GerardM86 Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Niet iedereen is ook supervlug met loggen, dus als je afgelopen weekend hem gevonden hebt kan het best zijn dat de andere log er pas over 2 weken staat. Het is maar net wanneer iemand tijd en zin maakt om te loggen. En er zijn ook genoeg cachers die niet op internet loggen inderdaad, dus in werkelijkheid zal het aantal founds en actieve cachers nog iets hoger liggen inderdaad!
thex Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 (Maar ik ben een roepende in de woestijn, volgens mij) Nee hoor !
pa3fus Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 In het verleden zijn er al meer problemen geweest met het verkrijgen van toestemming hier in de gemeente Uden. Aangezien we tegenwoordig niet meer actief aan het cachen zijn voor ons nu geen probleem meer. Groeten Jan-Willem.
Wad-Seekers Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Ik las dat sommigen denken dat ze voor elke gevonden cache ook zelf een cache "moeten" leggen. Dat soort gedachten moeten we kwijt lijkt me want ik moet er niet aan denken dat iedere kilocacher zelf 1000 caches zou leggen. Regels passen, meen ik, niet zo goed bij dit spelletje. Maar richtlijnen en culturen wel. Ik denk daarom dat het goed is om over dit soort gedachten te blijven schrijven.
Bariet Geplaatst 3 juni 2010 Auteur Geplaatst 3 juni 2010 Hallo allemaal, Wat een vraag allemaal kan losmaken, maar jullie hebben mij er van overtuigd dat ik mijn plan om zelf een cache te gaan leggen voorlopig even laat voor wat het is. Dan maar "vegeteren"op de ideeën van anderen, er zijn er nog genoeg in de omgeving. En mocht ik dan toch het plan weer opvatten om er een te leggen eerst contact zoeken met cachers in de buurt om een en ander af te stemmen. Overigens gingen mijn gedachten uit naar een contactpersoon in een regio die het plaatsen van caches in die regio coördineert, haalt natuurlijk wel het "vrijblijvende" uit de aktiviteit. Bedankt voor jullie reacties, Bariet
seahopke Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Wanneer je vraagt naar een overkoepelend orgaan o.i.d. dat dit soort zaken regelt: Nee, dat is er niet. Grappig, ik heb dit op Global aan iemand voorgelegd. Ik denk dat het geocachen niet door enkele sites beheerst kan worden maar dat dit b.v. door een soort van vvv/ anwb c.q. knvb-achtig iets gestructureerd zou kunnen worden: als je een caché wilt leggen dat je dan niet zelf naar een gemeente of naar SBB o.i.d. hoeft maar dat je formulieren invult waarop je je plannen voor een caché omschrijft en dat je daar een soort van licentie voor krijgt á la visvergunning o.i.d. Niet dat ik direct een voorstander ben voor dit idee maar 't leek me wel iets om via een forum aan een discussie te onderwerpen. Het advies dat ik had gekregen was dat het idee dat ik beschreven heb niet uitvoerbaar is, er zal niks van terecht komen... wie weet nu auto- tom tom app. standaard al caché's als way-points op de kaarten hebben.
