Spring naar bijdragen

Gestoken


Team 16

Aanbevolen berichten

Afgelopen woensdag tijdens het cachen in Limburg aangevallen door een hele zwerm steekvliegen.

Het leken groot uitgevallen muggen. In eerste instantie niet veel last van, maar de volgende dag bleken de bulten toch wel groot uitgevallen voor muggen.

Later op de dag begon de arm en de hand die het ergst gestoken was op te zwellen, nu loop ik nog steeds met een dikke hand.

Iemand enig idee wat dit voor beestjes geweest kan zijn???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Zijn het soms deze waar je door gestoken bent : Paardevlieg, Horzel, Daas nog een linkje: Daas op wikipedia

 

Vooral tijdens warme periode's zijn deze beestjes erg aggresief.

Enige remedi is meteen van je afslaan zodra ze gaan zitten.

 

In het verleden ook vaker last van gehad en dan wel een aantal dagen met flink dikke bulten op armen en benen. Gelukkig had ik er de volgende jaren minder last van.

Het beste kun je de plek koel houden en bij een middeltje als bijv prikweg erop smeren, dit geeft ook wat vermindering van de jeuk en koelt.

 

Nu je al gestoken bent zult je het "even" moeten doorstaan, denk maar zo, mocht je weer gestoken worden dan zal het waarschijnlijk minder erg zijn qua bulten en jeuk.

 

Groetjes Jan-Willem PA3FUS.

bewerkt door pa3fus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn het soms deze waar je door gestoken bent : Paardevlieg, Horzel, Daas

 

Vooral tijdens warme periode's zijn deze beestjes erg aggresief.

Enige remedi is meteen van je afslaan zodra ze gaan zitten.

 

In het verleden ook vaker last van gehad en dan wel een aantal dagen met flink dikke bulten op armen en benen. Gelukkig had ik er de volgende jaren minder last van.

Het beste kun je de plek koel houden en bij een middeltje als bijv prikweg erop smeren, dit geeft ook wat vermindering van de jeuk en koelt.

 

Nu je al gestoken bent zult je het "even" moeten doorstaan, denk maar zo, mocht je weer gestoken worden dan zal het waarschijnlijk minder erg zijn qua bulten en jeuk.

 

Groetjes Jan-Willem PA3FUS.

 

Daar hebben we een paar jaar terug al een keer kennis mee gemaakt, maar daar leken zie niet op.

Ze leken heel erg op muggen, maar dan een heel stuk groter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu je al gestoken bent zult je het "even" moeten doorstaan, denk maar zo, mocht je weer gestoken worden dan zal het waarschijnlijk minder erg zijn qua bulten en jeuk.

 

Groetjes Jan-Willem PA3FUS.

Goed bedoeld, maar dit is dus helaas pertinent niet altijd waar!

 

Juist als je hevig allergisch reageert, dus meer dan de gemiddelde mens, is de kans alleen maar groter dat het erger wordt.

 

Werd ik 20 jaar gedlen door een daas of zo gestoken, dan had ik een bult.

10 jaar geleden werd de bult een harde schijf die wel 1 tot 2 maanden bleef zitten.

Nu loop in met een Epipennen met adrenaline op zak en dat is niet omdat het minder wordt :D .

 

@ Team 16:

Ik wil je niet bang maken, maar hou het wel goed in de gaten.

Ik vrees dat het dezelfde soort muggen zijn die mij in eerste instantie hebben gevloerd.

Het laatste bezoek aan de allergoloog is het Dijkzigtziekenhuis, vroeg mij met name naar deze muggensoort, waarvan ik overigens niet weet wat de soort precies is. IK weet alleen dat ze - zo ver ze me dat in het ziekenhuis wisten te vertellen - voornamelijk in het zuiden van het land (limburg en Brabant) voorkomen en tot op heden nog niet echt verder richting het noorden zijn getrokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben op woensdag dezelfde cache gedaan en ik ben ook goed te pakken genomen. Ik heb daar inderdaad ook muggen gezien maar ik betwijfel inmiddels of het wel muggenbeten zijn waar ik nu last van heb. Ik heb bulten op de armen maar ook onder de kleding op rare plekken als onder de broeksband.

 

Overigens denk ik dat ik vorig jaar (ook in Noord-Limburg) door dezelfde beestjes te grazen ben genomen. Toen heb ik in een hemdje en korte broek letterlijk door het bos getijgerd met dit als resultaat. Ik heb toen helemaal geen beestjes gezien, maar ik denk dat het vlooien waren.

Ik merk geen verschil tussen de beten van nu en die van vorig jaar.

bewerkt door Ricky
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben op woensdag dezelfde cache gedaan en ik ben ook goed te pakken genomen. Ik heb daar inderdaad ook muggen gezien maar ik betwijfel inmiddels of het wel muggenbeten zijn waar ik nu last van heb. Ik heb bulten op de armen maar ook onder de kleding op rare plekken als onder de broeksband.

 

Overigens denk ik dat ik vorig jaar (ook in Noord-Limburg) door dezelfde beestjes te grazen ben genomen. Toen heb ik in een hemdje en korte broek letterlijk door het bos getijgerd met dit als resultaat. Ik heb toen helemaal geen beestjes gezien, maar ik denk dat het vlooien waren.

Ik merk geen verschil tussen de beten van nu en die van vorig jaar.

