Spring naar bijdragen

Nederlandse wegenkaart als eerste gratis


Rappe Rinner

Aanbevolen berichten

Verschil is dat je hierbij zelf het kaartmateriaal kan aanvullen. En als meer mensen dat doen, wordt het wel net zo goed of beter dan je topo kaart. Er zijn stukken bos in Eindhoven bijv die veel beter zijn bij OSM dan bij topo.nl

 

Xaa hoe gaat dat 'aanvullen' dan in zijn werk?

Hoe je zelf een bijdrage kunt leveren kun je hier lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hierzo de 'leverancier' van de eerder genoemde kaarten van Nederland :rolleyes:. Even een vraagje voor de kenners: waar moet een kaart aan voldoen om een topo kaart genoemd te mogen worden? Zijn het hoogtelijnen, is het de hoge mate van detail?

 

De huidige kaarten vertonen nog een groot probleem, namelijk dat er op de scheiding tussen de kaartsecties (tiles) stukken weg wegvallen. Hierdoor vind ik dat de kaarten niet klaar zijn voor het grote publiek en heb er daardoor ook nog niet heel veel ruchtbaarheid aan gegeven. Ook heb ik nog geen (processor) capaciteit om het kaartmaak proces op te schalen tot europa (of meer) met meerdere soorten kaarten (bijv. topo-, fiets- of auto georienteerd).

 

Er wordt trouwens binnen OpenStreetMap door een aantal personen samengewerkt om Mkgmap (de tool die OSM data converteerd naar Garmin img formaat) zover te krijgen dat deze routeerbare kaarten kan produceren. Dit is helaas een zeer tijdrovend proces en ik denk niet dat er dit jaar al iets op dit vlak te verwachten valt.

bewerkt door Lambertus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ah gaat dat met mkgmap, dacht dat cgpsmap er ook bij betrokken was?

Dat zou kunnen maar dan moet je de OpenStreetMap data eerst converteren naar het Polish formaat (*.mp) dat door cGPSMapper gebruikt wordt. Een dergelijke converter bestaat (nog) niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan iemand ook een schermprint laten zien van omgeving Zwolle/Hattem? Ik wil graag eerst zien of het voor mij een toegevoegde waarde heeft :lol1: .

 

Het gaat sneller om de MAProuter te downloaden en de OMS map te openen in Mapsource dan dat ik een screendump op internet zet die jij weer kunt bekijken. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Topografie is volgens Van Dale de 'beschrijving van de kenmerken van een bepaald gebied, terrein,

stad enz. ' Dat is een ruime omschrijving. Een topografische kaart geeft het terrein weer zoals het is, zonder cosmetische aanpassingen en op basis van waarnemingen of metingen. De kaart moet compleet zijn voor het moment van opmeting (een topografische kaart is al snel een jaar of tien oud. Wegenkaarten zijn meestal recenter, maar missen weer veel detail informatie). Per land verschilt het nogal wat je op een 'TOP-kaart' aantreft, en vooral hoe het weergegeven wordt. In principe mag je alles van 1:50.000 of lager een topografische kaart noemen, mits het detailniveau voldoende is. Zo zijn kadsterkaarten bepaald geen topografische kaarten. De schaal is goed, maar het detailniveau is toegesneden op enkele doelgroepen.

De topografische kaart voor de Garmins vind ik niet handig om op te rijden, dus of ik zet het detailniveau terug op de GPSr of ik neem de Metroguide. De TOPkaart voor Garmin heeft een heel redelijk niveau als het gaat om lopen, maar in mijn straat (dorp met losstaande huizen) staan er veel te weinig huizen op. En die staan er al sinds de 60er jaren.

Een echt snoeiharde norm voor de TOPkaart ken ik niet, maar als je loopt en wat er op de kaart staat klopt precies (pand, weg, sloot, heuvel, pad etc) met de realiteit van het terrein (zie Van Dale...) en de kaart is ook meetkundig (voor plaatsbepaling) volledig in orde, dan noem ik het een TOPkaart. Verder mag je verwachten dat de kwaliteit van de kaart voor het verzorginsgebied consistent is, dus overal de zelfde. Daarmee heb je ook een zwakte van OSM (tenminste: voorlopig?) te pakken.

 

De mooiste TOPkaart vond ik de 'one inch to a mile' kaarten die in de 70er jaren nog uitgegeven werden door de Britse Topografische dienst, Ordnance Survey. De schaal was voor ons, metrischen, onmogelijk, maar de kaarten waren hoogst nauwkeurig en het kaartbeeld was prachtig.

bewerkt door t-bones
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat let je om zelf een blikte werken

Ik vind het tegenvallen. Een rotonde die er al meer dan 3 jaar ligt staat er niet op :blush: . De straat waar ik woon is een doorlopende rechte strat en is nu verlengd met een bocht :blush: .

