Spring naar bijdragen

Idee - "coordineren" proeflopen rondom Eindhoven


Xaa

Aanbevolen berichten

Nu is de spanning er eigenlijk al van af dat je de concurrentiestrijd met je opponenten net wel dat ingeslopen voutje kan takkelen in het veld en de andere niet.

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

 

Als je bang bent dat de spanning er zo van af is, zou je je aandacht misschien eens op de puzzles kunnen verleggen. :thumbup:

Ik denk dat je wel blij zult zijn als je een mysterie eerder zult vinden dan je 'opponenten', omdat je de puzzel sneller (en correct) hebt opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als je bang bent dat de spanning er zo van af is, zou je je aandacht misschien eens op de puzzles kunnen verleggen. :thumbup:

Ik denk dat je wel blij zult zijn als je een mysterie eerder zult vinden dan je 'opponenten', omdat je de puzzel sneller (en correct) hebt opgelost.

Dat is appels met peren vergelijken. Een goudjacht bij een multi in het veld is totaal anders dan thuis achter je computertje een puzzel oplossen.

 

Ik zou er eerder een voorstander van zijn om (nieuwe) cachers te begeleiden bij het plaatsen van caches ipv ze eerst zelf te laten proberen en dan het resultaat te controleren. En dan bedoel ik niet met checklists of hele verhalen over hoe je een waypoint inmeet, maar echt samen het veld in en laten zien hoe het moet. Misschien ben ik de enige, maar mijn ervaring is dat je van zoiets veel meer opsteekt dan wanneer je eerst zelf aan de gang moet en achteraf op je fouten wordt gewezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knip....

Hier in Midden-Limburg (omgeving dunste punt van Nederland) zie ik maar 1 proefloper (Bloodwoosj).. Al ken ik bij mijn huidige opdrachtgever en mijn werkgever (en in mijn oud-collega-kring) wel een aantal ervaren lopers die ik (mischien) wel zover zou kunnen krijgen om ook naar het zuiden af te reizen om een proefwandeling te doen.

knip...

 

Joh, voldoende ervaren cachers in het Zuiden.... die hier ook wel voor te porren zijn. Wij kunnen best een cache "proeven" mocht dat nodig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, het is niet de bedoeling (of in elk geval: niet mijn bedoeling) om bestaande caches te gaan proeflopen, lijkt me namelijk vrij onzinnig.

 

Het gaat erom om het makkelijker te maken (en hopelijk zover te komen dat het standaard is voor alle cachemakers) om caches te laten proeflopen door (ervaren) cachers die dat leuk vinden en daar tijd in willen steken.

 

Zoals ik al zei: twee zien meer dan een. Kleine vergissinkjes waar je als maker telkens overheen kijkt, meetfoutjes die er in sluipen, of gewoon onduidelijkheden waar je vooraf niet bij nadenkt omdat je je eigen bedoelingen altijd perfect doorziet.

 

En voor mensen die met problemen zitten (wat moet ik allemaal regelen aan toestemmingen, hoe krijg ik plaatjes in mijn cachepagina, ik ben nieuw is alles zo in orde, whatever) kan dat ook heel makkelijk zijn.

 

Wat mij betreft niets anders dan een poging om een positieve bijdrage te leveren aan het maken van caches.

 

Dan heb ik het dus verkeerd begrepen. :thumbup: Als wij een cache gaan doen is die meestal al door veel teams gedaan. De kinderziekten zijn er dan uit. Wij hebben daar dus meestal geen last van.

Als je een nieuwe wilt plaatsen en hij wordt dan door ervaren cachers geccontroleerd is dat geen verkeerd idee. Met een ding ben ik het met Barny eens: Het FTF-gevoel wordt er minder door maar daar hebben wij als trager reageerders nooit zo veel last van. Wij hebben nog nooit een FTF gehad. Vinden we ook niet belangrijk.

 

Nu ik toch op het forum zit: Misschien is het ook een idee om tegelijk met deze nieuwe actie ook caches die erg lang online blijven of verstookt van goed onderhoud te controleren en de benodigde actie op te nemen.

Ik neem als voorbeeld deze: GCRZPJ.

