Spring naar bijdragen

Een 'makkelijke' Manier Om Caches Te Waarderen


*BaJo*

Aanbevolen berichten

Nee, het is allemaal leuk en aardig maar er is maar één manier een cache te waarderen en dat is publiekelijk via een logje. Geen geo deuren, geen votes of wat dan ook. Schrijven of het iets is of schrijven dat het niets is.

 

 

Ik ga bij mijn caches vermelden dat ik niet gediend ben van welke manier van waarderen dan ook, anders dan via een logje. Geen geo deuren, geen votes, weg met die onzin. Ik geef ze niet en hoef ze ook niet te ontvangen. Overgrote deel van de Nederlandse cachers heeft nog nooit van al die onzin gehoord om de dood eenvoudige reden dat de meeste cachers nog nooit op een forum zijn geweest.

 

Ik krijg vragen van cache-eigenaren die hebben gelezen dat ze een geo dór kregen en mij vragen wat ze er mee moeten doen en waar ze het weg kunnen halen.

 

Ik denk dat geocaching.com als enige reden voor het ontbreken van waarderingen heeft dat het geocachen voor iedereen even leuk moet zijn. Ook voor de mindere goden die niet in staat zijn supercaches te maken en daarbij de logjes als manier van waarderen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik zie het vooral als HULPMIDDEL voor het zoeken naar geschikte caches. Tot nu toe hebben de Geo d'Ors daar ook goed bij geholpen. Het lezen van logs neemt tenslotte heel veel tijd in beslag. Dat doe ik wel als ik met hulp van een beoordelingssysteem een kort lijstje heb geselecteerd.

Ik snap wel dat een beoordelingssysteem niet foutloos is, maar mij helpt het wel om redelijk vlot tot een keuze te komen. Ik ben tenslotte nog altijd liever buiten aan het cachen dan binnen het voorwerk doen.

 

En waarom dan GCvote ipv Geo d'Or:

- het wordt internationaal toegepast

- mbv Firefox is het goed geïntegreerd met de cachepagina's van GC.com

- veel gemakkelijker om beoordelingen te geven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, het is allemaal leuk en aardig maar er is maar één manier een cache te waarderen en dat is publiekelijk via een logje. Geen geo deuren, geen votes of wat dan ook. Schrijven of het iets is of schrijven dat het niets is.

 

Tsja, dan vraag ik me toch een ding af: heb je het zelf wel eens geprobeerd? Als je een negatief logje achterlaat dan krijg je meestal een hoop gezeik van de eigenaar.

 

Stemmen hebben een belangrijk voordeel boven geschreven tekst: je kunt een gemiddelde bepalen, en je kunt dat gemiddelde gebruiken om caches uit te filteren. Als de zoveelste voortuin cache na twee weken met tien stemmen en een gemiddelde van 1.5 in de database staat dan hoef ik hem niet speciaal nog eens te bezoeken. Sterker nog, ik wil hem niet eens meer op de kaart terug zien, of in pocket queries tegenkomen, of waar dan ook! Met geschreven logjes kun je dat nooit bereiken.

 

Dat heft dan gelijk een van de grote argumenten voor dit type cache op: "maar hij wordt zo vaak gevonden!" Ik vermoed namelijk dat dat sterk afneemt zo gauw een cache eenmaal een lage waardering heeft en dus door iedereen weggefilterd wordt.

 

Alternatief, vind ik het ook niet erg als jij de meest waardeloze exemplaren er apriori uitfiltert. Graag zelfs.

 

Ik denk dat geocaching.com als enige reden voor het ontbreken van waarderingen heeft dat het geocachen voor iedereen even leuk moet zijn. Ook voor de mindere goden die niet in staat zijn supercaches te maken en daarbij de logjes als manier van waarderen zien.

