Spring naar bijdragen

GPS systeem aan vervanging toe; Geocaching hoe lang nog?


reej

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

ah...de telegraaf brengt het nu ook...

 

Wordt weer een fijne paniek....zal wel 'goed' zijn voor de waarde van de aandelen Tomtom...

 

Het GPS systeem zal echt niet uit gaan vallen of onnauwkeurig worden, het is namelijk in eerste instantie een militair systeem, waar wij ook dankbaar gebruik van mogen maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat vooral om met millimeter-nauwkeurigheid kunnen meten, voor andere toepassingen zoals geocaching heeft het pas gevolgen als het aantal onder de 20 komt. Want dan is er geen garantie meer dat er minstens 4 satellieten aan de hemel zijn. Voor landmeters zeker vervelend nieuws, want hoge nauwkeurigheid is wel belangrijk voor hun werk

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat vooral om met millimeter-nauwkeurigheid kunnen meten, voor andere toepassingen heeft het pas gevolgen als het aantal onder de 20 komt. Want dan is er geen garantie meer dat er minstens 4 satellieten aan de hemel zijn. Voor landmeters zeker vervelend nieuws, want hoge nauwkeurigheid is wel belangrijk voor hun werk

 

Door de verstrooiing in de atmosfeer is het niet mogelijk om de nauwkeurigheid op de centimeter te halen. Daar wordt in bijvoorbeeld de wegenbouw en aanleg van dijken en waterwerken gebruik gemaakt van een soort GPS systeem met zenders op het land met een zelfde driehoeksmeting, maar dan op korte afstand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door de verstrooiing in de atmosfeer is het niet mogelijk om de nauwkeurigheid op de centimeter te halen. Daar wordt in bijvoorbeeld de wegenbouw en aanleg van dijken en waterwerken gebruik gemaakt van een soort GPS systeem met zenders op het land met een zelfde driehoeksmeting, maar dan op korte afstand.

 

Klopt, van die zenders is de exacte positie bekend. Op basis van metingen van de gps-signalen (zowel van GPS als het Russische GLONASS) zenden ze correctie-signalen naar de gebruikers van het netwerk. Mogelijk heeft de uitval van satellieten ook effect op de kwaliteit van correctiesignalen, ik zie op een niet nader te noemen website van een particulier netwerk bv staan dat gebruikers hierover waarschuwingen kunnen ontvangen via sms.

 

Ik heb een abonnement op een vaktijdschrift, dus het zou me niets verbazen als in het volgende nummer een stukje verschijnt nav deze persberichten :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, van die zenders is de exacte positie bekend. Op basis van metingen van de gps-signalen (zowel van GPS als het Russische GLONASS) zenden ze correctie-signalen naar de gebruikers van het netwerk. Mogelijk heeft de uitval van satellieten ook effect op de kwaliteit van correctiesignalen, ik zie op een niet nader te noemen website van een particulier netwerk bv staan dat gebruikers hierover waarschuwingen kunnen ontvangen via sms.

 

Ik heb een abonnement op een vaktijdschrift, dus het zou me niets verbazen als in het volgende nummer een stukje verschijnt nav deze persberichten :beerchug:

 

Ben ik dan heel erg benieuwd naar Tuur! Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat ze het GPS systeem laten verwaarlozen, omdat er nogal wat (militaire) belangen mee gemoeid zijn. Mogelijk is dit een voorzetje om Selective Availability op termijn toch weer uit te schakelen, waardoor de nauwkeurigheid inderdaad fors achteruit gaat. In dat geval kan de GPS inderdaad aan de wilgen gehangen worden en mogen we ons gaan storten op de ouderwetse letterboxen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haperend GPS laat TomToms volgend jaar verdwalen.

Dit is de kop op de voorpagina van De Volkskrant.

 

Eerste indruk: storm in glas water, stemmingmakerij.

Anderzijds: het gaat over dingen die een stuk buiten ons bereik liggen.

Alles wat je erover zegt is speculatief.

Wie of wat zou gebaad zijn bij deze berichtgeving? Moeten ergens politieke deuren geopend worden om geld los te krijgen?

Ook dit is speculatief.

Vooralsnog slaap ik er geen seconde minder om!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...Mogelijk is dit een voorzetje om Selective Availability op termijn toch weer uit te schakelen, waardoor de nauwkeurigheid inderdaad fors achteruit gaat.
De Selective Availability is anders al uitgeschakeld in 2000, je zel wel bedoelen "aanschakelen". In het open veld gaf mijn GPS, in het SA tijdperk, bij voldoende dekking een DOP van onder de 20 meter. Maar op een berghelling met slecht zicht kon het wel gauw oplopen naar 50 tot 100 meter.

 

Maar ik heb de nodige koppen ook al gezien op diverse plekken, blijkbaar heeft er iemand geld nodig :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand heeft een doos wiskundige formules uit de kast gepakt om te zien hoe erg dat nu is in de praktijk. Het is goed voorspelbaar.

GPS Accuracy Failing - Seriously?

De vraag is: wordt ergens de fout vanwege tekort aan satellieten (9 uitvallers) groter dan een straatbreedte (10 meter)?

De satellieten zijn op waarschijnlijke faal-kans gekozen.

This result shows that we will still have sufficient GPS coverage for most navigation needs even if the worst was to happen. For those users in more constrained environments (like canyons, urban or natural) or that have more stringent navigation requirements than knowing which road they are on, there will be additional effects.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...