Spring naar bijdragen

Briefje naar GC.com?


Peetee

  

25 leden hebben gestemd

  1. 1. Briefje naar GC.com?

    • Voor
      17
    • Tegen
      2


Aanbevolen berichten

Na alle commotie in het draadje 'regels voor toestemming', waarbij de meeste cachers toch zijn voor zelfregulering, zou het misschien goed zijn om met al die emoties iets te doen.

Een van de mogelijkheden die we hebben is natuurlijk een retourbriefje naar Yotian Soldier, naar aanleiding van zijn mailtje.

Ik heb een voorzetje van een mogelijke brief in elkaar geflansd, die we mogelijk als uitgangspunt kunnen nemen. Aanvullende/corrigerende suggesties zijn welkom.

 

Wie is voor, wie is tegen? En wie ondertekent dus mee?

 

Dear Yotian Soldier,

 

On last August 29. Hawkeyes (one of the geocaching.nl moderators) informed us about your e-mail to the moderator-team of the Dutch Geocaching.nl forum.

In this e-mail you informed them about 'a group of Dutch geocachers’ who asked you to force us, Dutch geocachers, to ask permission to the owners of the areas where we hide our caches in, and mention that in the cache-descriptions that you (dis-)approve. In all cases: doesn’t matter in what place or what area we hide our caches in. Again, in all cases: doesn’t matter whether the owner of the area thinks it’s neccessary to ask permission or not.

 

As another group of Dutch cachers, we would like you (and through you: the entire gc.com-team) to take us seriously (as you did the other group of Dutch geocachers!) in our request to let us take our own responsibility in that matter.

 

We recognise the responsibility that you feel as an organisation, but as you know: in Holland there are Dutch laws, and we would like you as American GC.com-team to respect that fact, and recognise the fact that we as Dutch geocachers can take our own responsibility.

 

We are all responsible, adult people, who feel they are not being taken seriously by the sharp rules that you handle.

 

Hope to hear from you soon.

 

 

A group of Dutch geocachers.

(nick-)namen

...

...

...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Peetee, goed initiatief en ben best bereid (na wat kleine veranderingen wellicht) mee te tekenen.

Maar, zouden we nou niet eerst effe moeten wachten tot Hawkeyes terug is van vakantie en op een reactie van hem over deze hele affaire moeten wachten? Of moeten we niet eerst tot een overleg komen met die 'group of dutch geocachers'?

Ik vrees namelijk dat we op deze manier naar buiten toe tonen verdeeld te zijn en dat lijkt mij geen goede ontwikkeling.

 

Overigens heb ik nog niet zoveel caches gevonden, dus ik stel me maar even bescheiden op. Ik heb gemerkt dat dat zo blijkt te horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens heb ik nog niet zoveel caches gevonden, dus ik stel me maar even bescheiden op. Ik heb gemerkt dat dat zo blijkt te horen.

Is dat zo ? :D Wie heeft je dát ingefluisterd ???

 

Laat je niks wijsmaken, Rovel!

 

... effe moeten wachten tot Hawkeyes terug is ...

 

Heb ik geen problemen mee ... een evt. briefje hoeft niet vandaag of morgen al weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even mijn steentje bijdragen...

 

Ik heb de discussie goed gevolgd, maar tot op heden niet zelf meegedaan omdat het meeste wat ik vind al door anderen (in diverse mixes, natuurlijk) is gezegd.

 

Op zich sta ik achter het idee Peetee's brief maar een paar kanttekeningen wil ik wel plaatsen:

 

Ten eerste : inderdaad even wachten op Hawkeyes ten einde e.e.a. in goed overleg te doen en geen onnodige foutjes te maken (en uit puur fatsoen)

 

Twee : laten we ALSJEBLIEFT voorkomen dat er een stammenstrijd ontstaat, tussen welke twee partijen (VS vs NL, NL vs andere NL, whatever) dan ook. Ik heb het ge@!#@^&&* op dit forum vorig jaar rond deze tijd dan weliswaar niet meegemaakt, maar genoeg daar achteraf van gezien om te weten dat ik daar in ieder geval absoluut B) geen zin in heb.

 

Drie : laten we de brief aan de de .COM mannen en vrouwen zo constructief en positief :D mogelijk houden (waarmee ik zeker niet wil zeggen dat ik Peetee's brief in dit opzicht onjuist vind !!!) Is het misschien een idee (niet mijn idee, ik las het ergens in de discussie maar weet niet meer van wie het was) om een Nederlandse approver aan te stellen???? Zou in ieder geval voor de korporaal uit Yotia ;) een hoop werk schelen.

De praktische uitwerking daarvan verdient dan natuurlijk wel enige aandacht, maar er valt mijns inziens een hoop voor te zeggen en ook een goed verhaal naar de Amerikanen toe van te maken

Overigens: ja, ik zou daar zelf op de een of andere manier actief een steentje aan willen en kunnen bijdragen.... Ik heb daar al een paar :xmas: ideeen over, maar dat komt desgewenst later wel.