Ervani Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Ik stel voor om het cache seizoen lekker in twee delen te verdelen, iedereen van wie de achter naam met een vand e letters a-l heeft mag van januari tot juli caches leggen en de mensen met de begin letter m-z mogen van augustus tot december caches leggen. Daarnaast een zware balotage commisie die vooraf kijkt of iemand wel mag geocachen, overigens wel een verzoek in vijffout indienen en per engetekende brief verzenden... Ik snap niet dat er mensen zijn die het geocachen nog steds graag als iets elitairs zien, iets dat alleen voor bestemd is aan een kleine groep die het echt verdient. Weg met dat geheimzinnige gedoe, laat iedereen lekker cachen als ze daar zin in hebben. Mensen, kom op... het is geen vrijmetselaarij........ De tijd van een geheime hobby is voorbij (als die al bestaan heeft) merken als tomtom garmin en nadere prijzen hun waar aan met teksten al ook te gebruiken voor geocaching... hoe meer zielen hoe meer vreugd. Echter de mensen die net komen kijken hebben af en toe hulp nodig Ik denk dat de SBB's, provincies en gemeente meer last hebben van mensen die de regels aan hun laars lappen dan last hebben van geocachers.. Neem nu de lopikerwaard, de boswachter alhier heeft meer last van mensen op een mountainbike die op de houtkaden fietsen dan van geocachers. Het begint bij de juiste instructie en het beantwoorden van vragen. Te veel caches in Nederland... Nee hoor, misschien moeten de leggers ook eens kijken of dat wat er ligt nog wel leuk is..... Oneens. Als ik dit moet geloven hoeft stealth gedrag ook niet meer. "Wat bent u aan het doen met dat apparaat?." "Oh, ik ben aan het geocachen, ik zoek bij u in de voortuin een filmkokertje. En verderop in de straat ligt een munitiekist in die grote holle eik, en driehonderd meter die kant op het weiland in ligt een grote waterdichte kanoton, u weet wel met zo'n rode dop. Daarin zitten allerlei leuke spulletjes en hele mooie munten die mensen soms sparen. Leuk he, moet u ook gaan doen, geocachen...". Ik zeg niet dat de hobby geheim is, maar dat het wat prettiger zou zijn als er een rem zou zitten op de toename van het aantal cachers. Begrijp heus wel dat Groundspeak dat vanuit een commercieel oogpunt heel anders ziet, maar ik ben geen voorstander van hoe meer zielen hoe meer vreugd. Daarmee wordt de dichtheid van caches (en evenredig daarmee de dichtheid van onbenullige caches) alleen maar groter, de kans op rippen wordt alleen maar groter en de kans dat een gemeenteambtenaar zo gaat reageren als in de start van dit draadje, wordt ook alleen maar groter. Mag best wat minder. (Maar ik ben een roepende in de woestijn, volgens mij)
Ervani Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Ik zie dat iemand zoals De Wijngemachtigde zelf 20 caches heeft geplaatst... ik zou zeggen pleur er 15 in het archief dan biedt dat weer lucht voor 15 andere mensen die dan 1 cache kunnen plaatsen.
Sivota Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 (bewerkt) Grappig, ik heb dit op Global aan iemand voorgelegd. Ik denk dat het geocachen niet door enkele sites beheerst kan worden maar dat dit b.v. door een soort van vvv/ anwb c.q. knvb-achtig iets gestructureerd zou kunnen worden: als je een caché wilt leggen dat je dan niet zelf naar een gemeente of naar SBB o.i.d. hoeft maar dat je formulieren invult waarop je je plannen voor een caché omschrijft en dat je daar een soort van licentie voor krijgt á la visvergunning o.i.d. Het is maar de vraag of het zo leuk en nuttig is om dat allemaal door een koepel te laten regelen. (lees mensen die je niet kent en die niet altijd locaal op de hoogte zijn en/of jouw belangen goed kennen). Ik denk dat je dat alleen moet doen wanneer daar echt noodzaak toe is. Geocaching.nl is wat gaan doen aan de contacten met de natuurbeheerders toen alle cachers er bij bepaalde gebieden uit dreigden te worden gegooid omdat er schade aan de natuur werd aangebracht. De reden en het doel was hier echt niet om het