Spring naar bijdragen

Geocaching Verbod


GeoGerard

Aanbevolen berichten

Volgens mij is elke geocacher is in elk bos van elke landschap of beheerder een gewone wandelaar die overal mag lopen waar elke niet geocacher ook mag lopen.

 

Het verschil ontpopt zich pas als de cache gezocht gaat worden dan zou de cacher zich eigenlijk behoedzaam naar de cache bewegen om zichzelf en de cache plaats niet te verklappen aan niet cachers, waaronder natuurlijk ook de groene boa's,

 

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

 

Helaas!!!! Dat was Barny, dat was.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Volgens mij is elke geocacher is in elk bos van elke landschap of beheerder een gewone wandelaar die overal mag lopen waar elke niet geocacher ook mag lopen.

 

Het verschil ontpopt zich pas als de cache gezocht gaat worden dan zou de cacher zich eigenlijk behoedzaam naar de cache bewegen om zichzelf en de cache plaats niet te verklappen aan niet cachers, waaronder natuurlijk ook de groene boa's,

 

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

 

Helaas!!!! Dat was Barny, dat was.....

Misschien dat de nadruk weer wat meer moet worden gelegd op het stiekem doen :crybaby: het niet prijsgeven van de cachelocatie aan anderen. Vroeger :eek: was dat normaal, hoorde bij het spel. Verborgen in de bosjes zittend je cache loggen, hopen dat er geen BOA om de hoek kwam, of een verdwaalde wandelaar.

Nu zijn er veel caches die bijna alleen maar in het zicht gelogd kunnen worden.

Misschien een nieuw pictogram voor de cachepagina invoeren? "deze cache dient stiekem te worden gelogd?" :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is elke geocacher is in elk bos van elke landschap of beheerder een gewone wandelaar die overal mag lopen waar elke niet geocacher ook mag lopen.

 

Het verschil ontpopt zich pas als de cache gezocht gaat worden dan zou de cacher zich eigenlijk behoedzaam naar de cache bewegen om zichzelf en de cache plaats niet te verklappen aan niet cachers, waaronder natuurlijk ook de groene boa’s,

 

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Ook boswachters kunnen een GPSr hebben en daar kunnen ze ook een - jawel - cache mee vinden. Stiekem of niet, met een GPSr kan je een cache vinden. Zelfs boswachters. Dat betekent niet dat je niet stiekem hoeft te doen, "dreuzels" moeten natuurlijk wel vermijd worden, maar een beetje slimme boswachter kan je zo niet om de tuin leiden.

 

Misschien een nieuw pictogram voor de cachepagina invoeren? "deze cache dient stiekem te worden gelogd?" :crybaby:

Dat bestaat al, een mannetje in een mantel en met een detective hoed op: "stealth required" (vrij vertaald "stiekemheid nodig").

 

Q :no:

bewerkt door Quaerens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kortom: ik ging iets te kort door de bocht. Koppeling is toch niet zo vreemd !

 

Canon 40D + EFS 17-85 IS ; EF 70-200 L IS 1:4; EF 100-400 L IS 1:4,5-5,6

 

Geopatra.

 

Oke :beerchug: De Rode "L" lijn van Canon

Zelf heb ik ook de EF 70-200 L gehad.

Compacte Tele, zeer goede kwaliteit

Set verkocht omdat ik ook mijn Leica nog had.

Met een Fish-eye maak ik nu vele Panorama's voor onze camping.

Succes.. ik blijf het volgen.

( O ja.. soms ben ik te direct met posten.. Sorry )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat bestaat al, een mannetje in een mantel en met een detective hoed op: "stealth required" (vrij vertaald "stiekemheid nodig").

 

Q :beerchug:

Nu je het zegt.... :blush: is ook zo...

 

Toch zou het besef er meer moeten zijn dat openlijk loggen het aantal rips kan vergroten.

Verder kom je ook wel eens op cache locaties en dan lijkt het wel alsof er een kudde wilde zwijnen is losgegaan!!

Ook de zogenaamde cache paadjes zie je steeds vaker. Als geocachers hebben we het voor een groot deel zelf in de hand hoe de toekomst er uit zal gaan zien.

 

Ik denk dat natuur organisaties zich er bewust van moeten worden dat caches onder strenge regels vallen binnen .NL . Het weghalen van caches in natuurgebieden is denk ik niet slim omdat het dan wachten is op de eerste site die zich richt op het plaatsen van caches in verboden gebieden, zeker omdat bijna elk stukje grond wel valt onder een natuur organisatie. Je kunt dus beter afspraken maken met elkaar en een aanspreekpunt hebben voor als zaken mis gaan dan dat je als boswachter de hele tijd achter caches aan moet gaan vangen, want die komen er toch wel.

