Spring naar bijdragen

Een 'makkelijke' Manier Om Caches Te Waarderen


*BaJo*

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Probleem met de geo d'or is dat het maar één waarde heeft. Beetje in de trant van alles of niets.

 

Dat is juist de kracht. Je hoeft namelijk minder vaak een actie te doen (1 op de 20 caches een Gd'O geven) dan bij een ratingsysteem (elke cache een rating geven), waar het raten op den duur een sleur zou kunnen worden.

Een tweede voordeel is dat bij raten er een natuurlijke neiging is naar het gemiddelde. Gd'O's werken niet met gemiddelden en hebben daar geen last van.

 

Er is op het forum van gc.com al erg veel gesproken over rating- of scoringssystemen. Hopelijk komt gc.com inderdaad met een goed systeem, want ik denk dat we het goed kunnen gebruiken.

Tot dan toe doen we het met de uitstekende Gd'O's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Ik zie dat het steeds meer gebruikt wordt! Erg mooi om te zien.

Het succes komt denk ik doordat het zeer makkelijk in gebruik is als je eenmaal Firefox en de proggie op je computer hebt staan.

 

 

ik gebruik het sinds een week, werkt wel leuk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de buren.nl zijn ze erg goed bezig met GCVote, daar hebben ze t ingevoerd in de nieuwe site die eraan komt

Zie hier voor een voorbeeld: de buren + GCVote

 

ziet er aardig uit maar....... gcvote en andere greasemonkey scripts zijn overlays in je browser en werken near real-time. Om dat allemaal na te bouwen is wel wat veel van het goede.

 

maar ieder zijn ding,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ziet er aardig uit maar....... gcvote en andere greasemonkey scripts zijn overlays in je browser en werken near real-time. Om dat allemaal na te bouwen is wel wat veel van het goede.

 

maar ieder zijn ding,

Ik heb GCvote voor de overzichtspagina's juist uitgeschakeld, want het vertraagt het inladen enorm. Een dergelijke functie zal dat alleen maar verergeren.

Mijn GCvote is zo ingesteld dat ik nu alleen bij de log en cachepagina zelf kan stemmen. Dan is het vertragen te verwaarlozen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik werkelijk niet snap is dat (bijna) alle reactie hier op GCVote positief zijn. Ikzelf vind GCVote echt helemaal niks.

 

Hiervoor heb ik een paar, in mijn ogen goede, redenen:

 

- Iedereen kan ELKE cache waarderen

- Iedereen kan zijn eigen cache waarderen

- Iemand met veel "vriendjes" krijgt hoge waardering

- Vertraagt enorm

 

En daar komt bij dat de waardering is zoals de betreffende cacher de cache ziet. Ik heb nu al een aantal caches gezien die werkelijk prut zijn, maar wel een hoge waardering hebben. En die heeft dan meestal 1 stem, welke best wel eens gegeven kan worden door de eigenaar. Als ik dan vervolgens dus ga zoeken naar caches met een hoge waardering kan het dus zo zijn dat het eigenlijk caches zijn die gewoon helemaal niks voorstellen.

 

Leuk voor iedereen die het geweldig vind, maar ikzelf vind het niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach elk systeem wat je kunt bedenken is niet waterdicht en kan beïnvloed worden door vriendjes en eigenaars, er zijn ook mensen die elkaar geo d'ors geven, dus daar moeten we dan maar uitgaan van het goede van de gemiddelde mens.

 

Wat echter wel op te lossen valt is het feit dat caches die maar 1 keer gewaardeerd zijn makkelijk weg te filteren zijn door bij minumum vote count in de configuratie box het aantal hoger als 1 te zetten!

 

 

 

 

Wat ik werkelijk niet snap is dat (bijna) alle reactie hier op GCVote positief zijn. Ikzelf vind GCVote echt helemaal niks.

 

Hiervoor heb ik een paar, in mijn ogen goede, redenen:

 

- Iedereen kan ELKE cache waarderen

- Iedereen kan zijn eigen cache waarderen

- Iemand met veel "vriendjes" krijgt hoge waardering

- Vertraagt enorm

 

En daar komt bij dat de waardering is zoals de betreffende cacher de cache ziet. Ik heb nu al een aantal caches gezien die werkelijk prut zijn, maar wel een hoge waardering hebben. En die heeft dan meestal 1 stem, welke best wel eens gegeven kan worden door de eigenaar. Als ik dan vervolgens dus ga zoeken naar caches met een hoge waardering kan het dus zo zijn dat het eigenlijk caches zijn die gewoon helemaal niks voorstellen.

