Spring naar bijdragen

regels voor toestemming


remco.1971

Aanbevolen berichten

Ik heb het al eerder gezegd: bij ons gebeurt alles een paar jaar later dan in de USA. Ik kreeg (dankzij opencaching forum) een lijstje onder ogen van natuurbeheerdersregelingen in de USA.

Zo las ik bij de Washington State Geocaching Association de aldaar gehanteerde Guidelines for State Parks Washington een paar dingen zoals (in vertaal even):

 

"Voordat een cache geplaatst kan worden in een natuurgebied dient de eigenaar/plaatser een afspraak te maken met de boswachter of manager van het gebied. Een deel van het personeel is bekend met geocaching en een deel niet, dus bereid je voor op een uitleg van onze sport/spel."

 

en

 

"Maak foto's van het gebied waar je de cache zou willen plaatsen. Laat die aan de boswachter zien en nodig hem uit om samen de plaats te bezoeken. Zorg dat je cache kant en klaar is en hij kan zien dat de inhoud geen kwaad kan.

Als de boswachter bepaalt dat de uitgekozen plek niet aanvaardbaar is, vraag hem dan naar suggesties voor een andere plek."

 

Het klinkt mij bekend in de oren: ze zijn daar in de USA niet zo verschillend van ons. Alleen die speciale zorg over inhoud van de cache springt er wat uit.

 

En dan de raadgevingen:

BEGRAAF CACHES NIET!

Vermijd gevaarlijke gebieden zoals kliffen, plekken met vallende rotsen, langs de oever van snelstromende rivieren etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik denk inderdaad dat je meer kans maakt bij de beheerders als je je goed voorbereidt.

In de (toch eigenlijk wel weinige) contacten die ik met SBB had, heb ik gemerkt dat vooral het routekaartje dat ik meestuurde, heel verhelderend werkte.

 

Best mogelijk dat het niet in alle gevallen goed werkt, maar na alle discussies en ervaringen van de laatste tijd gevolgd en gelezen te hebben lijkt me de volgende werkwijze niet een verkeerde:

 

1. Bel de provinciale / regionale afdeling van de organisatie in wiens gebied je je cache wilt plaatsen. Zeg dat je graag in contact wilt komen met de beheerder van het gebied van gebied X. Vraag evt. naar zijn/haar e-mailadres, evt. postadres.

2. Stel een brief op, waarin je uitlegt dat je graag met hem/haar in contact wilt komen om het plaatsen van een cache te bespreken.

3. Leg een beetje uit wat het geocachen inhoudt, en vergeet daarbij vooral niet uit te leggen dat het vooral gaat om de wandeling door het prachtige gebied dat je voor ogen hebt.

4. Voeg een kaartje bij, waarop je de meest waarschijnlijke route hebt uitgestippeld, zodat de boswachter in een blik kan overzien hoe de route loopt.

Geef ook aan op het kaartje waar je de cache zoudt willen gaan plaatsen, maar geef ook aan dat je die ook best ergens anders zou kunnen plaatsen, als de bewuste plek op ecologische bezwaren zou stuiten.

(want laten we eerlijk zijn: de uiteindelijke cache-plek doet er vaak vrij weinig toe: waar het vooral om gaat, is dat je de cachers de mooie plekjes van het gebied kunt laten zien. De uiteindelijke cache-plek is veelal het sluitstuk.)

5. Noem het aantal cachers dat je verwacht in een jaar tijd. Schat dit niet te hoog in, maar maak een reële schatting (20 zoektochten per jaar voor een gemiddelde cache?).

6. Vertel wat voor mensen het zijn die cachen, zodat de boswachter kan inschatten met wat voor mensen hij/zij te maken kan krijgen: een doorsnee uit de Nederlandse samenleving.

7. Vertel dat de ervaringen totnutoe zijn, dat eigenlijk nergens overlast door het cachen is opgetreden, maar dat je natuurlijk bereid bent de cache na enkele maanden te evalueren en eventueel bij problemen aan te passen.