 

grtzz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat natuur organisaties zich er bewust van moeten worden dat caches onder strenge regels vallen binnen .NL . Het weghalen van caches in natuurgebieden is denk ik niet slim omdat het dan wachten is op de eerste site die zich richt op het plaatsen van caches in verboden gebieden, zeker omdat bijna elk stukje grond wel valt onder een natuur organisatie. Je kunt dus beter afspraken maken met elkaar en een aanspreekpunt hebben voor als zaken mis gaan dan dat je als boswachter de hele tijd achter caches aan moet gaan vangen, want die komen er toch wel.

 

grtzz

 

 

Natuurbeheerders "moeten" helemaal niets.

Ze hebben de bevoegdheden en de middelen om geocachers te weren.

En dat doen ze zeker wanneer wij er met z'n allen een potje van maken.

Het voorlichtende aspect van uitleggen wat geocaching is, was in eerdere jaren belangrijker dan nu, al is het er zeker nog wel en lijkt het erop dat we ook daarom nu ook nog geweerd worden uit sommige gebieden. Echter de problemen die zich voordoen zijn inmiddels wel groter.

Het is, in mijn optiek, wel een denkfoutje wanneer we ervan uitgaan dat de natuurbeheerders of boswachters wat moeten.

Wij willen wat en zij hoeven niets en je gaat, in mijn optiek, een boswachter al helemaal niet vertellen dat jouw cache wel kan liggen, op die en die plek, in zijn gebied, omdat jij vindt dat het wel kan (en dat lijkt inmiddels vrij veel te gebeuren)

 

Geocachers zijn dus altijd afhankelijk van het maken van goede afspraken. Als wij ons dat goed beseffen dan zouden een aantal van ons daar misschien ook wat voorzichtiger mee omspringen; Cache-leggers en cachers.

 

Individueel zijn er gelukkig ook veel voorbeelden van goede afspraken.

Daar waar het echt dreigt mis te gaan probeert de SGN nog wat te doen in afspraken rond regulatie, maar is dit geen nieuw gegeven.

De SGN is zich in 2004 al bezig gaan houden met contacten met de natuurbeheerders.

Zie daarvoor ook post #119 en #121 van dit topic.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben blij dat Sivota het allemaal heel duidelijk maakt hoe de zaken liggen. :blush: Zelf heb ik gelukkig goede afspraken kunnen maken en heb regelmatig overleg met Flevolandschap in mijn directe omgeving. Ook SBB kan ik gelukkig goed mee overweg. Het hangt denk ik ook een beetje af van hoe je dingen zelf organiseert en maakt. Sommige gebieden lenen zich niet voor mooie verstop praktijken maar wel voor mooie wandelingen. Maak je dan toch de perfecte verstopplek die door honderd man tegelijk bezocht wil worden dan krijg je een plek waar het lijkt of er een kudde wilde zwijnen te keer is gegaan. Daar maak je de boswachter echt niet blij mee. Gebruik je gezonde verstand met het maken van wp's en cacheplekken en dan is er vaak veel mogelijk. Blijft natuurlijk dat er plekken zijn waar ze gewoonweg niet willen dat je daar komt, gewoon een rustgebied voor de natuur. Moet ook kunnen.

Bij 1 van mijn cache's stond toch duidelijk blijf op de paden en ga niet over of onder de hekken door. Wat lees je op een gegeven moment in je log . . . inderdaad ben maar voor de kortste route gegaan en onder het hek doorgekropen. ;) Kijk een met dat soort praktijken krijg je dus dat de boswachter volgende keer zegt: NEE :nono:

Laten we proberen het leuk te houden voorelkaar, daar ging het toch om :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige 'moeten' dat ik aangeef, is het besef dat caches die onder .NL/.COM vallen aan strenge regels en richtlijnen moeten voldoen voor plaatsing en dat het 'samenwerken' meer brengt dan de poorten dichtgooien. De optiek dat wij wat willen en zij niet klopt niet helemaal naar mijn idee. Zij willen dat er op een verantwoorde manier wordt gerecreëerd in hun gebied binnen de opgestelde wetten en regelgeving en dat er geen verstoring van de flora en fauna plaats zal vinden. Zij willen dus wel degelijk wat.

