Spring naar bijdragen

Geocaching Is Onbekend Bij De Politie

Ma-Bu

Aanbevolen berichten

Citaat:

]Wat is geocachen:

Iemand verstopt op een bijzondere plaats, meestal in de natuur,...

Dit wordt meer en meer vergeten, helaas...

Dit onderschrijf ik volledig!!! Die discussie zullen we hier nu niet aangaan, want dat is een heel ander topic en wordt dan weer een gebed zonder einde... maar jouw gedachte :blink: in deze is ook mijn standpunt :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hmmm

Jij ook al..

Ik was op dag 1 bij diezelfde cache.. en er reden net toen ik de bosjes in wilde lopen een stel agenten (reden op de stoep met de fiets) hmmmm foutje..

Ik maar even gewacht. en toen ze de hoek om waren doorgegaan met zoeken..

Ze keken me wel raar aan... ik daar lopen met een kind en een geel apparaat in mijn handen

maar goed ik denk idd dat ze wel moeten.. en dat ze goed gehandeld hebben...

gr jarish

bewerkt door jarish
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik door iemand aangesproken wordt (met het Sintevent nog door een boswachter) heb ik het altijd over 'een speurtocht doen'. En dan laat ik de cachepagina zien. Dat resulteert altijd in een 'een fijne dag verder'. Geocachen is een raar engels woord en dat wekt argwaan. Schatzoeken en speurtochten associeert men met scouting e.d. Geheel onschuldig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik door iemand aangesproken wordt (met het Sintevent nog door een boswachter) heb ik het altijd over 'een speurtocht doen'. En dan laat ik de cachepagina zien. Dat resulteert altijd in een 'een fijne dag verder'. Geocachen is een raar engels woord en dat wekt argwaan. Schatzoeken en speurtochten associeert men met scouting e.d. Geheel onschuldig.

Speurtocht is inderdaad het verlossende woord wat ik ook vaak gebruik. Dan is het verder ok meestal. En dan "ik zoek hier een aanwijzing voor een speurtocht".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij omstanders heb ik het ook over speurtochten en bij verdere interesse wil ik het internet ook nog wel noemen en de verdere gang van zaken. Maar laat natuurlijk geen WP's of caches zien.

Tot nu toe ben ik niet door terreinbeheerders of politie tegengehouden, maar dan zou ik wel geocachen noemen, duidelijkheid scheppen over een onschuldige hobby; er omheen praten schept alleen maar argwaan en onduidelijkheid.

Bij de cache die ik in de gemeente Heerlen heb gelegd heeft de medewerker van de Gemeente zelf de informatie over de cache aan de politie doorgegeven, maar ik verwacht niet dat het op de vergadering van het hele korps besproken is... :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, cachen is eigenlijk onopvallend, maar dan moet je daar -door de cachelegger- wél de gelegenheid voor krijgen... Er komen naar mijn gevoel steeds meer caches die aan drukke wegen/kruispunten/tussen de huizen gelegd worden. En dan het verzoek om vooral onopvallend te loggen. Leuk verzoek, maar leg dat ding daar dan niet neer! Ik moet zeggen dat ik echt niet héél erg mijn best doe op dat soort plekken. Áls ik dat soort caches al doe, zal ik zeker niet opzettelijk opvallend doen, maar pakken dóe ik hem, al dan geen dreuzels in de buurt.

Citaat:

]Wat is geocachen:

Iemand verstopt op een bijzondere plaats, meestal in de natuur,...

Dit wordt meer en meer vergeten, helaas...

De benadering dat 'caches meestal in de natuur' worden gelegd, is mijns inziens wat te eng. Om te beginnen gaat het om 'bijzondere plaatsen'; dit kunnen óók plekken zijn in een stad die (dus) druk zijn. Daar komt bij dat de omstandigheden in Amerika - waar geocachen is ontstaan - qua natuur anders zijn dan in ons druk bevolkte landje. Bovendien staan de mogelijkheden om in Nederland in de natuur caches te plaatsen onder druk, doordat steeds meer eigenaren caches weren (zie hiervoor andere draadjes op dit forum).

Ik vind dat als je niet van plan bent om voorzichtig te doen op drukke plekken - zéker als de legger wél om voorzichtigheid vraagt - je dergelijke caches dan beter kunt mijden. In de natuur heb je je aan 'regels' te houden (blijf op paden, niet op kwetsbare plekjes gaan staan), in stedelijk gebied wat mij betreft ook (niet voor niets bestaat er een icoontje 'stealth required').

De werkelijkheid inmiddels is dat er méér caches in stedelijk gebied liggen dan in de natuur (zeg ik niet op basis van harde cijfers). Dit vraagt enige aanpassing, collega cachers... :blink:

Edit: ik ben een beetje offtopic geraakt. Toch even ontopic dan. Eén van onze caches in Woerden is ooit opgemerkt door omstanders die vervolgens de politie erbij haalden, maar wij hadden de ongelofelijke mazzel dat één van de dienstdoende agenten zélf geocacher is. Wij kregen netjes een mailtje van hem via geocaching.com met het verzoek de cache op het bureau af te halen :lol:

bewerkt door GuitarArnie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geochachen is nog niet algeheel/-meen ingeburgerd, derhalve ook niet bij de politie. Als mensen al te lang rondstruinen op éénzelfde plek dan wordt het verdacht en gaan omwonenden bellen...jazeker naar de politie. Daarna komt de politie voor een routinecontrole..het zijn geen buitenaardse mensen. Ze kennen het woord niet en dat is ook niet per definitie noodzakelijk. Gewoon doorgaan met ademhalen en....geocaching.