 

Ik zie voor mij (nog) niet de toegevoegde waarde :o .

 

 

Juist dat is de kracht denk ik van openstreetmaps.

Jij kan namelijk dat gedeelte aanpassen en verbeteren.

Tenminste als je pc krachtig genoeg is.

Bij bij loopt hij met editten vast, dus mij lukt het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat let je om zelf een blikte werken

Ik vind het tegenvallen. Een rotonde die er al meer dan 3 jaar ligt staat er niet op :blush: . De straat waar ik woon is een doorlopende rechte strat en is nu verlengd met een bocht :blush: .

Ik ken producten waar je een hoop geld voor neer moet leggen en die ook niet kloppen of uptodate zijn.

Hier hoef je niet te klagen, je neemt je gps ter hand en corrigeert de boel zelf.

 

Ik zie voor mij (nog) niet de toegevoegde waarde :o .

Je hoef geen honderden euro's neer te leggen om toch een kaart op je GPS te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat let je om zelf een blikte werken

Ik vind het tegenvallen. Een rotonde die er al meer dan 3 jaar ligt staat er niet op :blush: . De straat waar ik woon is een doorlopende rechte strat en is nu verlengd met een bocht :blush: .

Ik ken producten waar je een hoop geld voor neer moet leggen en die ook niet kloppen of uptodate zijn.

Hier hoef je niet te klagen, je neemt je gps ter hand en corrigeert de boel zelf.

 

Ik zie voor mij (nog) niet de toegevoegde waarde :o .

Je hoef geen honderden euro's neer te leggen om toch een kaart op je GPS te kunnen zien.

Ik klaag niet hoor, ik stel alleen een feit vast. Verder kan ik mij goed redden met de Topo-kaarten op de GPSr en TomTom op de Mio.

Ik geloof best wel dat het voor anfderen een toegevoegde waarde heeft, maar voor mij niet. Ik wens de makers/bedenkers van dit project veel succes. het is in ieder geval een goed initiatief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[....]

Bedankt voor de uitleg. De OpenStreetMap kaarten kunnen dus niet als TOPO worden aangemerkt (er staan nauwelijks tot geen huizen in, weinig sloten (alleen de grote) en ook veel te weinig landmarks en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

 

OpenStreetMap richt zich op dit moment toch voornamelijk op vervoer dus veelal wegen, hoewel het project volledig open is en dus ook gebouwen, sloten, gedenkstenen, straatmeubulair etc. erin opgenomen kunnen worden. Het zal nog wel de nodige jaren duren totdat 'onze' kaart zich kan meten met een topo kaart. Ondanks dat dat de Nederlandse basis data zo'n 6 jaar oud is en dus nog veel bijgewerkt moet worden zijn er al veel voorbeelden waarbij de OSM kaart de werkelijkheid beter weergeeft dan de commercielen. Gebaseerd op een enkele ervaring kun je dus niet zeggen: "die kaart is slecht want...".

 

Even de grote voordelen van OSM op een rijtje:

- Gratis, ook voor commercieel wedergebruik (licentie: CC-by-SA), in tegenstelling tot bijv. Googlemaps.

- Elke dag wordt de kaart beter en elk uur worden de laatste wijzigingen gepubliceerd. Mijn Garmin kaarten worden elke week ververst.

- De gebruikers bepalen welke gegevens op de kaart (in de database) te vinden zijn, niet een commercieel bedrijf. Dus er is ook aandacht voor commercieel niet-interessante gebieden (bijv. fiets-, wandel, paardrij, Friestalig-, Carnaval- enz. kaarten).

 

Grootste nadeel:

OpenStreetMap begint met een achterstand. OSM is begonnen in 2004 'from scratch' terwijl de gevestigde bedrijven reeds decennia bezig zijn of capitaal hebben complete kaarten in te kopen.

 

Conclusie:

Met hulp van vele vrijwilligers, dus ook de Geocachers :blush:, wordt OpenStreetMap een geduchte veelzijdige concurrent voor de commerciele kaart leveranciers. Gratis!

 

Dus ook al zie je dat commerciele kaarten, op dit moment, beter zijn dan de OSM kaarten hebben actieve GPS gebruikers er baat bij om mee te helpen. Tenzij je het geen probleem vind elke paar jaar een klein kapitaal uit te geven aan nieuwe kaarten van je favorite GPS leverancier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...