8. Vertel dat je kopietje van de brief ook naar zijn baas (de regiomanager) stuurt, zodat ook die er kennis van kan nemen.

 

Kortom, probeer duidelijk te zijn en wees open. Biedt ze bv. aan om eens op een van de beide geocachingsites te kijken, zodat ze zich een beeld kunnen vormen van wat het spelletje inhoudt. Ik ben namelijk bang dat veel beheerders huiverig staan tegenover dit soort initiatieven omdat ze het niet kennen ("Onbekend maakt onbemind"). Uitleg kan dan zeker helpen.

Ik vind trouwens dat hier dan ook een heel duidelijke taak ligt voor de beide stichtingen. Vooral de Stichting Geocaching heeft hier in de persoon van Zenz een goede start mee gemaakt, maar daar is het de laatste tijd jammergenoeg ook wat erg stil aan het front. Zal met de interne strubbelingen te maken hebben. Toch hoop ik dat dat binnenkort weer opgepakt wordt.

 

Het lijstje kan ongetwijfeld nog uitgebreid/aangevuld worden. Kom maar op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit nog even verder rond te kijken en kom een formulier tegen. Het is al een paar keer vermeld: een vergunning voor een cache en een aanvraagformulier ervoor. Geen instantie bij ons die zoiets (al) heeft. Maar bekijk eens het (MS-Word) document CACHE APPROVAL FORM waarin ik ook de bepaling tegenkom "Een doorzichtig cacheomhulsel is vereist."

 

De Maryland Geocaching Society heeft wel een lijst gemaakt met allerlei instanties en contactpersonen erop: Maryland County Parks .

 

Misschien een idee om ook zoiets op te zetten voor ons land? We zijn niet veel kleiner dan de staat Maryland maar we hebben wel meer natuurbeheerders denk ik :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed verhaal Peetee.

 

Dat is ook de lijn waarlangs ik werk.

Ik benadruk dat ik alleen in overleg wil plaatsen, dus samenwerking zoek. Ook dat ik het mooie gebied graag wil laten zien aan andere caches.

Daarnaast geef ik een schatting: als het een geslaagde cache is komen er per jaar misschien 40 - 50 teams ---> een goede 100 man.

Leuk is nog hetgeen ik op het forum las: De meest bezochte cache van Nederland kreeg in 2,5 jaar tijd iets van 157 logs!!

 

Daarnaast ontvangt men van mij per mail of post de bijgaande voorwaarden voor het plaatsen van caches.

Dit gepaard aan kaartjes en plannen.

 

 

Uitgangspunten voor het plaatsen van mijn caches,onder het pseudoniem GEOPATRA .

 

N.B.: Wellicht is al wel duidelijk, dat in het geocache wereldje iedereen onder pseudoniem participeert.

 

 

· De cache(doos) zal alleen met de toestemming van en in overleg met de eigenaar van het perceel geplaatst worden.

· Het plaatsen gebeurt zodanig dat de cachers –om de plaats te bereiken- de paden niet hoeven te verlaten.

· De cache wordt aan of in de directe nabijheid( maximaal 2m.) van een pad verborgen. Indien dit in de directe nabijheid gebeurt, wordt hierbij het gezonde verstand gebruikt en staat het belang van de natuur voorop. En –vanzelfsprekend- in overleg met de eigenaar.

· De cache wordt nooit ergens begraven.

· De cache wordt altijd ergens onder, in, op of tussen verborgen mbv. ter plaatse liggend materiaal.

· Het verbergen gebeurt zodanig dat de zoekende cacher niet hoeft te prikken of te graven.

· Door middel van het plaatsen van een cache draagt de plaatser bij aan een verantwoorde actieve vorm van natuurbeleving: langs deze weg worden cachers immers gewezen op de vele mooie en interessante plekken in onze natuur. Zonder het geocachen zou men hier niet van kunnen genieten.

