Cernunnos Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 Volgens mij is het kwestie van jammer dan. Als de eind locatie samenvalt met een andere cache zul je een andere plek moeten zoeken. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Natuurlijk kun je van alles aan regels gaan verschuiven maar dan ben ik bang dat over een paar jaar cachen speld in een hooiberg zoeken wordt in bepaalde gebieden, omdat er zoveel caches in een m2 liggen Bijzondere of mooie eind locaties zijn natuurlijk geliefd maar als iemand je al voor is geweest binnen de gestelde regels van gc is het jammer. Die regel is ook niet voor niets. 100 meter lijkt veel maar gezien op sommige momenten de afwijkingen van de gps... Daarbij komt.. hoe ziet zo'n gebied er uit als er diverse caches op korte afstand van elkaar gezocht moeten worden??? Zijn zwijnen dan niets bij denk ik. Dus wat mij betreft... regel niet veranderen, is al ruim genoeg. En ja... is iemand je in een bepaald gebied voor geweest... jammer... grtzz
ZaNaBoZa Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 Maar hoe weet je welke mysteries dan binnen een straal van 3 km liggen? Je moet ze immers eerst oplossen om te weten waar ze liggen.Dus moet je eerst alle mysteries in Nederland oplossen om te weten welke er binnen 3 km liggen van jouw cacheplekje. Een straal van drie kilometer is genoeg. De maximale afstand van de eindcoördinaten van een mysterie is 3 kilometer vanaf de coördinaten bovenaan de cachelisting. Dit staat tenminste in de guidelines, (zie bericht #4 van Sivota voor de link naar de guidelines).
Sivota Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 Nog niet zo lang geleden was hier ook een topic over. De hele inhoudelijke discussie is denk ik wel de moeite van het even nalezen waard. link Het lijkt me dat de oplossing ligt in het zo goed mogelijk overleg hebben met de eigenaar van de Mysterycache, zoals hiervoor al een paar keer is aangegeven.
De GEO Ridders Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 Nog niet zo lang geleden was hier ook een topic over. De hele inhoudelijke discussie is denk ik wel de moeite van het even nalezen waard. link Het lijkt me dat de oplossing ligt in het zo goed mogelijk overleg hebben met de eigenaar van de Mysterycache, zoal hiervoor al een paar keer is aangegeven. In de link een briljant stukje van Kruimeldief . Hij heeft wat mij betreft duidelijk aagegeven waarom de ene wel en de andere niet. Hier kan ik mee leven. Hulde aan Kruimeldief ! -Marco
Team Firefox Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 Maar hoe weet je welke mysteries dan binnen een straal van 3 km liggen? Je moet ze immers eerst oplossen om te weten waar ze liggen.Dus moet je eerst alle mysteries in Nederland oplossen om te weten welke er binnen 3 km liggen van jouw cacheplekje. Stel dat binnen die straal een paar vrijwel onoplosbare vijfsterren mystery caches liggen? Hoe kom je dan aan de weet dat jou eindcache niet binnen die 161 meter komt te liggen??
Mars Express Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 HalloMijn cache een traditional is afgewezen omdat een mystery er binnen 162meter in de buurt blijkt te liggen. Maak je er toch een (kleine) multi van, met een tussenpunt op de picknickplaats met daarbij een leuke vraag waardoor je extra de aandacht vestigt op de omgeving. Op die picknickplaats is het sowieso wellicht te druk om te gaan zoeken en loggen.
Sivota Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 Maar hoe weet je welke mysteries dan binnen een straal van 3 km liggen? Je moet ze immers eerst oplossen om te weten waar ze liggen.Dus moet je eerst alle mysteries in Nederland oplossen om te weten welke er binnen 3 km liggen van jouw cacheplekje. Stel dat binnen die straal een paar vrijwel onoplosbare vijfsterren mystery caches liggen? Hoe kom je dan aan de weet dat jou eindcache niet binnen die 161 meter komt te liggen?? Even vragen misschien aan de cache-eigenaren van de Mysteries? Er zijn toch wel wat manieren om met elkaar te communiceren, over de plek die je voor een nieuwe cache in gedachte hebt, zonder dat zij direct hun eindcoordinaten vrij hoeven te geven?
Fokje Modder Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 Maak je er toch een (kleine) multi van, met een tussenpunt op de picknickplaats met daarbij een leuke vraag waardoor je extra de aandacht vestigt op de omgeving. Wat maakt het verschil? Als de afstand tussen de caches maar 80 meter is, dan maakt het toch niet uit of het een mystery, traditional, multi of wat voor type is? Het gaat toch om de cacheplek niet type?
