Spring naar bijdragen

(dubbel) projecteren?


ian3

Aanbevolen berichten

Bij een van mijn laatste speurtochten kwam ik op een WP waarvandaan ik 200m Noord en 75 West moest om bij het volgende WP te komen. (het aantal meters was anders, maar het gaat om het pricipe). Ik heb dat toen opgelost door een dubbele projectie toe te passen. Dus eest een WP te creeeren op 200m met 0 graden en vanuit dit 'dummy' waypoint een nieuwe projectie met 75m 270 graden.

Ik kwam gelukkig goed uit maar ik vraag me toch af of dat niet eenvoudiger kan.

(Ik heb een 60cx, voor zover er dat iets toe doet).

 

Jan (team ian3)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Bij een van mijn laatste speurtochten kwam ik op een WP waarvandaan ik 200m Noord en 75 West moest om bij het volgende WP te komen. (het aantal meters was anders, maar het gaat om het pricipe). Ik heb dat toen opgelost door een dubbele projectie toe te passen. Dus eest een WP te creeeren op 200m met 0 graden en vanuit dit 'dummy' waypoint een nieuwe projectie met 75m 270 graden.

Ik kwam gelukkig goed uit maar ik vraag me toch af of dat niet eenvoudiger kan.

(Ik heb een 60cx, voor zover er dat iets toe doet).

 

Jan (team ian3)

 

Dit is de juiste manier. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pythagoras hebben we ook nog in de aanbieding:

de wortel uit 200x200 + 75x75 = wortel(40000 + 5625) = 213,60m

 

goniometrie:

de hoek die je moet maken is sin(200/213,67) oftewel 69 graden

 

Het kan zijn dat mijn kennis wat roestig is geworden. Het goniometrie deel twijfel ik nl. een beetje aan.

 

Ton

bewerkt door dets
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de cache Apekop heb je dit aan de hand.

 

* Loop vanaf punt G naar het nieuwe coördinaat.

Dit ligt (10*G)-52 meter naar het oosten en (4*G)+43 meter naar het noorden.

 

Ik ben met wat meetkunde aan de slag gegaan in het veld en dat ging goed. :beerchug:

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een van mijn laatste speurtochten kwam ik op een WP waarvandaan ik 200m Noord en 75 West moest om bij het volgende WP te komen. (het aantal meters was anders, maar het gaat om het pricipe). Ik heb dat toen opgelost door een dubbele projectie toe te passen. Dus eest een WP te creeeren op 200m met 0 graden en vanuit dit 'dummy' waypoint een nieuwe projectie met 75m 270 graden.

Ik kwam gelukkig goed uit maar ik vraag me toch af of dat niet eenvoudiger kan.

(Ik heb een 60cx, voor zover er dat iets toe doet).

 

Jan (team ian3)

 

Er is - meen ik - nog een andere methode:

zet de instelling van je gps over naar RD.

Tel dan bij noord 200 op en trek er bij oost 75 af => dan zou je er moeten zijn!

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eehm, 69 graden, terwijl je naar het noorden en westen moet? Ik zou precies de andere kant van het noorden nemen :beerchug:

 

Ach, laten we niet iemand anders zijn cache behandelen op het forum. Dat lijkt me niet gepast. De vraag is immers al beantwoord, het kan eenvoudiger met goniometrie... :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eehm, 69 graden, terwijl je naar het noorden en westen moet? Ik zou precies de andere kant van het noorden nemen :beerchug:

 

Ach, laten we niet iemand anders zijn cache behandelen op het forum. Dat lijkt me niet gepast. De vraag is immers al beantwoord, het kan eenvoudiger met goniometrie... :blush:

 

Eens, maar dan moet je wel een rekenmachine met sinus, cosinus en tangens in de rugzak hebben zoals Gpsgek :kiss: , dan wel het oude Binasboekje bij de hand hebben. Overigens kan je met de GPSMap 60 eerst het ene punt projecteren, vervolgens vandaaruit het volgende punt projecteren, en daarna pas gaan lopen! Naar het tweede punt natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is - meen ik - nog een andere methode:

zet de instelling van je gps over naar RD.

Tel dan bij noord 200 op en trek er bij oost 75 af => dan zou je er moeten zijn!

Nee, dat is niet correct.

Over kleine afstanden is het naukeurig genoeg. Echter, het noorden bij WGS84 en het noorden van RD valt namelijk niet samen. (Met dank aan Pyne voor "Winter".

 

Dubbel projecteren is m.i. het eenvoudigst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eehm, 69 graden, terwijl je naar het noorden en westen moet? Ik zou precies de andere kant van het noorden nemen :walkman:

 

Ach, laten we niet iemand anders zijn cache behandelen op het forum. Dat lijkt me niet gepast. De vraag is immers al beantwoord, het kan eenvoudiger met goniometrie... :D

 

Ik twijfelde al. Ik vermoed dat eea bij jou wat verser in het geheugen zit :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is - meen ik - nog een andere methode:

zet de instelling van je gps over naar RD.

Tel dan bij noord 200 op en trek er bij oost 75 af => dan zou je er moeten zijn!

Nee, dat is niet correct.

Over kleine afstanden is het naukeurig genoeg. Echter, het noorden bij WGS84 en het noorden van RD valt namelijk niet samen. (Met dank aan Pyne voor "Winter".

 

Dubbel projecteren is m.i. het eenvoudigst.

 

Ok Reintje. Ik hield niet voor niets een slagje om de arm. :walkman:

 

Maar, dan durf ik hier toch wel te stellen dat het voor afstanden als hier beschreven - en waarmee we in het geocachen over het algemeen geconfronteerd worden - prima functioneert en je de cache zeker zult vinden.

 

Voor grotere afstanden zul je toch over de nodige kilometertjes moeten spreken, lijkt mij.(weer slagje om mijn armpje) :D

 

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...