Team Aragorn Geplaatst 23 augustus 2008 Geplaatst 23 augustus 2008 Mijn ervaring is juist dat organisaties als Staatsbosbeheer liever wel met een persoon te maken hebben. Geocaching is nogal los-vast, als er problemen zijn willen zij een lokaal aanspreekpunt hebben. Bij mijn laatste geplaatste cache (bij Brabants Landschap, overigens) stond in de toestemmingsbrief overduidelijk dat ik de toestemming als persoon kreeg, en dat die niet overdraagbaar is (m.a.w. als ik stop met de cache kan ik hem niet laten adopteren). Groetjes, Fangorn.
Geopatra Geplaatst 23 augustus 2008 Geplaatst 23 augustus 2008 Het beheer van een server met database heeft niks te maken met de content of de manier waarop men die database gebruikt. Het is niet dat je tegen de .com site gaat schoppen of dat je je tegen de .com versie gaat afzetten, me dunkt dat de .com mensen best begrip zullen hebben als je voor de goede orde dingen voor Nederland gaat aanpassen, niet dat je alles zomaar moet gaan veranderen maar dat je b.v. afspraken kunt maken met Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer etc. zodat caché's op hun terreinen mogelijk blijven. nog een ideetje: Waarom geen vereniging 'Geocaching Nederland' opzetten met een echt bestuur dat b.v. met 't VVV, de ANWB etc. kan samenwerken? toevoeging: Vissen was vroeger een stuk vrijër dan nu, als je dan toch eenmaal een vereniging of een stichting o.i.d. rond het geocachen hebt, waarom b.v. geen geocach-vergunning vanaf een bepaald nivo: in mijn visie hoef je als geocache-legger zelf geen toestemming te vragen bij organisaties als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten etc. maar vraag je een geocache-locatie bij de vereniging aan, je hebt van te voren b.v. een dag of een dagdeel een soort van cursus gevolgd zodat je een beetje idee hebt van wat wel en wat niet de bedoeling is bij het geocachen - gedraag je je niet, b.v. je trapt beschermde planten kapot, je graaft gaten op plekken waar je niet mag graven etc. dan raak je gewoon je vergunning kwijt. b.v.: er komt een geocach-locatie vrij omdat iemand wil stoppen met zijn of haar caché, ik vraag een locatie aan voor een cache en ik kan b.v. via de vereniging de vrijgekomen caché overnemen. Vervolgens stel ik een plan op dat beschrijft hoe ik mijn caché wil invullen en wat mijn locaties exact zijn en daarmee dien ik een aanvraag in bij de vereniging om toestemming te krijgen om mijn caché te mogen gaaan aanpassen. Stel dat die caché niet vrij was gekomen dan bekijkt de vereniging of er nog een geocach-locatie bij kan of moet komen of dat er reeds genoeg caché's zijn en organiseert dit met een grondeigenaar. Nu wil b.v. Het Gelders Landschap aandacht trekken voor een nieuw stuk natuurgebied, een nieuw wandelpad of een nieuw kunstwerk ergens op de heide, dan kunnen zij b.v. de vereniging of stichting Geocaching Nederland vragen of die locatie als geocaching-locatie op de kaart kan komen te staan en of daar een beheerder voor die geocach te vinden is. Beste Seahopke, Je staat nog geen week ingeschreven bij .nl en je komt al met al dit soort verhalen, niet geremd door enige kennis van geschiedenis en van zaken. Fijn dat je probeert mee te denken, maar je weet niet eens hoe je het woord cache schrijft ! Je roept maar dat .com best wel begrip zal hebben voor afwijkingen door een nederlandse vereniging, terwijl dat wijzigingen aan hun product inhouden. Je roept maar over een vereniging beginnen zonder je te realiseren dat dat helemaal niet kan, niet gewenst noch haalbaar is.Van een vereniging moet je lid worden, lidmaatschap betalen en dan moet het ook zo zijn dat je als niet lid niet van de faciliteiten gebruik kunt maken. Tevens meer regels, vertegenwoordigers al of niet gekozen. Een vereniging moet statuten en reglementen hebben .Etc. Kortom je roept maar wat zonder enig idee te hebben over de gang van zaken. Als je nu eens begint met op zoek te gaan naar geocaches ,waar het om gaat bij deze hobby. Misschien dat je dan op de duur inzicht krijgt in de gang van zaken en niet meer met dit soort verhalen op de proppen komt. Veel cacheplezier ! Geopatra.