 

Is dit een idee??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar een ding, laat het dan ajb geen verplichting worden, er mag toch echt wel wat avontuurlijks in het geocachen blijven zitten.

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Maak je niet dik :blush:. Een cache aanbieden blijft vrijwilligerswerk en onder verantwoordelijkheid van de maker. Het idee is gewoon om de mogelijkheid te bieden je cache te laten proeflopen door iemand uit een soort cache-proefloop-poule. De enige die een cache daadwerkelijk bekijkt en kan ingrijpen conform Groundspeak regeltjes (op papier weliswaar) is de reviewer. Ik zou het persoonlijk ook niet verplicht willen zien. De spanning bij de eerste loggers of ze mijn lastige of vreemde hersenspinsels kunnen doorgronden is altijd leuk bij een nieuwe cache. Trouwens, geldt voor iedere cacher die hem vindt.

Tsjonge jonge, zelfs hier komen al weer mensen op die klagen dat het een belachelijk waardeloos idee is dat toch vooral nooit verplicht gemaakt mag worden omdat het al hun cache plezier verkloot.

Niet zo hard Xaa, het is geen werk :thumbup: En ik denk dat Barny het ook niet zo hard bedoeld, het komt alleen misschien zo over.

 

Nou, kennelijk gaat gc.nl dat al vakkundig coordineren, dus dan zal ik mijn inbreng verder maar minimaliseren

Daar ga ik ook van uit.

 

Ik zou er eerder een voorstander van zijn om (nieuwe) cachers te begeleiden bij het plaatsen van caches ipv ze eerst zelf te laten proberen en dan het resultaat te controleren. En dan bedoel ik niet met checklists of hele verhalen over hoe je een waypoint inmeet, maar echt samen het veld in en laten zien hoe het moet. Misschien ben ik de enige, maar mijn ervaring is dat je van zoiets veel meer opsteekt dan wanneer je eerst zelf aan de gang moet en achteraf op je fouten wordt gewezen.

 

Dit voorstel lijkt me inderdaad ook niet verkeerd. Misschien zijn er nog een hoop goeie ideeën, maar heeft men soms koudwatervrees vanwege de HTML op internet of ontbreekt de fantasie voor WP's in het veld. Beter een beetje begeleiden dan weer een eenvoudige tradi (zonder die discussie nu weer te willen opstarten, het is een voorbeeld).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik kan me het gevoel van Barny NU wel even voorstellen. Er wordt zo enthousiast gereageerd om toch maar zoveel mogelijk te kunne proeflopen. Op zich een nobel streven en vast allemaal uit edelmoedig gedachtengoed ontsproten belangstelling, maar ik krijg toch het onaangename gevoel dat dit scheve gezichten gaat geven in de heftige strijd die blijkbaar nog al eens woedt rond het ontmaagden van een nieuw geplaatste cache.

 

Zal mij verder worst wezen, maar je kunt op je klompen aanvoelen dat 'men' hier weer iets heeft om over te mopperen.

En nou heb ik er zelf ook nog aan mee gedaan en ik heb geen eens zin om deze tekst te deleten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om echt iedereen tevreden te houden kunnen er natuurlijk ook caches gemaakt worden waar bewust fouten in zitten.

Als dat dan in de beschrijving staat kunnen de voorstanders van de 'echte strijd om goud' middels deze caches zich helemaal botvieren :thumbup:

 

En de paar cachers die overblijven, die het wel aardig vinden als een cache zonder fouten wordt gepubliceert, kunnen daar mee bezig gaan...

 

Wat ik me kan herinneren van caches die online kwamen met fouten erin, waren de 1e logjes niet heel positief te noemen... :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://forum.geocaching.nl/style_emoticons...ault/cheers.gif

 

Als beginnende maker van caches ben ik tegen allerlei uitdagingen aangelopen. Xaa is proefloper geweest voor een cache, die onlangs gepubliceerd is. Dus ik weet de waarde van een proefloper in te schatten. Heb ook bij andere caches hiervan gebruik gemaakt.

Ik zal een paar fouten noemen, die ik gemaakt heb.

