarden zonder continu als een soort van politie boven op een ander te zitten.

Tjonge wat een dom gel*l weer.

Laat ieder in zijn waarde, jaja....de waarde van de onbekommerde egoist dus.

Wat blijft er op die manier over van de waarde van de bedenkers van dit spel?

De waarde van de regels die daarvoor zijn vastgesteld?

De waarde van de persoon die de moeite neemt om die cache weg te leggen?

Respectloos, zo noem ik dat. Maar goed, voor sommigen is dat blijkbaar ook een waarde.

Stel je voor dat ik met kaarten ook mijn eigen spelregels ga verzinnen, dan word ik zo van tafel geschopt.

Je speelt een spel waar regels voor zijn vastgesteld volgens de regels, of je speelt het spel niet. Zo simpel is het.

Als je het anders wilt, moet je zelf een spel bedenken en niet met jouw denkbeelden andermans spel verzieken.

Mijn idee....

Gast JackHoe
Geplaatst (bewerkt)

@ Ervani, wat jij kruistocht tegen het het telkens weer brave gedrag noemt, lijkt mij een pleidooi voor anargie in het Geocachen."hou je maar niet aan de afspraken die er voor dit spel gemaakt zijn". Dat is in mijn ogen hetzelfde als politie agent spelen, alleen noemt men dat terrorisme (een ander stimuleren/dwingen naar jou waardes het spel te spelen). De afspaken die voor het spel gemaakt zijn bepalen de waarde die het spel heeft. Als je die afspraken negeert, verliest het spel zijn waardes en wordt het dus een waardeloos spel. Jammer als je dat dit mooie spel toewenst. Volgens de afspraak log je een verdwenen cache gewoon niet. Dat is het spel met waardes. Als je niet tegen afspraken kunt en er op aangesproken worden als jij je er niet aan houdt, kun je beter iets anders gaan doen. Dat heeft niets te maken met een soort politie boven een ander te gaan zitten. Dat heeft te maken met het inzien dat het spel waardevol is voor veel mensen en daar elkaar op een gelijkwaardige manier op aanspreken.

bewerkt door JackHoe
Geplaatst

Als geocachers zijn wij nog een 'groen' team, maar het lijkt mij vrij eenvoudig.

Je zoekt een cache en:

1) je vindt 'm, schrijft in het logboek en logt op internet een Found :beerchug:

2) je zoekt je suf, wordt steeds geprikkelder tot één teamlid roept: we stoppen ermee :rolleyes: en logt op internet een Not Found ;)

3) je vindt de cacheplaats, soms met restanten van de cache zegt "potdikkie!" :crybaby: en neemt contact op met de legger. Als je dan een groen licht krijgt om Found te loggen, is dat je eigen keus om het te doen, of later nog een keer te gaan (want het was zo'n mooi plekje)

M.i. kan de legger dus altijd controleren, hetzij dmv de logrol, hetzij dmv mailcontact of de hunter daar echt geweest is en de cache(locatie) bezocht en gevonden heeft.

Dus een cache die gearchiveerd is, ergo in het veld ook verdwenen, kan niet meer gelogd worden, tenzij eerder overeengekomen dat dat wel kan.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...