Spring naar bijdragen

regels voor toestemming


remco.1971

Aanbevolen berichten

Er is nog een andere kant aan de zaak, die naar mijn idee onderbelicht is gebleven.

Mijn caches zijn nu door SBB goedgekeurd, maar met de opmerking dat gewijzigde omstandigheden tot nader overleg zouden kunnen leiden.

 

Om het verhaal even concreet te maken:

Mijn Rottige Meenthe-cache ligt in een waterrijk gebied. Op dit moment ligt de cache daar prima.

Maar stel je voor dat juist op die plek een roofvogel het komend voorjaar besluit om daar vlak in de buurt zijn nest te bouwen. De afspraak die ik nu met de beheerders heb gemaakt zal dan tot gevolg hebben dat zij mij zullen verzoeken mijn cache daar (tijdelijk) weg te halen, te verplaatsen of op zijn minst tijdelijk te disablen. Dit om de vogels de kans te geven in alle rust te broeden en hun jongen op te laten groeien. Niet ondenkbaar, toch?

 

Ik ben dan blij met die afspraak. Ik zou niet willen dat dit broedsel vanwege onze hobby verstoord zou worden. Ook dat valt onder 'je verantwoordelijkheid nemen'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik vind nogal vreemd dat de Amerikanen de regels gaan bepalen van geocachen in Nederland.

In Amerika doet men toch aardig anders over het lopen over andermans terrein, je kunt daar zelfs beschoten worden.

Gelukkig heeft men in Nederland een vuurwapenwet.

Mijn caches zijn allemaal door dezelfde editor (ik denk uit Georgia) goedgekeurd en ik heb begrepen dat deze editor meer caches van Nederlanders heeft gekeurd.

Ik vraag me af hoeveel zo'n Amerkaan van Nederland of van Europa af weet.

Ik begrijp eigenlijk niet goed dat de regels van een wereldwijd uit een land moet komen.

USA rules the world?????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het niet over achtertuintjes, dat is duidelijk. Daar blijf je uit. Duidelijke zaak. Ik heb het over stukken bos heide strand, stukken onbestemde grond. Gewoon stukken grond waar je desnoods Bruine Beren kunt tegenkomen.  Die stukken staan in principe gewoon open voor een ieder.

 

Ik overdrijf natuurlijk om mijn standpunt duidelijk te maken.

 

Maar wel in de achtertuin van Peetee zijn roofvogel.

 

De beheerder/eigenaar van dit gebied zal dan stappen ondernemen om deze vogel zijn rust te gunnen.

 

Als iemand vuil achterlaat kan je de hele mensheid er op aanspreken, maar dat haalt niets uit.

Als geocacher ben je echter een van een groep.

En groepen zijn makkelijker aan te spreken of te weren.

 

Verboden voor honden.

Verboden voor ruiters.

Verboden voor motorvoertuigen.

 

Een aantal voorbeelden van groepen die al geweerd worden.

Niet om dat het geen leuke mensen zijn, maar om dat ze de natuur verstoren / kapot maken.

 

Mocht er nu (geheel onterecht natuurlijk) het vermoeden bestaan dat geocacher de natuur verstoren.

Dan is een verbod bordje zo geplaatst. (juridisch juist of niet)

 

Als duidelijk is waar men met zijn vragen en klachten terecht kan, dan zal men eerst contact zoeken.

Mocht dat op niets uit lopen dan kunnen ze altijd nog een bordje plaatsen.

 

Ik denk niet dat de maker van een cache zijn telefoon nummer in de cache achter moet laten.

Laat de .nl of .nu maar als aanspreek punt optreden.

 

Als er dan vragen binnen komen kunnen ze deze eenduidig beantwoorden.

Komen er klachten binnen, dan hebben zij de mogelijkheden op contact met de betreffende geocacher op te nemen.

En deze aan te spreken op zijn of haar verantwoordelijkheden.

 

 

Wat betreft het weren van geocacher.

Je kunt iemand niet verbieden om met een GPS rond te lopen.

Niet van de paden af is een rekbaar begrip.

