hike_and_bike Geplaatst 28 november 2009 Geplaatst 28 november 2009 Meestal moet een waypoint worden geprojecteerd ten opzichte van het punt waar je staat (dus vanaf punt A loop je xxx meter op yyy graden). Is het ook mogelijk om de GPS 60CSX te gebruiken in een situatie waarin je vanaf een startpunt moet gaan lopen op een bepaald aan tal graden totdat je een object tegen komt (dus loop vanaf het punt waar je nu staat op een koers van yyy graden totdat je een picknick-tafel tegen komt. Het aantal meters is dus onbekend) ?
topzoekertje Geplaatst 28 november 2009 Geplaatst 28 november 2009 Meestal moet een waypoint worden geprojecteerd ten opzichte van het punt waar je staat (dus vanaf punt A loop je xxx meter op yyy graden).Is het ook mogelijk om de GPS 60CSX te gebruiken in een situatie waarin je vanaf een startpunt moet gaan lopen op een bepaald aan tal graden totdat je een object tegen komt (dus loop vanaf het punt waar je nu staat op een koers van yyy graden totdat je een picknick-tafel tegen komt. Het aantal meters is dus onbekend) ? Ja, je maakt een projectie van bv een kilometer in de richting yyy. Dan maak je een directe route van A naar het geprojecteerde punt en ergens langs die route moet je zijn.
Geopatra Geplaatst 29 november 2009 Geplaatst 29 november 2009 Meestal moet een waypoint worden geprojecteerd ten opzichte van het punt waar je staat (dus vanaf punt A loop je xxx meter op yyy graden).Is het ook mogelijk om de GPS 60CSX te gebruiken in een situatie waarin je vanaf een startpunt moet gaan lopen op een bepaald aan tal graden totdat je een object tegen komt (dus loop vanaf het punt waar je nu staat op een koers van yyy graden totdat je een picknick-tafel tegen komt. Het aantal meters is dus onbekend) ? Ja, je maakt een projectie van bv een kilometer in de richting yyy. Dan maak je een directe route van A naar het geprojecteerde punt en ergens langs die route moet je zijn. = correct ! Geopatra.
handleiding Geplaatst 29 november 2009 Geplaatst 29 november 2009 Waar je wel op moet letten als je een punt vooruit projecteert in de richting waarin je moet lopen (het object ligt dus ergens op die lijn), dat je wel op die koers blijft dus YYY graden in jouw geval dus elke meter die je naar links of naar rechts loopt moet je compenseren, anders loop je zo 10 meter langs het object een picknicktafel is zo gevonden maar een boom in een boscomplex betwijfel ik. Ik heb geleerd om met een gewoon kompas te werken ongeveer 15 jaar geleden ergens in Limburg (Weert), maar denk dat de kompasfunctie van een aantal gpssen niet anders is, behalve de hoek schieten.
Cernunnos Geplaatst 29 november 2009 Geplaatst 29 november 2009 Voor dit soort zaken heb ik ondanks mijn gps altijd nog een plaatkompas mee tijdens het cachen. Werkt net wat prettiger dan een gps vind ik. Je kunt er ook beter mee richten. Je moet namelijk wel erg opletten om op route te blijven want op een km kan dit al vele tientallen meters verschil opleveren!
TuuronTour Geplaatst 29 november 2009 Geplaatst 29 november 2009 Je kan ook een "route" maken op de gps, bestaande uit het beginpunt en het geprojecteerde punt, en op de route navigeren. Dan zie je een zichtbare lijn op je scherm en kan je zien waar je bent tav de lijn.
Vasc0 Geplaatst 29 november 2009 Geplaatst 29 november 2009 (bewerkt) Met de Oregon gaat het nog beter, hierop kan je gewoon een koers instellen. 29 november 2009 bewerkt door Vasc0
topzoekertje Geplaatst 29 november 2009 Geplaatst 29 november 2009 Je kan ook een "route" maken op de gps, bestaande uit het beginpunt en het geprojecteerde punt, en op de route navigeren. Dan zie je een zichtbare lijn op je scherm en kan je zien waar je bent tav de lijn. Dat is precies wat ik bedoelde. Gewoon ver inzoomen en langs de lijn blijven lopen. Deze methode gebruik ik ook als ik één cijfer in een coördinaat mis. Ik neem dan twee punten: het coordinaat dat ik zeker heb is vast en bij het andere neem ik het minimale en het maximale coordinaat. Op de route tussen deze twee punten moet ik dan zijn. Vervolgens kun je dan langs de lijn lopen of de mogelijke plaatsen langs die lijn bezoeken.
