Spring naar bijdragen

Twijfel bij kopen van Garmin Venture, Legend, GPSMAP 60Cx


GlennD

Aanbevolen berichten

Ben paar weken geleden begonnen met cachen met mn PDA.

Batterij pack gemaakt om mn PDA + wired GPS muis te voeden.

 

Gaat super, alleen hoop draden om me heen en hij is nog eens kwetsbaar voor

water en voor het vallen.

 

Als dat zou gebeuren zou dat heel erg zonde zijn natuurlijk :eek:

 

Een collega van mij die had een Garmin Etrex euro.

Even lief gevraagd of ik zijn GPS mocht lenen om te kijken of het wel bevalt.

Nou het bevalt me super ! geen geklooi met draden en 8x AA batterije die de PDA en GPS muis vrat :P

 

Woensdag neem ik de Etrex GPS weer mee naar mn werk om hem terug te geven.

 

Om nou weer mn PDA te gebruiken zie ik niet zo zitten. Dus heb afgelopen dagen me suf gezocht naar

een leuke GPS. Maar werd er niet wijzer uit. Maar ik wou wel wat mooiers als de Etrex euro.

 

Vandaag auto ingedoken om richting Notter te gaan naar de Waypoint winkel

( wat een drukte trouwens met motoren daar )

Een hele aardige mevrouw die heeft me uitgelegd wat de functies zijn en de voor en nadelen

van verschillende Garmin toestellen. ( zonder om gelijk de duurste aan te smeren, Top :yes: )

 

Ze vertelde over de Topo kaarten die je in verschillende Garmin Cx'en in kan laden wat me heel erg trok.

Altijd handig als je kan zien waar je ongeveer in de bossen loopt. Of dat je niet toevallig aan de verkeerde kant van het waterstaat..

 

Aangezien dat mn budget uit ging van de 300 euro zonder Topo kaart, zou de Venture Cx prima voldoen.

Iets duurder word de Legend Cx .

 

Toen werd het me behoorlijk moeilijk gemaakt....

Ze begon over de Map60 Cx / CSx die de nieuwe SirfIII chip hadden zodat je onder bomen enzo beter bereikt had.

Als ik iets niet leuk vind dan is het wegvallen van het signaal wel..

 

Venture 275 euro

Legend 350 euro

Map60 Cx 475 euro

 

behoorlijke prijzen verschil dus :blink:

Ene kant vind ik het behoorlijk zonde om 475 euro uit te geven...

Maar andere kant zie ik het al aankomen dat toch na een tijdje iets mooiere model wil..

 

Ik vind het suuuuuuuper moeilijk..

Hoop dat iemand me uit de brand kan helpen :eek:

 

Alvast bedankt !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het enige wat ik je over de Legend Cx kan vertellen (die overigens prima bevalt!!)

Is dat ie in het bos snel een beetje in het warretje raakt. En nu is het nog winter (dus nog geen blaadjes aan de bomen....duh :yes: ) Kan me dus voorstellen dat dat er in de zomer nou niet direkt beter op wordt.

Nou kan ik me herinneren dat ze me destijds bij Bever al waarschuwden voor dat euvel bij de ETrex serie en dat de GPSmap serie wat dat betreft een stuk accurater is, plus dat deze laatstgenoemde nog meer voordelen heeft natuurlijk (maar.....ook ik zat met een budget :eek: )

Heb dit onlangs na een dagje cachen met 'Masterchef' in de praktijk gezien. Hij heeft, meen ik, een 60CSx en die was A: een stuk sneller, B: een stuk nauwkeuriger en C: hij bleef tussen de bomen prima zijn werk doen.....

Maar goed......alle waar is naar zijn geld natuurlijk. Nogmaals, ik ben hartstikke blij met met Legend Cx en als jouw budget niet meer dan dat toelaat, dan zou ik er met een gerust hart een kopen...

Heb je echter nog een paar Euries in een ouwe sok liggen danneh....... :P

 

Hoop dat je hier wat aan hebt.....'t Is uiteindelijk ook allemaal persoonlijk hoor...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeker, de gps'en met de Sirf III chipset hebben een betere ontvangst. Ontegenzeggelijk. Maar ook met alle andere modellen zul je je caches kunnen vinden. Als je een cache onverhoopt als eens niet vindt dan heeft het zeker niet aan de gps gelegen, maar aan andere zaken.

Ik heb pas sinds kort een 60 Cx, en die bevalt prima, maar mijn eerste 400 caches heb ik zonder de Cx kunnen vinden, te weten met een Etrex Euro, Etrex Vista en een Gps60.

Ik raad je daarom aan eerst een minder duur apparaat te kopen. Mocht je over een jaartje of twee nog net zoveel plezier aan het cachen beleven, dan kun je je altijd nog een duurder exemplaar aanschaffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peetee heeft zeker gelijk, het is wel veel geld, en met een eenvoudige ontvanger kun je echt wel geocachen.