 

Geopatra kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor het gedrag van andere cachers, maar zal in woord en geschrift aandringen op het navolgen van de regels van de natuur -zoals deze op de bekende, groene bordjes verwoord zijn.

 

Ik heb er ook geen enkele moeite mee hen de internetpagina's te verstrekken waarop ze eea. kunnen nazien.

 

Ik ben ervan overtuigd dat deze weg van openheid en overleg zoeken de juiste is voor nu en de toekomst van onze hobby.

Nu nog zover zien te komen dat de grote groep zich ook aan de regeltjes houdt, waarvan de belangrijkste zijn : blijf op de paden en geen gegraaf.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan aan mij liggen, maar ik krijg een enorm benauwend gevoel vanwege het feit dat we onszelf allerlei regels aan het toedichten zijn. Jammer; je maakt het jezelf in de toekomst alleen maar moeilijker.

 

Wat betreft de Noord-Veluwe: ik heb een brief naar de gemeente gestuurd, hoewel de boswachter al heeft gezegd absoluut geen medewerking te willen verlenen. Ik verwacht er dus niks van, maar de boswachter heeft ook een baas. Die goede man, de boswachter, gaf ook al aan dat SBB ook niet meer wilde meewerken aan deze kant van de Veluwe. Dat heb ik niet geverifieerd, maar als dat zo is, dan hoef ik niks meer (legaal) te verstoppen. Ik wil (nog) niks verstoppen in het SBB gebied.

 

Waar ik verder van baal, gezien de laatste reacties, is de voorgestelde werkwijze:

Er wordt vanuit gegaan dat er een wandeling gemaakt wordt. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik kan me een prima plek bedenken die wel mooi is en ook een kwestie van cache 'n go. Ik ken intussen ook een aantal cachers, en die zijn dol op deze caches. Bovendien, als je het alleen om de wandeling gaat, waarom dan niet "Wandelen met de GPS bij SBB". Het gaat bij velen nog altijd om de knikkers, niet om het spel (beetje zwart-wit, oke)

Stel dat ik een wandeling wil uitzetten, dan ben ik eerste tijden bezig om dat GOED (!) te doen. Dan ga ik in overleg met de instanties en dan krijg ik NUL op rekest?? Dat motiveert :ph34r:

 

Nee, ik ben bang dat we het onszelf te moeilijk gaan maken en we allemaal de brave Hendrik willen spelen. Ik WIL helemaal geen toestemming vragen aan anderen, en al helemaal niet aan de overheid. Ik ben een grote jongen die het zelf wel kan regelen. De overheid hoeft mij niet te vertellen wat ik wel mag en niet mag, tenminste, op gebied van geocaching. Totdat de zaken uit de klauwen dreigen te lopen, dan grijpt de overheid in. Dat ik wel een brief schrijf (want een goede lezer ziet dat ik mijzelf tegenspreek) is om te zien of het een beetje makkelijk te regelen is. Maar zodra ik met plannen, tekeningen, vergunningen en leges te maken krijg.... toedeledokie. Straks heb ik meer ambtswerkers aan mijn cache staan dan geocachers.

 

De lol is er voor mij al weer af, en dat na drie maanden enthousiasme. Ben al druk aan het denken wat ik nog meer voor enerverende dingen ik kan doen met mij GPS. Verder denk ik stevig na hoe ik al mijn caches virtueel kan maken; daar weet ik wel wat op, maar dan moet ik eerst mijn eigen webserver gaan opzetten. En dat, beste geocachers, gaat me allemaal te ver. Een hobby moet leuk blijven.

 

M.a.w. wanneer de regels zo strak zullen worden in NL, ben ik pleite. Dan ga ik naar www.illegalgeocachesoftheworld.org (of zoiets). Nu verzin ik wel iets om onze Amerikaanse "vrienden" te overtuigen dat ik gelijk heb.