Vaak mag je wel van de paden af.

 

Vuil achter laten mag echter nooit.

 

Wat voor jou een cache is, is voor een ander troep die niet in de natuur thuis hoort.

Communiceer dus naar land eigenaren / beheerders wat geocache is.

Dan beschouwen ze een cache niet als vuil of troep.

(al zitten sommige cache niet ver van deze omschrijving af, maar dat is een ander draadje)

 

Op deze manier neem je hun het laatste wapen uit handen, en hoef je ook (nog) geen toestemming te vragen.

Ze zullen er wel ff aan moeten wennen dat geocachen bestaat, en dat dit weer een andere manier van recreatie is in hun gebieden.

 

Maar laat het niet zo ver komen als met die quats of jetski’s.

Deze jongens hebben ook geen verbod gekregen toen er nog maar een paar waren.

Maar nu mogen ze nergens meer komen.

 

Geen regels dus.

 

Wel duidelijke communicatie lijnen.

Als meneer de boswachter eerst zelf de cache moet gaan zoeken om er achter te komen hoe of wat lijkt mij dit niet een goede situatie.

Ik zou zeggen een mailing naar alle groot grond bezitter en beheerders en dan een afwachtende houding aan nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een laatste bericht van mij op dit onderwerp. :D

 

Zojuist naar aanleiding van mijn E-Mail met verzoek tot toestemming gebeld door een boswachter van Utrechts landschap.

In een opzich vriendelijk gesprek kreeg ik te horen dat hij me inverband met de "gevoeligheid" van het gebied me geen toestemming kon geven voor het plaatsen. :holiday:

 

Uit het gesprek bleek aan de hand van de vragen en opmerkingen die hij had dat zowel hij als Utrechts landschap niet bekend waren met het fenomeen geocaching. In reactie op de in mijn mail gemelde samenwerking met SBB gaf hij aan dat er voor andere gebieden na overleg meschien toestemming overwogen kon worden. Dit zou echter eerst goedkeurd moeten worden door het bestuur van Utrechts landschap.

 

Als je dus binnenkort gaat geocachen en je komt een bord "Utrechts Landschap" tegen.....Let op dat de boswachter je niet opmerkt. Ik weet uit eigen geocaching ervaring dat er in hun gebieden caches geplaatst zijn!

 

Locutus heeft er voorlopig genoeg van om caches te verstoppen, en van het zoeken is de lol ook wel even af. Mijn beide caches zijn reeds door mij in het archief gezet.

 

Voor hen die met ethousiasme aan de voorbereidingen van een cache bezig zijn: sterkte. Voor hen die een toestemingsloze cache hebben....SSSST...

 

I rest my case.

 

Locutus

 

RIP: De Reigerkolonie

RIP: De Oude Schietbaan Scherpenzeel

 

Te koop aangeboden: 2 in goede staat verkerende munitie boxen tegen ieder aannemelijk bod.

 

NB. Bruine beren: Utrechts Landschap wil het ontwerp van jou bord kopen. :D

bewerkt door dutch-locutus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was ook niet meer van plan op te reageren omdat ik al een aantal malen mijn mening heb gegeven en ik hoef niet steeds de cachers die het met mij eens zijn, vriendelijk te danken :D

Niet dat ik het niet met 80% van het geschrevene eens ben hoor, maar gewoon omdat ook de anderen een kans moeten hebben te posten zonder dat Kruimeltje er steeds doorheen zit te blaten.

 

Nu ik ook de 2e afwijzing zie van de cache van Locutus wordt ik toch echt wel ff beroerd. Dankejewel lieve collegacachers met jullie verzoekjes om regeltjes aan Yogi Soldier of hoe hij ook heten mag. Echt collegiaal en nadenkend. Aan zulke cachers heb je als groep wat. Ze zullen allemaal zelf wel een stukkie grond hebben of zoiets.

 

Het is toch belachelijk als je leest hoe onze grondbezitters weer met ons omgaan. Ik heb het verhaal gelezen van Susander, Locutus, Big Bird en anderen. Sneu is het gewoon dat je zo wordt afgescheept. Moet je nu eens lezen hoeveel er hier hebben gereageerd. Dan bedoel ik eigenlijk hoe weiig van de complete groep cachers in Nederland.

