Spring naar bijdragen

Geocaching versus SBB


monie

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

He Bruine Beren

 

KEI BEDANKT!

 

We staan al weer op het punt om te vertrekken. Met twee kids in de leeftijd 1 en 3 is het iedere ochtend feest. 7.40 uur is uitslapen :thumbup:

 

Meestal zijn onze spookjes eerder wakker....

 

groeten

 

Team Monie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of het in dit draadje al door iemand is aangestipt, maar Staatsbosbeheer heeft in haar eigen terrein ook enkele Geocaches verstopt onder het mom van Struinen met satellieten. Volgens mij geven ze hiermee een dubbel signaal af. Wat vinden jullie?

 

Jeugd Journaal (Windows Media Video 5 Mb)

Ik moet zeggen, ze weten bij het Jeugdjournaal wel goed, kort, en bondig uit te leggen hoe een GPS werkt. Top!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij geven ze hiermee een dubbel signaal af. Wat vinden jullie?

Ik vind dat toch niet zo dubbel, Breggle.

 

Wat mij in de uitzending van gisteravond vooral opviel, was dat de boswachter uitdrukkelijk niet zei, dat hij tegen het spelletje is.

 

Wat hij m.i. wél zei, is dat hij zich zorgen maakt over de manier waarop het nu door een groep cachers wordt beoefend. Dit in verband met mogelijke schade die door niet al te voorzichtige cachers aan de natuur kan worden toegebracht.

 

Ik vond het daarom vooral een oproep aan de plaatsers om toch vooral overleg te plegen voordat je een cache plaatst.

 

Dat SBB de eigen caches plaatst op díe plekken waar zij dat verantwoord acht lijkt me logisch.

 

Sorry hoor, ik heb gisteravond geen dingen gehoord, die ik niet al wist. O.a. van Zenz. Wat de boswachter gisteravond zei, is wat ze al maanden zeggen. Hooguit iets harder of ongenunanceerder, misschien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even off-topic:

Ik heb trouwens de afgelopen zomer de SBB-cache Robbenoordbos, in de kop van Noord Holland, niet ver onder Den Oever, gelopen.

 

Als je van pittig houdt, zeker een aanrader.

 

De boswachter heeft een tocht uitgezet, die letterlijk dwars door de bossen loopt. Het ene moment sta tot je middel in de brandnetels of de varens, het volgende moment sta je voor een brede sloot waar de boswachter enkel twee boomstammetjes neer heeft gelegd, als bruggetje. Zie maar hoe je er over komt.

 

Ook de cache is ergens onderweg, midden in het bos verstopt.

 

Kortom: heel leuk om te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag die bij mij blijft opkomen: waarom is dit een onderwerp voor het journaal?

Is er niets belangrijkers gaande op de wereld?

En wie heeft de NOS op het idee gebracht om hier een item van te maken.

Geocachers? Nee, lijkt mij niet.

Staatsbosbeheer? Ik weet het niet, maar als dat zo is, dan is dit het begin van het einde.

Er komt namelijk alleen iets op het nieuws als er iets aan de hand is, als er een conflict is. Iemand is dus blijkbaar van mening dat er thans een conflict is. Dat wordt nog eens duidelijk gemaakt door de afsluiter: caches plaatsen i.s.m. boswachters, maar geocachers voelen daar niets voor. Is iedereen er zeker van dat het allemaal wel goed gaat in geocachingland of zijn we naief en broeit er wat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb net aan de telefoon gehangen met een SBB boswachter, die één van mijn caches niet kon vinden. :lol1:

 

Hadden ze deze meneer geinterviewd, dan had het heel wat genuanceerder geklonken, zo denk ik. Deze boswachter (het scheelt: inmiddels redelijk verslaafd aan geocachen :thumbup:) is zeker tot overleg bereid.

 

Hij komt binnenkort bij me thuis langs om eens te zien wat er op kaartgebied allemaal mogelijk is, dus we zullen er dan vast nog wel even op terugkomen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovendien kun je je afvragenof wij allen ook goed instaat zijn te bepalen welke gebieden gevoelig dan wel minder gevoelig zijn ? Het lijkt me dat de beheerders dat in elk geval wel zouden moeten kunnen.

Ik ga gewoon van die groene SBB bordjes uit. Niet brommen, na zons ondergang en voor zons opgang verboden, honden aan de lijn, niet buiten de paden treden.

Als ik zulke bordjes zie dan weet ik dat ik daar heen mag, ik weet dat het geen gevoelig gebed is en ik weet wat ik mag.

 

Ik zie ook wel eens bordjes met verboden toegang, vogelbroedgebied.

 

Daar kom ik dus niet. Ik weet niet wat voor borden er bij jullie bij de ingeng staat van bossen, maar het soort bordjes waar ik het over heb zie je hier in overvloed. Dus kan ik heel goed bepalen wat kan en niet kan omdat ik er door middel van borden op gewezen wprd.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:lol1: Vandaag lekker op pad geweest, heel veel wandelaars hadden ook het nieuws gezien want we zijn diverse keren aangesproken in positieve zin toe men ons bezig zag met een GPS. Over de besnorde SBB woordvoerder alleen maan negetieve opmerkingen, gelukkig is het voor "Geocachende Nederlanders" niet zo positief uitgepakt in de publike opinie. :thumbup:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal bedankt voor de leuke reacties.

 

De cameraman van de NOS had ergens een artikel over geocaching gelezen. N.a.v. dat artikel was zijn interesse gewekt en heeft hij dat door gespeeld naar de redactie van de NOS. Tijdens onze tocht is zowel de cameraman als de geluidsman helemaal verliefd geworden op het concept Geocachen en de GPS. De geluidsman ziet ook grote voordelen bij het wandelen in Oostenrijk, de cameraman gaat eind dit jaar naar Zweden en neemt ook een GPS mee, EN gaat op zoek naar caches.

 

Groeten van Team Monie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hele andere ervaringen met SBB. Als ex-boswachter weet ik dat je niet overal kan struinen en iets in de grond kan stoppen. :thumbup:

 

Ik heb zelf een route uitgezet, zeer binnenkort te zien op de site (missie Speulderbos) en heb dit in goed overleg gedaan met de opzichter van SBB. Hij heeft samen met mij een goede lokatie gezocht en we mogen zelfs van het pad af. Kan het nog beter? :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hele andere ervaringen met SBB. Als ex-boswachter weet ik dat je niet overal kan struinen en iets in de grond kan stoppen.  :thumbup:

Maar Kareltje of Co, dat weten verreweg de meeste Geocachers ook wel hoor! Daarbij komt... dan heb je je (ex)collega's ook wel eens aan het werk gezien in het bos! Als ik het bos was, dan had ik liever de geocachers op bezoek... :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opa vertelt:

50 jaar geleden, jongen, was ik al aan het geocachen, maar dan zonder gps. Wij deden dat op Ameland op het Oerd. Wij zochten kokmeeuw eieren, omdat die zo lekker zijn. Maar dat mocht eigenlijk niet, want het was beschermd gebied. En daarvoor hadden ze een soort opzichter of een soort boswachter aangesteld om de natuur te beschermen. Wat deden wij dan? Als de opzichter/boswachter even niet thuis was, groeven we naast zijn huisje in het zand en graaiden kokmeeuw eieren. Die had de boswachter namelijk zelf stiekem gevonden en bij zijn huisje begraven. Zo konden we soms weken van die lekkere kokmeeuw eieren eten.

En is dat echt gebeurd, opa?

Ja jongen dat is echt gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...