 

Leuk voor iedereen die het geweldig vind, maar ikzelf vind het niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor wat betreft die Vote Count heb je een punt. Daarmee zou je e.e.a. weg kunnen filteren, maar wat ik het hele gote voordeel van Geo d'Ore vind ten opzicht van GCVote is dat er bij Geo d'Ores een drempel zit. Je MOET eerst 60 caches hebben gedaan om Geo d'Ores te kunnen geven. EN je kunt niet eindeloos waarderingen geven, maar slechts 1 keer op de 20 founds. Hiermee filter je in mijn ogen veel beter.

 

Maar ach, de tijd zal leren of dit systeem succesvol gaat worden. Ik denk, zolang je dit slechts met "add-ons" kan regelen en het niet ingebakken zit in de site van geocaching.com dit niet echt succesvol is, maar we zullen zien. Misschien heb ik het volledig mis.

 

 

 

 

Ach elk systeem wat je kunt bedenken is niet waterdicht en kan beïnvloed worden door vriendjes en eigenaars, er zijn ook mensen die elkaar geo d'ors geven, dus daar moeten we dan maar uitgaan van het goede van de gemiddelde mens.

 

Wat echter wel op te lossen valt is het feit dat caches die maar 1 keer gewaardeerd zijn makkelijk weg te filteren zijn door bij minumum vote count in de configuratie box het aantal hoger als 1 te zetten!

 

 

 

 

Wat ik werkelijk niet snap is dat (bijna) alle reactie hier op GCVote positief zijn. Ikzelf vind GCVote echt helemaal niks.

 

Hiervoor heb ik een paar, in mijn ogen goede, redenen:

 

- Iedereen kan ELKE cache waarderen

- Iedereen kan zijn eigen cache waarderen

- Iemand met veel "vriendjes" krijgt hoge waardering

- Vertraagt enorm

 

En daar komt bij dat de waardering is zoals de betreffende cacher de cache ziet. Ik heb nu al een aantal caches gezien die werkelijk prut zijn, maar wel een hoge waardering hebben. En die heeft dan meestal 1 stem, welke best wel eens gegeven kan worden door de eigenaar. Als ik dan vervolgens dus ga zoeken naar caches met een hoge waardering kan het dus zo zijn dat het eigenlijk caches zijn die gewoon helemaal niks voorstellen.

 

Leuk voor iedereen die het geweldig vind, maar ikzelf vind het niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar wat ik het hele gote voordeel van Geo d'Ore vind ten opzicht van GCVote is dat er bij Geo d'Ores een drempel zit. Je MOET eerst 60 caches hebben gedaan om Geo d'Ores te kunnen geven. EN je kunt niet eindeloos waarderingen geven, maar slechts 1 keer op de 20 founds. Hiermee filter je in mijn ogen veel beter.

Daarom vind ik nu juist gcvote beter. Je kunt iedere cache een beoordeling geven. Ik zou meer voor de Geo dóres voelen als het gelijk wordt getrokken, gewoon om de 20 en niet pas beginnen bij 60 founds, net alsof mensen met minder dan 60 founds niet kunnen zeggen of ze een cache fantastisch vinden of niet.

Beide systemen hebben hun voors en tegens, vriendjes afspraken en kunnen worden gegeven naar smaak.

Geen van de systemen is waterdicht, maar ik vind gc vote eerlijker en duidelijker. Ieder zijn ding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik trouwens nog een heel groot nadeel vind aan GCVote is dat men ook negatief kan waarderen.

Een 1,2 en 3 eigenlijk ook is niet echt heel erg positief voor een cache.

 

Ik bedoel, stel je hebt heel erg veel moeite gedaan om een foto-rolletje te verstoppen, maar de verstopplek is niet echt optimaal. Misschien zelfs heel erg stom. Dan nog kan de legger er erg trots op zijn. Misschien heeft de legger wel heel erg veel moeite gedaan om toestemming te krijgen o.i.d.

 

Als de legger dan vervolgens alleen maar 1-en van GCVote krijgt wordt deze erg negatief en zal zijn cache misschien daarom wel opheffen. Een Geo d'Ore is een waardering zonder enig negatiefs. Het is juist voor de legger een extra stimulering om een eventueel volgende cache NOG uitdagender, mooier of spannerder te maken. Elk waarderingssysteem waarbij negatief kan worden gestemd vind ik bij voorbaat niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...