DoS Geplaatst 23 augustus 2008 Geplaatst 23 augustus 2008 Als je nu eens begint met op zoek te gaan naar geocaches ,waar het om gaat bij deze hobby. Misschien dat je dan op de duur inzicht krijgt in de gang van zaken en niet meer met dit soort verhalen op de proppen komt. Veel cacheplezier ! Geopatra. Ohw laat hij zij dat nu eens zelf uitmaken. Dan dat jij hier iemand zit af te zeiken, wat een persoon moet doen van jouw! Of! misschien.. ik weet het niet hoor... maar misschien dat de persoon hier al een tijd meeleest/duizenden caches gelopen hebt of weet ik wat(ik ken hem/haar niet). Dus in het kort: "dat bemoeizucctige moet je even laten". Veel cacheplezier !
Geopatra Geplaatst 23 augustus 2008 Geplaatst 23 augustus 2008 maar misschien dat de persoon hier al een tijd meeleest/duizenden caches gelopen hebt of weet ik wat(ik ken hem/haar niet). Dus in het kort: "dat bemoeizucctige moet je even laten". Veel cacheplezier ! Beste DoS, als de persoon onder het pseudoniem Seahopke een dergelijke achtergrond heeft tracteer ik hem van harte op de titel lafaard.Maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat. En dat zgn. bemoeizuchtige van mij zou je ook kunnen interpreteren als het ventileren van mijn mening in deze, die in ieder geval niet getroubleerd wordt door gebrek aan ervaring, kennis en inzicht in de wereld van het geocachen. Ook veel cacheplezier, Geopatra.
seahopke Geplaatst 23 augustus 2008 Geplaatst 23 augustus 2008 (bewerkt) Maakt mij niet uit hoe Geopatra (wie zij dan wel mag wezen) zich hier uitdrukt en wat zij hier schrijft, ik heb geschreven dat ik probeer mee te denken, ik heb wat ideeën op tafel gegooid en als jullie dat allemaal weer van tafel vegen vind ik dat prima, ik bezoek de caché's die ik op de kaart uitzoek en ik laat ze zo netjes mogelijk achter en ik heb nog een tal van wandeling op m'n lijstje staan. Dit topic bevat al veel informatie over meningen van verschillende mensen hier en dat is prima. 23 augustus 2008 bewerkt door seahopke
Hagar Geplaatst 23 augustus 2008 Geplaatst 23 augustus 2008 Seahopke heeft een onbevangen kijk op geocaching en verbaast zich terecht over zaken die door de meeste forumbezoekers inmiddels heel vanzelfsprekend worden gevonden, zoals het volstrekt absurde feit dat Amerikanen bepalen hoe wij in Nederland moeten geocachen en dat wij aan hen moeten vragen of we alsjeblieft in eigen land orde op zaken mogen stellen. Meedenken is prima en frisse inzichten en ideeën zijn welkom, Seahopke.
Buzzardseye Geplaatst 23 augustus 2008 Geplaatst 23 augustus 2008 Maar voor degene die het wil weten: Natuurmonumenten Veluwezoom en Landschap Noord Holland zijn in zoverre inmiddels afgehaakt en dat Veluwezoom geen enkele geocache meer goedkeurt en van alle bestaande caches het contract onder geen voorwaarde meer wil verlengen. En het Landschap Noord Holland wil geen caches meer op groet gebieden van hun. Er is maar een antwoord meer en dat is een NEE. De redenen van beide gebieden? Er wordt ook na Zonsondergang gecached Men gaat wel van de paden af. Men klimt wel over afrasteringen Landschap Noord Holland schrijft zelfs dat ze een "gastenboek" hebben glezen waarin wordt vermeld dat men wijngaardslakken meeneemt... wat volgens hun helemaal uit de boze is. Aangezien we er bij het Geldersch Landschap en het Staatsbosbeheer een paar jaar terug ook al hebben moeten kruipen om toch nog caches te mogen toelaten en de berichten die ik zo nu en dan toch lees van gasten die er werkelijk helemaal lak aan hebben, ben ik dan aan het doemdenken? Maar ja, dwarsover, van de paden af, over hekken gaan, scheelt tijd en tijd is meer puntjes......... 15 jaar? Ik denk dat 15 jaar nog te optimistisch is. Met dan aan de geocachers. Dat vind ik zeer jammer te horen. Ik was net bezig om de beheerder van een landschap NoordHolland te intresseren voor een te leggen cache. Maar als ik dat zo lees zal ik weinig tot geen kans maken. jammer jammer jammer.
