Spring naar bijdragen

Eerste cache niet gevonden; Beginnersproblemen?


psloots

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Afgelopen weekeind heb ik voor het eerst geprobeerd een cache te vinden in heumensoord (bij nijmegen). Ik ben sinds kort in het bezit van een mio701 gps telefoon en dacht laat ik het eens proberen. De aanwijzing bij de eerste cash was niet al te moeilijk en uiteindelijk hebben we die ook gevonden. Alleen de cash zelf hebben we niet kunnen vinden. Eigelijk wisten we ook niet goed waar we naar moesten zoeken, er hoefde niet gegraven te worden. Na een half uur rondstruinen op de plek waar de gps ons 'ongeveer' aangaf zijn we zwaar teleurgesteld weer naar huis gegaan. Nu vraag ik mij af doen we iets fout en zo ja wat dan? Ligt de cash er nog wel en hoe kun je die dan vinden? De gps gaf aan dat we redelijk in de buurt waren redelijk is dan op 4 a 5 meter, is dan normaal en is dat ook voldoende? Kortom heel veel vragen van iemand die er nog niet veel verstand van heeft

 

b.vd.

 

Peter Sloots

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

onze eerste cache die we liepen was ook met een telefoon.....later na aankoop van een gps(geko201) bleken er maar liefst een kilometer naast te zitten.....

ik ken al die gps telefoons niet maar als je coordinaten kan invoeren lijkt het me toch wel te doen....hoe de cache eruit ziet is moeilijk te zeggen....elke cachelegger heeft er zijn eigen idee over.

 

mijn tip voor zover je daar wat mee kan.....loop eens met iemand mee die al een aantal cache's heeft gevonden...vaak werkt dat erg verhelderend.

 

mischien na een oproepje op dit forum bij "geodating" dat je snel verder op weg geholpen word.

en een keer een cache niet vinden is niet erg......ook dat went :-)

 

succes en tot ziens ergens in den lande.....

 

johanvc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Peter,

Welkom in de wereld van GeoCaching! De eerste is vaak de moeilijkste. Ik weet niet welke cache je zocht. Maar het is altijd even wennen, want waar zoek je naar?

4 a 5 meter nauwkeurigheid is heel behoorlijk, veel meer haal je meestal niet. Gebruik dat ook als straal waarbinnen je zoekt! Als je vervolgens dicht bij komt is inzoomen (van je navigatiescherm) belangrijk: je ziet dan pas goed waar je staat ten opzichte van het waypoint (=coördinaat). En dan is het zoeken: ziet er iets niet normaal uit? Wat heeft natuur NIET gedaan, of, bijvoorbeeld aan een gebouw, is er een spleet of hoek waar iets in past? Als je er een paar gevonden hebt wordt je alert op mogelijk verstopplaatsen. Heb je gekeken welke afmeting de cache moet hebben? Dat staat bovenaan op de cachepagina, bij de aanduiding 'SIZE'. Een micro is vaak een filmkokertje, een normal iets van pak-em-beet een liter inhoud (curverdoos, munitiekistje) en soms zijn ze zelfs groot: een verfemmer o.i.d. Kortom: verzamel de gegevens over de cache voordat je zoekt. Lees ook de logjes op de cachepagina; dat helpt je soms op weg. Was de cache kort geleden nog gevonden? Dan ligt hij er meestal (nog) wel. Zeker is dat niet, maar in alle gevallen dat ik er aan twijfelde had ik gewoon niet goed gezocht. Of ik zocht op de grond terwijl de cache op twee meter hoogte in een boom hing.

Denk er om dat als je met de cache klaar bent hem weer goed verstopt!

Advies: lees de cachepagina nog eens goed door en probeer de zelfde cache opnieuw. Controleer wat je gedaan hebt. En zoek in het begin vooral enkelvoudige caches uit (traditionals in vaktaal): je krijgt dan één coördinaat en daar ligt de cache. Je krijgt dan zonder twijfel de smaak te pakken. OP deze aardbol liggen ruim 495.000 caches (waarvan meen ik ongeveer 5000 in Nederland) en ook op vakantie is het een prachtige activiteit.

