Spring naar bijdragen

regels voor toestemming


remco.1971

Aanbevolen berichten

Lijkt me werkbaar. Maar moet ik nu eerst plaatsen, dan melden bij SBB en bij goedkeuring aanmelden bij geocaching.com? Wat is de procedure?

Ik weet nog niet of de formulier-procedure al werkt (want dan zal die waarschijnlijk de voorkeur hebben), maar na mijn contacten met SBB Friesland lijkt de volgende procedure me niet verkeerd:

 

Je maakt voor je zelf een duidelijk plan van wat je voor ogen staat:

- Waar start ik

- Waarlangs loopt de route (wat wil ik de cachers laten zien?)

- Waar wil ik de cache verstoppen

 

Vervolgens bel je het regiokantoor van SBB en vertel je dat je graag in contact wilt komen met de boswachter/opzichter van het gebied, waarin je je cache wilt verstoppen. Je kunt natuurlijk in een eerste contact ook vragen wat in de regio de procedure is t.a.v. het plaatsen van caches en het vragen van toestemming daarvoor. Het beleid kan namelijk per regio verschillen

 

Veelal krijg je dan naam en telefoonnummer (ik heb ook e-mailadressen gekregen) en kun je contact zoeken met de boswachter.

Hem/haar vertel je wat je plannen zijn en je vraagt of hij/zij daaraan zijn/haar goedkeuring kan geven. De beoordeling van de aanvraag wordt namelijk aan de betrokken boswachter overgelaten, zo is mij door SBB Friesland verteld. De beheerder van de Rottige Meenthe stelde het erg op prijs om even een kaartje te krijgen met de route. Een (kabouter)kaartje kan in korte tijd veel verduidelijken. Ik heb het kaartje via e-mail toegestuurd en zo was de hele procedure telefonisch binnen het kwartier afgehandeld.

 

Maar de mogelijke reacties kunnen natuurlijk variëren van "Je gaat je gang maar ..." tot "Graag eerst nog wat overleg ..." of "aanpassing van de route/cacheplek gewenst", etc. Persoonlijk contact is ook mogelijk.

Na goedkeuring door de beheerder kun je je cache dan plaatsen en aanmelden bij gc.com. Overigens is de melding van goedkeuring door de natuurbeheerder alleen nodig bij aanmelding van de cache bij GC.com; na goedkeuring bij GC.com kan dit weer uit de tekst worden gehaald.

 

Ik geef bovenstaande alleen maar aan als mogelijkheid. Best mogelijk dat in jouw regio andere procedures gelden, maar dat hoor je wel als je daarnaar vraagt.

 

Verder: Hoe weet ik of ik op terrein van SBB ben? Soms weet je dat wel, maar soms ook niet (zeker). Wat in geval van Kroondomeinen (jaja, heb een prachtplek op het oog!), etc etc.

 

Staat vaak aangegeven op de infoborden bij de parkeerplaatsen aan de rand van het gebied.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het is toch allemaal niet zo moeilijk.

In het Noordhollands Duinreservaat heb ik een cache liggen, waarvoor ik eerst een mailtje naar de beheerder (Provinciaal Waterleidingsbedrijf Noordholland) heb gezonden waarin ik mijn bedoelingen uiteen heb gezet.

Daarop heb ik antwoord gekregen en ben ik met de boswachter op een mooie zaterdagochtend naar de locatie in spé gewandeld om te kijken of het daar mocht liggen. Welnu, de cache ligt er. Aardige mensen, die beheerders. Ze zijn bereidwillig, nieuwsgierig en geinteresseerd in geocachen. Eigenlijk vinden ze alles goed, als je maar hun regels

volgt en hen informeert. En dat lijkt mij logisch, want laat niemand het wagen een cache in mijn tuin te leggen zonder dat ik er vanaf weet.

Ik denk dat de toestemmingsprocedure gevolgd moet worden voor alle gebieden die aanwijsbaar eigendom of in beheer zijn bij iets of iemand. Dat is niet alleen beleefd, maar het voorkomt ook problemen. De eigenaar van het gebied komt er toch wel achter dat er een cache in zijn tuintje ligt en dan is het kwaad reeds geschied. Ook in het belang van geocaching is het verstandig om waar mogelijk vooraf toestemming te halen. Geocaching is immers explosief groeiende en als we onszelf niet in de hand houden, gaan we aan ons eigen succes ten onder.