allemaal makkelijker te maken d.m.v. formulieren, maar om nog enigszins toegang te houden of te krijgen. Dat lukt overigens maar mondjesmaat. Verder had ik in mijn berichtje ook iets neergezet over de aardige contacten die je kunt krijgen wanneer je elkaar gewoon opzoekt. Regel het gewoon samen op plaatselijk niveau, wanneer er een probleem ontstaat. Daar komen de mooiste, maar vaak ook meest vruchtbare resultaten uit voort en het is nog gezellig ook. Voor wat de veelheid aan caches betreft vind ik dat Wad-Seekers een punt heeft. Het is niet verplicht om een cache te leggen, dus reken af met het idee dat je ook een doosje, of meer, moet wegleggen. Maak wat moois van een leuk idee, maar laat het wanneer je dat niet wilt of kunt. Verder moet ik bij deze discussie ook aan de handtekening van Hawkeyes denken en die heb ik even opgezocht. "Groeten Remco "Hawkeyes" "Cache Kwaliteit verhogen? Als je 5 of meer caches online hebt staan, archiveer of verbeter dan de slechtste!" Daarbij zou mijn voorkeur dan uitgaan naar het archiveren van de slechtste. 3 juni 2010 bewerkt door Sivota
spoekie Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Ik denk niet dat reguleren gaat werken, hoogstens plaatselijk met sommige geocachers. Ik zie ook geen probleem met een overdaad aan caches. Wat mij betreft kunnen er van leuke caches niet genoeg zijn. Ook als er in een mooi natuurgebied al caches liggen, mogen er wat mij betreft nog best caches bij, zolang deze iets toevoegen door bijv. orgineel te zijn, leuke uitdagende multi's etc. Scheelt ook een hoop autokilometers als er meer caches dichtbij liggen. Ik maak me wel eens zorgen over de explosieve toename van het aantal cachers: gaan die zich allemaal netjes aan de regels houden? Maar ik heb niet de illusie dat hier iets aan te doen is. De tijd zal het leren.
Twentse Mug Geplaatst 4 juni 2010 Geplaatst 4 juni 2010 "Wat bent u aan het doen met dat apparaat?.""Oh, ik ben aan het geocachen, ik zoek bij u in de voortuin een filmkokertje. En verderop in de straat ligt een munitiekist in die grote holle eik, en driehonderd meter die kant op het weiland in ligt een grote waterdichte kanoton, u weet wel met zo'n rode dop. Daarin zitten allerlei leuke spulletjes en hele mooie munten die mensen soms sparen. Leuk he, moet u ook gaan doen, geocachen...". Zoiets heb ik ooit meegemaakt. Ik wilde aan een multi beginnen. Bij elke waypoint was een kokertje met een aanwijzing voor de volgende waypoint. Toen ik bij de eerste waypoint kwam zag ik al een groep bezig. Het ging om een groep van één cachers met een groepje aankomende nieuwkomers. Ongeveer 7 tot 10 personen die zeer lawaaierig in een druk bos alles omkeerden om er wat onder lag. Er liepen veel wandelaars en dagjesmensen langs die ook nieuwsgierig bleven staan kijken. Ik vroeg aan iemand quasi onschuldig alsof ik geen idee had wat ze aan het doen waren: "zoeken jullie iets?". "Ja, een cache". Totdat met een luide brul iemand riep 'keppem" en dansend met een kokertje in de lucht alle aandacht naar zich toe trok. Toen ik zei dat ik juist ook met deze wilde starten. "oh, dan mag je niet kijken.
Cpl_Uhl Geplaatst 4 juni 2010 Geplaatst 4 juni 2010 Zijn dit niet allemaal "reguliere" ontwikkelingen in een groter wordende hobby. Waar kan ik invloed op hebben... juist op mijn eigen gedrag tijdens het cachen en op onze eigen caches. Wij zorgen ervoor dat we een paar caches hebben liggen die goed zijn (relatief begrip) en daarna netjes onderhouden worden. Er zijn weer wat nieuwe ideeen, maar als deze geen meerwaarde hebben ga ik niets online zetten. We staan zelfs op het punt om de "kwalitatief" minste cache te archiveren. Hierbij overleg ik ook met andere cachers. Wij krijgen dan nog reacties als "Jullie vinden je eigen cache misschien de minste van wat jullie hebben gemaakt, maar is beter dan 75% wat we normaal tegenkomen" . Als de kwaliteit van de caches zo slecht is/gaat worden, wordt dan het spel niet minder leuk en gaat het groepje met deelnemers niet kleiner worden ???