 

Maar die mensen krijgen dan weer negatieve logjes, is dat wel leuk voor ze dan? Bovendien legt dit het zwaartepunt wel heel erg bij de cache leggers - en feitelijk gaat het spelletje daar niet over. Het gaat in mijn optiek niet om het leggen, het gaat om het vinden (er staat zelfs zoiets op de frontpage van GC.com). En de belangen van de vinders zouden beter gediend worden met een waarderingssysteem. Simpel filtertje in mijn instellingen dat ik nooit meer caches wil zien die een rating lager dan twee hebben en al die voortuincaches hoef ik nooit meer te zien: niet op de kaartjes, niet in pocket queries, niet in mijn GPS, en niet in het veld.

 

Mensen die graag puntjes willen scoren of die geloven dat elke cache een waardevolle bloem is (vrij naar een eerdere posting...) kunnen dan uiteraard hun filter op 0 zetten en hun hart ophalen in al die uitgeleefde vinexwijken vol jengelende kinderen en blowende hangjeugd. En de rest van ons kan lekker door het bos lopen. Iedereen tevreden toch?

 

Sterker nog, als we eenmaal een puntensysteem hebben dan vermoed ik dat de meer gedreven cacheleggers het misschien wel een sport gaan vinden om alleen maar caches te hebben die een rating hoger dan 4 of zo hebben. Dat voegt voor hen dus ook weer een dimensie toe.

 

Zelf vermoed ik dat GC.com kiest om niet te waarderen uit angst om cache leggers naar de buren te jagen. Helaas heeft niet waarderen hetzelfde effect, alleen zijn het nu de betere caches die verdwijnen ipv. de mindere. Ik bedoel, er is een www.qualitycaching.com, maar ik zie nog niet zo gauw een initiatief als www.crappycaching.com van de grond komen met als doel overal waardeloze locaties te bezoeken...

 

En dan nog wat: supercaches? Gooi gewoon ergens een kokertje achter een boom op een mooie plek en iedereen is tevreden. Kost dat nou echt zo vreselijk veel meer moeite dan eentje die je uit je luie leunstoel kan zien? De GCVote ratings, zoals ze zich nu lijken te ontwikkelen in Nederland, lijken vooralsnog een redelijke waardering voor de caches in kwestie: het merendeel op drie sterren, en een paar uitschieters eronder of erboven.

 

Wat mij betreft werkt het, en mag GC.com het morgen als vast onderdeel invoeren.

 

 

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, het is allemaal leuk en aardig maar er is maar één manier een cache te waarderen en dat is publiekelijk via een logje. Geen geo deuren, geen votes of wat dan ook. Schrijven of het iets is of schrijven dat het niets is.

 

Tsja, dan vraag ik me toch een ding af: heb je het zelf wel eens geprobeerd? Als je een negatief logje achterlaat dan krijg je meestal een hoop gezeik van de eigenaar.

 

Om nog even terug te komen op mijn eigen woorden: ik zie dat de eigenaren van de volstrekt waardeloze cache gc18de1 de vrijheid hebben genomen om mijn logtekst te encrypten (zonder mij in te lichten overigens). Kennelijk waren ze het er niet mee eens dat ik een negatief logje geschreven had.

 

Is dat waar je op doelt, Kruimeldief? Moet ik nu al mijn oude logjes in de gaten gaan houden om te kijken of de cache eigenaar hem niet stiekem aanpast of verwijderd? Dan heb ik toch ECHT stukken liever een anoniem voting systeem, dan kan ik tenminste opgeven dat ik deze cache een ster ("slecht") waard vind zonder angst voor repercussies.

 

 

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt er binnenkort een versie voor Explorer?

 

Volgens de FAQ op gcvote.com wel ja. Maar probeer gerust FireFox eens, het is een hele prettige browser!

 

 

Hans

 

Aangezien IE nog steeds de browser is die verreweg het meest gebruikt wordt (probeer versie 8 eens!) ben ik bang dat GCVote pas populair wordt als hij onder IE draait :dribble:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan je aangeven dat je dat wil. Dat gaat niet automatisch.

 

De tekst verschijnt in het log als je de "Insert GCVote Info" knop gebruikt.

