Spring naar bijdragen

geocachen met essent


arie

Aanbevolen berichten

Gisteren de "helemaal thuis" (infoblaadje) van Essent ontvangen met daarin een artikel over geocachen met SBB.

SBB probeert hierin mensen enthousiast te maken voor het geocachen in de staatsbossen. Prima en leuk allemaal. Bijzonder vond ik wel de aanmoediging van de Boswachter om van de gebaande paden af te wijken en dwars door het bos te gaan, de pijl van de GPS volgend. De opmerking was: "er zijn nog steeds maar enkele mensen die daadwerkelijk op het GPS vertrouwen en van het pad af, het bos inlopen". Proberen wij niet altijd zoveel mogelijk op de paden te blijven, zeker als het om SBB gebied gaat? Vreemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Prima, deze ontspannen houding van SBB. Ik denk inderdaad dat slechts een enkeling van de paden afwijkt. Op het pad is het zoveel comfortabeler en in het bos heb je er meestal nog een betere ontvangst ook.

Het Cairnteam ziet de fanatieke handhaving van de padenplicht bij overige natuurbeheerders meer als territoriumdrift dan als realistische natuurbescherming.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren de "helemaal thuis" (infoblaadje) van Essent ontvangen met daarin een artikel over geocachen met SBB.

SBB probeert hierin mensen enthousiast te maken voor het geocachen in de staatsbossen. Prima en leuk allemaal. Bijzonder vond ik wel de aanmoediging van de Boswachter om van de gebaande paden af te wijken en dwars door het bos te gaan, de pijl van de GPS volgend. De opmerking was: "er zijn nog steeds maar enkele mensen die daadwerkelijk op het GPS vertrouwen en van het pad af, het bos inlopen". Proberen wij niet altijd zoveel mogelijk op de paden te blijven, zeker als het om SBB gebied gaat? Vreemd.

 

Als regel blijven we op de paden waar dat moet. In de meeste natuurgebieden dus.

Maar er zijn diverse SBB gebieden waar je wel van de paden af mag. Zeker die waar de SBB GPS wandelingen liggen.

Wij hebben er een aantal van gedaan en het zijn mooie wandelingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren de "helemaal thuis" (infoblaadje) van Essent ontvangen met daarin een artikel over geocachen met SBB.

SBB probeert hierin mensen enthousiast te maken voor het geocachen in de staatsbossen. Prima en leuk allemaal. Bijzonder vond ik wel de aanmoediging van de Boswachter om van de gebaande paden af te wijken en dwars door het bos te gaan, de pijl van de GPS volgend. De opmerking was: "er zijn nog steeds maar enkele mensen die daadwerkelijk op het GPS vertrouwen en van het pad af, het bos inlopen". Proberen wij niet altijd zoveel mogelijk op de paden te blijven, zeker als het om SBB gebied gaat? Vreemd.

 

Als regel blijven we op de paden waar dat moet. In de meeste natuurgebieden dus.

Maar er zijn diverse SBB gebieden waar je wel van de paden af mag. Zeker die waar de SBB GPS wandelingen liggen.

Wij hebben er een aantal van gedaan en het zijn mooie wandelingen.

 

klopt inderdaad, Maar er liggen er heel veel in gebieden van SBB, een van mij incluis (Gascache "NOLS")

hier was echter de voorwaarde om op de paden te blijven en alleen bij het laatste stukje van de paden af te wijken.

Enige nuancering was er m.i. in dit artikel niet en de indruk kan zomaar gewekt dat er vanaf nu overal door het bos gebanjerd kan worden, zeker als zo'n artikel wordt geplaatst in een algemeen blaadje.

Opmerking: het was best een aardig artikel hoor, maar dit viel me echt op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een gesprek wat ik met SBB had, was de beheerder ook erg ontspannen over het van de paden af gaan. Nee, het was meestal niet de bedoeling om overal dwars door heen te banjeren. Wel was het mogelijk om hier en daar de natuur eens wat beter te bekijken en van het pad af te gaan. Daar waar men niet wil dat je de paden af gaat, geeft men dat wel duidelijk aan of zet men paden op een natuurlijke manier af. SBB lijkt in die zin een instantie die zo min mogelijk borden wil plaatsen. Volgens eigen zeggen is meer dan 90% van de natuur die door SBB beheerd wordt voor ons toegankelijk.

Het was ook leuk omdat de persoon in kwestie het niet over "ons bos" had (van SBB) maar over "jullie bos" (van de Nederlanders).

 

Maar gebruik gewoon je verstand; dan voel je zelf wel wat kan en wat niet kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er worden twee routes genoemd in het stuk: de Achelse Kluis en Ketelwald.