Team GeNeRaL Geplaatst 22 juli 2009 Geplaatst 22 juli 2009 Hoi Allen, Ik heb er over nagedacht. Onder tussen heb ik zojuist mijn 54 cach binnen gehaald. De meeste zijn traditioneel. Ik heb 1 Multie gedaan. Ik kan niet van mij zelf zeggen dat ik nu een ervaren cacher ben. Maar ik heb wel veel gezien en geleerd. Ik heb zeker enkele leuke ideeën. Wellicht zo men het iets anders moeten instellen, bv om per Provincie één of meerdere personen in te zetten die deze caches keuren (aangesteld door geocaching.nl). Als de cache keuring is geweest dan pas online zetten. Men zou en bepaald criteria kunnen verbinden aan een cache, op deze manier komt er kwaliteit. Wellicht is dit een idee. Overigens kan ik mij zeker vinden in deze "gezonde" discussie. Ik kan me zeer goed voorstellen dat er geen kwaliteit caches zijn dit begint te vervelen of lijden tot een cache rip.
Geopatra Geplaatst 22 juli 2009 Geplaatst 22 juli 2009 (bewerkt) Hoi Allen, Ik heb er over nagedacht. Onder tussen heb ik zojuist mijn 54 cach binnen gehaald. De meeste zijn traditioneel. Ik heb 1 Multie gedaan. Ik kan niet van mij zelf zeggen dat ik nu een ervaren cacher ben. Maar ik heb wel veel gezien en geleerd. Ik heb zeker enkele leuke ideeën. Wellicht zo men het iets anders moeten instellen, bv om per Provincie één of meerdere personen in te zetten die deze caches keuren (aangesteld door geocaching.nl). Als de cache keuring is geweest dan pas online zetten. Men zou en bepaald criteria kunnen verbinden aan een cache, op deze manier komt er kwaliteit. Wellicht is dit een idee. Overigens kan ik mij zeker vinden in deze "gezonde" discussie. Ik kan me zeer goed voorstellen dat er geen kwaliteit caches zijn dit begint te vervelen of lijden tot een cache rip. Als je dan eens begint met niet te denken dat je veel gezien hebt met die "paar" tradies en eerst eens meer multies te doen ipv. al dat opraapwerp en dan tevens een beetje logisch na te denken kom je er wellicht zelf achter dat het een hopeloos idee is om te denken aan het ter plaatse en per provincie keuren van nieuwe geocaches. Dat is niet de bedoeling, was niet de bedoeling en zal ook nooit de bedoeling kunnen zijn! Al is het alleen maar omdat eea. onhaalbaar is kwa inzet van vrijwilligers. Die zullen er nl. bijna een full time bezigheid mee hebben. Nog afgezien daarvan: hierover werd al vaker "gediscussieerd" op dit forum en het moge duidelijk zijn dat dit absoluut geen gewenste situatie is/kan zijn. Als we het hier al absoluut niet eens kunnen worden over wat kwaliteit omhelst , hoe kun je dan ooit komen tot eenduidige keuringseisen cq. - voorwaarden anders dan ze nu zijn ?! Geopatra. 22 juli 2009 bewerkt door Geopatra
Lepman Geplaatst 23 juli 2009 Geplaatst 23 juli 2009 Hoi Allen, Ik heb er over nagedacht. Onder tussen heb ik zojuist mijn 54 cach binnen gehaald. De meeste zijn traditioneel. Ik heb 1 Multie gedaan. Ik kan niet van mij zelf zeggen dat ik nu een ervaren cacher ben. Maar ik heb wel veel gezien en geleerd. Ik heb zeker enkele leuke ideeën. Wellicht zo men het iets anders moeten instellen, bv om per Provincie één of meerdere personen in te zetten die deze caches keuren (aangesteld door geocaching.nl). Als de cache keuring is geweest dan pas online zetten. Men zou en bepaald criteria kunnen verbinden aan een cache, op deze manier komt er kwaliteit. Wellicht is dit een idee. Overigens kan ik mij zeker vinden in deze "gezonde" discussie. Ik kan me zeer goed voorstellen dat er geen kwaliteit caches zijn dit begint te vervelen of lijden tot een cache rip. Volgens mij zit je op het verkeerde forum. Als je extra reviewers wilt, per provincie nog wel, kun je beter contact opnemen met geocaching.com.
team nessa Geplaatst 23 juli 2009 Geplaatst 23 juli 2009 En zoals Geopatra al zegt, deze discussie is al vaker gevoerd. Gebruik de zoekfunctie maar eens, dan kun je genoeg vinden, ook over het plaatsen van eerste caches.
