Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb pas in een winkel wat dingen gevraagd over de Oregon, en de verkoper zei dat je er alleen normale batterijen in kon doen en niet oplaadbare. Nou gebruik ik altijd oplaadbare voor mijn GPS die ik nu heb (Geko), en ik vind het niet zo milieuvriendelijk om er gewone batterijen in te doen. Zijn er mensen die en Oregon hebben en er oplaadbare in doen en werkt dat? Of moet ik dan een bepaald merk hebben?

Geplaatst

Wij hebben een oregon 300 , maar gebruiken er gewoon oplaadbare batterijen in

We gebruiken 2 soorten

mc power 3000 mah; superpower 1,2 V akku, nimh

GP rechargeable 2700, nimh

hij werkt er goed op

wel bij instellingen even nimh selecteren

de Huismannetjes

Ik heb pas in een winkel wat dingen gevraagd over de Oregon, en de verkoper zei dat je er alleen normale batterijen in kon doen en niet oplaadbare. Nou gebruik ik altijd oplaadbare voor mijn GPS die ik nu heb (Geko), en ik vind het niet zo milieuvriendelijk om er gewone batterijen in te doen. Zijn er mensen die en Oregon hebben en er oplaadbare in doen en werkt dat? Of moet ik dan een bepaald merk hebben?
Geplaatst
hij werkt er goed op

wel bij instellingen even nimh selecteren

Het feit dat je bij de instellingen NiMH kunt selecteren geeft al aan dat het apparaat prima geschikt is voor oplaadbare batterijen.

Overigens is die instelling volgens mij alleen bedoeld om de indicatie voor hoe vol de batterijen nog zitten goed werkend te krijgen.

Conclusie: Het was een prutverkoper die niet weet waar hij het over heeft?

Geplaatst

Wij gebruiken ook GP 2700 oplaadbare batterijen in de Oregon, maar merken wel dat de batterijen nog lang niet leeg zijn, als de Oregon aangeeft dat ze wel leeg zijn.

Nu hebben we een paar setjes batterijen extra en nadat de batterijen in de Oregon zijn geweest gaan ze nog even ergens anders in om helemaal leeg te worden.

Geplaatst

Hier ook de GP2700 en die voldoen prima...kan er gemakkelijk een dag mee cachen....en onlangs ook gebruikt om dagwandelingen (5 uur +) te loggen in de ardennen en ook hier voldoende prik om een dagje vol te houden....met continue ingeschakeld toestel...(met cachen gaat ie tussentijds nog wel eens aan de autolader).

en inderdaad je kunt ook de optie NIMH selecteren...dus lekker oplaadbare batterijen er in doen!

Geplaatst
Bij die winkel zou ik hem maar niet gaan kopen..

Ga ik ook niet doen, ik heb een site gevonden waar ik de Oregon 300 voor 290,- kan kopen.

Geplaatst

Ik heb de Oregon 400T en gebruik bduracell oplaadbare batterijen 2650 mAh. Deze heb je toch wel minimaal nodig en wanneer je niet zoveel je licht gebruikt dan kun je wel uren caches. Heb er ook reserve batterijen bij dus kan zo dagen van huis:).

Groetjes

speurhondje

Geplaatst

Waarschijnlijk geheel overbodig maar probeer wel je accu's regelmatig helemaal leeg te trekken in verband met het herinneringsvermogen van je accu.

ondanks dat men zegt dat de nieuwe generatie daar geen last meer van heeft hebben testen bij oa het rode kruis en de klpd uitgewezend at het weldegelijk uitmaakt.

ik stop mijn accu's in een minimaglite en trek ze dan helemaal leeg en daarna in een keer weer helemaal opladen.

en ach... baat t niet... t schaadt zeker niet.

Geplaatst

Ik heb enige jaren geleden een lader met ontlaad functie gekocht bij de Hema die de batterijen ook echt helemaal leeg trekt alvorens die gaat laden....werk perfect en behoorlijk betaalbaar.

Geplaatst

Dat kun je wel denken; maar is niet correct...

NiMH accu's hebben vrijwel geen geheugeneffect en hoeven dus niet regelmatig leeggetrokken te worden. Als je echter NiMH accu's helemaal leegtrekt, dan hebben ze een zeer kort leven. Als je ze dus met een lampje leegtrekt moet je zeer goed opletten dat zodra het licht minder wordt je stopt met leegtrekken. Als het licht uit is; dan heb je ze absoluut te ver ontladen.

Handiger is in dit geval natuurlijk een automatische ontlader, die zelf stopt :-)

Geplaatst

Ik gebruik ook de 2700 van GP. Zowel voor de Oregon als voor mijn fototoestel.

En dan heb ik er meestal ook nog 4 reserve in de tas mee, dus ik kan rustig op pad gaan...

Geplaatst
Wij gebruiken ook GP 2700 oplaadbare batterijen in de Oregon, maar merken wel dat de batterijen nog lang niet leeg zijn, als de Oregon aangeeft dat ze wel leeg zijn.

NiMH batterijen hebben een iets lagere spanning dan alkaline batterijen. Als je bij de instellingen dus niet opgeeft dat je NiMH batterijen gebruikt, zul je te vroeg en waarschuwing krijgen dat je batterijen leeg zijn.

Geplaatst

Dat kun je wel denken; maar is niet correct...

NiMH accu's hebben vrijwel geen geheugeneffect en hoeven dus niet regelmatig leeggetrokken te worden. Als je echter NiMH accu's helemaal leegtrekt, dan hebben ze een zeer kort leven. Als je ze dus met een lampje leegtrekt moet je zeer goed opletten dat zodra het licht minder wordt je stopt met leegtrekken. Als het licht uit is; dan heb je ze absoluut te ver ontladen.

Handiger is in dit geval natuurlijk een automatische ontlader, die zelf stopt :-)

Inderdaad helemaal leegtrekken is niet goed.

En het is niet zozeer het geheugen effect waar je last van hebt, maar de metertjes in je apparaat raken van slag naar verloop van tijd. Daardoor is wijs af en toe je apparaat de accu leeg te laten trekken, tot je apparaat uitvalt. De meter zal daarna beter weten hoe vol een accu is. (Of ben ik nu in de war met li-ion accu's, die je trouwens beter vol kunt houden....)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...