Bij de Achelse Kluis-route dient men ook op de paden te blijven. Hier het stuk op de site van SBB:

 

De route loopt over bestaande paden. Veelal zijn dit paden die niet tot de reguliere wandelpaden behoren. Soms wijst de GPS pijl u dwars door de hei of bossen heen (vooral bij de punten 3 en 8 is dat het geval). U dient dan de dichtstbijzijnde paden te gebruiken. Het is niet toegestaan om van de paden af te gaan.

Waar nodig zijn in het veld palen geplaatst, te herkennen met aan de ene kant het GPS-logo van Staatsbosbeheer en aan de andere kant het logo van

 

Bij de Ketelwald-route staat dit niet vermeld. Maar de punten liggen allemaal op paden. En de bossen nodigen niet echt uit om er doorheen te lopen.

Verder zou een gedeelte van mijn "Stevig Stappen" route door dat gebied lopen. Ik moest daarvoor de route verleggen. Overigens werd mij wel gevraagd om de mensen op de paden te houden. Alleen de caches werden door de boswachter verder het bos ingelegd. Dit om te voorkomen dat ze werden geript.

Maar niks door de bossen struinen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het staat er toch echt, op hun eigen website:

 

struinen met satellieten

Staatsbosbeheer heeft een avontuurlijke manier van wandelen geïntroduceerd. Met behulp van het Global Positioning System (GPS) wijkt u af van de geijkte paden en komt u op verborgen en onbekende plekken. De weg wordt gewezen door een apparaatje ter grootte van een mobiele telefoon.

 

Waarschuwing

GPS-apparaten werken op batterijen en electronische componenten. Dit betekent ze kunnen storen of uitvallen. Staatsbosbeheer adviseert daarom reservebatterijen, kaart en kompas mee te nemen.

 

Geocaching

Langs vrijwel iedere wandelroute heeft de boswachter een Geo-cache verstopt. In dit kistje vindt u een aantal verrassingen. De cache ligt in een straal van 10 meter rond één van de punten van de wandeling.

 

Routes

Kies uit het aanbod van GPS-routes van Staatsbosbeheer

(let op: zowel routes als coördinaten wisselen regelmatig).

 

Spelregels

De normale regels gelden ook voor GPS-wandelaars. Houd rekening met de natuur en met particuliere eigendommen. In de meeste gebieden van Staatsbosbeheer waar een GPS-route is uitgezet, mag u van de paden. De plaatselijk geldende regels staan altijd op de toegangsborden. In gebieden van andere beheerders moet u op de paden blijven.

 

Zie: Website SBB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wie kan dat stuk even scannen en posten (dat stuk van essent bedoel ik). Ik wilde het wel doen, maar onze scanner doet het niet :-((

 

wat ik wel vreemd vind is dat er ook bij sbb een cache neergelegd wordt, maar er niet over geocaching "fair trade" wordt gesproken.

Zit er niks in hun schatten? of vult de beheerder de pot wekelijks bij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wie kan dat stuk even scannen en posten (dat stuk van essent bedoel ik). Ik wilde het wel doen, maar onze scanner doet het niet :-((

 

wat ik wel vreemd vind is dat er ook bij sbb een cache neergelegd wordt, maar er niet over geocaching "fair trade" wordt gesproken.

Zit er niks in hun schatten? of vult de beheerder de pot wekelijks bij?

 

De beheerder gaat inderdaad regelmatig langs om de cache gevuld te houden.

Toen wij eens de route in de Leemkuilen liepen, bleek de eindcache verdwenen.

 

Na contact met SBB die me naar de betreffende beheerder doorverwees, kreeg ik een keurig bedankje van hem.

 

Hij had een nieuwe cache geplaatst en stuurde ons een pakketje "goodies" op. (div. SBB reklamedingetjes)

erg leuk en prima service! :thumbup:

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen wij eens de route in de Leemkuilen liepen, bleek de eindcache verdwenen.

Zou er misschien een geocacher :thumbup: op pad zijn geweest die niet blij was omdat zijn illegale cache door SBB was weggehaald? :):D:lol:

bewerkt door Ruud4d
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een jaar of drie geleden heb ik de SBB-cache Robbenoord in de Wieringermeer gelopen. Een cachetocht, uitgezet door de lokale boswachter, die werkelijk dwars door de bossen gaat en (zeker voor een deel) meer heeft van van een hindernisbaan dan van een reguliere cache.

Wel een hele leuke cache, waarbij het pad dus goeddeels wordt gemeden.

 

Ik zie nu dat de cache (tijdelijk) is opgeheven vanwege de vele teken, maar mocht hij (bv. de komende winter) weer online komen dan kan ik hem zeker aanraden. Hij is niet loodzwaar, maar toch ook best wel pittig te noemen.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...