Spring naar bijdragen

Kwaliteit versus kwantiteit


Aanbevolen berichten

Als men dat nou ook eens doet als ze de cache gevonden hebben door een fatsoenlijke log te schrijven.

Dan blijft het voor de legger ook leuk om de logs te lezen.

 

Masterchef

Daarover kan ook een draadje geopend worden: Wanneer is een log fatsoenlijk?

Alle gekheid op een stokje. Ik denk dat alle logs goed aangeven wat een cacher van de cache vond.

'#75 van vandaag', 'snel gevonden en op naar de volgende', het geeft allemaal het gevoel van de cacher weer. Die zocht wellicht niet meer als een puntje.

Als je als cache-eigenaar alleen dit soort dingen leest en je opzet was om een bijzondere cache te leggen, dan moet je je misschien eens achter de oren gaan krabben. Misschien toch de 'markt' verkeerd ingeschat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

(jeetje Kruimel, slaap jij ook wel eens?) :P

 

Jawel hoor. Zij het met tussenpozen

 

Ik lees geregeld de roep van cachers dat newbies eerst maar eens een 100tal caches gevonden moeten hebben en dan van alle types een x aantal, voordat ze een cache "mogen" leggen. Langzamerhand wil ik er nog wel eentje aan toe voegen. Een maximum aantal caches te leggen door dezelfde persoon. Of een maximum per jaar. De gearchiveerden meegeteld :thumbup: Dat zou ook nog wel eens de kwalitiet ten goede kunnen komen. Immers, als je maar 5 of 10 mag plaasen, dan wil je daar denk ik kwalitiet inleggen. Series niet meer goedkeuren. Bonuscaches niet meer goedkeuren. De stroom caches bij een event niet meer goedkeuren. Lijkt me wel wat. :( En dan van alles een maximum. Niet alles van één type.

Het lijkt me heerlijk een cache te kunnen afkeuren met de opmerking dat ze het maximum aantal van Traditionals, mysteries of multis hebben overschreden en dat ze alleen nog ruimte hebben voor een Letterbox Hybride of een Wherigo. En dan dus de regel erbij dat ze eerst 100 caches gevonden moeten hebben. Zo dat het aanmaken van maar weer een nieuwe account vervelend is. Voor degene die er dan geen moeite mee heeft om dan snel even een 100 tal caches te loggen, stellen we dan ook nog de regel in dat caches alleen ingediend kunnen worden door premiummembers van geocaching.com en daarbij donateurs van geocaching.nl. Is dat geen super idee? Voor de reviewers wel, kunnen die ook eens naar buiten gaan, anders dan naar hun werk, familiebezoek, naar de winkel of de honden uitlaten.

En wat een rust zal dat geven hier op het forum. Of is dat een utopie?

wanneer gaat dat in :blink::huh: heerlijk ons eigen geo-polder model

Hopelijk vandaag nog. In tegenstelling tot Amerikaanse richtlijnen, houdt een eigen geo-poldermodel rekening met het Nederlandse cachelandschap. Maar inderdaad, het blijft een utopie. Immers, GC.nl wikt en GC.com beschikt. En daar zijn de meeste cachers best tevreden mee. Je kunt er toch niets aan veranderen en het schept duidelijkheid en rust. Je weet waar je aan toe bent. De zegeningen van een sterk centraal gezag.

 

Als ik zo'n systeem wil als hier wordt voorgesteld dan ga ik wel in Noord Korea wonen.

Gelukkig lees ik er een gezonde dosis sarcasme in en neem ik dit met een misschien niet zo gezonde portie zout, dus zal ik vanavond gerust gaan slapen en morgen weer lekker nadenken over de verstopplek van nieuwe week caches (die in mijn mening een cache waard zullen zijn want dat vind ik een voorwaarde, ik zeg ook nee tegen de lantarenpaalcache).

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, deze discussie komt eens in de zoveel tijden weer langs. Erg? Ik heb er geen problemen mee: zo heeft iedereen een mening.

 

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van extra regels, want regels creëren ook weer regels en zo onstaan weer uitzonderingen en verschil van interpretatie waar weer andere regels voor nodig zijn en ga zo maar door :crybaby: !