Remunj Geplaatst 29 november 2009 Geplaatst 29 november 2009 Met de Oregon gaat het nog beter, hierop kan je gewoon een koers instellen.
Team Gelaen Geplaatst 29 november 2009 Geplaatst 29 november 2009 Met alleen een koers volgen heb je het nadeel dat een gewoon kompas ook heeft, elke meter die je afwijkt loop je meer risico om het object te missen. Indien je met een gewoon kompas werkt wordt je (als het goed is) ook geleerd om een object in de verte op te zoeken dat in de goede richting ligt en daar naartoe te lopen om vervolgens een nieuw punt op te zoeken. Beter is inderdaad wat hierboven al beschreven wordt, tenslotte heb je een gps niet voor niks. Zorg dat je een lijn krijgt tussen 2 vaste punten en blijf zo kort mogelijk bij die lijn.
Ringeling Geplaatst 29 november 2009 Geplaatst 29 november 2009 (bewerkt) Meestal moet een waypoint worden geprojecteerd ten opzichte van het punt waar je staat (dus vanaf punt A loop je xxx meter op yyy graden).Is het ook mogelijk om de GPS 60CSX te gebruiken in een situatie waarin je vanaf een startpunt moet gaan lopen op een bepaald aan tal graden totdat je een object tegen komt (dus loop vanaf het punt waar je nu staat op een koers van yyy graden totdat je een picknick-tafel tegen komt. Het aantal meters is dus onbekend) ? Ik heb in een van mijn caches, Huis ter Heide (Midden-Brabant) renewed een dergelijke opdracht verwerkt. Loop net zo lang in de richting xxx graden tot je omhoog kunt. Heeft tot nu toe bij deze cache nooit een probleem opgeleverd. 29 november 2009 bewerkt door Ringeling
Geopatra Geplaatst 29 november 2009 Geplaatst 29 november 2009 Er is nog een optie: maak een go to naar het vertrekpunt, dus waar je staat. Al lopend kun je koers en afstand tot het vertrekpunt op je gpsr aflezen en dus de juiste koers aanhouden. Lijkt me zuiverder dan langs een routelijn te proberen te lopen of een koers te proberen te lopen naar een niet vast punt vooruit. Je komt immers vrijwel zeker hindernissen etc. tegen waardoor de afwijkingen zich opstapelen. Geopatra.
Cernunnos Geplaatst 29 november 2009 Geplaatst 29 november 2009 Er is nog een optie:maak een go to naar het vertrekpunt, dus waar je staat. Al lopend kun je koers en afstand tot het vertrekpunt op je gpsr aflezen en dus de juiste koers aanhouden. Lijkt me zuiverder dan langs een routelijn te proberen te lopen of een koers te proberen te lopen naar een niet vast punt vooruit. Je komt immers vrijwel zeker hindernissen etc. tegen waardoor de afwijkingen zich opstapelen. Geopatra. Dit is een optie waar ik nog niet aan had gedacht! Maar dat zou inderdaad precies moeten werken en een goed alternatief zijn voor het peilen met een kompas! thx voor deze tip!
Ellino Geplaatst 29 november 2009 Geplaatst 29 november 2009 Vanaf het punt waar je staat goed over je kompas kijken. Kan ook met een ouderwetse. Hoek schhieten en een markant pun op de denkbeeldige lijn als volgend punt nemen. Iemand voouit sturen die ergens als markant punt gaat staan kan ook. Handeling herhalen vanaf markant punt. Net zo vaak tot je bij je gezochte object bent. Ook ik heb dit soort dingen geleerd in Weert. Succes, Ellino
kalkendotters Geplaatst 29 november 2009 Geplaatst 29 november 2009 Nog handiger functie met een GPS: Projecteer een waypoint, ganaar waypoint stel kompaswijzer in op 'koers' ipv 'peiling' de kompasnaald geeft nu in middendeel een indicatie hoever je naast de directe lijn naar het waypoint zit
Aanbevolen berichten