Spring naar bijdragen

Geocaching Is Onbekend Bij De Politie


Ma-Bu

Aanbevolen berichten

Vandaag 03-01-2010 ben ik en een mede cacher door de politie staande gehouden door de politie bij cache GC21VVE.

 

Wij waren aan het zoeken in de bosjes bij tuintjes/flats/begroeing.

Net toen wij de pot gevonden hadden, werden wij door de politie aangesproken met "Heren wat zijn we aan het doen?"

Hierop geantwoord: "Geocaching, weten jullie wat dat is?"

Hierop kregen we een negatief antwoord.

 

Hierna hebben we alles verteld, en de pot laten zien, de pagina latenzien etc.

Men wilde toch onze legitimatie zien, onder het mom dat het dan bij hun buro bekend was dat we aan het geocachen zijn geweest.

Onze legetimatie werd genoteerd, en na een half uur reden de agenten (verkleumt) weg op de fietsen.

Op de vraag "hoe nu verder" kregen we het antwoord : "niets, daar we geen strafbaar feit gepleegd hebben"

 

Oke, alle ging goed alleen vind ik dit wel vervelend dat ik normaal aan het zoeken ben en zo met de politie in aanraking kom.Vooral na het voorval in Rotterdam van vorige maand.

 

Is het misschien niet verstanding dat GC.nl (als organisatie, en niet als individu) richting de politie wat meer informatie kan versturen over wat wij aan het doen zijn?

 

Zelf naar het politie buro gaan heeft weinig zin, daar deze niet met elkaar communiceren.

Deze agenten wisten niets af wat er met de cacher met het munitiekistje is gebeurt.

 

Nogmaals alles is goed afgelopen, maar wat als we een munitiekistje gevonden hadden?

Ik denk dat meerdere cachers dezelfde ervaringen hebben, en net als wij erom kunnen lachen.

 

Maar mijn legitimatie opschijven gaat toch even iets te ver.

Helaas moet je je legitimatie laten zien als ze hierom vragen.

 

Gaarne jullie ervaringen / opmerkingen hierover.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vandaag 03-01-2010 ben ik en een mede cacher door de politie staande gehouden door de politie bij cache GC21VVE.

......

Maar mijn legitimatie opschijven gaat toch even iets te ver.

Helaas moet je je legitimatie laten zien als ze hierom vragen.

Zou me niet te druk maken. Je legitimatie opschrijven kan je altijd gebeuren. En ik kan me voorstellen dat als elke agent zou weten wat geocaching is dat de gemiddelde crimineel dit ook snel weet.

"Wat doet u daar?"

"Geocachen agent."

"Oké, ga maar verder"

Dat gaat echt niet gebeuren hoor. Ik vind dat de agenten het goed hebben aangepakt. Je hebt toch niets te verbergen? Daarbij is de cache met toestemming geplaatst. :blink:

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching is een stiekeme hobby. Het gaat er juist om dat je zonder dat anderen er erg in hebben zoekt en verstopt. Komt er iemand aan zorg dan dat je niet opvalt. Is het druk op de plek en kan je niet onopgemerkt zoeken dan kom je op een ander moment terug. Natuurlijk zijn er allerlei trucken om toch onopgemerkt te zoeken.

 

Wordt je gesnapt dan is het aan je zelf om goed uit te leggen (of een goede smoes verzinnen) wat je daar aan het zoeken bent. Er zijn allerlei legendarische verhalen die ooit zijn gebruikt om te verhullen wat je daar aan het doen bent.

 

De hele wereld vertellen wat we aan het doen zijn is niet slim en breekt de hobby af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan toch gewoon vertellen dat je met je vriendje in de bosjes aan het spelen ben? :blink:

 

tegenwoordig word je dan voor iets anders opgepakt.. het 'spelen:blush:' wordt dan weer verkeerd uitgelgd.

 

waar ik mee zit, is dat al er ergens iets in die buurt gebeurt, dan is de kans groot dat wij direct in de schijnwerpers staan.

 

Als er aan mij gevraagt wordt wat ik aan het doen ben, dan wimpel ik ze af met een smoes, of loop dan gewoon een straatje om om dan later verder te gaan.