 

Logjes: die kunnen inderdaad een indicatie geven van hoe de cache ervaren is dan wel wordt. Ik denk dat er ook een aanzienlijk aantal mensen zijn, die uit (goed) fatsoen een aardig logje schrijven. Ik zou daarom zelf meer voelen voor een puntensysteem, waarmee men kan aangeven wat men van een cache vond op bijvoorbeeld het gebied van terrein en verstopwijze. Dit geeft de cacheloper en -legger snel een indicatie hoe een cache ervaren wordt. Een bijkomend voordeel is dat dit vrij anoniem kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

@Wilxlii:

Jouw voorliefde voor statistieken is algemeen bekend, maar zijn er cijfers nodig om aan te tonen dat er wordt gestrooid met nietszeggende caches?

...

 

JA!

 

...

@Wilxlii:

...

Zo wordt het bushokje toch nog bijzonder en ontwijk je de vraag die jij jezelf vast ook wel eens stelt: "Wat sta ik hier in godsnaam te doen?"

...

 

Hoeveel van die 800 nieuwe dit jaar liggen in bushokjes?

 

Volgens mij wil jij coûte que coûte caches afkraken. Ik stel voor dat je daar nu mee ophoudt. :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

@Wilxlii:

Jouw voorliefde voor statistieken is algemeen bekend, maar zijn er cijfers nodig om aan te tonen dat er wordt gestrooid met nietszeggende caches?

...

 

JA!

 

...

@Wilxlii:

...

Zo wordt het bushokje toch nog bijzonder en ontwijk je de vraag die jij jezelf vast ook wel eens stelt: "Wat sta ik hier in godsnaam te doen?"

...

 

Hoeveel van die 800 nieuwe dit jaar liggen in bushokjes?

 

Volgens mij wil jij coûte que coûte caches afkraken. Ik stel voor dat je daar nu mee ophoudt. :eek:

 

Hoe moeten wij nu weten hoeveel er in bushokjes liggen... ik heb toch zeker geen ov-jaarkaart. Ik weet wel hoeveel er in fietshokken liggen bij carpool plekken :crybaby:

bewerkt door Track_leader
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zeg ook nee tegen de lantarenpaalcache).

 

Waarom log je die dan toch?

 

Net als bij die andere een soort beroeps deformatie.... je kan het gewoon niet later. En wat is er nu lekkerder dan heerlijk graaien in een lantaarnpaal... In oudewater was er een tijdje zo'n leuk cache.... :crybaby::eek:

bewerkt door Track_leader
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou daarom zelf meer voelen voor een puntensysteem, waarmee men kan aangeven wat men van een cache vond op bijvoorbeeld het gebied van terrein en verstopwijze. Dit geeft de cacheloper en -legger snel een indicatie hoe een cache ervaren wordt. Een bijkomend voordeel is dat dit vrij anoniem kan.

 

Ook een puntensysteem is heel erg relatief want wat jij een hele goede wandelcache vind met een super gaaf terrein kan voor mij een te lange wandeling zijn met een te slechte ondergrond. :crybaby:

 

Gelukkig hebben we allemaal een andere smaak in het leven, zowel qua auto's, vrouwen, mannen, kleding, gps, caches etc

En je kan nooit 100% van de mensen het naar hun zin maken :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zeg ook nee tegen de lantarenpaalcache).

 

Waarom log je die dan toch?

 

Voor dat verfoeide puntje natuurlijk :crybaby:

Bij het leggen zorg ik ervoor om een bepaald minimum kwaliteits-niveau te halen, ook bij de week caches. Dat minimum-niveau laat wel oppikkers toe, maar houdt o.a. in dat de cache niet op een willekeurig inwisselbaar plekje is neergesmeten.

Bij het loggen... kan alles! Maar mocht de cache er qua plek wel erg negatief uit springen dan zal ik niet nalaten om dit te vermelden in mijn logje, in de hoop dat de cache plaatser voor de volgende cache iets zorgvuldiger uitzoekt waar die komt te liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een oude discussie, die schijnbaar er om vraagt om herhaald te worden. Een soort neverending story.

 

Natuurlijk wil ik het liefst bij elke FOUND met mijn mond open van verbazing staan, maar met een half oogje begin ik ook te kijken naar ranking en krijg ik de neiging om alle blauwe stipjes op te ruimen omdat dat zo lekker aantikt :eek: .

Maar na enkele pogingen om flink scoren heb ik de lol een beetje verloren en vraag ik me af: "Is dit nu echt leuk?".