 

Overigens krijg ik ook het gevoel dat we aan het begin allemaal liepen te roepen dat die Yothian Soldier een !@^! was en "wie was hij wel om ons regels aan te meten". Paar weekjes later lopen we met hem mee. Zal het poldermodel wel zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed gesproken Heirbaut Hunters,

 

Ik sluit me helemaal aan bij dit verhaal.

 

De commotie van een maand geleden begon met het feit, dat mijn cache Stroomdal II niet werd goedgekeurd door de heer Yotian. Omdat de cache op het gebied van Kampsheide zou liggen. en ik moest toestemming gaan vragen aan de beheerders van Kampsheide.

 

Dat was niet waar, de cache lag zeker niet op het gebied van Kampsheide.

Men wou dus dat ik toestemming ging vragen aan mensen die hellemaal niets met dat gebied te maken hadden.

 

Maar aan wie moet ik nu uiteindelijk toestemming gaan vragen? De wandeling is ongeveer 3km, en voert door een gebied waarvan er zeker 3 eigenaren zijn, en misschien nog wel veel meer.

 

Dit was voorlopig de laatste cache die ik heb geplaatst, Ik heb geen zin in een hobby waarbij ik aan jan en alleman toestemming moet gaan vragen. Ik ben oud en wijs genoeg om te kunnen bepalen wat kan en wat niet kan.

 

Als Geopatra graag toestemming wil gaan vragen voor het plaatsen van zijn eigen caches, dan doet hij dat maar. Maar dring het niet op aan anderen.

Ik neem aan dat Geopatra nu ook nog alleen maar caches gaat zoeken, die zijn voorzien van het stempel

 

"Goedgekeurd door de Boswachter"

 

Als je princiepes hebt, dan moet je je daar ook aan houden, en dat geldt dan voor het plaatsen van een cache en voor het zoeken van een cache, vind IK.

Er blijft dan wel heel weinig over van jouw hobby waarmee je net bent gestart.

 

( Je bent pas een geregistreerd gebruiker sind September 20 2003, dus neem ik gemakshalve maar aan dat je net komt kijken.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan aan mij liggen, maar ik krijg een enorm benauwend gevoel vanwege het feit dat we onszelf allerlei regels aan het toedichten zijn. Jammer; je maakt het jezelf in de toekomst alleen maar moeilijker.

Laten we het voor de volledigheid nog even duidelijk stellen: wij maken het onszélf niet moeilijk.

 

Ál de commotie van een maand terug is gestart doordat GC.Com in de persoon van Yotian Soldier vond dat het tijd werd om de knuppel eens fors in het hoenderhok te gooien. Níet omdat wíj onszelf allerlei regeltjes willen opleggen!

 

Ik heb in mijn vorige bijdrage slechts aan willen geven hoe je naar mijn mening het beste toestemming kunt vragen, als je dat nodig mocht achten.

 

Laten we ook nog even duidelijk stellen: voor een wandeling door publiekelijk toegankelijk terrein hoef je NOOIT toestemming te vragen.

Het gaat uitsluitend om de uiteindelijke plek waar je de cache plaatst. Dus je hoeft geen toestemming te vragen aan drie eigenaren als de tocht door de gebieden van drie eigenaren loopt.

 

Tot slot: ik meen ook dat verleden maand door GC.com is medegedeeld dat men er bij het approven van uitgaat dat enkel bij terreinen waar duidelijk sprake is van een eigenaar (groene bordjes e.d.) toestemming wordt gevraagd. Volgens mij geeft dat ook wat ruimte voor creativiteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ennuh, als je wérkelijk wilt weten waar je wettelijk staat (want eigenlijk gissen we daar allemaal maar naar) ... dan zal iemand zich een keertje moeten laten bekeuren ... en de rechter laten uitmaken wat wel en niet mag en waar YS en de beheerders werkelijk staan.