Voor de gebieden die niet aanwijsbaar van iemand of in beheer bij een instantie zijn is het onzinnig om na te jagen bij wie je toestemming moet halen. Als je een cache aan een brug wil hangen, moet je dan toestemming hebben van de overheid, provincie, gemeente of van de brugwachter? Ik weet het niet en in die gevallen interesseert me het ook niet. We moeten het ons niet moeilijker maken. Plaatsen dat ding als je zelf van mening bent dat je daar een cache kunt leggen en tegen de .com zeggen dat je toestemming hebt. Weten zij veel ! :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn virtuele cache op het Terschelinger strand heb ik voor de vakantie 'uit de roulatie' genomen omdat SBB overleg wilde. Een aantal mailtjes die kant op hebben geen enkele reaktie opgeleverd. Inmiddels is de zomer voorbij en hebben mogelijk een heleboel Terschelling gangers deze cache niet gelopen. Zonde, want het is een mooie tocht.

Er ligt niks verstopt of begraven (virtuele cache, juist om die reden). Het ligt gewoon op het strand waar iedereen kan en mag komen (niet in de wat verderop gelegen meeuwen kolonie). Ik zie dan ook geen reden om deze cache te weigeren. Het is voor mij een manier om anderen te wijzen op een mooi stukje eiland.

 

Moet ik nu wachten op SBB? Moet ik een hoop moeite stoppen in het proberen kontakt te krijgen? Moet ik het gewoon vergeten? Moet de de cache toch maar gewoon online zetten?

Ik nijg naar de laatste optie, waarbij ik dit in een mailtje aan de beheerder zal melden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik nijg naar de laatste optie, waarbij ik dit in een mailtje aan de beheerder zal melden.

Zou ik inderdaad doen, refererend aan wat je totnutoe al ondernomen hebt om in contact te komen.

Als men zelf vraagt om overleg mag men toch op zijn minst reageren op je mailtjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk dat is nu wat ik bedoel. lees het verhaal van de norse boer van Dutch Locutus, kijk naar het onbegrip van SBB bij Big Bird.

Heb je een mooie cache op een plek waar je als kind al in de bomen klauterde en aan lianen hing te te Tarzannen, of nog gekker een virtuele cache op een mooie eiland dat eigenlijk het best bezocht wordt door cachers in de zomer, en je mag ze niet plaatsen. Redenen? Onbekend.

Zo zullen er nog ladingen van dit soort verhalen komen.

 

Dutch Locutus, ik vind het echt sneu voor je. Je bent nog niet zo verschrikkelijke lang aan het cachen, plaatst een paar leuke caches, leest wat de regels zijn, wilt je er aan houden, met als gevolg einde oefening. Dat is K*T

 

Ik wilde nog wel langskomen en in je cache een prijs achterlaten dat je gewonnen hebt. Nu zul je me je adres moeten geven per PM of email zodat ik het je via TPG kan sturen ;)

 

Hetzelfde geldt voor Big Bird. Ook jij moet gerustgesteld worden en dan kan alleen maar als ik een adres van je heb. Ook jij krijgt een pakketje van Ome Kruimel :dribble:

 

Mocht die kl*te PM box van mij al weer volzitten, ik heb toch ook emailadressen?

 

kruimeldief@geocacher.nl is toch wel de bekendste? of anders kruimeldief@hetnet.nl

 

GRTZ

 

Kruimeldief :blush:

 

Kruimeldief's laatste emailadres: kruimeldief@hotmail.coma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pff, wat een lappen tekst (alweer). Ik snap het nog steeds niet... Toestemming vragen voor wat ??

In geen enkel wetboek staat dat het verboden is om een cache te plaatsen of te zoeken. Als het wettelijk niet verboden is, wie kan het dan nog meer verbieden??? Dan kun je ook geen 'toestemming' of 'ontheffing' verlenen. Wat is de waarde van de 'toestemming' van de ambtenaar of de boswachter? Als een gebied 'openbaar' is mag ik daar gewoon komen. Dus ook geocachen. Wat er niet mag is duidelijk in wetgeving en verordeningen aangegeven die niet zomaar door elke willekeurige ambtnenaar en boswachter kunnen worden uitgebreid naar willekeur. Bij de handhaving van de regeltjes hebben ook zij zich aan regeltjes te houden.