 

Vier : (en ik wil echt :dribble: niemand op z'n tenen gaan staan) maar kan de stichting hier geen rol in spelen??? Sterker nog, zou dat eigenlijk niet erg logisch zijn??

 

Beniieuwd naar jullie reakties !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oeps.... nog even dit :

 

Pas na bovenstaande reaktie zag ik dat Geoman al een enquete over het onderwerp "Nationale approvers" heeft gemaakt..... voortaan zal ik niet meer zo primair reageren :D ...

 

Neemt niet weg dat ik een Nederlandse approver een erg goed idee vindt. Hoe wie wat waar precies daar komen we met z'n allen wel uit..... hebben we genoeg gezond verstand voor, dacht ik !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ PeeTee: Een goed voornemen. Ik was ook al bezig met een mailtje in elkaar te flansen, maar die van mij was iets ongenuanceerder en harder ;)

 

Mijn handtekening heb je altijd en je mag die Amerikanen erbij vertellen dat we ze echt niet nodig zijn. Je mag wachten op Remco maar het hoeft niet natuurlijk. Remco heeft ook alleen maar het mailtje dat hij kreeg doorgefluisterd aan ons. Er zijn meer moderatoren/admins op dit forum en ik heb buiten de Poll van Geoman, nog geen reactie van hun gelezen over de commotie.

 

Verder vind ik het vreemd dat er steeds wordt aangeraden om te wachten op Hawkeyes. Hebben de vragers om de verscherping van de regels dit ook gedaan? Dacht het niet. Die zijn ook om ons heen gegaan.

 

@ Leokrabbendam: Ik ga er vanuit dat een nederlandse approver NIET in samenwerking met de .com is maar apart van de .com komt. Als we namelijk een Nederlandse approver krijgen hebben we echt die overzeese gebiedsdelen niet nodig om een cache te vinden. Een Nederlandse approver "in dienst" van .com zal niet anders doen dan een Amerikaan. Waarom? Omdat ze regels hebben en er zich aan houden. Het is geen willekeur aan de overkant of je cache goedgekeurd wordt of niet, het zijn hun regels die dat beslissen. Een van de regels is dat je toestemming moet hebben.

We hebben ze nu alleen maar nodig om een cache te plaatsen. Dat is alles. Voor het zoeken naar Belgische caches of Duitse kun je de .com altijd nog gebruiken. Ook het Forum wel. Ik ben en blijf ook gewoon Charter member van .com ofwel groundSpeak.

Dat staat hier ook buiten. Ik wil alleen niet dat we ons verbinden aan de Amerikaanse regels voor Geocachen en al helemaal niet dat zo'n figuur aan de overkant moet/mag beslissen of mijn cache ook geplaatst kan worden op de site. We zijn ze echt alleen maar nodig voor toestemming en meer niet.

Waar gaat het allemaal om? Een site waar we als cachers onze caches kunnen aanmelden en waar iedere cacher de gegevens van zo'n cache kan ophalen. Dat is alles. Dat kan iedereen.

 

Ik raak al weer off topic, maar dat komt omdat ik me weer boos maak ;)

 

GRTZ

 

Kruimeldief :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik zie het sturen van een brief richting .com wel zitten. Het mag duidelijk zijn dat er een fikse groep actieve geocachers voor verandering is en zeker niet zit te wachten op strengere regels en al helemaal niet op verplicht toestemming vragen.

 

Maar ook ik heb wel enkele voorbehoudens: sowieso op Hawkeyes wachtenopdat hij zijn mailtje en de commotie erna kan overzien en wellicht eea. toelichten cq. afzwakken. En tevens uit een elementaire vorm van beleefdheid.

Daarnaast wil ik graag iets horen van en namens het team van nederlandse moderatoren: wat is hun reactie en mening. Daarvan heb ik niets gehoord.

Als zo'n verzoek echt impact moet hebben, dan zou het prettig zijn als deze mensen het ondersteunen of zelfs inbrengen! Ervan uitgaande dat het team meer en betere contacten en invloed heeft!

 

Een schisma veroorzaken lijkt me contraproductief, want de ami's hebben de zaak op poten gezet en - staan. In die zin kun je ze best nog gebruiken. En 1 grote club lijkt me ook sterker staan tegenover allerlei andere instanties. Zo groot is nederland nu ook weer niet. En we moete ook in de toekomst kijken.

 

Maar dat gezeik over toestemming vragen en geven moeten we kwijt. We hebben zelf genoeg verantwoordelijkheid. En in dit landje werkt juist toestemming vragen contraproductief. Daarvan ben ik overtuigd!

 

Peter@RedRocks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi mensen,

 

@Kruimeldief: dat je boos begint te worden, snap ik maar al te goed. Vanochtend had ik onder de douche ook zoiets... wat denken die k.t Amerikanen wel, dat ze mij kunnen verbieden om in mijn eigen land een doosje in de grond te stoppen waar ik als weldenkend mens en als natuurliefhebber denk dat dat zeer wel verantwoord is. Dan begint langzaam de stoom uit je oren te komen en voor je het weet sta je te schelden op Bush, het ge@#@$ over Irak, over Harry Potter Balkenende die kwijlend de schoenzolen van ;) .... nou ja, je weet wel....

