KoeBoe Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 (bewerkt) Wij zijn dit jaar rond de Mont Ventoux (zuid Frankrijk) aan het cachen geweest. Wat opviel was dat er veel tradi's liggen, vaak uitgezet door de zelfde persoon. Helaas is het in de beschrijving niet gewoon dat er een engelse versie bijstaat, maar met de vertaling van google en een woordenboek voor in de tent kom je ook een heel eind. De weg naar de cache toe is vaak heel mooi, mede door de overweldigende natuur die daar is. Ik ben blij dat we de gps mee haden op vakantie. We zijn dankzij het cachen op plekken geweest die we anders echt niet gevonden hadden. Er was bijvoorbeeld een schitterende kloof die niet aan gegeven stond langs de kant, maar blijkbaar wel door de locale bevolking bezocht werd. Zo houden ze daar de touristische plekken nog een beetje onder controle denk ik. we gaan trouwens volgend jaar weer naar de zelfde streek. We hadden nog lang niet alle caches gevonden namelijk . Jammergenoeg zijn de (meestal) plastick doosjes die je vindt niet gevuld met de leuke ruildingetjes die ik hier in Nederland wel vind. Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk. Misschien is dat wel een stuk minder belangrijk daar. 4 september 2009 bewerkt door KoeBoe
Grote Griezel Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 Ik heb de afgelopen drie jaar in Zwitserland tijdens mijn vakantie een aantal caches gedaan in de buurt van Arosa, een bergdorp op 1800 meter hoogte. Puzzelcaches en multi's zie je in die omgeving nauwelijks. Er zijn wel een paar "oppikkertjes", maar het zijn in die omgeving toch voornamelijk traditionals op bergtoppen of in ieder geval op plekken waar je (zeer) lange wandelingen voor moet doen en de nodige hoogtemeters voor moet overbruggen. Gewoon lekker lopen in een prachtige omgeving dus en op het eind een eenvoudig verstopte box trekken, want op zo'n bergtop zijn er niet zo heel veel plekken waar je een box kunt plaatsen. Meestal onder een hoop stenen dus. Ga je wat meer naar een grotere stad, Chur bijvoorbeeld (de oudste stad van Zwitserland) dan zie je meer doosjes en micro's op meer toegankelijke plekken, maar nog steeds overheersen dan de traditionals. Grote Griezel
KoeBoe Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 Wat ik nog vergat te vermelden; er zijn vaak geen hints. Wel een enorme spoilerfoto. En als je dan de cache niet weet te vinden..............
hneel Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 Wat me in Belgie opvalt: De oplossing van een mysterie is vaak het begin van een multi. In Nederland is de oplossing meestal meteen de eindcache.
De Roode Loper Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 Wat me in Belgie opvalt: De oplossing van een mysterie is vaak het begin van een multi. In Nederland is de oplossing meestal meteen de eindcache. Gelukkig zijn er uitzonderingen klikkerdeklik.
Venniper Cache-zoekers Geplaatst 4 september 2009 Auteur Geplaatst 4 september 2009 Vervolgvraag: wij zijn ons aan het orienteren voor een vakantie naar Schotland en inderdaad liggen daar veel minder caches en vooral tradi's. Hoe is het met het aangeven dan van het parkeren als het lange wandelingen zijn? Geven ze een duidelijke parkeerplaats waarvandaan je op een normale manier naar de tradi kan lopen of is het echt een zoektocht waar je je auto moet neerzetten en vervolgens hoe je bij de tradi komt? Daarom vind ik multi's prettig, de route is ook meteen mooi en hoef je niet zelf te zoeken, we hebben geen kaart op onze Magellan maar die hebben we in Nederland ook nog nooit nodig gehad maar misschien is dat wel nodig in het buitenland?