Sommige van ons zijn zijn gewoon roomser dan de paus. Dit land is zo langzamerhand zo verstikt door regeltjes dat ierdereen zich eerst afvraagt of 'iets' wel mag ?!? Tjezus mensen we leven in een vrij land. Je mag alles totdat het verboden is. En die verboden maken we in een democratisch land nog steeds samen en staan vermeld in wetten en verordeningen die onafhankelijke rechters kunnen toetsen. Yotan Soldier en de zijnen zouden er beter aan doen om er rekening mee te houden dat de Amerikaanse wetgeving niet de onze is en hopelijk ook nooit wordt.

 

Ik geloof heilig in zelfregulering. Wij als Nederlandse geocachers zijn best in staat om zelf uit te maken wat kan en niet kan. Elke cache die gevonden wordt is in feite een 'controle'. Over het algemeen zijn cachers natuurminnende personen. In de logs doen wij verslag en leveren we positief dan wel negatief commentaar. De meeste plaatsers nemen de opmerkingen heus wel ter harte en zullen maatregelen treffen indien wij (geocachters!) vinden dat iets niet kan.

In het uiterste geval hebben we nog de mogelijkheid bij het loggen om aan te geven dat een cache gearchiveerd dient te worden.

 

Ik begon mijn verhaal met: 'Pfff wat een lappen tekst' Ik zie nu dat mijn lapje ook niet bepaald kort is :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sjors, ik ben het helemaal met je eens, maar wie zijn wij? Als de natuurbeheerders en grondeigenaren vinden dat zij toestemming moet geven, dan kun je daar niets aan veranderen. Als zij het gegraaf op hun gebied zat worden, dan passen zijn hun regels doodgewoon aan en wordt 'Verboden voor Geocachen' toegevoegd aan de waslijst regels die geldt om een wandelingetje in de 'vrije' natuur te mogen maken. Dat wil je toch ook niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sjors, ik ben het helemaal met je eens, maar wie zijn wij?  Als de natuurbeheerders en grondeigenaren vinden dat zij toestemming moet geven, dan kun je daar niets aan veranderen. Als zij het gegraaf op hun gebied zat worden, dan passen zijn hun regels doodgewoon aan en wordt  'Verboden voor Geocachen' toegevoegd aan de waslijst regels die geldt om een wandelingetje in de 'vrije' natuur te mogen maken. Dat wil je toch ook niet?

Nee, Rovel, dat kan niet. Een geocacher is gewoon een wandelaar. Dat hij een kastje in zijn hand heeft kan niet verboden worden. Als hij de regels volgt van die andere wandelaars kan hij echt niet geweerd worden hoor ! Graven in de natuur is verboden maar dat geldt ook voor alle anderen. (Grof) buiten de paden is in veel gebieden (maar niet alle!) ook verboden Dit zijn normale regels die al jarenlang gewoon gelden. Voor geocachers en voor niet geocachers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sjors, maar dan raak je toch de kern: als graven en buiten de paden gaan verboden is, dan heb je toch toestemming nodig als je dat wel wilt doen?

 

Wat jij beschrijft met een apparaat in je hand lopen zal niet verboden kunnen worden, maar wel het geocachen, oftewel: graven en buiten de paden treden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp best dat er wat geregeld moet worden.

Ik heb er dan ook geen moeite mee om een cache aan te melden bij SBB.

Sterker nog ikheb twee bestaande cache's reeds aangemeld als testcache.

Als dit gebruikelijk wordt moet er natuurlijk niet alleen toestemming voor SBB aan gevraagd worden.

Dit zal dan in alle gevallen moeten bij de terreineigenaren.

 

Doch ik blijf zeggen:

Als de cache netjes wordt geplaatst en de bezoekers er ook netje mee omgaan moet het kunnen.

Een regelmatige controle hierop door de eigenaar van de cache is dan ook van belang.