 

@iedereen: Maar effu relativerend : ze verbieden mij dat ook niet, dat doosje in de grond stoppen!! Het enige wat ze doen is regels handhaven (regels die, heel nuchter bezien, nou ook niet echt belachelijk zijn) omtrent wat ze op HUN website -die door HEN betaald en door HEN onderhouden wordt- wensen te publiceren of niet. Da's toch hun goed recht, eigenlijk?

(Een website waar ik trouwens nog steeds geen duppie voor heb betaald... niet uit principe of gierigheid overigens, maar uit pure laksheid: ik vergeet telkens weer me als charter member op te geven... GA HET NU ECHT DOEN :D )

 

Maar ja: het is echt een geweldige website, die steeds beter wordt en ik vind het echt hartstikke tof om daar gebruik van te maken... Effu een zijspoor : ik zat laatst wat te zooien op .COM en zag dat er zelfs op Antarctica een stuk of acht caches liggen.... vraag me af wie daar toestemming voor heeft gegeven ;) ....)

 

Ik moet er echt niet aan denken dat we een geocaching.eu site krijgen, kort daarna gevolgd door een .nl, waarna binnen enkele maanden de .flevoland en .overijssel zich afsplitsen en uiteindelijk iedereen zijn eigen pagina met zijn eigen cachesheeft en we met z'n allen maar op google moeten vertrouwen om nog een cache te vinden.... :lol1:

 

Dames, heren en andersdenkenden.... laten we even diep ademhalen, er goed aan denken dat we deze hobby voor onze LOL uitoefenen en er als volwassen en weldenkende mensen met z'n allen gewoon uit moeten kunnen komen. Niet tot iedereen z'n tevredenheid natuurlijk, want dat is in de geschiedenis van de mensheid nog nooit voorgekomen.... maar we komen vast een heel eind. Toch ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1) ik begrijp de hele emotie. ik ken een hele serie caches waarvan ik niet eens zou weten wie je daarvoor toestemming zou moeten vragen. Ik ken andere caches waar helemaal niets mis mee is, maar ALS je om formele toestemming gaat vragen, kun je met onze nederlandse regelcultuur verwachten, dat je die niet krijgt.

Een goede verstandhouding met een terrein eigenaar / beheerder is natuurlijk meegenomen.

Kortom. dit is een echt nederlandse redenering, maar passend op onze activiteit.

Een nederlandse beoordelaar kan dat volgen.

 

2) ik stel veel prijs op het gebruiken van de .com infrastructuur. wij moeten ook toegankelijk blijven voor buitenlandse cachers die in ons land op zoek gaan.

 

3) daarom vind ik dat in de mail naar .com moet staan dat wij onze eigen verantwoordelijkheid kennen, en die vorm willen geven door de beoordelingstaak vanuit de VS te delegeren aan een NL-instantie, die vanuit een nederlandse situatie de caches beordelen kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3) daarom vind ik dat in de mail naar .com moet staan dat wij onze eigen verantwoordelijkheid kennen, en die vorm willen geven door de beoordelingstaak vanuit de VS te delegeren aan een NL-instantie, die vanuit een nederlandse situatie de caches beordelen kan.

Helemaal mee eens. Niet beginnen dat wij het niet eens zijn met de regels (dan krijg je een "hakken in het zand" reaktie...), maar meer inderdaad van "wij zijn verantwoordelijke mensen en kennen de situatie beter, wellicht is het beter dat we lokaal approven".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@iedereen: Maar effu relativerend : ze verbieden mij dat ook niet, dat doosje in de grond stoppen!! Het enige wat ze doen is regels handhaven (regels die, heel nuchter bezien, nou ook niet echt belachelijk zijn) omtrent wat ze op HUN website -die door HEN betaald en door HEN onderhouden wordt- wensen te publiceren of niet.  Da's toch hun goed recht, eigenlijk?

Dat is voor mij precies de spijker op de kop slaan....(wat mij betreft dan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige wat ze doen is regels handhaven (regels die, heel nuchter bezien, nou ook niet echt belachelijk zijn) omtrent wat ze op HUN website -die door HEN betaald en door HEN onderhouden wordt- wensen te publiceren of niet. Da's toch hun goed recht, eigenlijk?

 

Natuurlijk, maar het gaat over iets wat NIET van hun is, nl. geocaching.

ONS spelletje!

 

En doordat wij hen zo ongeveer tot de spin in ons web hebben gepromoveerd, (en dat hebben WIJ gedaan, en dat kunnen WIJ dus ook aanpassen) gaan ze ook de regels van het spelletje bepalen. Bepalen zíj hoe wij het spelletje wel of niet mogen spelen. Bepalen zíj hoe creatief wíj met het spelletje mogen omgaan. En dáár heb ik problemen mee!, niet met het feit dat iemand een site inricht op een wijze die hem goeddunkt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...