 

Ik heb voor mezelf beslist dat het pas echt leuk is als men mij weet te verrassen, als ik met een lekker gevoel weer naar huis ga en 's avonds nog enthousiast kan verhalen over m'n gebeurtenissen. Soms wordt ik vrolijk van een goede score, soms van een leuke puzzel en soms van een meer dan schitterende omgeving. Dus laat maar komen die caches, zolang je maar accepteert dat niet iedereen er blij van wordt.

 

Ik heb er nog niet veel gelegd, maar ik vond het belangrijk dat mensen ze waarderen, vooral vanwege de plek. Maar als je ze om een andere reden ook als leuk hebt ervaren, neem ik het je niet kwalijk :crybaby:

"Voor elck wat wils", om maar eens een oude spreuk te citeren.

 

Veel cacheplezier allemaal!

 

Geotrail

 

BTW: vandaag heb ik mijn contributie voor de komende drie jaren overgemaakt. Tot die tijd wil ik blijven genieten van ALLE caches.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn natuurlijk ook wel een beetje verwend geraakt. Enkele jaren geleden waren we misschien nog niet zo kieskeurig omdat er domweg nog niet zoveel caches lagen. Nu het aantal caches, net als het aantal nieuwe hunters, progressief toeneemt worden we selectief. Tegenwoordig hoef je geen 100 km meer te rijden voor je nieuwe caches kunt vinden, ze liggen als het ware om de hoek.

 

Toch sta ik vaak versteld van hoe creatief men is om een cache in elkaar te zetten. Dat varieert van mooi puzzelwerk thuis met een eenvoudige micro aan het eind tot wekenlange virtuele zoektochten met prachtig veldwerk. Er is voor elk wat wils, het is net of je in een snoepwinkel staat en niet weet wat je moet kiezen :(

 

Je kunt ze echt niet allemaal doen, zelfs Wilxlii Carrotte kan dat niet, dus kies vooral degene die jij leuk vindt. Daarbij kunnen de logjes en eventueel de Geo d'Ors je helpen. Want voor ons team betekent cachen voor een groot deel ook een gedegen voorbereiding met veel voorpret :crybaby: Zo heb ik alle caches van Cyprus op mijn scherm gehad in GSAK en gaan we er volgende week hopelijk een groot deel van doen. :eek: De kwaliteit zal af en toe misschien wat tegen vallen maar het mooie weer en de omgeving maken op voorhand al heel veel goed :lol1:

 

Ik wens jullie allemaal veel cache-plezier en hoop dat we er met zijn allen nog lang van mogen genieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees geregeld de roep van cachers dat newbies eerst maar eens een 100tal caches gevonden moeten hebben en dan van alle types een x aantal, voordat ze een cache "mogen" leggen. Langzamerhand wil ik er nog wel eentje aan toe voegen. Een maximum aantal caches te leggen door dezelfde persoon. Of een maximum per jaar. De gearchiveerden meegeteld :crybaby: Dat zou ook nog wel eens de kwalitiet ten goede kunnen komen. Immers, als je maar 5 of 10 mag plaasen, dan wil je daar denk ik kwalitiet inleggen. Series niet meer goedkeuren. Bonuscaches niet meer goedkeuren. De stroom caches bij een event niet meer goedkeuren. Lijkt me wel wat. :eek: En dan van alles een maximum. Niet alles van één type.

Het lijkt me heerlijk een cache te kunnen afkeuren met de opmerking dat ze het maximum aantal van Traditionals, mysteries of multis hebben overschreden en dat ze alleen nog ruimte hebben voor een Letterbox Hybride of een Wherigo. En dan dus de regel erbij dat ze eerst 100 caches gevonden moeten hebben. Zo dat het aanmaken van maar weer een nieuwe account vervelend is. Voor degene die er dan geen moeite mee heeft om dan snel even een 100 tal caches te loggen, stellen we dan ook nog de regel in dat caches alleen ingediend kunnen worden door premiummembers van geocaching.com en daarbij donateurs van geocaching.nl. Is dat geen super idee? Voor de reviewers wel, kunnen die ook eens naar buiten gaan, anders dan naar hun werk, familiebezoek, naar de winkel of de honden uitlaten.

En wat een rust zal dat geven hier op het forum. Of is dat een utopie?

 

Leuk, dat sarcasme maar voor mij heeft het toch ook een serieuze ondertoon. Met het aantal caches dat tegenwoordig iedere dag/week online komt, vraag ik me namelijk wel eens af waar de grens ligt.

 

In den beginne (heb ik ook alleen maar van horen zeggen, als het niet klopt corrigeert Kruimeldief mij wel :( ) was er geen toestemmingsregel. Waarom ook, voor die anderhalve cacher die in een jaar langskwam was dat iets als schieten met een kanon op een mug.