Wordt er teveel geprikt, gegraven , gewoeld of iets dergelijks dan kan hij (tijdelijk) verplaatst worden met een aanpassing op de site om het oude gebied weer tot rust te laten komen.

 

Hans van Essen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik ben van mening dat als iedere cacheplaatser zijn verantwoordelijkheid neemt, het plaatsen zonder toestemming moet kunnen. Maar ik kan me voorstellen dat natuurbeheerders en landeigenaren dat vertrouwen niet hebben. Uit ervaring of door aangeboren wantrouwen tegen alles wat 'hun' gebied in komt. Misschien dat wij ze juist dat vertrouwen moeten proberen te geven en dat ze misschien later zeggen: jongens en meiden, het gaat goed zo, ga je gang maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jullie draaien om de hete brei heen.

 

Het is niet die Amerikaan genaamd Yotan Soldier of iets dergelijks die ons Nederlanders dat wil opleggen. Het zijn een stel van jullie eigen Nederlandse cachers die erom gevraagd hebben bij diezelfde Yotan Soldier.

 

Beste Iedereen,

ik kreeg van Yotian Soldier een meeltje toegestuurd dat (op verzoek van een aantal nederlandse geocachers) de regels voor het plaatsen van een cache nu als volgt worden gehanteerd:

 

Hiermee begon dit draadje.

 

Ik wil echt wel eens weten wie dat waren en waarom zij dit zo nodig achten.

 

Ook wil ik wel eens weten waarom zij hierover niet eers een ellenlange discussie met ons zijn aangegaan.

 

En verder wil ik wel eens weten waarom zij denken de wijsheid in pacht te hebben en of zij wel aan de eventuele gevolgen van hun onbezonnen actie hebben gedacht.

 

Ik denk dat ik die Soldier maar eens moet mailen en hem duidelijk maken dat in Nederland met zijn weinige ruimte andere regels gelden dan in het hypocriete Amerika.

Ben benieuwd hoeveel mailtjes en of handtekeningen hij moet hebben om de boel weer terug te draaien.

 

In Amerika kun je ook dagenlang dolen zonder een mens tegen te komen. De wouden zijn daar zo uitgestrekt dat er wel regels moeten zijn omdat men anders complete bevolkingsgroepen kwijt raakt daar.

 

Milieu? Is dat de reden? Natuurbeschermen? Laat me niet lachen. In Amerika beschermen ze alleen maar hun eigen portemonnee. Was er niet ergens een verdrag van Kyoto of zoiets? Laten die Amerikanen eerst maar eens denken aan hun eigen smeerpijperij voordat ze ons willen betuttelen met een cache wel of niet een meter van het pad.

Ze, en dat zijn de Amerikanen en ook de al genoemde aanvragende nederlandse geocachers, zijn vergeten dat er in nederland nu eenmaal veel meer clubjes zijn waar je een cache eventueel moet aanvragen. Als ik het goed heb gaat daar in Amerika zo goed als 1 instantie over. Hier heb je er 10tallen.

 

Zoals al eerder terecht is opgemerkt door Sjors, wij zijn zelf wel in staat om de natuur hier te beschermen. Hebben we allemaal al niet eens een cache-eigenaar aangesproken door hem te melden dat in de omgeving van zijn cache het een janboel is en dan wordt toch meestal de troep wel opgeruimd?

 

Hoeveel cachers zijn er onder ons die niet alleen hun eigen vuil meenemen, maar ook toevallig gevonden zwerfvuil? Ik denk dat het er genoeg zijn.

 

iedereen moet zelf weten of hij zijn cache aanvraagt of niet. In de cache staat meestal wel een emailadres van de eigenaar. Dus als een natuurbeheerder er niet mee eens is dan kunnen ze de cache altijd loggen toch? Maar nee, typisch nederlands, iedereeen wil van tevoren ingelicht worden. We zijn nog steeds een land van veldwachters.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :dribble:

 

 

Jij: Blond, bruin, string, topless.

Strand, zee, zon, een hete dag.

Je keek langdurig naar me.

 

Ik: wollen wanten, gebreide muts en een T-shirt van het Riagg...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...