 

Ik weet zeker dat het van die muggen is, het was een hele zwerm, zoveel dat je ze gewoon niet van je af kon houden. Je kon voelen en zien dat ze staken. We hadden wandelsokken en hoge wandelschoenen aan en hebben bulten op de voeten, vraag me niet hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben. Ook onder de kleding zijn we gestoken, zelf nog bulten op de bil (we hadden een lange broek aan). We hebben bulten variërend van een normaal muggebultje tot forse knikkers en dat op plekken dat we gezien hebben dat ze staken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onze uitrusting is laatst aangevuld met muggenspray met deet (van de kruidvat) die goed hielp tegen muggen bij één van de laatste caches die we deden. Weet niet of dat ook tegen dit soort beesten helpt. Ook hebben we een tekentang gekocht en misschien is het niet onverstandig om zo'n gifpompje erbij te kopen, voor weppensteken ed... Ook voor slangenbeten handig, maar daar zullen we hier niet al te veel last van hebben...

bewerkt door Team MenM
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zouden het "midges" kunnen zijn? Verdomd agressief, en beten zijn geen pretje. Zie deze deze link naar het kanoforum. Daar zijn alleen sightings in de Weerribben.

Maar goed, kajakvaarders komen doorgaans niet veel in Brabant (Biesbosch uitgezonderd) en Limburg. In de Biesbosch heb ik overigens nog geen midges meegemaakt.

 

Offtopic onderonsje --> (@ Knight of Ni: ik ben net thuis, zit even te eten, en kom direct naar het park toe! Je zou eens denken dat ik laat ben omdat ik op het forum hing...)

 

Groeten,

 

Rolf.

bewerkt door Goonies Oosterhout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het een daas is, dan zou ik maar uitkijken. Verleden jaar ook door zo'n beest geprikt. De pijn was niet te harden en Mijn hele voet was helemaal rood. Nadat ik bij de huisarts was geweest, heb ik een antibiotica-kuur gehad en daarna was de plek en de pijn verdwenen. Houd de plekken dus goed in de gaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de steken iets is geweest van muggen of iets anders waar je hevige jeuk van krijgt, ook brandnetels, kijk dan eens in een outdoorwinkel of kampeerwinkel of misschien bij het kruidvat. Daar heb je kleine apparaatjes te koop van het merk Care Plus, groene en gele, die je op je huid houd en dan een paar keer op een knop drukken, waardoor je via vonkjes een soort van electrisch schokje krijgt, niet pijnlijk. Niet te gebruiken door zwangeren, epileptici en hartpatienten. Hierna zal de zwelling bijna geheel wegblijven of erg verminderen en de jeuk ook. Eventueel nog een keer herhalen. Geen batterijen of wat dan ook nodig en altijd makkelijk bij te hebben. Bij ons werkt het perfect. Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over die midges lees ik:

"Je ziet ze ook snel over het hoofd. Midges. Het is slechts een klein bijtend insectje, maar is bekend als de 'Schrik van Schotse Hooglanden'. In de hoogzomer vormen ze een plaag voor buitensporters."

Dit geeft te denken. Te hooi en te gras zetten natuurbeschermers grote grazers in. Onder andere Schotse Hooglanders!!

Voor de geplaagde kanovaarders in de Weerribben kan ik niks verzinnen, volgens mij is daar alleen experimentele begrazing (extensieve veehouderij) met Fjell-koeien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu je al gestoken bent zult je het "even" moeten doorstaan, denk maar zo, mocht je weer gestoken worden dan zal het waarschijnlijk minder erg zijn qua bulten en jeuk.

 

Hier helaas het zelfde probleem als bij Mumzle. Wij gaan nooit zonder gifzuiger, citroenstift, tekenpen en vooral anti-allergie medicijnen op pad. Een wespensteek bezorgt mij hoge koorts en een enorme (halve arm of zo) plek (en dat is in het gunstigste geval). Eén muggensteek "maar" een 2 euro munt grote plek, maar als er 2 of 3 bulten zijn, dan worden ze ook meteen groter. En helaas kan dat dus ook erger dan alleen een bult worden.

En een door een daas wil ik nooit meer gestoken worden. :thumbup:

Maar laat ik hopen dat voor vele jouw opmerking wel opgaat, dat lijkt me erg fijn voor die mensen.

 

Gr. Lydia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben ook altijd een hele uitrusting bij ons waaronder een vaspvenim (gifpompje). Het punt was dat het zo'n grote zwerm was en overal stak en dat het nadat je ze van je af- en/of doodgemept had je ook niet meer kon zien waar ze gestoken hadden. De plekken, bulten en jeuk kwamen de volgende dag pas en dan help zo'n gifpompje niet meer. We hebben wel after-bite en azaron gebruikt maar dat was ook niet effectief.

 

Ze leken wel een beetje op die Midges. Ik begrijp dat die Midges heel klein zijn en dat waren deze niet. Ik heb zelfs nog nooit zulke grote "muggen" gezien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Afgelopen dinsdag s'avonds de cache Het Welyse bos gedaan, hier zaten ook veel muggen. Een aantal keer gestoken voordat we deet gebruikt hebben (sinds Limburg standaard bij ons) en weer een dikke hand. :D

Vanochtend toch maar eens naar de huisarts geweest en het is dus een lichte allergische reactie voor muggen. :lol1: Dus in het vervolg al wat eerder deet gebruiken.

 

 

Die Limburgse muggen zijn dus gewoon wat meer uit de kluiten gewassen dan de Betuwse muggen. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...