Om te waarderen is deze knop niet nodig, je hoeft alleen maar een cijfer aan te klikken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Groundspeak is zelf ook bezig om iets van een rating systeem te introduceren, zoals te lezen valt in de posts van OpinioNate:

 

Add a discussion-page to each cache

The current plan is to do just that, for the reason you state. You should be able to comment on a cache in the near future.

en

You (and others above) are making a lot of assumptions based on almost no information. So far the feature idea is not fleshed out, so I can't elaborate. However, we will take into account your concerns when it is.

Het kan dus nog wel even duren voordat het er is, maar ze zijn er in ieder geval wel mee bezig.

 

En ik heb zojuist GCVote geeinstalleerd en ga er wat mee experimenteren, dus tot die tijd is dat misschien een mooi alternatief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, het is allemaal leuk en aardig maar er is maar één manier een cache te waarderen en dat is publiekelijk via een logje. Geen geo deuren, geen votes of wat dan ook. Schrijven of het iets is of schrijven dat het niets is.

 

Tsja, dan vraag ik me toch een ding af: heb je het zelf wel eens geprobeerd? Als je een negatief logje achterlaat dan krijg je meestal een hoop gezeik van de eigenaar.

 

Om nog even terug te komen op mijn eigen woorden: ik zie dat de eigenaren van de volstrekt waardeloze cache gc18de1 de vrijheid hebben genomen om mijn logtekst te encrypten (zonder mij in te lichten overigens). Kennelijk waren ze het er niet mee eens dat ik een negatief logje geschreven had.

 

Is dat waar je op doelt, Kruimeldief? Moet ik nu al mijn oude logjes in de gaten gaan houden om te kijken of de cache eigenaar hem niet stiekem aanpast of verwijderd? Dan heb ik toch ECHT stukken liever een anoniem voting systeem, dan kan ik tenminste opgeven dat ik deze cache een ster ("slecht") waard vind zonder angst voor repercussies.

 

 

Hans

 

Je weet het heel aardig te verwoorden! Nadeel van dit systeem blijft nog wel steeds vriendjespolitiek en het verschil in smaak. Maar, hoe meer mensen stemmen hoe beter de gemene deler wordt natuurlijk. En vooral de anonimiteit, want niemand vindt het leuk om negatieve berichten bij zijn cache te zien staan.

Daar kunnen sommigen echt niet tegen en wordt het hommeles. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet altijd opschrijf wat ik echt van een cache vind (negatief dan wel te verstaan). Met één druk op de knop 1* toekennen is dan veel makkelijker. Verkiezingen zijn toch ook anoniem om gezeik, stalking en molest te voorkomen? Mensen en ook cachers zitten nu eenmaal zo in elkaar. Beter geen nieuws dan negatief nieuws.

Caches die echt bijzonder zijn gaan via de tamtam ook snel. Nadeel is dat ze dan eigenlijk direct weer gehyped of overgewaardeerd worden.

En logjes lezen kost zoveel tijd..... :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, het is allemaal leuk en aardig maar er is maar één manier een cache te waarderen en dat is publiekelijk via een logje. Geen geo deuren, geen votes of wat dan ook. Schrijven of het iets is of schrijven dat het niets is.

 

 

Ik ga bij mijn caches vermelden dat ik niet gediend ben van welke manier van waarderen dan ook, anders dan via een logje. Geen geo deuren, geen votes, weg met die onzin. Ik geef ze niet en hoef ze ook niet te ontvangen. Overgrote deel van de Nederlandse cachers heeft nog nooit van al die onzin gehoord om de dood eenvoudige reden dat de meeste cachers nog nooit op een forum zijn geweest.

 

Ik krijg vragen van cache-eigenaren die hebben gelezen dat ze een geo dór kregen en mij vragen wat ze er mee moeten doen en waar ze het weg kunnen halen.

 

Ik denk dat geocaching.com als enige reden voor het ontbreken van waarderingen heeft dat het geocachen voor iedereen even leuk moet zijn. Ook voor de mindere goden die niet in staat zijn supercaches te maken en daarbij de logjes als manier van waarderen zien.