Zo weinig en dan al drie die als een carambaletje rozewater met een kluitje in het riet worden gestuurd.

 

Susander kan maanden wachten op toestemming. Wacht bij de eerste cache braaf en dan wordt de bedoelde plek al ingenomen door een illegale cache. De tweede cache komt er helemaal niet omdat er gewoon geen reactie komt op de aanvraag.

 

Dan Big Bird. Een achterlijke idioot die er wel over mag beslissen geeft geen toestemming voor een virtuele cache. Je leest het goed. Een virtuele cache. Al wil je er een miljoen plaatsen op een vierkante meter. En zo'n oetcaramba mag beslissen of er caches geplaatst mag worden.

 

Dutch Locutus, belachelijke behandeling van die boer. Gewoon kinderachtig. De tweede cache heb ik minder zicht op, maar als ik lees "Utrechts Landschap" dan weet ik het niet. Lijkt me een groot gebied. Er zullen daar vast wel meer caches verstopt liggen. Weg met dat spul. mag niet. Geen discussie over mogelijk. Opruimen die hap. Weet je Locutus? Gewoon die caches weer uit het archief halen en ze daar laten waar ze zijn of anders een eindje verderop. Als dat met die reigerkolonie ook wel een beetje lijkt op het verhaal van PeeTee's roofvogel, plaats dan het ding daar waar het geen reiger in de weg ligt. En meteen erop en erover. Gelijk deze week nog een aantal caches de grond in.

 

Weet je Locutus, dat die gasten die jou de reigerkolonie hebben geweigerd, dezelfde gasten zijn die zeggen dat een bosbrandje wel eens een keer goed is voor de natuur. wordt dan wel gekeken hoever het mag branden en welke dieren net niet snel genoeg zijn?

 

Peetee heeft het wel weer voor elkaar. Tjee en dat voor Friezen. Goede verhouding daar. Is dat misschien dezelfde die verleden week met je aan het cachen was PeeTee? Die wel raad wist met de juiste instanties inschakelen om de dode hert weg te laten halen?

 

Ha en dan Elsinga. Ook lekker Fries. Onzin, doe ik niet aan mee punt. En zo is het ook. Of ik nu wel of geen toestemming heb, ik zeg gewoon ja en geef de naam van mijn moeder wel op als boswachter. Zij is inmiddels op een leeftijd dat ze elke rol kan en wil spelen. :D Dan allemaal maar op eigen grondgebied.

Misschien kunnen Robert en ik het wel op een accoordje gooien. Mijn caches bij hem in de tuin en zijn caches bij mij op het terras.

 

Geoman, er werd gevraagd of de starter van dit draadje en de andere admins/moderators wilden reageren. Dan is Hawkeyes met vakantie, maar ik ben benieuwd hoe onder andere jij en BTW er over denken.

 

Verder bevreemd het me dat nog niet een van de mailers/briefschrijvers, de verzoekers om regels aan de Yeti Soldier, hier op dit forum heeft bekend dat hij/zij er een van is. Nu hebben ze de kans om rechtsstreeks in een open discusie te treden hier op het forum. Je kan me niet wijsmaken dat geen enkele van deze "collegacachers" niet op het forum komt, laat staan dit al behoorlijk hete draadje niet heeft gelezen.

 

De KralenFee en ik hadden drie grote caches op stapel staan. Die blijven nog even in de ijskast. Zoals we er nu over denken, rammen we de komende 14 dagen een lading stop en go's enz in Zuid Osst Drenthe de grond in. Als ze op verzoek weg moeten dan gaan ze een paar meter verderop weer de grond in. Die Jopi Soldier zal alleen aan mij al zijn handen vol hebben. Of is er een gewaardeerde collega cacher die deze eerbare taak wel vrijwillig wil overnemen? Controleer je medecacher. Mooie hobby.

