Spring naar bijdragen

Tweemaal dezelfde cache loggen?


flet

Aanbevolen berichten

In feite kan je één cache tien maal vinden en dus 10 maal een found it posten. Je hebt per slot van rekening 10 keer de cache gevonen. Wat is er nou mis met dubbel loggen? Of de cache owner het er mee eens is is een tweede.

 

En of er een technische oplossing moet komen voor dubbel loggen? NEE!!! Een oplossing volgt na een probleem. En dat is niet echt grootschalig aanwezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vorig jaar met het GME meegemaakt. Bij mijn weten had ik het event gelogd, maar als ik op de kaart keek had ik hem nog niet gevonden. Tijdje gewacht, daarna een "correctie" gedaan, maar hij bleef "not found". Toen nog maar een keer gelogd. Tijdje terug van de organisatie gehoord dat ik 2x gelogd had. Toen heb ik er weer 1 weggehaald. Met die ballonnetjes gaat het blijkbaar soms niet goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorig jaar met het GME meegemaakt. Bij mijn weten had ik het event gelogd, maar als ik op de kaart keek had ik hem nog niet gevonden. Tijdje gewacht, daarna een "correctie" gedaan, maar hij bleef "not found". Toen nog maar een keer gelogd. Tijdje terug van de organisatie gehoord dat ik 2x gelogd had. Toen heb ik er weer 1 weggehaald. Met die ballonnetjes gaat het blijkbaar soms niet goed.

Ik heb in mijn newbie-eenvoud 't Neske twee keer gelogd. Mijn nickname beviel me niet, dus heb ik een andere gemaakt en opnieuw gelogd. Inmiddels heb ik de log met de achterhaalde nickname verwijderd. Is het probleem daarmee opgelost?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In feite kan je één cache tien maal vinden en dus 10 maal een found it posten. Je hebt per slot van rekening 10 keer de cache gevonen. Wat is er nou mis met dubbel loggen? Of de cache owner het er mee eens is is een tweede.

 

En of er een technische oplossing moet komen voor dubbel loggen? NEE!!! Een oplossing volgt na een probleem. En dat is niet echt grootschalig aanwezig.

 

Weet niet of dat wel een prestatie is :no: en of je daar trotst op moet zijn. Liever iemand die 5 moeilijke multies of misteries vindt en éénmaal logd :dribble: , dan een ander die een traditional langs de kant van de weg meerdere malen logd. :no: (al rijdt ie er elke dag 1000x langs :crybaby: )

 

Als een cache dusdanig verplaatst is, dat je een nieuwe route of nieuwe puzzel moet oplossen, zou die wel dubbel gelogd mogen worden. De enige die dat bepaald is de cache eigenaar. Die is verantwoordelijk voor het onderhoud van de cache. Hier hoort ook de administratie bij.

 

Het foutief loggen van een cache is mij ook eens overkomen. Gelukkig zag ikzelf de fout snel in , maar ondertussen kreeg ik wel een vriendelijk berichtje van de eigenaar om mijn log aan te passen. :thumbup:

 

Alternatief: Maak het technisch onmogelijk om dubbele founds te loggen. Indien een cache dan dusdanig gewijzigd is, zal hij een nieuwe code krijgen. Het is dan een nieuwe cache met een nieuwe FTF.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is natuurlijk niet sportief om tweemaal dezelfde cache te (bezoeken) loggen.

Waarom denk je dat?

 

Wij kunnen in de richtlijnen hier niets over vinden.

Precies !

 

De richtlijnen zeggen nergens dat geocaching ook een competitiespelletje is. Dat maken sommige cachers er van. En het feit dat sommige lokale websites statistieken zijn gaan publiceren, versterkt nog meer dat geloof. (*1)

 

Het is perfect mogelijk dat je een cache nog eens een tweede maal bezoekt omdat je het een mooie wandeling vond. Waarom zou je dan geen tweede maal je waardering mogen uitspreken?