 

De hobby trok meer liefhebbers, waartoe ik ook behoor, want geocaching biedt (o.a.) een avontuurlijke, unieke manier van natuurbeleving. Nooit heb ik bijvoorbeeld zoveel wild gezien als juist tijdens cachetochten, omdat je paadjes kunt volgen die weinig belopen worden en op plekken in natuurgebieden komt die niet langs geen paaltjesroute liggen.

Er waren nog niet zoveel caches in Nederland, en plaatsers hadden de natuurgebieden voor het uitzoeken. Daarbij werden, misschien door te weinig natuurkennis, ook tochten uitgezet in gebieden die daarvoor eigenlijk te kwetsbaar zijn. De natuurorganisaties kregen problemen met het wildcachen en daarom hebben we nu de toestemmingsregel (waar ik overigens helemaal achter sta!).

 

Ik heb geen statistieken bij de hand maar zowel het aantal cachers als het aantal caches is het laatste jaar explosief gestegen (als dat niet klopt corrigeert onze huisstatisticus mij wel :lol1: ). Bij het leggen van caches houdt dat in dat de mooie natuurgebieden 'op' beginnen te raken. Er zijn nog wel natuurgebieden in Nederland waar nog niets ligt, simpelweg om de reden dat er geen toestemming wordt gegeven (bijvoorbeeld Oostvaardersplassen). Nieuwaangekomenen die graag een cache willen plaatsen (geef ze ongelijk, plaatsen is inderdaad hartstikke leuk!) nemen daardoor wellicht hun toevlucht tot minder interessante plaatsen: plaatsen die zo openbaar zijn dat een gewoon kistje met goodies binnen een dag gejat is (dus: micro plaatsen?).

Daarbij heb ik het gevoel - dat ik statistisch niet kan onderbouwen - dat sommige plaatsers kiezen voor een micro in een (al dan niet interessant) bushokje in plaats van een kistje in een natuurgebied, omdat er een tweedeling is op het gebied van toestemmingscontrole. In principe moet je altijd toestemming hebben, maar alleen als het gaat om caches in gebieden van natuurbeschermingsorganisaties waarmee door geocaching.nl afspraken zijn gemaakt, is de controle stringent. Uit gemakzucht zal men daarom soms (vaak?) kiezen voor een cachelocatie buiten een natuurgebied.

 

Komt er nog een conclusie aan dit lange betoog? Jazeker. Mijn vermoeden is dat er binnen niet al te lange tijd toch nieuwe extra regels nodig zullen zijn. Misschien niet al die regels die Kruimeldief voorstelt maar toch:

• Hoe vermijden we dat alle natuurgebieden 'vol' komen te liggen?

• Hoe bieden we nieuwe plaatsers ook een kans om een cachetocht in de natuur uit te zetten?

• Moet er een maximum komen aan het aantal geplaatste caches per cacher?

• Moet een cache misschien een beperkte plaatsingsduur krijgen?

• Willen we een waarderingssysteem waarmee slecht gewaardeerde caches ook weer snel verdwijnen?

 

Enz. enz. Nog meer regeltjes, hoor ik iedereen zuchten. Nou, wat willen we dan? Dat we over een jaar alleen nog maar een nieuwe cache achter een lantaarnpaal kwijt kunnen? Dat plaatsers die toch iets van hun cache willen maken, hun toevlucht moeten nemen tot steeds lastigere puzzels om de plek van die lantaarnpaal te versluieren?

 

Ik vergelijk cachen wel eens met de groei van het autoverkeer in Nederland. Waar is de goede oude tijd dat je als automobilist op gelijkwaardige kruisingen voorrang had op het langzame verkeer? Dat er op rondwegen (wasdah?) niet om de 100 meter een rotonde was? Dat er op de opritten naar snelwegen geen stoplichten (groen=1 auto, rood=1 foto) stonden? Zo lang is het allemaal nog niet geleden dat zulke zaken niet bestonden. Waar drukte ontstaat, zijn extra maatregelen nodig om de zaken in goed banen te leiden.

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

@Wilxlii:

Jouw voorliefde voor statistieken is algemeen bekend, maar zijn er cijfers nodig om aan te tonen dat er wordt gestrooid met nietszeggende caches?

...

JA!

 

...

@Wilxlii:

...

