Spring naar bijdragen

Hooikoorts En Cachen


keske27

Aanbevolen berichten

Hallo all,

 

Onze zoon heeft sinds een paar weken last van hooikoorts en ondervind daar veel last van in de vorm van:

 

Veel niesen, rode ogen, wallen onder ogen, verstopte neus, enz, enz.

 

Dus duidelijk hooikoorts.

 

Nu heb ik een paar vragen aan jullie cacher's:

Wie heeft er ook last van?

En hoe gaat/gaan jullie ermee om?

Wat voor medicijnen gebruiken jullie ervoor?

Kan/moet men naar een dokter toe om te bepalen voor wat voor pollen hij allergisch is?

 

En hebben jullie nog adviezen om ermee om te gaan tijdens het cachen?

 

Ik hoop dat jullie mij en vooral hem kunnen helpen met advies en eventuele tips.

 

Groetjes Keske27

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb zelf erg veel last van bomenpollen. Voornamelijk de berk en de eik. Dat seizoen loopt zo'n beetje van half maart tot half mei. Ik ben er voor dit jaar nu weer zo goed als overheen.

 

Wat cachen betreft heeft het niet zoveel invloed. Als de bomen bloeien zitten de pollen echt overal. Of je nou in een berkenbos gaat cachen, of je blijft thuis binnen zitten, dat maakt niet veel uit.

 

Medicijnen. Tja, er zijn er een heleboel. De meesten werken wel in min of meerdere mate, maar ik heb tot nu toe nog niks kunnen vinden wat me er echt vanaf helpt.

bewerkt door hneel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Via de huisarts kun je laten vaststellen of je allergisch bent via bloed prikken. Als het vasstaat dat je hooikoorts hebt kun je ook medicijnen krijgen via de huisarts en die worden weer vergoed door de verzekering. En dat is als je iets bij de drogist koopt niet zo.

Ik gebruik zelf xyzal (door de huisarts voorgeschreven). Werkt bij mij goed.

 

Ik blijf gewoon door cachen. Maakt bij mij niet uit of ik buiten of binnen ben. Als ik mijn medicijnen niet gebruik blijf ik toch de hele dag niezen.

 

Dus gewoon door blijven gaan met deze hobby en niet laten verpesten door hooikoorts.

 

Banditgirl.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er soms ook last van, hangt van het gebied af waar ik loop. In Noord-Holland moest ik bv veel niezen terwijl dat op de Veluwe reuze mee viel.

Daar gebruik ik een neusspray voor, helpt soms. En ik neem in de lente altijd wat meer zakdoeken mee dan anders :rolleyes:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Idd via de ha kun je het soort allergie laten vaststellen (als dat nodig is) en medicijnen voorgeschreven (en vergoed) krijgen.

Die werken het beste als je ze dagelijks inneemt en niet pas op het moment dat het erg opspeelt.

 

Verder zitten over het algemeen 's ochtends minder pollen in de lucht, evenals na een regenbui. Op pag 709 van teletekst staat dagelijks een hooikoortswaarschuwing, die kun je ook steeds even checken. Het kan ook zijn dat hij (veel) meer last heeft als de wind uit een bepaalde hoek komt of als bv het gras (in een park in de buurt?) net is gemaaid en de wind staat er net overheen.

 

Bij graspollenallergie zou ik juist in het bos gaan cachen, ieg zo min mogelijk in/door de weilanden en langs de kust, zeker met westenwind is altijd goed

 

Het gras raakt in de eerste helft van juli zo'n beetje uitgebloeid, dan zouden de (ergste) klachten ieg weg moeten gaan.

 

Ik zou zeker even langs de ha gaan voor meds (je kunt je goed beroerd voelen van die klachten en dan is zelfs cachen niet leuk meer :rolleyes: ) en goed opletten of je kunt merken wanneer de klachten minder/erger zijn en natuurlijk (ik weet niet hoe oud hij is) aan hem vragen wat hij prettig vindt.

 

Sterkte ermee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

geen idee hoe oud je zoon is maar ik zou het zeker even laten nakijken bij een huisarts, zeker als het opeens is begonnen. het kan heel goed hooikoorts zijn maar laat even wat andere dingen uitsluiten en precies insluiten voor welke pollen hij allergisch is. bij mijn weten is een zgn krasjestest daar het beste voor. bij dat onderzoek krijg je een reeks kleine krasjes op je huid (arm of rug) en daarop wordt een druppel gedaan van een allergeen (pollen, huisdieren etc). na een dag of zo wordt dan gekeken of er reactie op is en op welke allergenen. dit onderzoek is niet zo pijnlijk (echt fijn is ook anders)

naar gelang van het onderzoek kan de huisarts/allergoloog samen met jullie bepalen of medicijnen en zo ja welke nodig zijn.

 

wil je nog niet dit hele circuit in dan kun je ook in eerste instantie aan de slag met homeopatische middelen, ik ken mensen die daar veel baat bij hebben. op het moment dat je met reguliere medicijnen begint zou ik dat altijd eerst via een arts doen overigens en niet de huismiddelen bij de apotheek halen.

 

 

ik gebruik zelf xyzall naar redelijke tevredenheid. ik ondervind geen last van de typische hooikoorts klachten door de medicijnen maar ik word er bij tijd en wijle behoorlijk slaperig van, een bekende bijwerking van anti - allergie medicijnen.

 

overigens, voor hooikoorts mensen is het over het algemeen het fijnste om buiten te zijn net na een regenbui, dan zijn alle pollen neergeslagen en heb je minder last. ook kun je de teletekst paginas in de gaten houden, ergens in de 700 staat het hooikoorts bericht, dan weet je hoeveel pollen en welke soort er zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er ook last van. :):):):crybaby:

Via de huisarts (na veel aandringen) Rhinocort gekregen.