 

Je mag in de toekomst wel uitkijken als je met een GPS in het bos loopt. Je hebt kans dat zo'n nepbromsnor je al nors komt vragen wat je denkt te gaan doen in het bos..... Big BW is watching you.

 

O ja, ik las dat er een aantal in een ontspannen sfeer hierover wel wilden discusseren. Zo ontspannen dan de benen op het tafel mogen en men lekker zit te nippen aan een cola'tje of pilsje. Waar kan ik me aanmelden? Is er ook een cache aan verbonden? Lijkt wel een event dan ;)

 

Ik stop er mee. De Fee bied mij al een lekker bakkie capucino met slagroom aan. Daarvoor wil ik nog wel eens op "OK" drukken :D

 

GRTZ

 

Kruimeldief :holiday:

 

 

Het leven is te kort om te discussiëren, dus heb ik altijd gelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dutch-Locutus, ik kan me jouw gevoel wel voorstellen, maar we schieten er niets mee op als iedereen het bijltje erbij neergooit. Dat de mensen van het Utrechtse Landschap geen toestemming willen geven lijkt mij voortkomen uit het feit dat ze geen benul hebben wat Geocachen is. En dat zal het probleem van vele eigenaren en beheerders zijn. Bij voorhand staan ze er afwijzend tegenover, want het is hun ogen een zeer bedreigend fenomeen.

Aan ons (en dus ook jou) de schone taak om dat omgevormd te krijgen tot een zekere graad van akseptatie.

Overigens zullen er ook nog mogelijkheden om caches te maken waarbij je niets begraaft. Een uitdaging, dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens zullen er ook nog mogelijkheden om caches te maken waarbij je niets begraaft. Een uitdaging, dus!

Nog ff kort dan. Lees Big Bird, lees geen toestemming voor een VIRTUELE cache. Hoe kun je dan een andere vorm nog als een uitdaging zien? Bij een virtuele cache is er niets, nix, nada, njente.

Of je de cache nu begraaft, ophangt, verzuipt of als grofvuil achterlaat. Toestemming moet je vragen en krijgen is van willekeur afhankelijk.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :D

 

Aan de heren die regeren: stop met discussiëren en begin met vaccineren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

N.a.v. een mailtje van Yotian Soldier aan Hawkeyes is er een lijvig stukje leesvoer ontstaan. Ik heb zelf het idee, ook uit een vorige ervaring, dat deze approver bluft. Wat voor kontakten heeft een amerikaan bij SBB en/of Natuurmonumenten? Ik heb het hem gevraagd n.a.v. die discussie van de bekeuring bij de MUSICA cache. Hij heeft mij geen antwoord gegeven terwijl hij op andere vragen altijd keurig antwoord gaf. Dus van het steeksproefgewijs checken geloof ik niet. Bovendien zijn er goede kontakten met SBB gelegd door ZenZ.

 

Ik heb zelf een goede ervaring met toestemming vragen. In mijn geval betrof het beheerders van Natuurmonumenten en PWN. Het kontakt is gelegd door een vriend van mij, beheerder bij NM. En bij PWN kende ik de boswachter. Hierdoor hebben we nu ook een ingang bij SBB. En ik weet bijna zeker dat als je een goed plan hebt in bv. het Gooi deze boswachter je komt helpen om een mooie lokatie te vinden.

 

Ik vind het jammer dat er nu hunters zijn die hun caches in de wilgen hangen vanwege dat ene emailtje. Ook denk ik dat met een beetje takt er ook meer te bereiken is met de boswachters. Ik weet wel dat het niet zo zou moeten zijn maar door het kontakt vast via een andere weg tot stand te brengen wil weleens helpen. Als je toestemming wilt vragen doe het dan persoonlijk. Stap erop af en niet via de telefoon of email.