Veel Succes!

 

T-Bones (Erik)

bewerkt door t-bones
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Afgelopen weekeind heb ik voor het eerst geprobeerd een cache te vinden in heumensoord (bij nijmegen). Ik ben sinds kort in het bezit van een mio701 gps telefoon en dacht laat ik het eens proberen. De aanwijzing bij de eerste cash was niet al te moeilijk en uiteindelijk hebben we die ook gevonden. Alleen de cash zelf hebben we niet kunnen vinden. Eigelijk wisten we ook niet goed waar we naar moesten zoeken, er hoefde niet gegraven te worden. Na een half uur rondstruinen op de plek waar de gps ons 'ongeveer' aangaf zijn we zwaar teleurgesteld weer naar huis gegaan. Nu vraag ik mij af doen we iets fout en zo ja wat dan? Ligt de cash er nog wel en hoe kun je die dan vinden? De gps gaf aan dat we redelijk in de buurt waren redelijk is dan op 4 a 5 meter, is dan normaal en is dat ook voldoende? Kortom heel veel vragen van iemand die er nog niet veel verstand van heeft

 

b.vd.

 

Peter Sloots

 

Hi Peter,

 

Ik heb die cache al wel gevonden en had op de eindlocatie een afwijking van ongeveer een meter of 10. Ik ga hier natuurlijk niet teveel verklappen maar je hoeft inderdaad niet te graven, zoek maar naar iets wat daar niet van nature voor zou komen. Hiermee moet het denk ik wel gaan lukken. Mocht je een keer mee willen wandelen dan stuur me maar een persoonlijke berichtje. Succes!! (enne; pas op want als je de eerste vind ben je verslaafd, zeg niet dat we je niet gewaarschuwt hebben :thumbup: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zwaar teleurgesteld was ik ook toen ik de tweede die ik zocht niet kon vinden. De eerste vond ik na anderhalf uur zoeken. Tja, waar zoek je naar in een bos waar iets achter een omgevallen boom ligt, als er ongeveer 12 omgevallen bomen liggen en het GPS signaal regelmatig wegvalt. Nu hebben we inmiddels 25 caches (Garmin Ventura HC, met een fantastische ontvangst) gevonden en begint het een beetje door te dringen waar je dan naar zoekt. Zelfs na lang lopen een cache niet vinden kan bevredigend zijn als je een hele mooie wandeling hebt gemaakt. Niet opgeven, nog eens terug gaan, iemand meenemen. En inderdaad: voor je het weet ben je verslaafd ..... Groeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach.. een tweede keer teruggaan (of een derde) is soms heel normaal. De eerste keer drie kwartier gezocht en niet kunnen vinden. Een dag later in de Logs gelezen dat er iemand na jouw is geweest die hem "makkelijk te vinden" vond, maakt het nog teleurstellender. Dus op een later tijdstip maar weer terug: je loopt er zo tegenaan in 10 seconden! Meestal met een klap op je voorhoofd van: "Waarom had ik deze de vorige keer niet gezien?".. Het went allemaal :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had hetzelfde probleem toen ik voor het eerst ging proberen om een cache te vinden met een Mio digiwalker. Het probleem was daar de notatie van de coördinaten. Kijk eens of het positieformaat is ingesteld op:

hdddºmm.mmm'

Als de notatie anders is dan kloppen de coördinaten niet. Ook moet de kaartdatum kloppen, maar dat is meestal standaard WGS 84.

Succes met vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het probleem was daar de notatie van de coördinaten. Kijk eens of het positieformaat is ingesteld op:

hdddºmm.mmm'

Oh dit klinkt zo bekend :thumbup: .... en je maar afvragen waarom je bepaalde coordinaten niet in kunt voeren :D

(in ons geval de navigatie in de auto).

En dan krijg je flinke afwijkingen. Maar zelfs met een HCx GPS lopen we regelmatig flink te zoeken, terwijl je andere plekken direct "herkent". Zoals hierboven ook staat, dat gebeurd meer cachers. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Allemaal,

 

Bedankt voor de vele reacties. Dit geeft me in ieder geval de moed om het nog eens te proberen. Als het dan nog niet lukt zal ik zeker via deze weg nogmaals proberen hulp te krijgen. Waarschijnlijk zal ik komende donderdag een tweede poging in heumensoord gaan wagen.