 

Geocacher Sjors (zo heb ik enkele keren gelezen) is ervan overtuigd dat we in geen enkel geval toestemming nodig hebben. Misschien goed als dat eens aan de wet getoetst zou worden. In samenwerking met de Stichting Geocaching wellicht? :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

iedereen mag een cache plaatsen..

alleen als je gebruik wilt maken van de site van gc.com is het zo dat de beheerders van die site willen dat je toestemming hebt.

dan kan de rechter daar eigenlijk niet zoveel aan doen. ji wilt toch een dienst afnemen? de voorwaarden die daarbij horen zul je moeten accepteren, of niet en dan dus een keuze maken. Ik begrijp wel waarom ze dat willen.. juist door het netjes regelen blijft het werken. en wat je wel merkt is juist doordat het aantal geocachers groeit er meer toestemming nodig gaat zijn.. groei veroozaakt regulatie of je dat nu wilt of niet...

 

mijn EUR 0,02

 

Michiel

:ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

iedereen mag een cache plaatsen..

alleen als je gebruik wilt maken van de site van gc.com is het zo dat de beheerders van die site willen dat je toestemming hebt.

En dat is wat ik ook in de ander gesloten draadje heb proberen duidelijk te maken aan Geopatra. Het draadje is weer geopend dus zal ik hem nog eens proberen duidelijk te maken dat niet wij, de schoppers de schuld zijn maar die enkeling die zo nodig naar Amerika moest mailen met de medeling dat we niet volgens de regels plaatsen in Nederland. :blush: En dan krijg je ook nog een antwoord met de vraag of ik ze ken. De man neem in niet serieus. Hoe kun je nu met een discussie meedoen terwijl je niet van de hoed en de rand weet. :wine:

 

Ook ik heb Sjors al een paar keer proberen duidelijk te maken dat meneer Yotian Soldier het geen moer kan schelen dat we in nederland misschien geen toestemming hoeven te hebben. Het zijn wel hun regels en wel je op hun site moet jij je daar aan houden.

 

We blijven ook niet steeds aan het herhalen, we blijven steeds maar weer uitleggen hoe het zit omdat iedereen een mening wil hebben maar niet de moeite neemt de "stukken" door te nemen ...

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r:Dierlijke beschaving:

Een haan loopt geen kip achterna, die net een ei gelegd heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog een geocaching newbie en heb dus misschien weinig recht van spreken, maar als ik dit hele draadje lees vraag ik me af: waar hebben we het in hemelsnaam over?

 

Al zoekende naar m'n eerste cache vorige zag ik de volgende mensen buiten de paden lopen:

- een gezin die een shortcut naar een ander pad nam

- een natuurfotograaf

- twee honden (met eigenaar)

- groep kinderen die tikkertje aan het doen waren

 

Let wel: ook in dat gebied is het verboden van de paden af te gaan.

 

Ik vermoed dat op een willekeurige zonnige zaterdag of zondag er in dat bos meer mensen van de paden af lopen dan dat er geocachers in een heel jaar bij die cache komen. En dat zal in meer gebieden zo zijn.

 

Zou er dus ook niet een regeling voor toestemming voor kinderen die tikkertje willen doen en gezinnen die shortcuts willen nemen?

:ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik WIL helemaal geen toestemming vragen aan anderen, en al helemaal niet aan de overheid. Ik ben een grote jongen die het zelf wel kan regelen. De overheid hoeft mij niet te vertellen wat ik wel mag en niet mag, tenminste, op gebied van geocaching. Totdat de zaken uit de klauwen dreigen te lopen, dan grijpt de overheid in.

 

Met dit uitgangspunt -het gevoel begrijp ik- draai je de verhoudingen om en schep je een totaal verkeerd klimaat voor een positieve houding tov. het plaatsen van caches en het geocachen in het algemeen.

 

 

Overigens krijg ik ook het gevoel dat we aan het begin allemaal ??liepen te roepen dat die Yothian Soldier een !@^! was en "wie was hij wel om ons regels aan te meten". Paar weekjes later lopen we met hem mee. Zal het poldermodel wel zijn.