 

Dit is wel makkelijk gezegd maar zoals blijkt kan de praktijk weleens anders uitpakken. Voor 3 caches hebben wij toestemming en voor 5 anderen niet. Een daarvan ligt op het strand. Geen idee wie ik toestemming moet vragen. Een ligt in Zweden en die wordt zo weinig gevonden dat deze inmiddels in het landschap opgenomen moet zijn en er vermoedelijk een meter mos opgroeit. Twee liggen er in een recratiegebied waarvan de struktuur zo ingewikkeld is dat toestemming vragen een hachelijke zaak is. En dan ligt er nog een in een gebied waarvoor ik tot 2x toe toestemming heb gevraagd maar nooit bericht terug heb gekregen. Ik ga er nu vanuit dat deze geocache wordt getolereerd.

 

We laten ons toch niet afschrikken door een emailtje van iemand die blufpoker speelt. Ik denk dat hij de Nederlandse taal een beetje kan lezen en dat hem weleens dingen in logjes opvallen.

 

Met 14 andere Europese geocachers hebben wij een gezamenlijk project gedaan en dit soort toestemmings problematiek heb ik van geen van de anderen gehoord. Deze approver heeft in een vloek en zucht alle 30 Europese geocaches uit dit projekt in een keer goedgekeurd nadat de Duitse projectleider had gezegd dat de toestemming is geregeld; van Spanje t/m Finland.

 

Laat je niet ontmoedigen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil ook nog wel even reageren op dit toch wel belangrijke draadje.

De algemene tendens in de reacties komt wel overeen met mijn gevoelens erover.Ik zie het echt niet zitten om toestemming te gaan vragen aan allerlei figuren die of geen idee of een volkomen verkeerd idee hebben over wat geocachen nu inhoudt.

Daarnaast snap ik niet waar men zich in hemelsnaam druk over maakt. Uit eigen ervaring meen ik te weten dat er op jaarbasis bij een goed lopende cache misschien 40 keer gelogd wordt. Waar praten we dan over. dat is toch de moeite niet waard.

 

Ik heb eenmalig toestemming gevraagd voor plaatsing van een cache: die werd gedoogd. Heb daarnaast ook eenmaal contact gehad met een boswachtster van SBB: die dacht dat geocachers die mensen zijn die overal graven en overal dwars doorheen lopen. En telefonies wou ze er niet over praten; het moest eerst schriftelijk. Lekker is dat. De cache ligt er allang en geen haan die er naar kraait.

 

Ik ben dus niet van plan toestemming te gaan vragen cq. om moeilijkheden te vragen.

Wat ik wel doe is zelf verantwoordelijkheid nemen voor mijn caches en deze zodanig te plaatsen dat er niet gegraven of geprikt hoeft te worden en er ook niet onverantwoord buiten de paden hoeft te worden gegaan. Want ik kom ook nu nog nieuwe caches tegen die ergens midden in het bos liggen, zodat je wel flink van het pad af moet . En als deze dan ook nog goed verstopt begraven is moet je ook nog gaan prikken. Zulke dingen zijn in principe niet nodig en /of kunnen door een hint of door een foto beperkt worden.

 

Ik wil ook nog even uit de logs een reactie op een cache aanhalen: Wilderness 2. De naam werd blijkbaar niet voor niets zo gekozen: een kleine bosschage aan de rand van de snelweg,zonder paden en lekker wild. Werd er door een team gelogd hoe je dat nu kan doen, erdoorheen struinen terwijl er geen paden zijn, slecht voor de natuur ed. Heeft de gemeente er wel toestemming voor gegeven? Terwijl het gewoon driemaal niks is. Kijk van dat soort lui wordt ik dus niet goed!

 

Al met al: laat slapende honden slapen.

Wees als cachebouwer zelf verstandig.

Zorg dat er niet geprikt en/of gegraven moet worden.

Cachebouwer en cachezoeker hebben zelf verantwoordelijkheid .

Daarnaast is er nog het zelfcorrigerend/zelfregulerend vermogen van de groep: als iets echt niet kan wijs daar dan op .

Wees niet roomser dan de paus. Iets waar nederland goed in is.

Laat die amerikanen maar voor amerika aproven. Geef ons een nederlander.

Maar geen regelneuker. Flexibiliteit voorop.

 

Ook dit is een lang verhaal geworden! Ja, het gaat me aan het hart.

