Spring naar bijdragen

Projecteren en Peilen; Wat is het en hoe doe je dat?


Ozzy's Team

Aanbevolen berichten

We zijn nu al een tijdje aan het cachen en dat vinden we dan ook nog steeds even leuk, allen de chaches met projecteren en peilen blijven voor ons een groot struikel blok. Omdat we gewoon niet weten hoe dit moet en wat nu eigenlijk het verschil is.

Al is ons het projecteren al eens gelukt (dan wel op goed geluk, en alle paadjes uit proberen).

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

 

Ozzy's Team

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Welke GPS gebruiken jullie eigenlijk? Hoe je een projectie maakt dat verschilt per GPS.

Een Etrex Venture, als ik het goed op de foto's zag :crybaby:

EDIT: Verkeerd gezien dus...

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorrie dat was ik er inderdaad vergeten bij te zetten. Wij hebben een garmin etrex legend.

 

Jullie zijn trouwens wel snel met een reactie

 

Ellen

 

Projecteren: Je gebruikt een WP in je GPS (of dat is het WP waar je staat) en vanaf dat WP ga je een afstand en een richting projecteren (zo iets kan in de cache beschrijving staan). Dat geeft dan een nieuwe WP.

 

Peilen: Je staat op een WP en je wilt weten wat de richting is naar een ander WP. Dan peil je de richting in afstand en graden naar dat WP of je staat in het veld en je wilt weten wat de richting en afstand is. Dan kan je dat ook peilen.

 

Het is bijna hetzelfde maar net iets anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ozzy's Team,

 

nu weet je wel het verschil maar nog niet hoe het moet.

Wij hebben dezelfde gps dus ik stuur even een mail naar jullie hoe het projecteren moet. Het peilen weet ik ook niet meer, moeten we nog even checken.

 

Groetjes,

 

Anita

 

Ps. de mail is verstuurd om 20.28

bewerkt door keesenanita
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om met de Etrex te projecteren selecteer je het waypoint van waaruit je moet projecteren en kies je in het menu (herzie waypoint) de onderste optie "projectr". Vul de afstand in 100 m nauwkeurig in en de hoek in graden en kies 'ga naar' om er direct heen te gaan of 'bewaar'.

Omdat de nauwkeurigheid van 100m vaak te weinig is kan je ook projecteren door van de richting 180 graden af te trekken of op te tellen en te kiezen voor de optie 'ga naar waypont', zoals je eigenlijk altijd doet. Het pijltje van de GPS gebruik je dan andersom. Het wijst dan naar het punt waar vandaan je moet projecteren en als op de GPS de juiste afstand staat en de juiste hoek, ben je er.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Silkwood, heb jij een andere dan de Etrex Legend? Ik zie namelijk geen "herzie waypoint" staan en elke Etrex werkt net even iets anders.

Je hebt gelijk. Ik dacht dat mijn oude GPS een Etrex legend was, maar het is gewoon Etrex.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Silkwood, heb jij een andere dan de Etrex Legend? Ik zie namelijk geen "herzie waypoint" staan en elke Etrex werkt net even iets anders.
Met een eTrax Euro kun je ook gewoon projekteren.

Ik weet nog dat ik 0013 in Haren zag te rekenen op een Neukia en met een paar knopdrukken had ik het wp op z'n Geko 201 geprojekteerd.

 

Echter als projekteren zo moeilijk is, dan is dit de mogelijkheid in een multi om de plunderaars weg te houden!

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Etrex Euro kent inderdaad een projectie functie, maar deze is niet al te nauwkeurig (slechts tot 100 meter, wat met de normale afwijking soms erg ver naast het doel zit).

 

Een goed alternatief, dat wat opletten vergt (en de hulp van een kompasje is dan aanbevolen):

Als je op of op enkele meters van het WP staat van waar je moet projecteren, loop dan in de bedoelde richting (m.b.v. je kompas). Op de Etrex "verwijder" je je dus van dat punt. De afstand telt dan op (in meters, dus nauwkeuriger dan de projectiemethode van het apparaatje), en de peiling moet dan 180 graden op de kompasroos verschillen van de bedoelde peiling.

 

Voorbeeld: projecteer van WP1 235 meter naar richting 060.

Loop dan in de richting 060, tot je volgens je GPS op 235 meter van WP1 bent, en WP1 gepeild wordt op 240 graden.

 

Succes

Doofie

bewerkt door doofie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Projecteren = een nieuw waypoint aanmaken, op een gegeven afstand en richting vanaf een gegeven punt (veelal een waypoint).

 

Peilen = de richting bepalen vanuit je huidige positie naar een gegeven doel.

 

Als bij het projecteren de afstand onvoldoende precies kan worden ingegeven kun je dat soms verbeteren door op de km aanduiding te klikken. Bij een aantal toestellen kun je daar dan m invullen.

Er zijn ook toestellen waar de afstandseenheid verandert als je eerst zo veel mogelijk getallen achter de komma invult.

bewerkt door Lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Projecteren = een nieuw waypoint aanmaken, op een gegeven afstand en richting vanaf een gegeven punt (veelal een waypoint).

 

Peilen = de richting bepalen vanuit je huidige positie naar een gegeven doel.

 

Als bij het projecteren de afstand onvoldoende precies kan worden ingegeven kun je dat soms verbeteren door op de km aanduiding te klikken. Bij een aantal toestellen kun je daar dan m invullen.

Er zijn ook toestellen waar de afstandseenheid verandert als je eerst zo veel mogelijk getallen achter de komma invult.

 

Ik heb een Garmin Quest. Boven de 1000 meter projectie geeft hij alleen maar weer per 100 meter en dat is soms lastig. Ik heb de optie zoals in de quote beschreven nog niet ontdekt op dit toestel. Iemand wel dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...