Groet,

Dries

bewerkt door DriesBa
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij omstanders heb ik het ook over speurtochten en bij verdere interesse wil ik het internet ook nog wel noemen en de verdere gang van zaken. Maar laat natuurlijk geen WP's of caches zien.

Tot nu toe ben ik niet door terreinbeheerders of politie tegengehouden, maar dan zou ik wel geocachen noemen, duidelijkheid scheppen over een onschuldige hobby; er omheen praten schept alleen maar argwaan en onduidelijkheid.

Bij de cache die ik in de gemeente Heerlen heb gelegd heeft de medewerker van de Gemeente zelf de informatie over de cache aan de politie doorgegeven, maar ik verwacht niet dat het op de vergadering van het hele korps besproken is... :cry:

Zo reageer ik ik ook, naar omstanders: een beetje ontwijkend.

En in dit geval de politie, gewoon alles vertellen en laten zien.

Alleen is het moeilijk om tussen flats (meervoud) met 6+ verdiepingen, in smalle paadjes tussen achtertuintjes 'under cover' te gaan zoeken.

Helemaal moeilijk als er ineens 2 agenten bij je staan, als je de pot bij je hebt, en je bent vlakbij de vindplaats.

Dan vestig je enorm veel (onbedoelde) aandacht op je.

Als je als verreniging je hobbie kenbaar maakt aan de instanties, dan heb je in iedergevanl gedaan wat in je mogelijkheden ligt.

En heb je iets waarnaar je kan verwijzen.

ik heb ook wel door dat het moeilijk is om het naar de agenten door te laten druppelen.

Maar je beht in iedergeval gedaan wat je kan doen.

Die van het formulier waar alles instaat, dat ga ik ook even bestuderen, dan hoef je niet weer het verhaal af te steken tegen de dienders..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen is het moeilijk om tussen flats (meervoud) met 6+ verdiepingen, in smalle paadjes tussen achtertuintjes 'under cover' te gaan zoeken.

Dit zijn dan ook caches die door mij niet snel gevonden zullen worden, of liever: niet gezocht zullen worden.

Laat mij maar ruim 10 km door besneeuwde bossen trampelen om achter het "geheim van de kok" te komen, daar vind ik veel meer voldoening in. :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal moeilijk als er ineens 2 agenten bij je staan, als je de pot bij je hebt, en je bent vlakbij de vindplaats.

Als je als verreniging je hobbie kenbaar maakt aan de instanties, dan heb je in iedergevanl gedaan wat in je mogelijkheden ligt.

ik heb ook wel door dat het moeilijk is om het naar de agenten door te laten druppelen.

Die van het formulier waar alles instaat, dat ga ik ook even bestuderen, dan hoef je niet weer het verhaal af te steken tegen de dienders..

Zoals ik eerder al schreef, het doet er niet toe of er een brief is verstuurd of voorlichting is gegeven. De kans dat dat onthouden wordt en wordt "overgedragen" is klein. Het gaat om een spel. We vragen nu juist in het dagelijks leven van deze mensen dat ze opletten. Je zult dus evengoed, als je zoekgedrag wordt opgemerkt, altijd opnieuw worden aangesproken en eventueel een identificatie moeten laten zien.

Er zijn, inderdaad, ook agenten die geocachen en er zijn er nu ook die er van weten.

Toch zal je het zeer waarschijnlijk gewoon opnieuw moeten uitleggen.

Zo erg is dat toch niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals ik eerder al schreef, het doet er niet toe of er een brief is verstuurd of voorlichting is gegeven. De kans dat dat onthouden wordt en wordt "overgedragen" is klein. Het gaat om een spel. We vragen nu juist in het dagelijks leven van deze mensen dat ze opletten. Je zult dus evengoed, als je zoekgedrag wordt opgemerkt, altijd opnieuw worden aangesproken en eventueel een identificatie moeten laten zien.

Er zijn, inderdaad, ook agenten die geocachen en er zijn er nu ook die er van weten.

Toch zal je het zeer waarschijnlijk gewoon opnieuw moeten uitleggen.

Zo erg is dat toch niet?

In een van mijn logboekjes stond zelfs "Gevonden door de politie, leuke verstopplek". Dit zag ik staan na het vervangen van het logboekje. Dus zo kan het ook.

bewerkt door Remunj
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zijn dan ook caches die door mij niet snel gevonden zullen worden, of liever: niet gezocht zullen worden.

Laat mij maar ruim 10 km door besneeuwde bossen trampelen om achter het "geheim van de kok" te komen, daar vind ik veel meer voldoening in. :dribble:

:cry:;):thumbup:

bewerkt door Mr.Atari
bbcode aangepast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag 03-01-2010 ben ik en een mede cacher door de politie staande gehouden door de politie bij cache GC21VVE.

Bij deze biedt het team van Geopolitie oprechte excuses aan. Op jacht naar een gevalletje ´cache rippers´

was u de eerste verdachte, zodat we overgegaan zijn tot de gebruikelijke identificatieprocedure.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan had ik laatst in Friesland toch een heel wat leukere ervaring.

We werden tijdens het zoeken ook benaderd door twee agenten met de obligate vraag wat we aan het doen waren.

Het woord 'geocaching' deed de mondhoeken van een agent spoorslags krullen en de tweede vraag die hij stelde was: "leuk! heb je misschien nog leuke coins of travelbugs bij je?"

Vagebond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan had ik laatst in Friesland toch een heel wat leukere ervaring.

We werden tijdens het zoeken ook benaderd door twee agenten met de obligate vraag wat we aan het doen waren.

Het woord 'geocaching' deed de mondhoeken van een agent spoorslags krullen en de tweede vraag die hij stelde was: "leuk! heb je misschien nog leuke coins of travelbugs bij je?"

Vagebond

:dribble::lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...