 

Maar ik wil me niet laten wegpesten en ga voorlopig vol gas door!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrij naar kruimeldief.......

 

 

Maar waar zijn we nu eigenlijk mee bezig? Wie denken we wel dat we zijn? Een aantal olifanten in een porceleinkast? Misschien 0,01% van de mensen die zich jaarlijks in de natuur van Nederland begeven zijn geocachers. Waar hebben we het over?

Aan de postings te zien is 95% voor zelfregulering/NL.approval.

Waar zijn die stichtingen voor? Precies van/voor ons!

Dus: lieve stichting(en), kom in actie aub en regel voor ons dat wij ons zelf kunnen reguleren, en bovenal, nog lang plezier kunnen beleven aan deze fantastische hobby. En dit alles in redelijke sync. met de diverse natuurbeheerders in NL, maar wel binnen proporties.

De berichten van mensen die hun caches archiveren (of ze toch maar niet neer leggen) zijn echt het begin van het einde! :D:cry:

 

 

 

 

Een onderstroom die gereguleerd wordt creeert vanzelf weer een nieuwe onderstroom......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrij naar kruimeldief.......

 

 

De berichten van mensen die hun caches archiveren (of ze toch maar niet neer leggen) zijn echt het begin van het einde! :D:cry:

 

 

Een onderstroom die gereguleerd wordt creeert vanzelf weer een nieuwe onderstroom......

Juist. FF off topic. En dat heet Kruimeldief uit de tent lokken. Die reageert wel. :D

 

GRTZ

 

Kruimeldief :holiday:

 

Is het kwartje eindelijk gevallen,... is ie niets meer waard!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geachte collega Geocachers.

 

laten we gewoon doorgaan waar we mee bezig waren gewoon caches verstoppen zoals voorheen.

geen slapende honden waker maken en de natuur respecteren

dan hoeft het allemaal geen probleem te zijn we zijn allemaal volwassen mensen die een leuke hobby hebben en die neem ik aan ook allemaal een verantantwoordelijkheids gevoel hebben.

als je een cache verstopt ga regelmatig kijken of deze er netjes bij ligt en als je een cache bezoekt zorg dan dat deze ook netjes achter blijft en vindt je dat er iets aan een cache niet door de beugel kan meld dit dan aan de eigenaar van de cache dan kan hij daar wat aan doen en als dat niet gebeurd moet zo'n cache gewoon verwijderd worden om verdere problemen te voorkomen.

ik ben zelf ook een fanatiek sportvisser (karper) die graag een keertje s'nachts gaat vissen dat is in de karperwereld een groot probleem het werd jaren gedoogd maar door bepaalde mensen ( meestal pubers) die nergens respect voor hebben en er een grote teringzooi van maken en komplete feesten langs het water hielden verpest. de vissers die wel serieus met hun hobby bezig zijn zijn daar ook het haasje van en het gedoog beleid is niet meer van toepassing en er word direct bekeurd.

(laat dit met onze hobby ook niet zover komen)

met dit soort mensen krijgen wij hoop ik niet te maken zodat er voor het geocachen geen aparte regels hoeven te worden gemaakt.

wij vallen gewoon onder de groep wandelaars en als iedereen de regels van de grondeigenaar respecteerd en de auto op de aangewezen parkeerplaats parkeerd en niet het bos inrijden waar het niet toegestaan is (om dichter bij de cache te komen) hebben de grondeigenaren geen aanleiding om onze hobby negatief te beoordelen en zullen ze in de toekomst er ook niet al te moeilijk over doen denk ik.

als je toestemming vraagt en er is enige twijfel of de bw vindt het allemaal maar onzin zal hij zeker geen toestemming geven en als er dan toch een cache geplaatst wordt heb je de poppen aan het dansen en dan kan het zo gebeurd zijn met onze hobby.

het is de kunst om cache te verstoppen en dat de bw na een hele tijd niet eens weet dat er een cache ligt dan kunnen ze later ook niet moeilijk doen en het verbieden en wij hebben bewijs dat het allemaal netjes gebeurd.

 

groeten Team Spoeky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...