Spring naar bijdragen

regels voor toestemming


remco.1971

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Beste Iedereen,

ik kreeg van Yotian Soldier een meeltje toegestuurd dat (op verzoek van een aantal nederlandse geocachers) de regels voor het plaatsen van een cache nu als volgt worden gehanteerd:

 

 

[*]Je hebt persee toestemming nodig en moet dit ook bij het opmaken van je cache pagina melden (dat je toestemming hebt en ook van wie)

 

[*]Er verder niets veranderd in de al geldende regels voor nederland

 

Dit even dat iedereen het weet, als ik het goed begreep worden er ook al bestaande caches steekproefsgewijs gecontroleerd en nagevraagd aan SBB of andere natuurbehouders.

 

Er is al een kaart bekend (maar nog niet iedereen van sbb heeft toestemming  :D  gegeven om die online te zetten) van sbb regio's en de bijbehorende voorlichters.

Verder ben ik ook bezig om dit van andere natuurorganisaties te pakken te krijgen zodat we een kaart van Nederland in elkaar kunnen zetten met regio's en de bijbehorende verantwoordelijke (of op zijn minst bekende die weten wie we moeten hebben) mensen en meel adressen.

 

Als iemand van andere organisaties nummers of meeladressen heeft zou die ze dan naar mij willen sturen (scheelt wellicht hoop uitzoek werk).

 

Groeten remco

Ik moet toch even iets kwijt. Je krijgt van Dhr Soldier een email dat op verzoek van een aantal Nederlandse cachers de regels zijn gewijzigd. Wie zijn deze "aantal nederlanders"? En waar kunnen we protest aantekenen? Want het is dus geen regel die door de .com wordt opgelegd. Dus volgens mij kunnen we deze regel weer makkelijk ongedaan laten maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog bezig met het maken van een cache.

 

In The guidelines for listing a cache staat dat ze er van uit gaan dat je toestemming hebt gevraagd voor het plaatsen van de cache.

 

Als je echter de online form in vult wordt er nergens gevraagd of dat je daadwerkelijk toestemming heb enz.

 

Als dit alleen Nederland betreft, ze weten onze email adressen.

 

Als de spelregels echt veranderd zijn waarom sturen ze ons dan niet persoonlijk een email.

 

Zo lang er in mijn ogen officieel niets veranderd is ga ik gewoon door met het plaatsen van caches.

En zal ik zeker geen toestemming gaan vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe is het elders in de wereld met dit onderwerp gesteld?

 

Uit engeland kwam de reactie:

"That is a whole can of worms that it just might not be wise to open !!!!"

en daar bleef het verder bij.

 

Op het forum van Hawai (of all places) is dit onderwerp eveneens, zei het sumier, ter sprake gekomen.

http://www.lightfantastic.org/gps/cgi-bin/...act=ST;f=4;t=28

 

Het kan geen kwaad om te kijken naar de Arkansas State Park website:

http://www.arkansasstateparks.com/things/geocache/

De lol vergaat je als je de voorwaarden leest waar een cache aan moet voldoen, als het al niet verboden is in dat park waar je je zinnen op gezet hebt.

 

Interessant is te weten dat Australië eigen approvers heeft, die ook nog een hulpie zoeken voor drukke dagen:

http://geocaching.com.au/forum/viewtopic.php?t=401.

 

En dan nog een linkje naar iets wat hier niets mee te maken heeft, maar wel leuk is:

http://www.waypoint.org/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog maar een zeer beginnend geocacher. Ik ben ook bezig er eentje te gaan verstoppen. Ik vind het persoonlijk niet meer dan normaal dat ik hiervoor toestemming moet vragen aan de beheerder, in dit geval Staatsbosbeheer. Goed, de beste man (de boswachter dus) weet nog niet wat geocachen is, en toevallig wil ik hem ook nog gaan leggen in beschermd gebied. Dus in eerste instantie is hij niet erg pos. (ook niet neg overigens). Ik heb hem duidelijk uitgelegd wat geocachen is. Hij geeft duidelijk aan dat SBB het geocachen ondersteunt. Over een paar weken (ja, inderdaad pech..., hij is nu met vakantie) ga ik met hem naar het desbetreffende gebied, uiteraard gewapend met GPS en ga hem dit dus uitleggen. Hij vroeg aan de telefoon al hoeveel mensen ik per jaar verwacht. Ik heb als aantal 100 opgegeven (moest toch wat zeggen), zijn antwoord hierop was dat dit helemaal niet veel was. Blijkt dus nu dat ik zelfs een erg hoog aantal heb genoemd (ik lees in berichten dat een populaire cache 30 tot 40 bezoekers per jaar oplevert).