Gelukkig zal een gemiddelde cachelegger contact opnemen met de beheerder voor:

1- toestemming

2- afstemming waar kan wat en wat kan zeker niet

3- aanvullende leuke informatie en tips over het gebied

 

Ik ben ook zeker voorstander van de toestemming, en in overleg plaatsen van caches.

 

Zoals hierboven ook wordt genoemd is het wel zaak dat de cachers zich aan de afspraken houden bij hun zoektocht omdat je anders het risico loopt dat men er genoeg van krijgt. Ook het cachen in grote groepen is iets wat ik in natuurgebieden niet snel zou doen zonder dit eerst te hebben overlegd met de beheerder.

 

Ik ben alleen bang dat als men de 'samenwerking' zou stoppen, het geocachen zou gaan verbieden, er een ander cachen gaat ontstaan. En dat zou dood zonde zijn. Daar heeft niemand wat aan.

 

In bepaalde natuurgebieden heeft mijn bijvoorbeeld de wildgroei van het mountainbiken aangepakt door het invoeren van een vergunning en het instellen van routes. Van de gelden die men daar mee binnen haalt onderhoud men de mountainbike routes en voorziet men in veiligheids maatregelen.

Ook veel duin gebieden zijn alleen toegankelijk met een vergunning/wandelkaart. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om het geocachen binnen natuurgebieden te laten bestaan en om geocachers die er een potje van maken te weren. Zou natuurlijk mooier zijn als dat niet nodig zou zijn.

 

Wij hebben met elkaar, cachers , leggers de toekomst van cachen in natuurgebieden voor een groot deel zelf in de hand. Handel daar dan ook naar.

 

grtzz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:beerchug:

 

Zoals hierboven ook wordt genoemd is het wel zaak dat de cachers zich aan de afspraken houden bij hun zoektocht omdat je anders het risico loopt dat men er genoeg van krijgt.

 

Wij hebben met elkaar, cachers , leggers de toekomst van cachen in natuurgebieden voor een groot deel zelf in de hand. Handel daar dan ook naar.

 

grtzz

 

:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enige kleine probleempje... 'wij de geocachers' bestaat niet, aangezien er een flinke hoeveelheid cachers is die vooral zijn eigen ding wil doen waar niemand een mening over mag hebben over het over mag hebben, want ieder speelt toch zijn eigen spelletje en zo. Betekent dit dat geocachen gedoemd is uit te sterven? Nee, maar een bepaalde vorm van cachen, een die een behoorlijk aantal mensen hier waardeert, zal zeker een probleem gaan krijgen. Maar goed, zoals gezegd: ieder moet zijn eigen spelletje kunnen spelen en dat schijnt heel goed te zijn

 

Ik denk dat wij het wel eens zijn , Xaa:

ieder moet zijn eigen spelletje kunnen spelen en dat schijnt heel goed te zijn/ oftewel: het "legitimeert" aso-gedrag en zal de pest zijn voor geocaching.
:)

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enige kleine probleempje... 'wij de geocachers' bestaat niet, aangezien er een flinke hoeveelheid cachers is die vooral zijn eigen ding wil doen waar niemand een mening over mag hebben over het over mag hebben, want ieder speelt toch zijn eigen spelletje en zo. Betekent dit dat geocachen gedoemd is uit te sterven? Nee, maar een bepaalde vorm van cachen, een die een behoorlijk aantal mensen hier waardeert, zal zeker een probleem gaan krijgen. Maar goed, zoals gezegd: ieder moet zijn eigen spelletje kunnen spelen en dat schijnt heel goed te zijn

 

 

Tja, Xaa, ik vrees dat je wel een beetje gelijk hebt. De natuurbeheerders weten dit ook. Ze zien het in de praktijk en ze lezen het o.a hier. Er zijn wel regels, maar die worden ook met voeten getreden en 'wij de geocachers' bestaan niet en de SGN vertegenwoordigt 'de geocachers' ook niet. Dat maakt gesprekken moeizaam en de overredingskracht die nodig is om liever te reguleren dan te verbieden vergt veel tijd en geduld, want wij hebben concreet gezien erg weinig te bieden. Gelukkig hebben we al jaren de medewerking van de reviewers van Gc.com en met name Kruimeldief, die door de jaren heen wat dit betreft al heel wat problemen heeft opgelost

Wat losser met de regels omgaan, ofwel speel het spel op je eigen manier, is denk ik daarom in Natuurgebieden helemaal niet zo erg gewenst. Ten minste niet op de manier van: "We zijn toch maar onder het hek doorgekropen"of "er staat wel een bord verboden toegang, maar dat heeft een ambtenaar neergezet".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...