 

 

 

Begrijp me goed: ik zou ook liever mijn caches neerleggen waar het mij uitkomt, en ik vind mezelf ook verstandig genoeg om dat op een verantwoorde wijze te doen.

 

Maar de realiteit ligt anders, helaas: wij zijn niet degenen die bepalen hoe je van de natuur ed. gebruik maakt, maar dat zijn toch de eigenaren en de overheid. Dat is een feit.

En daartussen zitten er die wat overijverig willen "beschermen", maar er zijn genoeg goede. Dus je moet zien deze aan jouw kant te krijgen en niet tegen je want dan heb je jezelf een oor aangenaaid.

Zo ligt het in de wereld.En niet andersom, zoals wij eigenlijk het liefst zouden willen.

 

Blijven volharden in je nergens iets van aantrekken e.d. gaat zonder meer contraproductief werken, want je gaat degenen die het recht hebben om de regels te bepalen prikkelen , irriteren en uit dagen. En dat heeft nog nooit voordeel opgeleverd.

 

Je zult ze dus moeten benaderen op een voor hen positieve wijze en je moet hen iets te bieden hebben: creeer een win-win situatie bijvoorbeeld!

 

Dan nog zal je nooit 100% scoren.

 

Daarom heb ik gekozen voor mijn bovenstaande benaderingswijze. En dat heeft niets met slapheid,stroop smeren oid. te maken: het is doodgewoon een rationele benaderingswijze.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk: iedereen is vrij om caches te leggen waar die wil zolang die maar zijn verantwoordelijkheid ervoor neemt.

Maar altijd heb je de kans dat je cache net achter een gebiedje ligt met grondbroeders (vogels) wat je een groot gedeelte van het jaar niet kan zien; je moet het weten. Ook kan je vergissen met een drassig gebiedje: een paringsplaats voor amfibiën en ook dat kan je makkelijk ontgaan. Of eens tukje zanderige grond zit vol met zeldzame orchideën die je ook niet altijd zal zien.

Ikzelf heb mijn kennis is deze zaken al diverse malen moeten bijstellen en in dacht echt dat ik wel goed zat: de boswachter wist het echt beter.

Maar miskleunen die instanties wakker schudden en met de neus op een 'probleem' duwen kunnen we momenteel missen. Er zijn nog zoveel organisaties die 'nee' willen zeggen!

Ik las dat ze heel wat moeite hebben moeten doen om b.v. DuPage County Forest Preserve (Iowa) open te krijgen. En die stellen regels: ik zal het voor een keer onvertaald laten: (als het gewenst ik zal ik dit bericht aanpassen)

 

A special permit must be obtained from officials

Every cache will be a multi-stage cache

The various stages of the cache will be disks embedded in posts provided by the preserve

The cache container will be provided by the preserve and will be marked accordingly

Their is a limit of 6 caches to be hidden in the preserve

The cache containers will be permanently affixed to existing structures so as to avoid the possibility of them being taken

A preserve staff person will accompany the cache hider when the cache is initially hidden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met dit uitgangspunt -het gevoel begrijp ik- draai je de verhoudingen om en schep je een totaal verkeerd klimaat voor een positieve houding tov. het plaatsen van caches en het geocachen in het algemeen.

 

Ik draai de verhoudingen om? Ga jij bij elke actie na of de actie is toegestaan? Heel veel zaken zijn vanzelfsprekend en hebben met mores te maken. Voor 1960 (of zoiets) mocht je onbeperkt hard rijden in NL. Toen werd het te gortig en werd het aan banden gelegd. Prima. Nu gaan we eerst geocachen aan banden leggen voor het te gortig wordt. Ik draai niks om hoor. Mag ik met mijn UFO landen in mijn achtertuin?

