Spring naar bijdragen

Nederlandse wegenkaart als eerste gratis


Rappe Rinner

Aanbevolen berichten

dat er geen wegen zijn trouwens is geen wonder, waarom rijden al die kaartboeren door nederland om nederland in kaart te brengen..... Voor niets gaat de zon op B)

 

Dat laatste snap ik even niet. Natuurlijk zijn die wegen er wel? Heb je nou mijn reactie eerder gelezen over waarom je nu geen wegen ziet? OSM heeft de complete database van AND gekregen om te importeren. Daar is men nu mee bezig. Op dit moment worden de wegen geimporteerd. Ze zijn dus wel beschikbaar, en over een dag of 2 zit dat in de database. Daarna moeten frontends als www.informationfreeway.org en zo nog de tijd hebben om kaarten opnieuw te renderen, maar de wegen zijn er dan gewoon.

 

En ongetwijfeld mislukken er meer opensource projecten. Maar het voordeel van OSM is dat men op het moment duidelijk een momentum heeft. Alleen moeten er zeker nog dingen gebeuren voordat het het niveau heeft bereikt waar de groep die alleen maar 'simpel wil downloaden en alles moet precies goed zijn anders ben ik weg hoor' het kan gebruiken. Maar goed, dat lijkt me ook wat overdreven om dat nu al te verlangen. En het lijkt me dat er genoeg tedoen valt, dus vrijwilligers zijn altijd welkom. Met name fietspaden, wandelpaden, gewijzigde dingen, dat soort werk zal moeten gaan gebeuren in Nederland. En natuurlijk mensen die rommelen met het materiaal om er iets mee te doen. Maar daar wordt ook al over nagedacht.

 

Anyway, vandaag is niet de optimale tijd om in Nederland OSM voor het voetlicht te brengen, aangezien de data zo in beweging is, een weekje later had een veel mooier moment geweest :-)

Xaa, even tussen ons (Commerciele boeren even niet meekijkend);

Is er geen tooltje te schrijven welke bestaande kaarten omzet naar data voor OSM data?

Er zijn nu geloof ik twee types beschikbaar als topo kaarten; die van TOPO NL en welke gebruikt wordt in OzyExplorer. Ik doel dan voornamelijk op de bospaden, welke AND niet heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

knip

 

Ik verwacht dat er op termijn zeker mensen gaan komen die dat soort dingen wel beschikbaar stellen. Zal het dan meteen perfect zijn en een vervanging van je CN? Neuh, maar men gaat wel ontdekken wat er nog ontbreekt..

 

knip

 

Nou in CN v9 NT ontbreekt bijv. mijn adres, kan wel naar de buren navigeren,

maar nooit naar huis! Dus ook in die dure pakketten ontbreekt nog wel wat.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou je dat willen? Die data is beschermd en kan je dus niet gebruiken in een vrij beschikbare database. Lijkt me dus vrij zinloos om daar een dergelijk script voor te gaan bouwen

Beschermd? Wie zegt dat de wegennet data nu niet van Garmin's CN DVD komen, geript met een tooltje.

Ik weet dat het niet mag, maar wie controleert dit of sterker nog KAN dit controleren.

Ik kan tracks indienen. Of ik deze tracks nu van de TOPO NL heb, of zelf heb gelopen of op een andere manier heb verkregen is niet na te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou je dat willen? Die data is beschermd en kan je dus niet gebruiken in een vrij beschikbare database. Lijkt me dus vrij zinloos om daar een dergelijk script voor te gaan bouwen

Beschermd? Wie zegt dat de wegennet data nu niet van Garmin's CN DVD komen, geript met een tooltje.

Ik weet dat het niet mag, maar wie controleert dit of sterker nog KAN dit controleren.

Ik kan tracks indienen. Of ik deze tracks nu van de TOPO NL heb, of zelf heb gelopen of op een andere manier heb verkregen is niet na te gaan.

 

Het mag in ieder geval niet in OSM. Geen afgeleid werk, tenzij het je eigendom is, en het beschikbaar stelt.

Dat doet Garmin niet, en dus mag je dat niet gebruiken.

 

 

 

 

En dat laatste maakt het nou net niet lekker betrouwbaar, als er wat anders leuks is gaan ze daar hun tijd aan besteden. Ik heb al zoveel opensource software initiatieven zien stoppen. Juist om deze reden. Maar opnieuw ik heb er geen probleem mee hoor alleen ik kijk ff wat langer de kat uit de boom.

 

Lekker betrouwbaar? Je bedoelt zoals de wegen die nog niet af zijn, maar al 4 jaar in teleatlas staan?

Of doel je meer op de bospaadjes in Topo Nederland, die al jaren zijn verwisseld voor nieuwbouwwijken?

