Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik ga binnenkort op wintersport, en nou vond ik op internet speciale pistekaarten voor de garmin. http://www.mountaindynamics.com/en/

Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van gps tijdens de wintersport?

Werkt een garmin (etrex) wel lekker in die kou? Kijk je onderweg op je gps-apparaat, of is een oude vertrouwde papieren kaart net zo makkelijk?

Oftewel: heeft het nut om 35 euro te besteden voor een kaart van een skigebied?

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn...

Groetjes, Angela

Geplaatst

Ik ski al jaren met GPS (Garmin 60csx) in mijn zak. Zonder digitale pistekaart, maar tegenwoordig wel met topo-kaart er in.

Mijn ervaring is dat als je de GPS te lang aan flinke kou blootstelt de batterijen er snel doorheen gaan.

Ontvangst is meestal uitstekend.

Ik leg de belangrijkste waypoints (bergtoppen, skiweides, liften) vast als ik er langs kom. Daardoor kijk vrij veel op mijn GPS als ik aan het skiën ben (op een veilige manier, dat wel).

Papieren pistekaartje gaat altijd mee, dat wel.

Mooiste ervaring is: GPS in je zak, rechtdoor naar beneden, en dan max. snelheid aflezen. Dat is zo'n moment dat je dat pas wilt doen nadat je weer tot stilstand bent gekomen.

Ook leuk is het aflezen van de afgelegde afstand (meestal vrij groot, tot wel 80km per dag), en thuis je routes nog eens plotten.

Soms is het erg nuttig de GPS te gebruiken ter oriëntatie als er dichte mist of sneeuw is.

Geplaatst
<<knip knip>>

Oftewel: heeft het nut om 35 euro te besteden voor een kaart van een skigebied?

<<knip knip>>

Goh, 35 euro had ik er best voor over gehad als ik er meerdere jaren lol aan zou hebben, maar de genoemde prijs is voor slechts een los gebied in Frankrijk of Italie. Als je naar Oostenrijk gaat, is de set al EUR80 (zie prijslijst). Als je ieder jaar van gebied wisselt, zoals ik, dan kan je bijna beter investeren in de hele Europese kaartset. Maar die is dan EUR180. Dat vind ik dan wel een beetje te grote investering voor de `fun´ tijdens een weekje skiën per jaar. Meestal ski ik toch 'in het wilde weg' en in een gondeltje vervolgens even rustig het papieren kaartje bestuderen. :dribble:

My 2 cents: beetje te duur voor de functionaliteit die het me kan bieden. Dan doe ik het wel op de manier van BigFurryMonster.

Geplaatst
Ook leuk is het aflezen van de afgelegde afstand (meestal vrij groot, tot wel 80km per dag), en thuis je routes nog eens plotten.

En die 80 kilometer is alleen maar de horizontale afstand; de verticale afstanden worden niet meegenomen neem ik aan.

Geplaatst

En die 80 kilometer is alleen maar de horizontale afstand; de verticale afstanden worden niet meegenomen neem ik aan.

Dat hangt er (denk ik) een beetje vanaf. Een GPS kan toch ook hoogtes bepalen? En als je een Etrex HCx hebt met barometer, dan zou hij toch ook hoogtemeters mee moeten nemen? Wie kan het verhelderende antwoord leveren?

Geplaatst

met de Garmen 60csx en topo kaart van oostenrijk is het 's winters leuk touren skieën en 's zomers leuk bergwandelen.

Ook de hoogtemeters worden keurig bijgehouden, mits je de tracksregistratie aanzet. Later kun je het gelopen profiel (zowel op de GPS als ingeladen in Mapsource) goed nazien. Inclusief het hoogte verloop. Daarnaast kun je die track in Google earth (plus) uploaden en zo het afgelegde parcours (zo nodig 3 dimensioneel) nog eens opnieuw beleven. De gemaakte foto's kun je via het coordinaat daar ook nog eens bijzetten. Heb je terplekke ook nog caches gevonden, is de belevenis aardig compleet. Zoekbaars

Geplaatst (bewerkt)

Ook handig om de stokken van de slalom mee vast te leggen, ski-20060614.gifweet je op tijd wanneer je moet draaien. :lol1:

En niet te lang op je GPS kijken hoe hard je gaat, anders... sick0010.gif

bewerkt door Ringeling
  • 2 months later...
Geplaatst

Afgelopen week in Oostenrijk gebivakkeerd met de GPS en de skikaart van mountaindynamics (en natuurlijk een GPX file met de caches in de omgeving :thumbup: ).

Enorm leuk om met de GPS te skiien. M'n Colorado heeft het toch een hele dag uitgehouden in de binnenzak. Natuurlijk wel reserve batterijen mee voor het geval dat...

Vervolgens kan je de GPX bekijken in Google Earth wat wel vreemd is omdat Google Earth de bergen in zomertijd laat zien. Leuker is het om de tracks te uploaden naar de website van mountaindynamics zelf. Hierbij worden allerlei statistieken gegenereerd, zoals snelheid en hoogteverloop. Tevens wordt de GPX opgesplitst in lift, ski en pauzetijd. Kijk maar eens bij een van mijn dagen (linkje).

Zinvol? Nee! Leuk? Enorm!

En de kosten? Wij gaan altijd naar hetzelfde gebied dus dat bedrag is welbesteed. En die extra 80 Euro op het totaal wat zo'n weekje op de lange latten kost... :thumbup:

• 11 months later...
Geplaatst

Met dank aan Reej deze site gevonden:

http://www.skidea.com/

Kaarten gratis te downloaden.

Staat je skigebied er niet bij dan moet je even een mailtje sturen. Ik kreeg binnen een paar dagen een mailtje terug dat de kaarten op de site stonden.

Ik ga ze over 2 weken voor het eerst uitproberen dus heb nog geen ervaring in de practijk. Maar zijn wel goed te bekijken op mijn GPS.

Banditgirl.

• 3 months later...
Geplaatst (bewerkt)

Hoi Banditgirl,

Ik heb een vraagje over de kaarten van Skidea, het mag dan wel geen winter meer zijn, maar alvast voor volgend boardjaar. Hoe is je ervaring geweest met die kaarten. Het zijn namelijk gewoon IMG gestanden dus echt als kaart te "activeren" of juist uit te zetten.

Ik ben benieuwd..

gr

dennisb

bewerkt door Cernunnos
overbodige quote verwijderd
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...