Spring naar bijdragen

GPS systeem aan vervanging toe; Geocaching hoe lang nog?


reej

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ach, een beetje minder nauwkeurigheid doet oude tijden herleven. Met ons eerste 'bakelieten' toetstel vonden we de caches ook wel. We zijn tegenwoordig te verwend. Men klaagt al bij een afwijking van 2 meter. Oh ja... Anders kun je geen 50 caches op een dag scoren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De bron waar veel berichtgeving op steunt is deze:

Global Positioning System: Significant Challenges in Sustaining and Upgrading Widely Used Capabilities

Een wat meer begrijpelijke uitleg is hier:

GPS at Risk: Doomsday 2010

Een en ander is een samenvatting van de besproken zaken hier:

Hearing on GPS: Can We Avoid a Gap in Service?

De kwestie is: tot nu toe hebben alle GPS satellieten een veel langere levensduur dan ooit verwacht.

Als we daar geen rekening mee houden en we gaan ervan uit dat ze uitvallen zodra hun officieel geschatte levensduur voorbij is, dan is er een probleem. Ik denk dus dat het wel mee zal vallen. Verder hebben ze nog een handje vol satellieten in de motteballen liggen (vanwege het feit dat ze niet nodig waren omdat de oude zo veel langer mee gaan) die 1 voor 1 gemoderniseerd gaan worden. Als ze dat niet doen, dan is er geen probleem; ze kunnen zo de lucht in.

Maar ja, er is besloten om alleen gemoderniseerde satellieten de ruimte in te brengen. Zodoende kan er een probleem ontstaan.

bewerkt door Prof. Y. Lupardi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het helemaal eens met de Kolonisten. Daar moeten we ons niet druk over maken. Het is zelfs een extra uitdaging om dan een cache te vinden. Tegenwoordig is die uitdaging niet meer zo groot. Het is tegenwoordig zo makkelijk geworden om te GC'en. Ik denk dan aan Sirfiii of betere chipsets, topo's en andere gedetailleerde kaarten op een GPS'r. Het was toen heel wat anders om met een slechte Garmin zonder kaarten een cache te vinden.

 

Wellicht krijgen we een shake-out. Dat komt het GC'en wel ten goede. Denk ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja, het kan ook zonder, dan pak je een stafkaart en teken je de coordinaatlijnen uit

Toppie toch, beter dan bakeliet kan niet.

 

Natuurlijk maakt men nu gebruik van de techniek van nu. Dus waas en nieuwe chipsetjes en topo kaarten... waarom ook niet

Niet alle uitdaging zit in het 50 caches scoren.

Ook het onopvallend loggen; cito; coins bekijken en heerlijk lang met vrienden over de hobby, sport kleppen. Het geheel maakt toch dat we het leuk hebben?

 

Beetje cynisme is leuk maar hopen dat mensen er weer mee kappen omdat er een sateliet uit gaat vallen... en als je graag met een afwijking werkt moet je even kijken op intenet, daar staan best nog wat oudjes te koop....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, een beetje minder nauwkeurigheid doet oude tijden herleven. Met ons eerste 'bakelieten' toetstel vonden we de caches ook wel. We zijn tegenwoordig te verwend. Men klaagt al bij een afwijking van 2 meter. Oh ja... Anders kun je geen 50 caches op een dag scoren...

 

Sterker nog... ik weet van een team dat al zo'n 800 caches heeft gevonden in een jaar tijd, terwijl ze nog steeds GEEN GPS hebben aangeschaft!!! Alles met Google-earth en printjes. (En google-earth heeft die data al in zijn bezit natuurlijk, dus kan wel even zonder de satelieten vooruit) Kortom, de hobby wordt dan wat anders maar wil nog prima... haha.

 

Bij de eerste caches in het begin met mijn pocket-PC had ik ook afwijkingen van >10 meter soms... en dan vonden we ze toch ook echt (meestal) wel... :birthday:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24 april is een rapport door de Amerikaanse overheid openbaar gemaakt over de stand van zaken rondom de GPS satellieten. Vervanging laat nog even op zich wachten en dat kan mogelijk twee gevolgen hebben:

  1. De nauwkeurigheid wordt minder
  2. De oudere satellieten kunnen uitvallen

 

Ik heb het rapport voor de liefhebber. Is het mogelijk dit rapport opvraagbaar te maken voor wie belangstelling heeft??

bewerkt door Ketelbinkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24 april is een rapport door de Amerikaanse overheid openbaar gemaakt over de stand van zaken rondom de GPS satellieten. Vervanging laat nog even op zich wachten en dat kan mogelijk twee gevolgen hebben:

  1. De nauwkeurigheid wordt minder
  2. De oudere satellieten kunnen uitvallen

 

Ik heb het rapport voor de liefhebber. Is het mogelijk dit rapport opvraagbaar te maken voor wie belangstelling heeft??

 

Was hier niet al een topic met een nieuwsberichtje over of is dat ander nieuws? dit

 

Wat bedoel je met de laatste vraag: Kun je geen link maken naar een website of opvraagbaar via een mail bij jou?

Yep ;) , maar het rapport was toen nog niet geschreven. Het rapport geeft de stand van zaken weer van nu en die kan je spiegelen aan de stand van zaken in 2007. Mooi....als je dat hebt gedaan...dan ga je al vast een wilg reserveren om je GPS in op te hangen :lol: want als er niet gauw wat gaat gebeuren dan wordt het dramatisch en kunnen wij ons spelletje vergeten.

 

Wie het rapport wil kan het internet afstruinen of misschien is het handiger om dat rapportje via een draadje op dit forum te kunnen ophalen.

bewerkt door Ketelbinkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

[quote name='Sivota' post='220689' date='May 17 2009, 17:15:10 '

Wie het rapport wil kan het internet afstruinen of misschien is het handiger om dat rapportje via een draadje op dit forum te kunnen ophalen.

 

Ik metsel de draadjes aan elkaar en kan je hier een link naar de internet pagina van het rapport neerzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mag een korte samenvatting ook :-)

 

Omdat oude satellieten niet, zoals gepland, vervangen worden, waarschuwt de Amerikaanse Rekenkamer voor problemen met het GPS navigatiesysteem. Vanaf 2010 kan dat voor aan deze techniek gewende chauffeurs, problemen gaan veroorzaken doordat ze niet met hun gps naar hun eindbestemming kunnen navigeren.

Zonder gps durven veel chauffeurs zich tegenwoordig niet meer op straat te begeven.

Geen wonder dat wereldwijd ondertussen miljoenen GPS-ontvangers in gebruik zijn. In het begin alleen nog zeilers en jachtbezitters, tegenwoordig worden gps-ontvangers zelfs in camera's en gsm's toegepast.

 

:)

 

Ik zag laatst mensen met zo'n ding door het bos lopen. Waar dat op slaat? :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...