Spring naar bijdragen

Projecteren en Peilen; Wat is het en hoe doe je dat?


Ozzy's Team

Aanbevolen berichten

Wij gebruiken ook de Garmin Legend en wanneer we naar zoveel meter en zoveel graden moeten, zet ik mijn GPS op de kaart en verschuif ik de kaart. Het pijltje verschuift en zo zie je boven in de aantal meters en graden.

Dat gaat altijd perfect en kan op de meter nauwkeurig. Als je dan je joystick in gedrukt houdt maakt hij er een nieuw wp van. :dribble:

 

Geogroeten Team R & B :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Projecteren = een nieuw waypoint aanmaken, op een gegeven afstand en richting vanaf een gegeven punt (veelal een waypoint).

 

Peilen = de richting bepalen vanuit je huidige positie naar een gegeven doel.

 

Als bij het projecteren de afstand onvoldoende precies kan worden ingegeven kun je dat soms verbeteren door op de km aanduiding te klikken. Bij een aantal toestellen kun je daar dan m invullen.

Er zijn ook toestellen waar de afstandseenheid verandert als je eerst zo veel mogelijk getallen achter de komma invult.

 

Ik heb een Garmin Quest. Boven de 1000 meter projectie geeft hij alleen maar weer per 100 meter en dat is soms lastig. Ik heb de optie zoals in de quote beschreven nog niet ontdekt op dit toestel. Iemand wel dan?

 

Misschien eens 2 keer 500 meter projecteren?

 

Er is vast wel een programmaatje dat dit voor je kan uitrekenen. Zou je het dan niet thuis kunnen voorbereiden? Je pakt bijvoorbeeld het beginpunt van de cache. Vandaaruit doe je de projectie. je ziet dan hoeveel het N en E coordinaat opschuift. Deze verplaatsing gebruik je ook in het veld op je daar gevonden waypoint. Ik heb het nog niet geprobeerd maar de afwijking lijkt mij minimaal. Iemand ervaring??

Ik ga het de volgende keer wel doen.

 

Groetsels WBKWADRAAT

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken ook de Garmin Legend en wanneer we naar zoveel meter en zoveel graden moeten, zet ik mijn GPS op de kaart en verschuif ik de kaart. Het pijltje verschuift en zo zie je boven in de aantal meters en graden.

Dat gaat altijd perfect en kan op de meter nauwkeurig. Als je dan je joystick in gedrukt houdt maakt hij er een nieuw wp van.

Twee opmerkingen:

- je zult de joystick kort moeten indrukken, anders krijg je je eigen positie.

- boven de km zal de afstandsaanduiding in 0,1 km zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alvast allemaal bedankt voor jullie reactie. :blink: Het is me nu allemaal een stukje duidelijker geworden.

We gaan het dus nog maar eens proberen. Mocht het nog steeds niet lukken dan schakel ik jullie hulp wel weer in.

 

Ozzy's Team

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Kent iemand misschien een programma voor de PC of PDA wat kan projecteren?

 

Er ligt her namelijk in de buurt nog een cache waar dit voor nodig is. Als je GPSr dit kan is het vast een hele makkelijke cache, maar ik werk met pda + beelinegps en die heeft die mogelijkheid niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

60CSx:

projectie:

- zorg dat je de gegevens van een waypoint op je scherm hebt staan (bijv. via "FIND", "Waypoints", selecteer er eentje). Je ziet dan o.a. de positie van het gegeven WP.

- "MENU"

- Kies "Projecteer waypoint"

- Links onderin kun je de graden instellen, daarnaast de afstand, en helemaal rechts kun je "km" verandering in bijv. "m".

- Klaar

 

Peilen:

Als je wilt weten hoever een bepaald WP van je huidige positie is:

- zorg dat je een de gegevens van een waypoint op je scherm hebt staan (bijv. via "FIND", "Waypoints", selecteer er eentje). Je ziet dan o.a. de positie van het gegeven WP. Onderin zie je "vanaf huidige locatie". Dit is dan dus de hoek en afstand van dat WP t.o.v. waar je op dat moment bent.

- Klaar

 

Er zijn nog wel een aantal andere methodes, bijv. met de pijltjestoets op de kaart een punt aanwijzen t.o.v. het huidige punt, of via afstand meten de de afstand en hoek t.o.v. een willekeurig punt. Bovenstaande, en m.n. projectie is iets wat je geregeld tegen kunt komen.

bewerkt door TheFalcon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kent iemand misschien een programma voor de PC of PDA wat kan projecteren?

 

Er ligt her namelijk in de buurt nog een cache waar dit voor nodig is. Als je GPSr dit kan is het vast een hele makkelijke cache, maar ik werk met pda + beelinegps en die heeft die mogelijkheid niet.

zoek even met google naar geotools4.xls, daar kan dat o.a. mee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kent iemand misschien een programma voor de PC of PDA wat kan projecteren?

 

Er ligt her namelijk in de buurt nog een cache waar dit voor nodig is. Als je GPSr dit kan is het vast een hele makkelijke cache, maar ik werk met pda + beelinegps en die heeft die mogelijkheid niet.

zoek even met google naar geotools4.xls, daar kan dat o.a. mee

 

Hou er wel rekening mee dat geotools4.xls een aantal aannames heeft gedaan. Het programma werkt bijna overal in nederland goed, maar op veel plekken ook niet helemaal correct

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel moeilijk is het niet...

 

Bericht 5 en 12 in dit topic geven het mijn inziens duidelijk weer....Of is het misschien dat je het niet helemaal snapt hoe het op jouw toestel moet?

 

Je hebt helemaal gelijk, daar staat het heel duidelijk! Ik denk dat ik het ga begrijpen als ik er er een aantal keren mee gewerkt heb. Zelf heb ik een Etrex Euro en heb vanmiddag bij stom toeval de projecteren functie ontdekt. Echter als ik kijk staat er 000.0 km en de graden functie. Deze graden functie is me wel duidelijk maar er is een cache waar ik 35 meter moet projecteren. Ik kan de km niet aanpassen naar mtrs. heeft er iemand een tip?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel moeilijk is het niet...

 

Bericht 5 en 12 in dit topic geven het mijn inziens duidelijk weer....Of is het misschien dat je het niet helemaal snapt hoe het op jouw toestel moet?

 

Je hebt helemaal gelijk, daar staat het heel duidelijk! Ik denk dat ik het ga begrijpen als ik er er een aantal keren mee gewerkt heb. Zelf heb ik een Etrex Euro en heb vanmiddag bij stom toeval de projecteren functie ontdekt. Echter als ik kijk staat er 000.0 km en de graden functie. Deze graden functie is me wel duidelijk maar er is een cache waar ik 35 meter moet projecteren. Ik kan de km niet aanpassen naar mtrs. heeft er iemand een tip?

 

Als je 35 meter moet projecteren misschien eerst 30 en dan 40 meter projecteren. Als je tussen die 2 waypoints in gaat zoeken zit ook bijna altijd goed. Succes ermee.

 

Team Rex en Rakker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...