 

Een smoes bij de politie is niet zo slim, en bij hun hebben we daarom WEL uitgelegd wat we aan het doen zijn.

Wij deden niets wat verboden was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, alle ging goed alleen vind ik dit wel vervelend dat ik normaal aan het zoeken ben en zo met de politie in aanraking kom.Vooral na het voorval in Rotterdam van vorige maand.

 

Welk voorval?

 

 

Wij deden niets wat verboden was.

 

Dus waarom deze oproep? Big Brother?

 

P: Heeft u iets te verbergen?

Ma-Bu: Ja, een munitiekist.

P: OK, ga dan maar verder. Prettige dag verder!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het ook wel eens gehad... een jaartje of 2,5 geleden waren W.S. en ik een micro aan het zoeken bij een hoogspanningsmast ... stopt er ook een politie "wat doet u daar?"... en in die hoogspanningsmast hingen touwen en wij waren zoals zo vaak zomers tijdens geocachen in onze groene outdoorkleding gehuld, dus... volgens oom (en tante) agent waren wij aan het abseilen...

Net DIE cache was natuurlijk geript :cry: , dus bewijs hadden we ook al niet wat we daar wel deden...

Maar goed, de cachebeschrijving hadden we wel, dus die laten zien... en nadat al onze gegevens genoteerd waren beloofd de link van de cachepagina even te mailen. De volgende dag kregen we een mailtje terug... ze hadden contact gehad met Essent en de touwen waren blijven hangen van hun onderhoudsdienst !! (foutje) en politieagent begreep nu wat geocachen was... :yes: en wenste ons nog veel succes met dit spel.

 

Daarna heb ik een tijdlang met een a4-print in mijn tas gelopen met de uitleg wat geocaching is, speciaal voor omstanders, politie, terreinbeheerders etc. voor in dit soort gevallen. (Wel handig, hmmm... dat papier is nu trouwens weg, dus moet maar weer eens een nieuwe uitprinten.) Hier een link naar het document dat ik gebruik.

 

Maar zoals al eerder genoemd... cachen is eigenlijk onopvallend :blink: doen... dus als je gesnapt wordt... heb je het niet stiekem genoeg gespeeld... haha! :lol:

bewerkt door Travel Wolf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar zoals al eerder genoemd... cachen is eigenlijk onopvallend :blink: doen... dus als je gesnapt wordt... heb je het niet stiekem genoeg gespeeld... haha! :lol:

 

Inderdaad, cachen is eigenlijk onopvallend, maar dan moet je daar -door de cachelegger- wél de gelegenheid voor krijgen... Er komen naar mijn gevoel steeds meer caches die aan drukke wegen/kruispunten/tussen de huizen gelegd worden. En dan het verzoek om vooral onopvallend te loggen. Leuk verzoek, maar leg dat ding daar dan niet neer! Ik moet zeggen dat ik echt niet héél erg mijn best doe op dat soort plekken. Áls ik dat soort caches al doe, zal ik zeker niet opzettelijk opvallend doen, maar pakken dóe ik hem, al dan geen dreuzels in de buurt.

Citaat:

 

]Wat is geocachen:

 

Iemand verstopt op een bijzondere plaats, meestal in de natuur,...

 

 

Dit wordt meer en meer vergeten, helaas...

bewerkt door dwarreltje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is maar de vraag of voorlichting op grote schaal wat oplevert.

Hoe stel je je dat voor? In elke gemeente steeds voorlichtende avonden over een spel dat in feite niet meer is dan een moderne vorm van een speurtocht die is uitgezet.

Ik denk dat oom agent iets beters te doen heeft dan zo'n avond bij te scholen.

Vervolgens gaan we ook even langs alle boswachters en andere wetshandhavers en laten we sommige verontruste burgers, zoals bijvoorbeeld leerkrachten, die mensen zien scharrelen bij hun speelplein, ook niet vergeten.

In de praktijk niet uitvoerbaar dus en het lijkt mij ook erg onnodig.

 

Geocachers doen (als het goed is) hun best om zo onopvallend een cache te zoeken en te loggen. We verwachten, in het dagelijkse leven, dat wetshandhavers en andere mensen met een verantwoordelijke baan goed hun best doen om achter verontrustende signalen aan te gaan.