 

Verkeerd klimaat? Kweenie hoor:

 

Maar altijd heb je de kans dat je cache net achter een gebiedje ligt met grondbroeders (vogels) wat je een groot gedeelte van het jaar niet kan zien; je moet het weten. Ook kan je vergissen met een drassig gebiedje: een paringsplaats voor amfibiën en ook dat kan je makkelijk ontgaan. Of eens tukje zanderige grond zit vol met zeldzame orchideën die je ook niet altijd zal zien. Ikzelf heb mijn kennis is deze zaken al diverse malen moeten bijstellen en in dacht echt dat ik wel goed zat: de boswachter wist het echt beter.

 

Recent al "trammelant" met de boswachter gehad; de zwijnen hebben het speelveld van onze scouting geheel en uiterst zorgvuldig omgewoeld. Ter grootte van ongeveer een half voetbalveld. Je kan het veld dus niet meer gebruiken. Het barst van de zwijnen, je mag ze niet afschieten, je mag ze niet tegenhouden met een hek enz enz. want "dat is de natuur". :ph34r:

Ben ik dan geen deel van de natuur? Als ik door de bossen struin, krijg ik een bekeuring. Die zwijnen, ja die zijn slim, die laten de broedgebieden, orchideeen etc allemaal staan ??!

 

Ik wou dat ik een beestje was.... Had ik bijna meer rechten en bescherming dan de mens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog een geocaching newbie en heb dus misschien weinig recht van spreken, maar als ik dit hele draadje lees vraag ik me af: waar hebben we het in hemelsnaam over?

 

Al zoekende naar m'n eerste cache vorige zag ik de volgende mensen buiten de paden lopen:

- een gezin die een shortcut naar een ander pad nam

- een natuurfotograaf

- twee honden (met eigenaar)

- groep kinderen die tikkertje aan het doen waren

 

Let wel: ook in dat gebied is het verboden van de paden af te gaan.

 

Ik vermoed dat op een willekeurige zonnige zaterdag of zondag er in dat bos meer mensen van de paden af lopen dan dat er geocachers in een heel jaar bij die cache komen. En dat zal in meer gebieden zo zijn.

 

Zou er dus ook niet een regeling voor toestemming voor kinderen die tikkertje willen doen en gezinnen die shortcuts willen nemen?

;)

Dat je een Newbie bent wil niet zeggen dat je geen recht van spreken hebt. Je slaat de spijker dan ook gewoon helemaal midden op zijn platte rotkop ;)

Dat is nu net het hele eiereten.

 

 

Volgens de stats:

Er staan 870 Nederlandse caches in de Nederlandse database

 

Stand: 1

Cachenaam: Vuursche Cache

Aantal logs: 159

Laatste log: 12-10-2003

Datum  plaatsing: 06-05-2001

 

Wat betekent dit? Deze cache is de meest gevonden cache in nederland. Het ding is 159 keer gevonden in bijna 2,5 jaar. Zoals ik al eerder schreef, Stel nu dat iedere vinder nog 2 personen bij zich heeft gehad. Dan zijn er op de bewuste plek 457 bezoekers in 2 jaar en 5 maanden.

Die gasten die jij beschrijft zie je continu en overal in het bos. Zou ik erg overdrijven als er van de 15 miljoen inwoners in nederland er per week 150 duizend in het bos zitten? Of zijn het er meer? 1,5 miljoen? Ik weet het niet. gegarandeerd meer dan die paar cachers.

 

Jouw opmerking is dan ook ons probleem. Die paar mensen kunnen eigenlijk met de beste wil van de wereld nog geen procent vernielen van de natuur wat de gasten die jij hebt gezien wel met elkaar doen.

Het is net zo scheef, maar probeer dat nu maar eens de beslissende figuren aan het verstand te brengen.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r:

M'n vriendin heeft een grote bos hout voor de deur.

Dat was van moeder Natuur een foutje.

Want die gooide de beuk er in,

geheel op eigen houtje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...