Venniper Cache-zoekers Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 Maar hoe weet je welke mysteries dan binnen een straal van 3 km liggen? Je moet ze immers eerst oplossen om te weten waar ze liggen.Dus moet je eerst alle mysteries in Nederland oplossen om te weten welke er binnen 3 km liggen van jouw cacheplekje. Stel dat binnen die straal een paar vrijwel onoplosbare vijfsterren mystery caches liggen? Hoe kom je dan aan de weet dat jou eindcache niet binnen die 161 meter komt te liggen?? Even vragen misschien aan de cache-eigenaren van de Mysteries? Er zijn toch wel wat manieren om met elkaar te communiceren, over de plek die je voor een nieuwe cache in gedachte hebt, zonder dat zij direct hun eindcoordinaten vrij hoeven te geven? Een cirkel met een doorsnee van drie kilometer is vrij groot. Ik kan me voorstellen dat de starter van dit draadje helemaal niet gedacht heeft aan dat ene vraagtekentje op de kaart die voor hem/haar toch onoplosbaar is. Ik zou er ook niet aan denken (ik heb Roger en Yvonne in de buurt: op elke plek in de Haarlemmermeer kan wel een cache liggen ). Nu je het weet kun je een oplossing zoeken: het waypoint boven op de brug bij de picknickplaats vind ik nog wel de beste oplossing ook!
Bloodwoosj Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 Probeer het eens van een andere kant te bekijken. Wat is er nog uniek aan jouw cachelocatie als iemand anders zo dichtbij ook al een cache heeft gelegd? Greetz Bloodwoosj.
hesselannema Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 Ben bang dat je toch even contact mag op nemen met de eigenaar van de mistery. Mogelijk dat door het verplaatsen van bv een meter wel aan de voorwaarde word voldaan. En anders ben ik bang dat je voor een ander locatie mag gaan Wat je ook kunt doen dankzijn de info van De heer Kruimeldief/ Mevrouw Kralenfee is de Carrotte-methode toepassen. Op de door jouw gewenste cache locatie. Mogelijk dat je hier door weer een puntje kunt scoren.
BY Angels Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 Het is inderdaad jammer dat je de route al af hebt en dan tegen het feit aanloopt dat er al een andere cache te dicht bij jouw eindpunt ligt. Eigenlijk helpt de reviewer je op dit moment, want je weet inmiddels dat je het beste contact kunt opnemen met de andere cache eigenaar. Zonder dat je daarvoor de mystery hebt moeten oplossen. Ik zou de gegeven tips ter harte nemen en de cache eigenaar benaderen. Komen jullie er onderling uit wat de eindlokaties zijn en of er misschien nog een leuke plek is in die omgeving om jouw cache neer te leggen, dan heb je een goed verhaal naar de reviewer om de cache nogmaals in review te doen. In mijn ogen ben je een grote stap dichterbij het kunnen publiceren van je nieuwe cache. Succes met oplossen van deze uitdaging.
Kruimeldief Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 HalloMijn cache een traditional is afgewezen omdat een mystery er binnen 162meter in de buurt blijkt te liggen. Had dit niet gezien, het vraagteken op de kaart staat een flink stuk hiervandaan. En deze puzzel had ik ook nog niet op kunnen lossen Maar het lijkt mij toch geen probleem dat ze kort bij elkaar liggen. Immers de bezoekers van mijn traditional zullen niet tegen deze cache aanlopen als ze deze puzzel niet gemaakt hebben. Het lijkt mij elkaar niet te bijten. Is goedkeuring toch niet mogelijk? Of zijn jullie van mening dat dit inderdaad niet gewenst is. De afstand is, en dan moet ik gokken omdat ik vandaag maar een heb afgewezen vanwege te dicht op elkaar, 62 meter tussen beide fysieke caches en geen 162 meter. Bij 162 meter zou je niets gehoord hebben en ook niet als het iets minder was. het gaat ook niet om het bijten, het gaat ook niet om het wel of niet oplossen van de mystery maar puur om de grote kans dat men de verkeerde bij toeval vindt. De regel van 0,1 mijl wordt door mij al heel soepel gehanteerd, soepeler dan alle andere Nl Reviewers, maar het verschil van minimaal 162 meter naar de werkelijke 62 meter lijkt me overduidelijk te groot. Er is geen GPSr dat op de meter nauwkeurig is. Niemand kan een positie op de meter bepalen. Alle GPSr