Team WilP Geplaatst 23 juli 2009 Geplaatst 23 juli 2009 Allemaal mooi dat gedoe om met of via GC.NL iets te doen maar het blijft zo, dat wat geocachen betreft de, SGN niet echt partij is. Geocachen loopt, of we dat willen of niet, via geocaching.com, zij zijn degen die bepalen via onze reviewer of een geocache online komt. Het is al mooi dat Kruimel afspraken heeft kunnen maken met die amerikanen over de plaatsingsregels. Maar het ergste wat ik in dit draadje gelezen heb is de respectloze manier hoe er soms met onze natuur wordt omgegaan. Ik begrijp dat natuurbeheerders dan afhaken. Jammer dat dit door gelukkig een enkeling verknald wordt.
Team Gelaen Geplaatst 23 juli 2009 Geplaatst 23 juli 2009 knip Maar het ergste wat ik in dit draadje gelezen heb is de respectloze manier hoe er soms met onze natuur wordt omgegaan. Ik begrijp dat natuurbeheerders dan afhaken. Jammer dat dit door gelukkig een enkeling verknald wordt. Ja, volledig mee eens. En dan ook nog min of meer opscheppen in hun log over er wel niet allemaal getrotseerd is. Wellicht daar de gegevens eens van doorsturen naar de beheerders.......
Kruimeldief Geplaatst 24 juli 2009 Geplaatst 24 juli 2009 Hoi Allen, Ik heb er over nagedacht. Onder tussen heb ik zojuist mijn 54 cach binnen gehaald. De meeste zijn traditioneel. Ik heb 1 Multie gedaan. Ik kan niet van mij zelf zeggen dat ik nu een ervaren cacher ben. Maar ik heb wel veel gezien en geleerd. Ik heb zeker enkele leuke ideeën. Wellicht zo men het iets anders moeten instellen, bv om per Provincie één of meerdere personen in te zetten die deze caches keuren (aangesteld door geocaching.nl). Als de cache keuring is geweest dan pas online zetten. Men zou en bepaald criteria kunnen verbinden aan een cache, op deze manier komt er kwaliteit. Wellicht is dit een idee. Overigens kan ik mij zeker vinden in deze "gezonde" discussie. Ik kan me zeer goed voorstellen dat er geen kwaliteit caches zijn dit begint te vervelen of lijden tot een cache rip. Je bedoelt dat deze reviewers dan iedere geocacache eerst volledig moeten dioen, dus een soort proeflopers moeten worden en daarna de cacheplek gaan beoordelen op het een waardevolle cacheplek is? Met alle respect, maar dat is of een typische newbyreactie of een totaal ondoordachte reactie. Allereerst worden de reviewers aangesteld door geocaching.com en niet door geocaching.nl en ten tweede zal het nooit werken. Het lukt nu soms al niet om een review te doen binnen de geadviseerde 72 uur. Wie betaalt al mijn uren die ik er dan nog in moet steken door op pad te gaan? Wie betaalt mijn brandstof? En mag ik dan zelf als geocacher ze later nog eens nog een keer gaan doen wil ik ze als gevonden gaan loggen? Dan is er helemaal geen lol meer aan. Ik zou het nog niet doen als ik alleen de caches in mijn woonplaats zou moeten reviewen. Ik weet niet of we er op zitten te wachten dat er meer reviewers dan geocachers zijn. Nee, total nonsense Trouwens, het is een geocache als er een fysieke cache verstopt is en men daar toestemming voor heeft. Over kwaliteit van de route of van de plek wil de reviewer normaal gesproken geen mening over geven. Dat mogen de geocachers zelf doen in hun (not)found logjes.
Team GeNeRaL Geplaatst 31 juli 2009 Geplaatst 31 juli 2009 Het gaat er toch om de kwaliteit te waarborgen! Ik opper een idee, als je goed leest staat er in mijn topic dat IK vind dat ik GEEN ervaren cacher ben, jij bent een ervaren cacher blijkt uit jouw reactie. Wel jammer dat er op deze manier "de grond" in getrapt wordt!! Wat respectvolle antwoord was hier meer op zijn plaats geweest. Wellicht een welkom! Dat zie ik nl op de meeste forum's. Jammer! Maargoed op dit forum zal een newby zich niet snel thuis voelen door dit soort reacties! Het is/was goed bedoeld.
Aanbevolen berichten