Ook heb ik Livocab oogdruppels en de blauwe aeurius pillen.Voorde rest heb ik in het hooikoorts 'seizoen' als ik ga cachen altijdeen zonnebril op en een flesje water bij me om mijn ogen uit te spoelen als ze beginnen te jeuken.

 

Ik heb er ook 2 jaar geleden een test voor gedaan.Dat is geen pretje.

Ik liep toen 3 dagen lang met een rug vol met prikkende plakkertjes om te kijken waar ik echt alergies voor was.

 

Je kan de 'POLLEN' verwachting ook via sms krijgen.

En dan kan je ook nog voordat het "hooikoorts" seizoen begint een inenting halen.

Of dit echt werkt weet ik niet(was dit jaar net te laat) maar ga 'm volgend jaar zeker halen.

 

Grtz Westlander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo all,

 

Wat voor medicijnen gebruiken jullie ervoor?

Kan/moet men naar een dokter toe om te bepalen voor wat voor pollen hij allergisch is?

 

En hebben jullie nog adviezen om ermee om te gaan tijdens het cachen?

 

Ik hoop dat jullie mij en vooral hem kunnen helpen met advies en eventuele tips.

 

Groetjes Keske27

 

Mijn dochter haalt een doosje pillen tegen hooikoorts bij de aldi weg. Goedkoop en helpen nog beter dan die pillen bij drogisterijen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben gevoelig voor graspollen. Ik had er bv. gistermiddag ook veel last van: prikkende en rooddoorlopen ogen, niezen en verstopte neus. Afgaand op het feit dat je zoon enkele weken geleden last kreeg (en ik ook), vermoed ik dat ook hij gevoelig is voor de pollen van gras. Dat duurt doorgaans tot rond half juli.

Ik gebruik zelf pollinosan van Vogel, en heb het idee dat dat helpt.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt mij verstandig om gewoon even bij de huisarts langs te gaan en samen met hem/haar te beslissen of je uit gaat zoeken voor welke pollen je zoon gevoelig is en of en wat je er tegen gaat gebruiken.

Naar ik heb begrepen zijn er flink wat geneesmiddelen op de markt:

Homeopatische,

Medicijnen behorende tot de z. g. "anti histamine groep" (wordt je slaperig van).

en medicijnen behorende tot andere en meestal nieuwere groepen,

Ook worden hele goede resultaten bereikt met acupunctuur, meestal bij de zwaardere vormen van hooikoorts (al vinden kinderen dit vaak erg vervelend)

 

Een deel van die medicijnen is vrij verkrijgbaar. Een deel van de medicijnen heeft ook (behoorlijke) bijwerkingen.Een deel is mogelijk minder geschikt voor kinderen.

 

Het probleem met al deze medicijnen is dat je moet uit proberen, wat wel en wat niet werkt en dat je daarmee eindeloos kunt blijven tobben. Ondertussen loopt je kind met klachten en dat wil je niet (of in ieder geval beperken). En een allergie heeft soms de neiging zich op te bouwen, dus het kan erger worden.

 

Mijn advies: Ga niet teveel uitproberen, maar gewoon voor advies naar je huisarts.

De huisarts is deskundig, kan de ernst van de hooikoorts inschatten en wat daar aan te doen is. Het is een hele normale vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hooikoorts is er inderdaad in vele varianten, dus één wondermiddel voor hooikoorts zal wel niet bestaan Zo'n 10 jaar geleden had ik er erg veel last van, nu is dat veel minder geworden. Zelf gebruik ik nu "Loratadine", dat hebben ze oa bij de etos. Dat is de (veel goedkopere) tegenhanger van Allerfre, met exact dezelfde werkzame stof. Het zijn kleine tabletjes, één tabletje zou 24 uur moeten werken.De resultaten hiervan zijn bij mij matig tot goed. Het helpt altijd wel een beetje, en vaak helpt het goed.

 

Maar omdat hooikoorts er in vele varianten is, kunnen de resultaten natuurlijk sterk verschillen van persoon tot persoon.

 

Als dit "nieuw" voor je is, zou ik sowieso even bij de dokter langs gaan. Misschien hebben jullie katten en heeft jullie zoon een allergie tegen katten ontwikkeld. (of honden, of kippen, of een donzen dekbed waar hij niet (meer) tegen kan, of….)

 

Groet,

 

Edwin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je niet van medicijnen houdt:

Wat goed helpt (maar het is niet lekker en je moet heel consequent zijn) is één lepel stuifmeelkorrels (te koop bij reformzaak) per dag eten.

Lepeltje ophappen, slok drinken erachter aan en dat is het :)

(of als beleg op een boterham met honing, of in de yoghurt, of...)

 

Omdat je hiermee weerstand op bouwt, moet je er wel tijdig mee beginnen: voor ons is dat half maart. Zeker Enrico had er vroeger veel last van, nu heeft hij alleen nog op extreme dagen extra medicijnen nodig! En het mag duidelijk zijn, pas met innemen stoppen als het hooikoortsseizoen voorbij is...

bewerkt door pelley
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook dit voorjaar geconfronteerd met het feit dat ik hooikoorts heb. Net als mijn vader ben ik op mn 30e allergisch geworden. Het maakt niet uit of ik binnen of buiten ben dus ik zal er niet minder door cachen. Ik ben nog aan het uitvinden welke medicijnen bij mij het beste de symptomen bestrijden. Ik heb wel gemerkt dat als ik een goede en beetje strak sluitende zonnebril draag dat ik iig van mijn ogen beduidend minder last heb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...