Hasta12 Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 Vervolgvraag: wij zijn ons aan het orienteren voor een vakantie naar Schotland en inderdaad liggen daar veel minder caches en vooral tradi's.Hoe is het met het aangeven dan van het parkeren als het lange wandelingen zijn? Geven ze een duidelijke parkeerplaats waarvandaan je op een normale manier naar de tradi kan lopen of is het echt een zoektocht waar je je auto moet neerzetten en vervolgens hoe je bij de tradi komt? Daarom vind ik multi's prettig, de route is ook meteen mooi en hoef je niet zelf te zoeken, we hebben geen kaart op onze Magellan maar die hebben we in Nederland ook nog nooit nodig gehad maar misschien is dat wel nodig in het buitenland? Wij zijn net terug uit Engeland en Wales waar we redelijk wat caches gedaan hebben: In de UK zijn m.i beduidend minder multi's te vinden als bv in Nederland. Weet niet hoe het in Schotland is, maar denk dat het niet veel verschilt. Voor de tradi's die we gedaan hebben werd meestal wel een parkeerplek aangegeven, maar we hebben de auto ook wel eens ergens neer gezet waarbij ik dacht "gaat dit wel goed??"Maar het is altijd goed gekomen. Wat ik wel zou aanraden : zorg voor een Map ( kaart) of op de Magelan of los, want die heb je echt nodig!! In Nederland kom je hooguit een sloot od tegen waar je omheen moet maar als je denkt dat je doel hemelsbreed 800m van je af ligt, maar je moet nog een berg over kan dat aardig tegenvallen! De eerste keer dat we in The Peak Distict gingen cachen dacht ik dat we 3 tradi's zo op konden pikken; hemelsbreed geen 5km van elkaar; doordat mijn map op Garmin niet echt duidelijk was hebben we alles bijelkaar toch zeker zo'n 15km gelopen, niet erg hoor maar als je rekent op 5 is dat toch anders. Mijn advies :zorg voor een goede, gedetaileerde kaart
Quaerens Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 Vervolgvraag: wij zijn ons aan het orienteren voor een vakantie naar Schotland en inderdaad liggen daar veel minder caches en vooral tradi's.Hoe is het met het aangeven dan van het parkeren als het lange wandelingen zijn? Geven ze een duidelijke parkeerplaats waarvandaan je op een normale manier naar de tradi kan lopen of is het echt een zoektocht waar je je auto moet neerzetten en vervolgens hoe je bij de tradi komt? Daarom vind ik multi's prettig, de route is ook meteen mooi en hoef je niet zelf te zoeken, we hebben geen kaart op onze Magellan maar die hebben we in Nederland ook nog nooit nodig gehad maar misschien is dat wel nodig in het buitenland? Dan zou ik gewoon een papieren topokaart (5 à 10 euro) kopen. Dan weet je dus precies waar alle paden en parkeerplaatsen zijn etc. Tegenwoordig zijn heel veel topo kaarten "GPS compatibel", dat wil zeggen dat er een UTM grid (vaak exact 10cm breed, dus makkelijk inmeten) op de kaart staat zodat je heel precies de coordinaten op de kaart kan aanbrengen. Dan moet je dus je GPS instellen op WGS '84 projectie en UTM grid. Bovenaan de cache pagina staan ook de coordinaten in UTM, dus dat is ook lekker handig. Q
Team Helmpies Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 Wij hebben in Schotland best een aantal oppikkers gevonden. (omgeving Inverness) Vaak verstopt op een manier zoals je in Nederland ook zou verwachten. Vlak langs de weg, in een dukdalf, vlakbij een monument op een heuveltje, enz. Was prima te doen! Alleen was onze ervaring in heel Groot Brittannie wel dat de bewegwijzering veel minder goed is dan in Nederland. Wij hebben ons wezenloos gezocht naar campings etc... Navigatie is geen overbodige luxe. (Meer dan een Magellan Explorist met standaard kaart hadden wij destijds niet bij ons.)
volksdansje Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 Het cachen in Schotland is ons prima bevallen. Alles duidelijk omschreven en mooie plekken. In Madeira is dat wel anders, er worden geen startcoordinaten gegeven, dus het beginpunt vinden is al een hele klus opzich en dan de cache nog vinden.
Team Gelaen Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 Het vinden van een geschikte startplaats is toch ook een van de charmes van het cachen?
TuuronTour Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 (bewerkt) Op vakantie in de US: veel traditionals. Verscheidenheid in sizes, van micro tot "ongeveer regular".Wat opvalt, allerhande containertypes maar we hebben geen ammoboxen gezien. Misschien vindt men dat eng of zijn ze gewoon moeilijk verkrijgbaar. Ik heb er wel 1 gevonden tijdens mijn reis daar, was tot nu toe ook de enige die ik buiten de Benelux heb gezien. Deelname aan georganiseerde groepsreizen heeft als voordeel dat ik me geen zorgen over vervoer en parkeren hoef te maken. Meestal zijn er wel caches aanwezig bij de toeristische plekken. Die zijn in het algemeen zo verstopt dat je ze rustig kan pakken terwijl het gros een geheel andere kant opkijkt naar iets wat ze willen fotograferen. Als ik heb gelogd haal ik ook mijn fototoestel tevoorschijn Nadeel is dat ik niets te zeggen heb over waar er gestopt wordt en hoe lang er gepauzeerd wordt . Bij de dagjes vrij in een stad/natuurgebied kan ik wel weer mijn eigen wandelroute bepalen. Het grootste verschil dat ik heb gezien is dat buiten de steden stenen als camouflagemateriaal wordt gebruikt ipv takken/aarde hier. In landen met een minder actieve cachersgemeenschap zijn de logrolletjes vaak (bijna) vol en zijn er extra stukjes papier bij gestopt. Tip: In sommige landen/gebieden zijn de open source kaarten erg goed gedetailleerd, dat scheelt beslist aanschafkosten als je toch maar 1 keer erheen gaat. Ik heb er goede ervaringen mee gehad in Helsinki. Hier is een linkje waar je een gebied kan selecteren en dan een download-link naar een aangemaakt img-bestand krijgt gemaild 4 september 2009 bewerkt door TuuronTour
millieballon Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 De VS zijn wel heel erg groot Onze ervaring uit Florida is dat daar buiten de steden heel wat ammoboxen liggen. Weinig multi's en mysteries. Direct aan de weg veel hele saaie caches, daar zijn we ook snel mee gestopt.