Dit had ik niet gedacht van jou Kruimeldief. Als jij het niet wilt gebruiken moet je het zeker niet doen. Maar om anderen te beperken jouw caches te waarderen vind ik een beetje raar.

 

Vind het zelf ook niet zo nodig om de GCvote beoordeling in een logje te plaatsen. Maar als een geocacher dat wel wil doen is dat zijn eigen keus, iedereen speelt het spelletje op zijn eigen manier (tot op zekere hoogte natuurlijk). Kan het wel zijn dat hij van cache eigenaren een hoop e-mailtjes krijgt met vragen over GCvote. Vervolgens is het een kleine moeite om iemand even de website van GCvote terug te mailen...

Hetzelfde is naar mijn mening het geval bij Geo d'Ors, als iemand niet weet wat het is kan je toch even verwijzen naar de uitleg op geocaching.nl. Is sowieso leuk om te vertellen dat het een eer is dat de betreffende eigenaar een "Geo Award" heeft gekregen...

 

Zojuist al mijn gevonden caches gewaardeerd met GCvote. Werkt echt geweldig! Daarnaast blijf ik ook nog gewoon de Geo d'Ors uitdelen, ik zie een groot voordeel in de combinatie van beide systemen!

bewerkt door Toyeco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, het is allemaal leuk en aardig maar er is maar één manier een cache te waarderen en dat is publiekelijk via een logje. Geen geo deuren, geen votes of wat dan ook. Schrijven of het iets is of schrijven dat het niets is.

 

 

Ik ga bij mijn caches vermelden dat ik niet gediend ben van welke manier van waarderen dan ook, anders dan via een logje. Geen geo deuren, geen votes, weg met die onzin. Ik geef ze niet en hoef ze ook niet te ontvangen. Overgrote deel van de Nederlandse cachers heeft nog nooit van al die onzin gehoord om de dood eenvoudige reden dat de meeste cachers nog nooit op een forum zijn geweest.

 

Ik krijg vragen van cache-eigenaren die hebben gelezen dat ze een geo dór kregen en mij vragen wat ze er mee moeten doen en waar ze het weg kunnen halen.

 

Ik denk dat geocaching.com als enige reden voor het ontbreken van waarderingen heeft dat het geocachen voor iedereen even leuk moet zijn. Ook voor de mindere goden die niet in staat zijn supercaches te maken en daarbij de logjes als manier van waarderen zien.

Dit had ik niet gedacht van jou Kruimeldief. Als jij het niet wilt gebruiken moet je het zeker niet doen. Maar om anderen te beperken jouw caches te waarderen vind ik een beetje raar.

 

Vind het zelf ook niet zo nodig om de GCvote beoordeling in een logje te plaatsen. Maar als een geocacher dat wel wil doen is dat zijn eigen keus, iedereen speelt het spelletje op zijn eigen manier (tot op zekere hoogte natuurlijk). Kan het wel zijn dat hij van cache eigenaren een hoop e-mailtjes krijgt met vragen over GCvote. Vervolgens is het een kleine moeite om iemand even de website van GCvote terug te mailen...

Hetzelfde is naar mijn mening het geval bij Geo d'Ors, als iemand niet weet wat het is kan je toch even verwijzen naar de uitleg op geocaching.nl. Is sowieso leuk om te vertellen dat het een eer is dat de betreffende eigenaar een "Geo Award" heeft gekregen...

 

Zojuist al mijn gevonden caches gewaardeerd met GCvote. Werkt echt geweldig! Daarnaast blijf ik ook nog gewoon de Geo d'Ors uitdelen, ik zie een groot voordeel in de combinatie van beide systemen!

 

Wij gebruiken ook beide systemen. In de bookmark Geo d'or kun je zelfs de reden zien waarom.

Wij hebben inmiddels al onze gevonden caches gewaardeerd. En sinds dit weekend zetten we onze bevindingen in de log.

En dat doen we gewoon eerlijk. Nog geen reacties van eigenaren gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...