 

===========================================

(*1) Geocaching.com lokt het natuurlijk ook uit. Naast elke log zie je het aantal founds. Had ook kunnen zijn : bv. niets of bv. de datum dat iemand begon met geocaching? Waarom doen ze dat? Officieel staat er nergens iets over geschreven. Maar ik denk dat ze geocachers zo gek willen krijgen van in de competitie in te stappen, veel caches te gaan zoeken want dan hebben ze Pocket Queries nodig en daarvoor moet je betalen en dat zijn hun voornaamste inkomsten (niet de reclamebanners, neem dat maar van mij aan).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn zelfs caches in de afgelopen jaren verbouwd: andere route met andere eindplek maar wel in hetzelfde gebied en hetzelfde GC nummer. Die kon je dus ook twee maal doen, meestal vermeldde de eigenaar dat erbij. Ik weet niet of dat tegenwoordig ook nog mogelijk is, meestal was een aanpassing in dat gebied de oorzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De richtlijnen zeggen nergens dat geocaching ook een competitiespelletje is. Dat maken sommige cachers er van. En het feit dat sommige lokale websites statistieken zijn gaan publiceren, versterkt nog meer dat geloof. (*1)

 

Het is perfect mogelijk dat je een cache nog eens een tweede maal bezoekt omdat je het een mooie wandeling vond. Waarom zou je dan geen tweede maal je waardering mogen uitspreken?

 

===========================================

(*1) Geocaching.com lokt het natuurlijk ook uit. Naast elke log zie je het aantal founds. Had ook kunnen zijn : bv. niets of bv. de datum dat iemand begon met geocaching? Waarom doen ze dat? Officieel staat er nergens iets over geschreven. Maar ik denk dat ze geocachers zo gek willen krijgen van in de competitie in te stappen, veel caches te gaan zoeken want dan hebben ze Pocket Queries nodig en daarvoor moet je betalen en dat zijn hun voornaamste inkomsten (niet de reclamebanners, neem dat maar van mij aan).

hh1 slaat de spijker op de kop. Geocaching is nooit als een wedstrijd bedoeld. Dat hebben 'geocachers' ervan GEMAAKT. Wat is het immers voor een competitie, waarin nieuwkomers starten met een welhaast onoverbrugbare achterstand, die alleen door het massaal strooien en rapen van oppikkers kan worden ingelopen? In een echte competitie kun je als nieuwkomer met talent en vaardigheid snel de top bereiken. Hoe getalenteerd moet je zijn om in je auto van parkeerplaats naar parkeerplaats te rijden? En dat laatste staat volkomen los van de vraag of je het LEUK vindt dat te doen. Ieder het zijne, maar hou jezelf niet voor de gek door te denken dat je meedoet aan een competitie en een prestatie levert die respect afdwingt.

 

Geocaching.com vindt het allemaal wel goed. Die willen alleen maar zoveel mogelijk mensen die denken dat ze aan geocaching doen door merchandise te kopen, munten te verzamelen, TB's (trackingcodes) af te nemen en te betalen voor aanvullende diensten en privileges. Inkomsten uit reclamebanners dragen inderdaad verhoudingsgewijs weinig bij aan de omzet, al kun je er een leuke auto van rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij vinden het in principe geen probleem als een team een cache tweemaal logt. Wij vragen echter wel om een van de twee te verwijderen. Dan kloppen de statistieken ook weer. Als het team aangeeft dat de tweede log om een bepaalde reden een bewuste keuze is dan is het ook goed.

Het is dus technisch mogelijk om tweemaal te loggen. Zo kun je ook meerdere malen een log hebben als je een van je verdwenen tb's naar het TB-kerkhof, "De onbekende soldaat (Missed in Action) graveyard" brengt. B)

Hiervoor hoef je deze cache nog niet eens te bezoeken. Sterker nog, je kunt hem niet eens bezoeken.

Wij hadden het dus kunnen weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij vinden het in principe geen probleem als een team een cache tweemaal logt. Wij vragen echter wel om een van de twee te verwijderen. Dan kloppen de statistieken ook weer. Als het team aangeeft dat de tweede log om een bepaalde reden een bewuste keuze is dan is het ook goed.