Soms komen wij elkaar dan tegen.

Niets aan de hand; Natuurlijk kun en mag je het spel geocachen uitleggen op zo'n moment.

Je hebt immers niets anders te verbergen dan dat je een spel speelt.

De agenten (in dit geval) hebben uitvoering gegeven aan hun taak en zijn op dat moment weer wat wijzer.

Verder gewoon doorgaan met geocachen en leven, lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan toch gewoon vertellen dat je met je vriendje in de bosjes aan het spelen ben? :lol:

op je 40tigste

 

dat is wel een strafbaar feit ! :yes:

 

Daarna heb ik een tijdlang met een a4-print in mijn tas gelopen met de uitleg wat geocaching is, speciaal voor omstanders, politie, terreinbeheerders etc. voor in dit soort gevallen. (Wel handig, hmmm... dat papier is nu trouwens weg, dus moet maar weer eens een nieuwe uitprinten.) Hier een link naar het document dat ik gebruik.

 

Maar zoals al eerder genoemd... cachen is eigenlijk onopvallend :cry: doen... dus als je gesnapt wordt... heb je het niet stiekem genoeg gespeeld... haha! :lol:

 

is wel handig om zoiets bij te hebben maar niet voor omstanders !

maar voor meneer agent en terreinbeheerders is het wel duidelijk .

ik heb 'm gelijk maar opgeslagen (zag er geen copyright op staan) :blink:

bewerkt door dutchgoldwing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hebben wij ook wel eens gehad bij een nacht tocht. Alles uitgelegd en was goed. Toen we over zijn maglite begonnen (tja, wij hadden een Fenix) was hij wel jaloers en wilde van zijn baas ook een andere zaklamp.

Verder niets gebeurd, we kregen te horen fijne nacht en wandelse.

 

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hebben wij ook wel eens gehad bij een nacht tocht. Alles uitgelegd en was goed. Toen we over zijn maglite begonnen (tja, wij hadden een Fenix) was hij wel jaloers en wilde van zijn baas ook een andere zaklamp.

Verder niets gebeurd, we kregen te horen fijne nacht en wandelse.

 

Marcel

Dan vraag ik me af hoe lang dat geleden is. Want een tacticallight (helaas beter dan een fenix) hangt tegenwoordig standaard aan de koppel. Alleen merk ik aan de colllega's dat ze het prettiger vinden om en grote maglite in de handen te hebben, omdat je daar behalve met bijlichten ook andere dingen mee kunt doen. Ik heb inmiddels op het bureau mijn collega's ook uitgelegd wat geocachen is, en ze hebben heel hard gelachen. Toen ik een tijdje later, ook aan gesproken werd met Mevrouwtje, wat zijn we (ik was alleen) aan het doen ? bleek dat collega's te zijn van mijn eigen team en hebben ze nog harder gelachen. Maar ze durven niet mee te gaan, de watjes.

 

Gr GH

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoals bijvoorbeeld leerkrachten, die mensen zien scharrelen bij hun speelplein, ook niet vergeten.

Je mag toch geen cache plaatsen in de buurt van een school???

 

Trouwens, het lijkt me vreemd als leerkrachten niet op de hoogte zijn, er zijn namelijk nogal wat cachende docenten... :blink:

Bij ons ken ik al tenminste 10 mensen die cachen, plus nog de mensen die ervan weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Informatie naar de politie sturen in niet nodig. Voor het plaatsen van een cache moet er toestemming worden verleend door de eigenaar van de grond. Aangezien de politie vragen stelde kun je er dus vanuit gaan dat de grond eigendom van de gemeente is. In dat geval heeft de gemeente toestemming verleend. De gemeente kan dit dus zelf intern communiceren met de politie. Het is natuurlijk wel de vraag of er voor deze cache wel toestemming is gevraagd aan de gemeente.

In de gemeente Boxmeer bijvoorbeeld, wordt door de gemeente altijd de politie, en indien van toepassing, de boswachter geïnformeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien de politie vragen stelde kun je er dus vanuit gaan dat de grond eigendom van de gemeente is.

 

Daar zou ik niet van uit gaan.

Als je in voortuinen of op bedrijfsterreinen verdacht gaat scharrelen gaat de politie ook wel vragen stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...