 

Als er iets is dat in ieder geval nooit betrouwbaar zal worden, is het commercieel kaartmateriaal a la teleatlas, omdat die gewoon 2-10 jaar achterloopt.

 

dat er geen wegen zijn trouwens is geen wonder, waarom rijden al die kaartboeren door nederland om nederland in kaart te brengen..... Voor niets gaat de zon op :thumbup:

 

Tja, wat moeten we hier nou mee? B)

 

Tijd voor een Troll-filter op dit forum. ;)

bewerkt door dmace
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er kan nog zoveel meer met gebruikers bijdragen. Alleen zal hooguit 5% van de gebruikers bijdragen, en zal de rest alleen 'leechen'. Maar goed, bekijk de mogelijkheden als je zelf wijzigingen kan opsturen (TOM-TOM mapshare) die voor iedereen gelijk bruikbaar zijn. Vooral overheden/wegbeheerders kunnen zo ook tijdelijke omleidingen en nieuwe wijken snel toevoegen. Denk ook aan gebruik van satelliet beelden (o.a. Google maps) die vooral handig zijn op plaatsen die nog niet op de kaart staan. En dan natuurlijk ook bruikbare info voor wandelaars, fietsers en toerrijders (auto/motor) die helemaal niet de snelste route willen hebben (ek heb gelezen over routable fietskaarten). Tuurlijk, je kan al tracks/routes delen op veel websites, maar daaruit je eigen route samenstellen is nogal wat werk. Naar mijn inzicht kan je met dit project meer succes behalen door je te richten op andere doelgroepen dan de AnaarB autorijder omdat daar al heel veel voor te koop is (sterker nog, volgens mij kan die doelgroep geen hardware kopen zonder kaarten)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de NRC-next van 17 september stond het volgende bericht:

Nederlandse wegenkaart als eerste gratis

 

De complete digitale wegenkaart van Nederland is vanaf woensdag voor het eerst gratis, compleet en rechtenvrij verkrijgbaar op www.openstreetmap.com.

........

Vooral gebruikers van navigatiesystemen als tomtom of garmin, die nu nog betalen voor nieuwe routekaarten, zullen daarvan profiteren.

........

Openstreetmap werkt wereldwijd met zo'n 11.000 vrijwilligers, waarvan een deel rondrijdt om GPS-informatie, straatnamen en wegtypen te verzamelen.

.........

Doordat het Rotterdamse bedrijf Automotive Navigation Data hun Nederlandse kaar doneerden, is het Hollandse wegennet binnenkort als eerste compleet beschikbaar.

 

Volg de kaart via openstreetmap.com

 

Groeten,

Ruerd

 

Niet gewacht tot dat openstreetmap.com alle data van Automotive Navigation Data heeft geinporteerd.

Zelf een snelle conversie van de AND data naar Garmin .img gedaan.

Zitten wel wat foutjes in, maar beter dan niets.

 

 

Als alle data via openstreetmap.com beschikbaar is, zal ik eens kijken of er iets beters van te maken is.

bewerkt door deBruineBeren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Langzaam aan begint de kaart van InformationFreeway er beter uit te zien

 

Ziet er spannend uit.

 

Is dit nu ten opzichte van openstreetmap.org een geheel parallel, maar los daarvan staand, initiatief? Zal wel geen toeval zijn, lijkt 2x hetzelfde, maar wat zijn de verschillen?

 

Het grootste verschil dat ik zo 1-2-3 kan vinden is, rond mijn woonplaats, dat openstreetmap.org verder

is met de kaart dan informationfreeway.org, ook staan er in de laatste van grotere wegen (bijvoorbeeld randweg dordrecht) de namen er dubbel in over elkaar....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het hoort bij elkaar. Openstreetmap is een database met informatie. Aan de hand van die database kan je kaarten maken. Informationfreeway.org bevat kaarten gerenderd op basis van de openstreetmap database.

 

Maar die ligt wat achter omdat er performance problemen waren met renderen, en omdat er wat problemen zijn met het renderen van zaken.

 

Die kaart dieje op openstreetmap.org ziet (Mapnik is dat geloof ik) wordt elke week gebouwd aan de hand van de zogenaamde 'planetdump', een file met alle gegevens van de database. Die van InformationFreeway bestaat uit allerlei "tiles" (tegeltjes van het aardoppervlak) die op een ggeven moment gemaakt zijn met de gegevens die op dat moment in de database stonden.

 

Kijk, dan is zo'n forum heel handig, dank!! :thumbup: Ik ga de ontwikkelingen op die sites volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
Ondertussen is er hard gewerkt aan de conversie van OSM naar Garmin .img

 

Nederland kan gedownload worden en geinstalleerd in MapSource.

 

 

Bedankt :lol1: dit ga ik even bekijken, ik heb van de week het HCC magazine in de bus gehad en daar stond ook een heel verhaal over digitale kaarten in.

 

Groet,

Cyb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...