thex Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 Een wijze wortel zegt altijd, de maker heeft gelijk....... . De maker is meestal niet goed snik is mijn ervaring
Peetee Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 Maar goed, wat het ook is: één of twee letters: je kunt natuurlijk ingeval van twijfel ook gewoon rekening houden met beide mogelijkheden. Ligt ie hier niet, dan ligt ie dus op die andere plek. Bovendien kun je ook vaak wel zelf bepalen wat de meest voor de hand liggende oplossing is.
Jan & Simonne Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 Ik vind dit ook een leuke vraag. Als je nu de letterwaardes moet optellen, telt de "ij" toch ook voor twee letters? Dan is de som toch 19?
Le Comte Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 Een wijze wortel zegt altijd, de maker heeft gelijk....... . De maker is meestal niet goed snik is mijn ervaring
Malyenki Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 Typografisch gezien is de ij 1 letter. Dat heet een ligatuur. Zo kan je bij het afbreken van een woord nooit deze splitsen van elkaar. Vermi-jding gaat niet. Vermij-ding wel. Het feit dat je op die manier niet kunt afberken, lijkt me geen argument om te zeggen dat ij 1 letter is. Dan is eu ook 1 letter: gebe-uren mag niet, maar gebeu-ren wel (of is het gebeur-en...)
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 De letters eu vormen geen ligatuur in druktechnische zin maar hebben wel een verbod om losgesplitst te worden (afbreekregels). Nieuwerwets mag je niet afbreken als ni-euwerwets... of nie-uwerwets.. of nieu-werwets. Iets dat een ligatuur vormt mag je niet afbreken; iets dat niet afgebroken mag worden is daarmee nog geen ligatuur.
Malyenki Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 Aha, zo bedoel je het. Maar de vraag is of ij taaltechnisch 1 letter is. En dat lijkt me toch niet (alhoewel dat nergens op is gebaseerd )
Peetee Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 (bewerkt) Hier staat o.a.: Een ligatuur is een teken dat gevormd is door twee lettervormen in een vorm te schrijven of te drukken. In het algemeen wordt een ligatuur gebruikt voor twee tekens die naast elkaar staan. ... Een zeer bekend voorbeeld van een ligatuur is de ampersand, dit teken is is ontstaan uit het Latijnse et, dat en betekent, net als de ampersand. Deze ligatuur is al in het handschrift ontstaan en is later in de drukkunst overgenomen. Met name in de cursieve varianten van veel lettertypes is nog duidelijk een handgeschreven E met een t eraan te herkennen. ... Ligaturen komen in de spelling van het Nederlands niet voor. Zo wordt het Franse leenwoord "œuvre" in het Nederlands gespeld als "oeuvre". Wel kan de ij als ligatuur worden gezien, al wordt deze als twee aparte letters beschouwd. Er lijkt dus wel degelijk iets voor te zeggen dat het hier om twee letters gaat. 5 juli 2008 bewerkt door Peetee
Malyenki Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 Het volgende komt van Wikipedia Redenen om ij als één letter te beschouwen: Als een woord dat met ij begint een hoofdletter krijgt, wordt de volledige ligatuur in hoofdletters geschreven: IJsselmeer, IJmuiden, dus niet: Ijsselmeer, Ijmuiden. De Grote Winkler Prins Encyclopedie vermeldde in 1993 dat de ij de 25e letter van het Nederlandse alfabet is.[2] Bij het oplezen van het alfabet eindigt men in Nederland met ix—ij—zet en slechts hoogst uitzonderlijk of nooit met ix—ypsilon—zet, ix—i-grec—zet of ix—griekse ij—zet. De ij lijkt hierbij eerder te verwijzen naar de lange-ij dan naar de griekse-ij. Van Dale's Handwoordenboek Hedendaags Nederlands zegt in zijn oudere edities over de ij dat het een letterteken is, bestaande uit twee i's, waarvan de tweede verlengd is.