 

thanks

 

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel succes!!

We komen niet uit de regio Nijmegen, maar herkennen alle beschreven problemen. Zeker in je eigen buurt kan je er op den duur niet tegen als je er een niet kunt vinden en moet je meerdere malen terug... net zo lang tot...... :P Gevonden!

 

(Tja, over verslaving is al genoeg gezegd.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog één tip:

GPSr's hebben vaak een instelling waarbij de GPS jouw positie altijd keurig de dichtst bijzijnde weg plot. Hij negeert de miswijzing dan. Dat lijkt heel nauwkeurig, maar is natuurlijk niet zo. Als jou apparaat dat heeft en je gaat van de weg af kun je het beter uit zetten. Anders blijft de GPSr -als je vlak naast een weg moet zijn bijvoorbeeld- jouw positie op die weg aangeven in plaats van er naast. De instelling heet b.v. 'Lock on road' of iets dergelijks.

 

Succes!

T-Bones

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Afgelopen weekeind heb ik voor het eerst geprobeerd een cache te vinden in heumensoord (bij nijmegen). Ik ben sinds kort in het bezit van een mio701 gps telefoon en dacht laat ik het eens proberen. De aanwijzing bij de eerste cash was niet al te moeilijk en uiteindelijk hebben we die ook gevonden. Alleen de cash zelf hebben we niet kunnen vinden. Eigelijk wisten we ook niet goed waar we naar moesten zoeken, er hoefde niet gegraven te worden. Na een half uur rondstruinen op de plek waar de gps ons 'ongeveer' aangaf zijn we zwaar teleurgesteld weer naar huis gegaan. Nu vraag ik mij af doen we iets fout en zo ja wat dan? Ligt de cash er nog wel en hoe kun je die dan vinden? De gps gaf aan dat we redelijk in de buurt waren redelijk is dan op 4 a 5 meter, is dan normaal en is dat ook voldoende? Kortom heel veel vragen van iemand die er nog niet veel verstand van heeft

 

b.vd.

 

Peter Sloots

 

Dt klinkt zeer herkenbaar. Ikzelf ben afgelopen vakantie in Zeeland begonnen met geocachen met m'n HP PDA met GPS tuner erop. De eerste cache was een traditional die ik redelijk vlot vond. De volgende 2 waren multicaches die ik dus allebei niet heb gevonden. De lol was er behoorlijk vanaf. Gelukkig vond ik de 4e, ook een multi, wel en sindsdien gaat het steeds beter en het is inderdaad verslavend. Wanhoop dus niet en geniet in ieder geval van de leuke wandeling die je maakt.

bewerkt door kangaroox
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eerste 10-tal caches hebben we gedaan met uitdraaien van google earth.. geen gps of niks in de hand, maar gewoon het uitgeprinte kaartje..

 

Waren echter wel tradi's, maar bij sommige hebben we wel veel moeten zoeken, zodoende wel geleerd wat de verschillende verstopmethoden zijn..

 

Maar nu ook ong, met de gps in hand en een afwijking van minder dan 5 meter is goed zoeken een must bij sommige.. Vooral diegene die op neushoogte liggen, en waarvan je echt niet verwacht dat dit zo is... :P

 

Kortom, goed zoeken en laat je fantasie de loop... (bedenk ook waar je zelf iets zou verstoppen, dat helpt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Na alle opbeurende berichten zijn we gisteren weer op pad geweest, nu zijn we op zoek gegaan naar de Euro Cache (ook bij nijmegen). Maar helaas weer niets gevonden. Ik gebruik inmiddels 2 programma's (ozie en gps tuner) en die gaven allebij een andere locatie aan, hoewel de coordinaten wel hetzelfde waren.. Het duurt trouwens erg lang voordat gps tuner een nieuwe richting en afstand aangeeft (soms wel 1 minuut). Misschien is mijn mio ism met windows mobile wel niet geschikt om te geocachen?

 

grtn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...