 

Maar ook Olivetomato heeft gelijk.

 

Alleen wil ik nog benadrukken dat de ontvangst van de 60Cx in dicht bos echt stukken beter is. Voor het grote prijsverschil krijg je een echt betere ontvangst.

 

De eTrex heeft een patch antenne, dat is goedkoop, en handig weggebouwd.

De 60-serie heeft een quad-helix antenne; die is duurder en steekt uit, maar ontvangt beter.

De 60C(S)x heeft bovendien de SiRF-III ontvanger, die het onder bomen en in smalle straten nog doet waar andere ontvangers het af laten weten.

 

Wel is het zo dat onder slechte omstandigheden, als andere het niet meer doen, de nauwkeurigheid terugloopt.

De miswijzing kan oplopen van enkele meters tot enkele tientallen meters.

bewerkt door lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou nog even doorsparen en dan voor de 60Cx gaan. Ik hoor je zeggen dat je het niet echt waardeert als de ontvangst wegvalt. En daar zul je toch regelmatig last van krijgen met de andere ontvangers.

Het idee dat je twee jaar met een goedkoper model moet gaan lopen, vind ik slecht.

Je bent nu al verslaafd aan het cachen dus er mee stoppen doe je niet meer. Een GPS gaat toch zeker 5 jaar mee. Dan moet je een 2 jaar oude GPS gaan verkopen die eigenlijk niet meer aan de standaard voldoet. Dan zul je daar dus niet veel voor terug krijgen.

Dan kun je beter een duurdere kopen waar je helemaal tevreden mee bent en die dan gebruiken tot hij daadwerkelijk aan vervanging toe is. Dan heb je meer waar voor je geld. En geen spijt achteraf dat je hem toch niet gekocht had.

Bedenk trouwens wel dat TOPO NL ook nog zo'n 135 euro kost.

En om je nog even lekkerder te maken. Je kunt ook City Navigator op de 60 zetten waardoor je een volwaardig navigatie apparaat hebt. Dan geef je gewoon in waar je naar toe wilt en het apparaat stuurt je. Ben je ter plekke, schakel je over op TOPO en zoekt aan de hand van de kaart de kortste of leukste route naar het volgende waypoint.

Ik ben ook aan het sparen :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik vorig jaar Januari begon met cachen, ben ik begonnen met de GPS60 (de gele). Toen het voorjaar werd en de bomen weer vol in het blad kwamen, liep de ontvangst van mijn GPSr snel achteruit. Ik heb toen bij Notter mijn GPS60 omgeruild (uiteraard met bijbetaling :yes: ) voor de GPS60Cx. Het verschil is enorm en ik heb nog nooit meegemaakt dat de ontvangst is weggevallen, zelfs binnenshuis is er nog ontvangst.

Ook TOPO NL erbij was een welkome aanvulling; nu stond ik niet meer aan de verkeerde kant van het water.

 

Als het budget het toelaat zou ik voor de 60Cx gaan; een alternatief is natuurlijk een GPSr in Amerika bestellen wat een enorm stuk voordeliger is. Er zijn andere draadjes die hier op ingaan.

 

Succes met je keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een voordeel van de oude eTrex serie is ook dat hij een stuk kleiner is. De modellen van de nieuwere 60-serie hebben de antenne allemaal buitenboord en daar wordt hij toch een stuk groter van. De eTrex neem je dus wat makkelijker mee. Denk bijv. dat je 's zomers in een vreemde stad bent en je parkeert de auto ergens. Zet met je GPSr een waypoint en neem hem mee, bij voorkeur in je broekzak of zo.

Wij hebben er ondertussen 100+ caches mee gedaan en door een evt. slechte ontvangst hebben we nog nooit een cache niet kunnen vinden. Bovendien zijn er verhoudingsgewijs niet zoveel caches onder een dicht bladerdak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gezien het feit dat je niet graag je ontvangst ziet wegvallen zou ik zeggen: spaar door voor een 60C(S)x en gebruik in de tussentijd je PDA. Een goedkopere GPSr zal, op de robuustheid en batterijgebruik na, niet veel toevoegen aan je huidige situatie. Met als gevolg dat je over een jaar denkt "had ik die extra 175,- toch maar uitgegeven toen ik toch in de buidel tastte". Met een 60C(S)x maak je een flinke sprong t.o.v. je huidige situatie. Maar inderdaad: prijs=auw!

 

Maar als je zo hard twijfelt is het misschien een idee om eens met een van de groepen uit de geodating sectie van het forum mee te lopen. Als er bij zo'n gelegenheid wat verschillende GPSr's aanwezig zijn (zal meestal wel het geval zijn denk ik zo), kun je de prestaties mooi bekijken en vergelijken. In het veld kun je pas echt beoordelen hoe een GPSr is, in de winkel kijk je alleen maar naar de toeters&bellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorige week opstap geweest met een 60 Csx en een Etrex Vista Cx.