Als hij het niet eens is met de plaats, dan zal hij daar een goede reden voor hebben, ik ga dan proberen om een andere plaats in overleg te vinden. Heeft dit voor mij te maken met reguleren ? Nee, voor mij heeft dit te maken met goed fatsoen. Ben ik iemand die .com zou informeren, nee ik ben niet iemand die slapende honden wakker maakt (behalve dan m'n twee Beagles om te gaan geocachen, maar die snappen 'zoek stash' nog steeds niet).

 

Vind ik dat iemand in Amerika toestemming zou moeten geven voor mijn plekkie ? Wat dat betreft: NEE ! Alle redenen die hiervoor genoemd zijn, zijn ook mijn redenen om hier uitermate negatief over te zijn.

 

Dan nog wat over zelfregulering. Ik begin al met te melden dat ik beginnend geocacher ben. Ik ben daar niet alleen in, er zullen er nog heel veel volgen, en er zal dus ook nog heel veel gebeuren omtrent geocachen. Zelfregulering zou kunnen werken nu het aantal geocachers nog niet zo groot is, of misschien nu al zelfs niet meer, maar naarmate er meer komen zal de natuur er meer onder te lijden hebben, dit alleen al omdat meerdere mensen zich buiten de paden zullen gaan begeven (ik maak toch duidelijk uit de diverse berichten op dat dit het geval is, en dat dit in de meeste gevallen niet mag). Ik denk dat de meeste van ons, ik in ieder geval wel, een GPS hebben gekocht in verband met de buitenactiviteiten, zoals van de natuur genieten. Spoedig zullen er natuurlijk geocachers volgen die om de natuur geen h*l geven, maar zoveel mogelijk doosjes willen opgraven. Ik ondersteun de gedachte beslist dat we dit zelf zouden moeten kunnen regelen en dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat en waar je plaats, dan zouden we ook geen boswachters (en al dat soort opsporingsambtenaren) hoeven te hebben, het probleem is wel dat de natuur niks heeft aan jouw verantwoordelijkheid als het verkeerd gaat. Het grappige in alle berichten is dat men geen regeltjes wilt, maar ze hier en daar wel spontaan geboren worden, we zouden bijv. niet moeten hoeven graven en prikken (waar ik het overigens zeker mee eens ben).

 

Akela & Co

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een paar maanden geleden samen met de boswachters van de PWN (waterleiding bedrijf) een cache verstopt. Ze vonden het nog leuk ook.

Als ik nu door het duingebied loop, dan roepen ze: "Hoi Gerard, ben je net bij je cache geweest? Alles nog in orde?"

Zo kan het gelukkig ook.

 

Waar ik daarintegen erg boos om kan worden is het feit dat Barny -ons allen erg bekend- hemel en aarde moet bewegen om een cache goedgekeurd te krijgen.

Heb deze week een Franse tekst voor hem vertaald in het Nederlands, voor op de cache pagina, dus ben er ook een beetje bij betrokken.

 

Ik heb dus geen goed gevoel bij deze ontwikkeling en ben hierdoor voorstander geworden van een onafhankelijke cache database en server. In Hongarije en Rusland hebben ze die ondertussen ook en met veel succes.

Heb op mijn site een vertaal service Russisch > Engels gemaakt en zit vaak te lezen op de Russische site. Dat hebben ze daar goed aangepakt.

 

Dus ik hoop dat er een eigen Nederlandse geocache database en server komt. :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Collega's, vrienden, bekenden en geocachers,

 

Dit is eigelijk geen draadje meer maar een kabel!!!

Wel heel interesant overigens en leuk om te volgen.

 

We komen er wel uit denk ik.

 

groeten

 

Hans van Essen

van Team FIRE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het grappige in alle berichten is dat men geen regeltjes wilt, maar ze hier en daar wel spontaan geboren worden, we zouden bijv. niet moeten hoeven graven en prikken (waar ik het overigens zeker mee eens ben).

