Spring naar bijdragen

Cachenamen met een O of een 0


Aanbevolen berichten

Wellicht een handig weetje voor iedereen.

 

Een van de laatste problemen die ik met Coen besprak was het feit dat hij meende dat caches soms dubbel bekend waren. Het was even zoeken, maar wat blijkt, de O (letter Oooooo, welbekend uit Twente) wordt door geocaching.com vanzelf omgetoverd naar een 0 (nul, zeer bekend van het banksaldo). Zo is mijn cache GCTD9O hetzelfde als GCTD90.

 

Plezier er mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wellicht een handig weetje voor iedereen.

 

Een van de laatste problemen die ik met Coen besprak was het feit dat hij meende dat caches soms dubbel bekend waren. Het was even zoeken, maar wat blijkt, de O (letter Oooooo, welbekend uit Twente) wordt door geocaching.com vanzelf omgetoverd naar een 0 (nul, zeer bekend van het banksaldo). Zo is mijn cache GCTD9O hetzelfde als GCTD90.

 

Plezier er mee!

 

IS er ook een altcode voor een nul met een streepje erdoor? Kan hem niet vinden. Heb bovenstaande probleem met opgeven van eindcoord van een puzzel cache om goed duidelijk het verschil aan te kunnen geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IS er ook een altcode voor een nul met een streepje erdoor? Kan hem niet vinden. Heb bovenstaande probleem met opgeven van eindcoord van een puzzel cache om goed duidelijk het verschil aan te kunnen geven.

Kijk hier maar eens. Alt-0216 en Alt-0248 lijken in aanmerking te komen.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

IS er ook een altcode voor een nul met een streepje erdoor? Kan hem niet vinden. Heb bovenstaande probleem met opgeven van eindcoord van een puzzel cache om goed duidelijk het verschil aan te kunnen geven.

Kijk hier maar eens. Alt-0216 en Alt-0248 lijken in aanmerking te komen.

 

tnx :newyear:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wellicht een handig weetje voor iedereen.

 

Een van de laatste problemen die ik met Coen besprak was het feit dat hij meende dat caches soms dubbel bekend waren. Het was even zoeken, maar wat blijkt, de O (letter Oooooo, welbekend uit Twente) wordt door geocaching.com vanzelf omgetoverd naar een 0 (nul, zeer bekend van het banksaldo). Zo is mijn cache GCTD9O hetzelfde als GCTD90.

 

Plezier er mee!

 

Dat betekent, dat het aantal code-mogelijkheden dus minder is dan ik dacht.

Het is dus 35*35*35*35=1.500.625. (1-9 A-Z)

Dik anderhalf miljoen dus.

Volgens geocaching.com zijn er op dit moment "340.935 active caches worldwide".

Natuuurlijk zijn er ook flink wat gearchiveerde caches.

Ik doe even een ruwe gok en kom op een half miljoen caches tot dusver geplaatst.

Die hebben allemaal de bekende GC-code.

We zitten nu bij GCZ... dus bijna aan het eind van het latijn.

Hebben ze toch ongeveer een miljoen mogelijkheden niet gebruikt.

Benieuwd hoe ze verdergaan met de codering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat betekent, dat het aantal code-mogelijkheden dus minder is dan ik dacht.

Het is dus 35*35*35*35=1.500.625. (1-9 A-Z)

Het is zelfs iets minder, want volgens mij zijn er geen caches met een 1 of 2 cijferige/letterige code. Of vergis ik me dan?! Het laagste wat ik zo snel kan vinden is GCAAA. Of er ook een logisch vervolg in de nummering zit is me ook niet helemaal duidelijk.

 

Wel is het zo dat geocaching.nl al rekening houdt met namen van 7 posities :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Caches met een U of een L in de code zouden ook niet bestaan .... Vraag me niet waarom maar dat gaf o.a. een probleem bij de laatste Coin Quest ( Orient Express ) van TheCachingPlace.com waar dat een van de voorwaarden was. Ze hebben dit dan maar aangepast.

bewerkt door Merel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn er zelfs nog minder....

 

Het nummeringsysteem was in eerste instantie hexadecimaal, en is begonnen bij GC1.

Daarna GC2,GC3..GC9,GCA,GCB,..,GCF,GC10,GC11,..GC1F,GC20,..

toen de 4 cijfers bijna vol waren is bedacht dat er zo wel erg verkwistend met de ruimte omgesprongen werd en is er overgestapt op een 31-talig/letterig systeem. (de letters I L O S en U komen niet voor ivm de kans op verwisseling)

Na GCFFFF werd dus verdergegaan met GCG000, GCG001,..

 

Straks, als de letters weer op zijn, wordt er een cijfer/letter voorgeplakt en kunnen we weer jaren vooruit; we gaan dus van GCZZZZ, naar GC10000,GC10001,...

 

aantal mogelijke caches:

GCZZZZ = 512,400

GCZZZZZ = 28,218,030

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn er zelfs nog minder....

 

Het nummeringsysteem was in eerste instantie hexadecimaal, en is begonnen bij GC1.

Daarna GC2,GC3..GC9,GCA,GCB,..,GCF,GC10,GC11,..GC1F,GC20,..

toen de 4 cijfers bijna vol waren is bedacht dat er zo wel erg verkwistend met de ruimte omgesprongen werd en is er overgestapt op een 31-talig/letterig systeem. (de letters I L O S en U komen niet voor ivm de kans op verwisseling)

Na GCFFFF werd dus verdergegaan met GCG000, GCG001,..

 

Straks, als de letters weer op zijn, wordt er een cijfer/letter voorgeplakt en kunnen we weer jaren vooruit; we gaan dus van GCZZZZ, naar GC10000,GC10001,...

 

aantal mogelijke caches:

GCZZZZ = 512,400

GCZZZZZ = 28,218,030

 

Bedankt voor de uitleg! :beerchug:

 

Zat ik toch aardig goed met mijn schatting van een half miljoen caches tot dusver. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn veel caches bij die nooit het levenslicht gezien hebben.

Bv. een beginnend cacher post een nieuwe cache, merkt dan dat er een foutje in zit en post dan maar een nieuwe cache.

 

Ik geloof ook dat er iemand geweest is die een massa GC-codes opgebruikt heeft om toch maar een bepaalde speciale GC-code boven op zijn cache te hebben. (En als er zo nog mensen zijn, dan gaat het vooruit)

 

In België zijn de oudste GC-codes (mij bekend) GC3F , GC40.

Enkele die ik vroeger eens heb teruggevonden zijn :

GC4 ... tot GC9 , GCB, GCD, GCF

GC10 en GC12 ... tot GC19 en ook GC1A

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
(de letters I L O S en U komen niet voor ivm de kans op verwisseling)

 

Voor wat betreft de letter O, die 'draait schaduw' voor de 0. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld cache GC1000 en vervang dan in de adresbalk de laatste drie nullen door de letter O. Geeft hetzelfde resultaat!

Bij de nieuwe zevencijferige codes gaat dat nog steeds op GC100V7 en GC1OOV7 geven hetzelfde resultaat.

 

Edit: even wakker geworden en het hele draadje gelezen, begint het hele verhaal hiermee. 'k ga maar naar bed toe.... Welterusten...

bewerkt door GeoGeldrop
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...