A'Tuin Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 Wij zijn deze zomer in Noorwegen geweest en we hebben daar ongeveer 20 caches gedaan. Een deel daarvan op plekken die je gerust een toeristische highlight kan noemen. Erg drukke plaatsen, maar wel mooi. Andere caches waren in prachtige stiltegebieden. Ook caches op hoogte: 1130 meter! In Noorwegen liggen vooral traditionals. We hebben meerdere coins gezien, steeds met een briefje erbij dat ze in Noorwegen (of Scandinavië) moeten blijven. We hebben ook Noorse en Zweedse cachers ontmoet bij caches en dat vond ik erg leuk. De caches die we vonden waren goed verzorgd. Niet veel anders dan bij ons. Vorig jaar hebben we gecacht in Tsjechië. Een prachtig land om te cachen. De VVV's zijn daar niet zo dik gezaaid en door het caches hebben we prachtige wandelingen gemaakt. O.a. naar allerlei cultureel erfgoed. Mooie (verborgen) kastelen bijvoorbeeld. Ik kan het iedereen aanraden om op cachevakantie naar Tsjechië te gaan. Vooral tradi's zijn goed te doen. Tradi's zijn soms ook flinke wandelingen. De multi's zijn door de taalbarriere niet te doen. Ook niet met een vertaalde beschrijving. Want dan sta je bijvoorbeeld bij een standbeeld waar je informatie vanaf moet halen voor het volgende waypoint. Dat lukt dus echt niet. Wij gebruiken een simpele gps (extrex venture). Deze geeft geen hoogte aan. Daardoor was het soms wel eens lastig om de juiste lokatie van de cache te bepalen. Maar meestal lukte het toch wel. Portugal: geen eigen ervaringen, maar er reist een TB van ons rond, die veel en snel verplaatst wordt. Op foto's die bij de caches geplaatst zijn, hebben we gezien dat het daar erg mooi is. Misschien gaan we ooit onze eigen TB nog eens nareizen. Iemand al eens in Portugal geweest? Groeten, A'Tuin
vectra57 Geplaatst 4 september 2009 Geplaatst 4 september 2009 Wij zijn deze zomer in Noorwegen geweest en we hebben daar ongeveer 20 caches gedaan. Een deel daarvan op plekken die je gerust een toeristische highlight kan noemen. Erg drukke plaatsen, maar wel mooi. Andere caches waren in prachtige stiltegebieden. Ook caches op hoogte: 1130 meter! In Noorwegen liggen vooral traditionals. We hebben meerdere coins gezien, steeds met een briefje erbij dat ze in Noorwegen (of Scandinavië) moeten blijven. We hebben ook Noorse en Zweedse cachers ontmoet bij caches en dat vond ik erg leuk. De caches die we vonden waren goed verzorgd. Niet veel anders dan bij ons.Vorig jaar hebben we gecacht in Tsjechië. Een prachtig land om te cachen. De VVV's zijn daar niet zo dik gezaaid en door het caches hebben we prachtige wandelingen gemaakt. O.a. naar allerlei cultureel erfgoed. Mooie (verborgen) kastelen bijvoorbeeld. Ik kan het iedereen aanraden om op cachevakantie naar Tsjechië te gaan. Vooral tradi's zijn goed te doen. Tradi's zijn soms ook flinke wandelingen. De multi's zijn door de taalbarriere niet te doen. Ook niet met een vertaalde beschrijving. Want dan sta je bijvoorbeeld bij een standbeeld waar je informatie vanaf moet halen voor het volgende waypoint. Dat lukt dus echt niet. Wij gebruiken een simpele gps (extrex venture). Deze geeft geen hoogte aan. Daardoor was het soms wel eens lastig om de juiste lokatie van de cache te bepalen. Maar meestal lukte het toch wel. Portugal: geen eigen ervaringen, maar er reist een TB van ons rond, die veel en snel verplaatst wordt. Op foto's die bij de caches geplaatst zijn, hebben we gezien dat het daar erg mooi is. Misschien gaan we ooit onze eigen TB nog eens nareizen. Iemand al eens in Portugal geweest? Groeten, A'Tuin Wij zijn ook in Tsjechie geweest en vonden het juist leuk om dingen uit te zoeken door aan de mensen zelf te vragen. Meestal kom je er namelijk wel uit. De Tsjechen zijn vriendelijke en behulpzame mensen Groet Vectra57
Aanbevolen berichten