- de gedachte dat doe ik wel even. Nee, dus het koste je uren, dagen, tig-keer controleren voordat je denkt het ziet er fatsoenlijk uit ( en dan achteraf nog fouten maken).

- versiebeheer van je cache-beschrijvingen

- kennis van andere programma's, zoals b.v. dreamweaver, photoshop e.a.

- niet weten welke andere hulpprogramma's er zijn

- na publicatie allerlei opmerkingen krijgen, waarin een keuze gemaakt moet worden: doe ik er wel iets mee of niets

- mailtjes ter verduidelijking of als hulplijntje

- WP's achteraf toch moeten verplaatsen, omdat er anderen zijn, die ook een mini-cache in de directe omgeving van een WP geplaatst hebben. Deze waren nog nergens bekend.

- Een bonuscache met een schitterend idee, waarvan je denkt dat heeft nog niemand toegepast. Dus wel, omdat je na publicatie van je eigen bonuscache erachter komt na een andere bonuscache zelf gelopen te hebben. Het idee is al gebruikt. Wat nu?

- Nieuwe caches kosten een hoop geld wil je ze aantrekkelijk maken voor een breed publiek. TB's en Coins en andere spullen. Niet erg want een hobby kost wat.

Dat zijn een aantal ervaringen. Natuurlijk kun je door het forum een aantal vragen en/of fouten voorkomen, maar desondanks heb je denk ik voor publicatie de hulp van ervaren medegeocachers nodig.

Als je kwaliteit nastreeft, dan is m.i. proeflopen een "must". Je hebt er niets aan om naderhand medegeocachers je excuses aan te bieden omdat je toch nog een foutje in de cachebeschrijving hebt staan.

Ja, een FTF, STF, TTF is leuk. Je ziet dat mensen daar op "kicken". Nou voorzover ik nu heb ondervonden en als ongeschreven regel heb genoteerd een proefloper logt als vierde. Zo wordt niemand tekort gedaan.

Oh ja, als cache-eigenaar zie je allerlei TB's en coins voorbijkomen. De afweging log je deze in je eigen cache. Ik vind dus van niet.

 

Conclusie: Een proefloper is m.i. noodzakelijk voor multi-caches. Houdt contact met ervaren geocachers. Ja, ik stel me beschikbaar als proefloper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik me kan herinneren van caches die online kwamen met fouten erin, waren de 1e logjes niet heel positief te noemen... :thumbup:

 

Vandaar de uitdrukking: "Brabantse nachten zijn lang"? :D Urenlang zwoegen door het bos omdat de WP's niet kloppen?

 

 

Nee, die komt nog :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

..................... 10

 

Kan mij toch niet beheersen, dus hier mijn gedachten.

 

Persoonlijk vind ik het jammer dat veel zaken [over]gecontroleerd worden.

 

Laat de cachee-igenaar toch uitmaken of die een cache laat proeflopen.

Richt een bond van proeflopers op als je daar zin in hebt.

Er zijn cachers die het leuk vinden caches te zoeken waarbij niet tot in detail is aangegeven hoe ver 't is.

Caches zonder icoontjes hebben ook hun verrassende charme.

Wil je persee weten of de hond mee mag, zoek dan caches die dat aangeven.

 

De enen keer wil ik zo veel mogelijk caches op 1 dag vinden, de andere keer een multi met een Geo D'Or.

Ik hoef niet alle stipjes van welke kaart ook te poetsen. Toen er TB's in omloop kwamen ging ik nog wel eens op pad om een TB te scoren, later kregen de Coins veel aandacht. Nu is het een kunst een cache te vinden waar geen TB of Coin in zit. Ik heb een TB-hotel gemaakt waar4bij de inhoud op peil moest blijven, nu ben ik blij als het hotel zo leeg mogelijk blijft en moedig bezoekers aan alles mee te nemen wat er in zit.

 

Oke Zuurtje, rustig maar.

 

Samenvattend, er zijn vele stromingen in geocachland, respecteer iedereens voorkeur, dit gaat mijns inziens het beste met DEREGULERING.

 

Zonnig spoor

 

ZUURTJE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...