 

Akela & Co

Wij willen allemaal wel regels. Zonder regels wordt het een rotzooi. Maar teveel regels geeft anarchie en maakt het nog erger ;) Wij willen gewoon de regels die ieder normaal denkend mens kan bedenken over de natuur. Een enkeling uitgezonderd, denken we redelijk hetzelfde over de natuur. Die enkeling kunnen we dus via "zelfregelen" aanpakken. Je hebt ze die een eigen weg inrijden met de auto, of alleen bestemmingsverkeer inrijden, of de boomstammen die over een bospad liggen als een hek, aan de kant schuiven, of stiekem over een zandpad gaan jagen met de auto terwijl je er niet mag komen. Even de regels omgebogen naar hun hand. Deze mensen zullen dat ook doen als ze niet aan het cachen zijn.

En het zijn er maar een paar die het doen. Ik denk dat de grote groep dagrecreanten meer vernielen dan die 1000 cachers die wel hebben. En hoeveel zijn er echt actief? velen beginnen enthousiast maar zetten er na een aantal caches ook al de rem erop. Dan is het nieuwe eraf en alleen de die hards gaan door in de regen, bij guur weer en in de winter.

Wij zijn geen beginnende cachers maar we hebben ook geen superscore achter onze naam staan. Dit is een gevolg vanwege gezondheid en dat we in het noorden wonen. Daar zijn nu eenmaal minder caches. Toch hebben we bij de 102 caches die we gevonden hebben, nog nooit echt hoeven te graven. Wat is trouwens graven? Ik zie dan werkelijk een grote spade in de grond en een gat graven voor een ander waar je zelf in kunt vallen..

De meeste caches liggen één a twee centimeter verstopt onder wat zand, steen, bladeren en takken. Dat zit echt wel goed.

En prikken? Dat is ook weer zo'n ruim begrip. We zullen hier in Nederland moeten prikken. Hoe wil je anders een cache vinden dat een paar centimeter diep ligt? Uitpeilen? Nou echt niet. We hebben hier 3 GPSontvangers met diverse mogelijkheden en niet de eerste de beste en ook die hebben ons bijna nooit bovenop de cache geplaatst. Iedere GPS heeft een miswijzing. Bij een zeer goed ontvangst kan het een paar meter zijn en bij een slechte ontvangst zelfs tientallen meters tot wel 60 a 70 meter. Je zal dan wel moeten prikken. Maar hoe prik je? Waar loop je? Dat is iets wat jij bepaalt, dat is jouw verantwoordelijkheid. We hoeven ook niet zo zielig te doen over het bos en de natuur hoor. Een beetje prikken kan zelfs goed zijn in het bos. Beluchten het dat. Ook een aangeplant bos dat opengesteld is voor mensen hoef je niet zo zielig over te doen. Daar gebeurt niet zoveel dramatisch in het naturur. Gevoelige gebieden is wat anders, maar deze worden ook wel aangegeven als zijnde gevoelig gebied ;)

 

In Amerika mag trouwens geen enkele cache begraven worden. Maar dat hoeft daar ook niet. Je kunt daar een cache open en bloot neerleggen. Je hebt daar nu eenmal meer ruimte. En ..... daar heb je meestal dezelfde instantie die daar over de natuur gaat. Als je in een cache die je aanmeld, aangeeft dat je de cache begraven hebt, ook al is het 5 cm diep, dan krijg je vaak geen goedkeuring.

 

@GeoGerard:

 

Jij hebt het dan over Barny, ik noem daar nog eens Dutch Locutus, Susander en Big Bird bij. Die hebben hetzelfde probleem. En dat zijn er nogal wat als je telt hoeveel cachers hier nu werkelijk gereageerd hebben. En met hen zijn er zoveel en zullen het er nog veel meer worden. Dat jij toevallig een goed contact hebt met de PWN, wil niet zeggen dat dit standaard is. PWN bij jou is geen PWN hier. Ze handhaven niet overal dezelfde regels. Ik durf te beweren dat als we alles gaan aanvragen dat de goede contacten zeer sumier worden vergeleken met de afwijzingen.

Ik denk, behoorlijk pessimistisch gezien, dat de Geocache community wel erg sterk gaat uitdunnen hier in Nederland. Als er maar een paar caches te vinden zijn dan heb je al snel dat een groot aantal cachers afhaakt en weer voor de buis gaat hangen.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :lol1:

 

 

Een toename van nieuwe wetgeving veroorzaakt een toename van nieuwe mazen in de wet.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

van de het weekend was ik met een maat die tevens boswachter is aan de wandel en we hadden het (natuurlijk) ook over geocaching. Na alle commotie die rond dit onderwerp wordt gemaakt vroeg ik hem

wat zijn 'professionele' mening hierover is. Hij zei dat wanneer mensen steeds van de paden afgaan er

ongewild een nieuw pad of vlakte gaat ontstaan. Dit terwijl zo o zoveel moeite doen om dat dus te voorkomen.