hebben een afwijking van vele meters. Als ik met een EPE van 10 meter zoek naar jouw cache, jij had al een EPE van x meters, de andere cache-eigenaar een EPE van x meters, dan is de kans groot dat men over de andere cache struikelt. Daarbij heb je ieder moment van de dag kans een andere meting. Oudere GPSr zijn nog slechter dan de huidige. Daarbij moet je goed nadenken of je het Überhaupt moet willen dat je iedere paar meter er weer een puntje bij hebt. Toestemming van de andere eigenaar doet niet ter zake. Dan loop je het risico dat het een de ene hand wast de andere hand verhaal gaat worden. En wat te doen dan met caches die te dicht bij elkaar liggen van een en dezelfde eigenaar? Ik vind het niet erg dat beide caches te dicht bij elkaar liggen want beide zijn van mezelf...... Dat wordt een puinhoop. Hoe men hier, of op elk forum dan ook, erover denkt maakt ook geen verschil. De regels zijn van geocaching.com en zolang zij de regels niet wijzigen dan reviewen de reviewers naar die regels. Immers, de reviewers krijgen op de cachepagina's automatisch de melding dat er punten zijn die te dicht bij elkaar liggen en dat geldt dan voor zowel de ParentWaypoint (coördinaten bovenaan de cachepagina) als voor de child(ren)Waypoints (alle tussenpunten, extra vermelde coördinaten, alsook het eindcoördinaat) Allicht dat referencepoints geen problemen zullen opleveren. Normaal gesproken mogen we er vanuit gaan dat als iemand een cache wil plaatsen in een bepaald gebied, hij/zij zoveel voorwerk heeft gedaan dat hij/zij zeker weet dat de plek voor wat betreft de regels nog vrij is. Het lijkt me zelfs dat je dit al uitzoekt voordat je toestemming hebt gevraagd aan de eigenaar/beheerder van het gebied waar de cache ligt. Maar.... als er iets fout is gegaan in het voorwerk, als er iets vergeten is, is dat geen probleem, daarvoor wordt er ook gereviewed @ALL: Soms heb ik er spijt van dat ik soepel review. Je geeft een vinger en men wil een hand. Ik kan ook zwart/wit stellen: Regel is regel - minimaal 161 meter is minimaal 161 meter. Dat is veel gemakkelijker, duidelijker voor iedereen en kost (mij) geen energie. Gewoon een standaard note en discussie/overleg is dan niet mogelijk.
Kruimeldief Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 Het is inderdaad jammer dat je de route al af hebt en dan tegen het feit aanloopt dat er al een andere cache te dicht bij jouw eindpunt ligt. Eigenlijk helpt de reviewer je op dit moment, want je weet inmiddels dat je het beste contact kunt opnemen met de andere cache eigenaar. Zonder dat je daarvoor de mystery hebt moeten oplossen. Ik zou de gegeven tips ter harte nemen en de cache eigenaar benaderen. Komen jullie er onderling uit wat de eindlokaties zijn en of er misschien nog een leuke plek is in die omgeving om jouw cache neer te leggen, dan heb je een goed verhaal naar de reviewer om de cache nogmaals in review te doen. In mijn ogen ben je een grote stap dichterbij het kunnen publiceren van je nieuwe cache. Succes met oplossen van deze uitdaging. Ik denk dat ik verkeerd begrepen wordt en dan ben ik bang dat ik onduidelijk ben geweest Als het de cache is die ik in gedachten heb, dan is het een Traditional die op 62 meter afstand is gelegd van de fysieke geocache van een Mystery die er al een paar jaar ligt en actief is. Dus, terecht afgekeurd. 2 fysieke caches die te dicht bij elkaar liggen. Verschil tussen 62 meter werkelijk en de minimale 161 meter is veel te groot. Wat de andere cache-eigenaar, dus de eigenaar van de mystery, er ook van vindt. Dus of de eigenaar van de bestaande cache wel of geen probleem ermee heeft doet echt niet ter zake.
Kruimeldief Geplaatst 21 oktober 2009 Geplaatst 21 oktober 2009 (bewerkt) Aansluitend.... vergeet niet dat de eigenaar van de bestaande cache ook niet maar zo zijn paar jaar geleden goedgekeurde cache 100 meter kan verplaatsen. En waarom zou hij? Degene die een nieuwe cache wil plaatsen kan ook best 100 meter verderop gaan. Zoals al eerder in deze topic gevraagd is, wat is er zo byzonder aan je cacheplek dat je niets anders kunt/wilt zoeken? 21 oktober 2009 bewerkt door Kruimeldief
Aanbevolen berichten