[3] De ligatuur ij is opgenomen in HTML en Unicode, hoewel het gebruik ervan afgeraden wordt. Het Leesplankje van Hoogeveen, dat in Nederland gebruikt werd in de schrijfles bij het leren schrijven in losse letters, toont de ij als één teken, met i en j aan elkaar vast (zie echter verderop). Bij de meeste handschriften (ook als de letters los worden geschreven) schrijft men de ij aan elkaar. Redenen om ij als twee letters te beschouwen: De Taalunie, de enige officiële instantie met bevoegdheid over de Nederlandse taal in België, Nederland en Suriname, beschouwt de ij als een combinatie van de letters i en j. Ze schrijft echter wel voor dat beide letters samen in hoofdletters moeten.[4] Andere lettercombinaties, zoals ou, au, eu en ui, worden ook altijd als twee letters beschouwd. Zelfs ligaturen, zoals de Franse œ, worden in het algemeen als twee letters beschouwd. De klank [eɪ]? of [ɛɪ]? kan als ij of als ei geschreven worden, beide bestaand uit twee letters. Van oorsprong is het een dubbele i, net als de andere klinkers die in Nederlandse woorden dubbel voorkomen. Bij het sorteren op alfabet geldt ij als twee letters, om dubbelzinnigheid te vermijden. Het Nederlandse alfabet bevat 26 letters, waarvan de 25ste de y (en dus niet de ij) is. In de nieuwste versie (14e editie) van Van Dale's Groot woordenboek van de Nederlandse taal staat bij de ij vermeld: naam van de lettercombinatie bestaande uit de tekens i en j, gebruikt om, in een aantal woorden, de tweeklank [ɛɪ]? weer te geven.[5] Dat de letters samen op één blokje staan op het Leesplankje van Hoogeveen heeft niets te betekenen, want aa, eu, oe enzovoort staan ook samen op één blokje.
TheFamily Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 Ik vind het nu een zeer interessant draadje te vinden. Ik had altijd gedacht dat bij de hoofdletters ij geschreven zou worden als Ij. Nu blijkt het toch anders te zijn. Heb ik weer wat geleerd. Professor Lupardi hartelijk dank voor de uitleg.
kalkendotters Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 Een paar lezenswaardige links over de IJ als een letter: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1194 (nederlandse taalunie; dé autoriteit voor de nederlandse taal) http://nl.wikipedia.org/wiki/IJ_(digraaf) http://www.rudhar.com/lingtics/nlij_nl.htm Soms wordt de ij geschreven zoals die wel op de lagere school werd geleerd namelijk met een boogje onder tussen de i en de j. zoals:
Team NN Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 Mein voorstel is gewoon om de letter ei maar geleik te schrappen en deze leleike letter niet meer te gebruiken in de cachewereld. Wei hoeven dan ook niet meer te discussieren over de ei of ei. Stel jei mei hierbei in het geleik, dan maak jei mei heel blei!
Peetee Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 Al met al zijn de geleerden het er dus niet over eens. En daarmee heeft dus iedereen gelijk.
LTeunis Geplaatst 5 juli 2008 Geplaatst 5 juli 2008 (bewerkt) Mein voorstel is gewoon om de letter ei maar geleik te schrappen en deze leleike letter niet meer te gebruiken in de cachewereld. Wei hoeven dan ook niet meer te discussieren over de ei of ei. Stel jei mei hierbei in het geleik, dan maak jei mei heel blei! Hebben we geleik het volgende dilemma te pakken: hoe tel ik ei als E en I of als 27ste letter en hoe is het met ie, au, ou, oe of ui? Zijn dat niet allemaal samengestelde klanken zoals de ei of die andere ij? IJ staat NIET in in het alfabet en is samengesteld uit de i en de j. Hallo ,9 en 10 stapeltellen 19 wordt 10 wordt 1 Mijn 5 cent. 5 juli 2008 bewerkt door LTeunis
Aanbevolen berichten