Spring naar bijdragen

Nederlandse wegenkaart als eerste gratis


Rappe Rinner

Aanbevolen berichten

In de NRC-next van 17 september stond het volgende bericht:

Nederlandse wegenkaart als eerste gratis

 

De complete digitale wegenkaart van Nederland is vanaf woensdag voor het eerst gratis, compleet en rechtenvrij verkrijgbaar op www.openstreetmap.com.

........

Vooral gebruikers van navigatiesystemen als tomtom of garmin, die nu nog betalen voor nieuwe routekaarten, zullen daarvan profiteren.

........

Openstreetmap werkt wereldwijd met zo'n 11.000 vrijwilligers, waarvan een deel rondrijdt om GPS-informatie, straatnamen en wegtypen te verzamelen.

.........

Doordat het Rotterdamse bedrijf Automotive Navigation Data hun Nederlandse kaar doneerden, is het Hollandse wegennet binnenkort als eerste compleet beschikbaar.

 

Volg de kaart via openstreetmap.com

 

Groeten,

Ruerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

 

11.000 vrijwilligers

En jij bent daar 1 van?

 

Ik ben benieuwd of dit zal leiden tot concurerende US prijzen voor Garmin maar ik vrees van niet. Alhoewel het prijsverschil excuus (in Europa moeten wij betalen voor de kaartrechten..) nu wel van tafel geveegd kan worden. Doe mij maar een GPS zonder ingebakken basiskaart dan maar met uitbreidbaar geheugen :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorige week hierover een stuk op de radio gehoord bij radio tros on-line.

In oktober hebben ze er ook al eens een stukje aan gewijd toen open streetmap net begonnen was.

 

Nah, toen was het net begonnen in Nederland. OSM timmerde al een tijdje langer aan de weg.

 

De AND-import moet nog ongeveer een dagje, en dan staat alle AND-data er in.

Niet dat we dan klaar zijn, maar grote witte vlakken zijn dan wel behoorlijk verleden tijd.

 

Wat me opvalt is de levendige discussies over TOPO-kaarten en dure Garmin-pakketten van Nederland om te kunnen gebruiken, en de weerstand en ongefundeerde negatieve kritiek die een gratis en volledig beheersbaar alternatief als OSM hier krijgt. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

leuk topic maar ik denk dat dit opensource initiatief niet de grote aantallen gaat halen.

 

je moet nog al niet wat doen om de kaarten op je garmin te krijgen en te onderhouden. Daarnaast ben je afhankelijk van derden mbt de informatie, stoppen de andere of droogt de info op dan stopt alles.

 

Opensource is goed maar is zo sterk als de zwakste schakel, het geld wat ik betaal aan Garmin gaat ook op aan gebruiksgemak die garmin ontwikkeld of betere ondersteuning voor het device waar ik de kaarten op gebruik.

 

ik heb even met OSM gewerkt maar het is mij te bewerkelijk :)

 

maar goed ieder zijn keuze

bewerkt door Track_leader
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De complete digitale wegenkaart van Nederland is vanaf woensdag voor het eerst gratis, compleet en rechtenvrij verkrijgbaar op www.openstreetmap.com.

Groeten,

Ruerd

Zal wel aan mij liggen, maar ik zie nog weinig (geen) wegen :eek: .

 

Fantastisch toch, eindelijk al dat asfalt er uit ;):thumbup:

 

sorry B)

bewerkt door Sterna
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De complete digitale wegenkaart van Nederland is vanaf woensdag voor het eerst gratis, compleet en rechtenvrij verkrijgbaar op www.openstreetmap.com.

Groeten,

Ruerd

Zal wel aan mij liggen, maar ik zie nog weinig (geen) wegen B) .

 

Dat had ik geloof ik in mijn reactie al toegelicht. Misschien daar nog eens lezen?

 

Overigens denk ik dat het wat voorbarig is om nu al te zeggen "da's niks". In Nederland is de hoeveelheid kaartmateriaal nu een kritisch punt gepasseerd. Het verzamelen van kaarten is 1 ding, er wat mee doen is een ander ding. En van de pogingen om wat met dat kaartmateriaal te doen zal er geleerd moeten worden wat er nodig is om ook dat mogelijk te maken. En er zal gewerkt moeten worden aan het schalen van de infrastructuur (die is nu ronduit traag).

 

Maar een voorbeeld: nu kan er in Nederland fatsoenlijk gekeken gaan worden naar het maken van kaartmateriaal, bijv voor Garmin. Ik heb al tijden ook een .img file op mijn SD kaartje met de inhoud van OSM. Maar daar kan je nog geen straten zoeken, nog niet routeren, etc.

 

Ik verwacht dat er op termijn zeker mensen gaan komen die dat soort dingen wel beschikbaar stellen. Zal het dan meteen perfect zijn en een vervanging van je CN? Neuh, maar men gaat wel ontdekken wat er nog ontbreekt. En dan heb je wel (op termijn) kaarten die volledig up to date kunnen zijn.

 

Maar Open Source moet je niet zien als "Ik ga kijken wat het is, is het een perfecte gratis vervanging van waar ik nu voor betaal: mooi, anders is het waardeloos". Dit soort initiatieven kan alleen bestaan als er mensen aan meewerken en meedenken.

En dat laatste maakt het nou net niet lekker betrouwbaar, als er wat anders leuks is gaan ze daar hun tijd aan besteden. Ik heb al zoveel opensource software initiatieven zien stoppen. Juist om deze reden. Maar opnieuw ik heb er geen probleem mee hoor alleen ik kijk ff wat langer de kat uit de boom.

 

dat er geen wegen zijn trouwens is geen wonder, waarom rijden al die kaartboeren door nederland om nederland in kaart te brengen..... Voor niets gaat de zon op ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...