Wad-Seekers Geplaatst 4 juni 2010 Geplaatst 4 juni 2010 Als de kwaliteit van de caches zo slecht is/gaat worden, wordt dan het spel niet minder leuk en gaat het groepje met deelnemers niet kleiner worden ??? De verschillen tussen de cachers zijn zo groot. Sommigen jagen puntjes, en dan maakt de kwaliteit niet zo veel uit. Anderen jagen goud en willen juist een grote doorstroming. Sommigen willen mooie wandelingen. Weer anderen willen uitdagende caches. Ik denk dat degene die de cach legt zich moet afvragen wat hij/zij wil toevoegen aan het cach landschap. En degenen die caches zoeken kunnen via verschillende systemen zoals gc-vote en geodor (en ook in de logs natuurlijk) aangeven wat ze er van vinden. Enige zelfregulatie zal daardoor vanzelf ontstaan want als de cachelegger niet terug leest wat hij/zij had willen bereiken dan kan die cach worden vervangen of gearchiveerd.
rhr_nl Geplaatst 4 juni 2010 Geplaatst 4 juni 2010 Wellicht ben je geen roepende in de woestijn, wel een vis die tegen een hard stromende rivier in wilt zwemmen. Daar is op zich niets is mee maar het feit dat er steeds meer geocachers bij komen is onvermijdelijk gezien de commerciele insteek van groundspeak. Het enige wat wij kunnen doen is zorgen dat de rivier binnen de oevers blijft stromen door (nieuwe) geocachers op het belang van enige onopvallendheid te blijven wijzen. Wellicht kan iemand een leuk bannertje maken dat iedereen op z’n cache beschrijving kan zetten? Iets van: Please keep this cache available for people after you. Act sneaky! Dat het probleem kleiner wordt, als er minder caches liggen wat weer een gevolg is van een kleiner aantal geocachers, is naar mijn mening een onjuiste redenatie. Als er meer caches liggen, is er een grotere spreiding van de geocachers waardoor de frequentie waarop op een bepaalde plaats wordt gezocht kleiner is. Ik denk dat concentratie tot meer opvallendheid leidt dan spreiding. Ik pleit dus voor méér caches! Tja, dan blijft over het contact met grondeigenaren. Ambtenaren worden al moe van het opnemen van de telefoon, dus dit soort reacties zijn onvermijdelijk. We kunnen het leven van deze ambtenaren niet leuker maken, maar wel makkelijker. Het contact met grondeigenaren centraliseren bv bij geocaching.nl lijkt me ook geen goed idee. Heel veel cachers zijn niet bekend met geocaching.nl en gaan dus buiten deze partij om contact leggen met grondeigenaren. Wat mij wel een goed idee lijkt is een zeer regionale opzet waarin de verschillende cachers in een regio vertegenwoordigd zijn. Een soort regio praatclub dus. Het is de taak aan de leden van deze club om alle cachers uit hun regio erbij te betrekken, om elkaar te ondersteunen in bijvoorbeeld contacten met derde partijen (standaardisering) maar ook voor andere doeleinden (zoals kwaliteitsverbetering?).
superboppe Geplaatst 4 juni 2010 Geplaatst 4 juni 2010 Ik zie dat iemand zoals De Wijngemachtigde zelf 20 caches heeft geplaatst... ik zou zeggen pleur er 15 in het archief dan biedt dat weer lucht voor 15 andere mensen die dan 1 cache kunnen plaatsen. Omgekeerd, het zijn juist die 15 caches van een legger die vaak van hogere qualiteit zijn dan die 10 van 10 verschillende leggers. Laat een 1e cache iets tijdelijks zijn. Leuk, heb je dat ook een keer gedaan, hoor je er lekker bij, maar een 2e cache moet iets bijzonders zijn. Of we verbieden gewoon de traditionals. Op elk interessant stukje Nederland ligt er al een, dus dat voegt niets toe. En mysteries die slechts een puzzel zijn en niets met een locatie te maken hebben? Als de checker groen licht geeft mag je ze meteen loggen, vergeet dat filmkokertje dat achter die hondendrol verstopt ligt, en dat scheelt weer 20% aan micro/nano's.
Aanbevolen berichten