Buiten onder normale omstandigheden merkte ik nauweljks verschil. In een bosrijke omgeving was er wel verschil, maar dat was echter niet noemenswaardig, ook niet onder een dik naaldendak.

Soms bleek de Vista Cx nauwkeuriger te zijn als de 60 Csx.

Maar naar de vele verhalen te luisteren en de veel geschreven berichten te beoordelen zal de 60Csx wel beter zijn.

 

Maar ik ben gelukkig met de Vista Cx, was ook wat milder voor de beurs. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen we begonnen met het cachen hadden we alleen de beschikking over een Garmin Emap. Dat is nu zo'n jaar of 3 geleden.

Dat beviel prima, maar de Emap liet het af en toe onder dicht bladerdak afweten.

Daarna hebben we de Garmin Legend C aangeschaft. Deze heeft ons nog nooit in de steek gelaten, althans niet in Nederland.

Tot nu toe hebben we beide GPS'sen gebruikt tijdens het cachen. Het heeft nog nooit aan de GPS gelegen dat we de cache niet hebben kunnen vinden. Meestal was het een menselijke fout of was de cache gewooon weg verdwenen.

Het probleem met de Legend C is wel dat de rubberrand los laat. Daarvoor is de GPS nu opgestuurd.

In deze Legend C kan ook prima TOPO kaarten worden geladen. Het is wel beperkter omdat deze alleen maar een intern geheugen heeft. Maar voldoende om een bepaalde streek op te slaan.

Sinds kort is aan deze rij een nieuwe Garmin GPSmap 60CSx toegevoegd. We merken dat het ontvangst hiermee toch een enorm stuk beter is. Zelfs in huis hebben we ontvangst. Niet zo sterk als buiten, maar toch...

Een ander voordeel is dat, met geheugen uitbreiding naar 1 Gb, TOPO Nederland in zijn geheel op de GPS kan staan. Dat heb is niet altijd nodig. Meestal gebruiken we maar een klein stukje van de kaart tijdens een dagje cahcen.

 

Ons advies zou zijn begin niet direct met het aller duurste exemplaar. Iets minder doet het ook goed. Zelfs met de Emap vinden we nog steeds caches, ook in de bossen.

 

 

met vriendelijke groet,

team DeWeVo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de eerste 100 caches met de Etrex Venture gedaan en de laatste 70 met de GPSmap CSx

Met beide kun je prima cachen. Maar de voordelen van de GPSmap CSx zijn toch wel erg groot.

1. echt een veel betere ontvangst

2. een kaart (dat kun je ook zien waar de cache moet liggen!)

3. beter en goed afleesbaar scherm

 

en dan wil ik het niet hebben over allerlei extra's dat is vaak meer leuk dan noodzakelijk. Met beide kun je tracken, waypoints maken, projecties maken, en de hoeveelheid capaciteit is prima.

Laatste opmerking is dat de batterijen van de GPSmap het tegen mijn verwachting in langer doen dan de Etrex!

 

Maar ja het is wel een paar centjes meer...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ons advies zou zijn begin niet direct met het aller duurste exemplaar. Iets minder doet het ook goed. Zelfs met de Emap vinden we nog steeds caches, ook in de bossen.

 

Tsja, maar als je zelf al zegt dat je dan na een tijdje een iets mooier model wil... Wij hebben zelf een 60 CSX en hebben echt nog geen minuut spijt van deze aankoop. Nu met topo NL, België en autonavigatie. Echt heel fijn... Ons advies dus: Spaar nog even door en ga ervoor!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken de andere gps-en niet, althans enkel bij naam. Ik heb de mijne, een 60CSX, gekocht op een aantal voorwaarden die ik eraan stelde.

Ik heb de mijne in de states gekocht voor iets meer dan 300 euro, wat ook te zien is in een ander draadje.

Over de 60, die ik ook ken van andere mensen, niets dan lof! Dit in combinatie met mijn wensen heeft me er toe aangezet, deze blind te kopen. Ik heb er geen spijt van. Dit in combinatie met de te verkrijgen software, voor op de pc als de Garmin, is voor mij de ideale keuze geweest. Trips en andere dingen die mij interesseren kun je er makkelijk in stoppen en weer uithalen.

 

Ik kan niet in je portomonnee kijken, maar als je het redden kunt, zou ik lekker doorsparen of net als ik hem in de states kopen..

 

Grtz,

Smok3y

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb nu al een maand een GPS60 te leen. Onlangs een eTrex Vista gekocht maar die weer gauw teruggestuurd. Was niet echt onder de indruk van ontvangst en functionaliteit.

 

Zat met zelfde dillema als jij; vind ik het leuk genoeg om zoveel geld uit te geven? Antwoord was zowel ja als nee. Oplossing is inderdaad ebay en Amerika! ;-)

 

En mocht je hem over een tijdje zat zijn, kun je hem nog altijd voor een schappelijke prijs weg doen omdat t momenteel t beste is dat je kunt krijgen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...