 

Toen ik vroeg wat nou die gem. 20 cachers per jaar voor pad moeten gaan maken, keek hij me vreemd aan. Deze beste man, en met hem waarschijnlijk vele collega's, dacht dat wij massaal een cache bezochten. Hij veranderde snel zijn mening en zei dat het zeker geen kwaad kon. Dit mits er op die plaats geen speciale/zeldzame plantjes groeien.

 

Dus daarom lijkt het mij verstandig een beleid te hanteren waarbij je geen toestemming moet hebben maar een toelating. Dit wil dus zeggen dat een gebied opengesteld moet zijn voor wandelaars (want dat zijn we in principe ook) als je er zo een cache wil plaatsen. Voor alle andere gebieden moet je dan wel eerst toestemming vragen, maar dit is meestal of beschermd gebied of privegrond. Dit is denk ik best een redelijke oplossing.

 

Flupke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Exact. Dat is wat ik de Geocaching gemeenschap hier ook duidelijk probeer te maken. :cry: Nu is 20 per jaar ook wel weer wat zuinig. Het ligt eraan in welke provincie. Maar goed. Laten het er geen 20 zijn maar 200. Dan nog kan dat volgens mij niet veel veranderen.

Ik zou ook graag zien dat het cachen in een "normale" omgeving gewoon gedoogd wordt. Ik wil nog verder gaan. Uit broed- en beschermdgebied blijf je weg. Niks geen toestemming vragen. Je blijft er gewoon weg.

 

Helaas heeft niet iedere geocacher in Nederland een maat die boswachter is. Dan was het probleem snel afgelopen.

 

GRTZ

 

Kruimeldief

 

De carrière van de archeoloog ligt in puin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...]

Ik heb dus geen goed gevoel bij deze ontwikkeling en ben hierdoor voorstander geworden van een onafhankelijke cache database en server. In Hongarije en Rusland hebben ze die ondertussen ook en met veel succes.

[...]

Je wordt op je wenken bediend. Wat zou je zeggen van dit volkomen open en vrije initiatief?

http://www.opencaching.com/home/news

"Geocaching by the community, for the community" is de leus.

Ze zoeken deelnemers, helpers, materiaal en wat al niet meer. En wel in de eerste plaats een 'lawyer'. Dat klinkt erg Amerikaans, al zeg ik het zelf. Misschien zoeken ze ook een betaalbare plek buiten de USA (waar je wat vrijer bent in doen en laten) om de site te plaatsen (Admin: "So if you know of a bandwidth or hardware benefactor let's talk about it."). Dat kan best wat worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wat een blijdschap ;)

 

Had toevallig de boswachter aan de telefoon, dus ik denk, ach, laat ik eens vragen hoe hij tegenover geocaching staat. Halverwege de vraag was het al: "nee nee nee, daar doen we niet aan; ik wil het hier niet hebben".

Dus vooralsnog noppes nada in de bossen van Heerde. ;)

 

Wat voor argumenten kan je aandragen om e.e.a. wel voor elkaar te krijgen? Nou weet ik wel een manier door alle caches op prive-terrein neer te leggen en de hints uit de bossen te halen, maar da's ook niet echt leuk.

 

Wie kan mij een paar deugdelijke argumenten voorleggen waarom een bosbeheerder het toe zou moeten staan om caches te laten verstoppen in zijn gebied.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gecondoleerd. Ik weet ook niet de oplossing. Ik wil alleen maar mededelen dat ik met je mee leef en met je mee flauw ben. In het Zuid-Oosten van Drenthe kun je het trouwens ook schudden. Tenminste ik wel. Ik krijg ook overal zero medewerking. Zoals ik al eerder schreef, een cache van mij werd zelfs geweigerd door iemand van wie ik dacht dat het de eigenaar was.... Snap je het? Ik dacht het. Hij waarschijnlijk ook. Ik krijg dus geen eens toestemming van een niet eigenaar ;) En illegaal plaatsen krijg ik geen toestemming van Yotian Soldier.

Ik kan net zo goed de GPS aan de wilgen gaan hangen. Wat een k*t hobby/sport. ;)

 

GRTZ

 

Kruimeldief ;)Ik weet dat het moeilijk is, maar dat maakt het er niet makkelijker op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...