Het is dus technisch mogelijk om tweemaal te loggen. Zo kun je ook meerdere malen een log hebben als je een van je verdwenen tb's naar het TB-kerkhof, "De onbekende soldaat (Missed in Action) graveyard" brengt. B)

Hiervoor hoef je deze cache nog niet eens te bezoeken. Sterker nog, je kunt hem niet eens bezoeken.

Wij hadden het dus kunnen weten.

Dat laatste is natuurlijk een beetje onzin.

De eerste keer log je het TB kerkhof als found en drop je je verloren gegane coin, daarna drop je alle verloren coins en TB's met een note in het TB kerkhof.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[Dat laatste is natuurlijk een beetje onzin.

De eerste keer log je het TB kerkhof als found en drop je je verloren gegane coin, daarna drop je alle verloren coins en TB's met een note in het TB kerkhof.

 

Hebben we vandaag toevallig ook gedaan bij onze verloren gegane TB Isabella. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij vinden het in principe geen probleem als een team een cache tweemaal logt. Wij vragen echter wel om een van de twee te verwijderen. Dan kloppen de statistieken ook weer. Als het team aangeeft dat de tweede log om een bepaalde reden een bewuste keuze is dan is het ook goed.

Het is dus technisch mogelijk om tweemaal te loggen. Zo kun je ook meerdere malen een log hebben als je een van je verdwenen tb's naar het TB-kerkhof, "De onbekende soldaat (Missed in Action) graveyard" brengt. :cry:

Hiervoor hoef je deze cache nog niet eens te bezoeken. Sterker nog, je kunt hem niet eens bezoeken.

Wij hadden het dus kunnen weten.

Dat laatste is natuurlijk een beetje onzin.

De eerste keer log je het TB kerkhof als found en drop je je verloren gegane coin, daarna drop je alle verloren coins en TB's met een note in het TB kerkhof.

 

Volgens mij is de graveyard een virtuele cache met een uitzondering op meermalen loggen. Het droppen van je TB of coin is elke keer bij een vermissing een "found it" waard, min of meer bedoeld als troost :crybaby: . Mocht de TB of coin ooit weer opduiken dan kan je je logje verwijderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nah Xaa, Kruimel komt niet met het verhaal van meerdere keren loggen van dezelfde cache als het om een van de diverse suprise events gaat. Je hebt het immers uitstekend verwoord en een aanvulling is niet nodig.

 

Ik heb leuke replies gelezen. hh1 die stelt dat het niets zou moeten uitmaken omdat er in feite geen competitie is en de Vlindertjes die de laatste tijd de postings aanpakken om te melden dat het geocaching.com niets uitmaakt, zo lang ze maar geld verdienen :crybaby: Misschien, maar of iemand nu een cache 1x logt of 1000 x, er wordt daar geen cent aan verdiend natuurlijk. :cry:

 

We (reviewers op reviewerforum) hebben het er wel eens over gehad. Het schijnt techniscg zo goed als onmogelijk te zijn om een 2e found it log eruit te filteren. Ook geocaching.com is van mening dat het geen wedstrijd is.

 

Het is dus mogelijk om net zo vaak een found it bij dezelfde cache te loggen als je maar wilt. En iedere keer is er (voor de statistici onder ons) weer een puntje erbij.

 

Sommige oldies kennen nog wel het verhaal van de caches van een van onze geache-eigenaren die zeer zeker wel 1000x gelogd is door een en dezelfde persoon. Was een leuke actie om ze steeds weer te wissen. :lol: 10 gedeleted, 100 erbij.

 

Als een cache-eigenaar er niet mee eens is, wat ik best kan begrijpen, dan kan hij ze vragen de 2e log te deleten, maar kan het ook zelf doen. Het ligt er maar aan wat je netjes vind, hoeveel tijd je hebt en of je ook een respons hebt gekregen.

 

Het is dan wel geen wedstrijd en daarvoor zou het misschien niet veel uitmaken, maar de cache-eienaar wil misschien ook wel zonder wedstrijdidee weten hoe vaak zijn cache nu echt gevonden is.

 

Als je hem logt onder een andere naam vanwege scheiding van het team of gewoon omdat je weer eens opnieuw wilt beginnen, tja, dan is het sowieso geen dubbele log. Per account is het immers maar één log.

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...