Zo wordt het bushokje toch nog bijzonder en ontwijk je de vraag die jij jezelf vast ook wel eens stelt: "Wat sta ik hier in godsnaam te doen?"

...

Hoeveel van die 800 nieuwe dit jaar liggen in bushokjes?

 

Volgens mij wil jij coûte que coûte caches afkraken. Ik stel voor dat je daar nu mee ophoudt. :thumbup:

Caches afkraken? Een kokertje in een bushokje, dat niets toevoegt behalve een puntje, is geen cache. Geef eens aan in welke opzichten het kokertje voldoet aan de omschrijving van een geocache, zoals vermeld op de startpagina van deze site? En wees eerlijk: ook jij ziet het kokertje niet als een cache, maar puur als een puntje. Jij staat niet in dat bushokje voor een uitdagende speurtocht of een bijzondere locatie, maar om te werken aan je score, in de veronderstelling dat geocaching een wedstrijd is. Jij bent trots op je score en ontleent er status en zelfrespect aan. Daarom sluit jij je ogen voor het feit dat puntjes, door het massaal strooien en rapen van nietszeggende traditionals, steeds minder voorstellen en roep je, tegen beter weten in, dat het wel meevalt met de kwaliteit van caches in Nederland. Jouw neiging om het probleem te bagatelliseren is heel begrijpelijk, maar het is redelijk noch realistisch om van geocachers, die de wildgroei van het pretentieloze strooigoed ter discussie stellen, te verlangen dat zij hun kritiek voor zich houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, in pretentieloze oprapertjes hebben wij bij tijd en wijlen ook lol. Wij nemen die dingen graag mee als we een lange saaie autorit voor de boeg hebben. ALs wij bijvoorbeeld richting Amsterdam of richting Groningen moeten, om wat voor reden dan ook, dan is het lekker om af en toe je benen even te strekken. En als daar nou net een cache ligt, maakt dat de tocht voor ons wel leuker. Sterker nog, daar willen we best even een keer extra voor stoppen op een carpoolplek of iets dergelijks.

 

De meeste lol hebben we in mooi opgezette multis en mysteries.

Het ene deel van ons team houdt de statistieken nauwlettend in de gaten, en heeft daar lol in. (en de andere helft stiekum ook wel een beetje, maar dat durf ik onderhand haast niet meer toe te geven....)

De andere helft van ons team is dol op mooie wandelingen in het bos, en houdt er van om af en toe de hersens goed aan het werk te zetten. (De andere helft van het team stiekum toch ook wel....)

Soms liggen er ook traditionals op geweldig mooie plekken. Soms is daar een wandeling voor nodig, soms niet.

 

Ook een virtual, of een earthcache vinden we leuk om te doen. We zijn nu twee keer bij een event geweest, en dat vinden we super. En af een toe een dag traditionals oppikken vinden we (zeker als het weer niet echt lekker is om te gaan lopen) ook leuk om te doen. Over wherigo kunne we (nog) niets zeggen, dat hebben we nog niet gedaan.

 

We zijn op dit moment bezig met het uitzetten van onze eerste eigen cache, en ook dat levert ons nu al plezier op. Dat wordt een multi met een paar mooie wp's, omdat we zelf zo'n cache ook graag doen.

 

Wat betreft de maten: small of groter hebben we het liefst. Vooral omdat we dol zijn op coins en tb's, en die vind je niet vaak in micro's, en nooit in nano's. Dat wil niet zeggen dat we een nano -die totaal in zijn omgeving opgaat- niet kunnen waarderen.

 

Wat betekent dit nu eigenlijk voor deze discussie??

1 Wij hebben lol in allerlei verschillende types caches, inclusief de oppikkers.

2 De meeste lol hebben we in caches waarbij je kunt zien dat er werk van is gemaakt, hetzij door een mooie locatie uit te zoeken, hetzij door een mooi uitgezette route, hetzij door een mooi uitgewerkte puzzel.

 

Voor ons betekend dat: Mooie caches, waar je wat meer tijd in moet steken om ze te vinden, zoeken we echt bewust uit. Oppikers op weg naar die uitgezochte caches, og oppikkers op een lange saaie autorit maken de rit voor ons leuker, en ja, die leveren ook een makkelijk puntje op.

 

Misschien dat wij de enige zijn die zo denken, mischien ook niet. (aan de verschillende reacties te lezen zijn er wel meer die er zo over denken) Maar iedere cache in Nederland kan ons op de een of andere manier wel plezier opleveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...