Spring naar bijdragen

Gestoken


Team 16

Aanbevolen berichten

Je zou eens kunnen informeren bij de Uni Wageningen Entomologie als je graag wilt weten welk beest je gestoken heeft. Ik dacht dat men daar nog wel eens een onderzoekje naar wilde doen, in het verleden wel tenminste.... Of bij Naturalis in Leiden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De een reageert toch weer ander op beten dan een ander. Altijd moeilijk te zeggen wat voor beestje het is geweest. Wij hebben onze rugzak inmiddels dan ook uitgebreid met een tekentang, anti-jeuk en een gifpompje. Wellicht is het ook wel handig om iets anti-beestjes te kopen, voorkomen is altijd beter natuurlijk!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel wij er vrijwel geen last van hebben, zijn we gisteren flink te grazen genomen bij:

 

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...wp=GCJ3DF&log=y

 

Op een aantal waypoints flink gestoken door muggen en steekvliegen. Resultaat flinke bulten (net eieren!) op de armen die inmiddels flink opgezwollen zijn. Nou maar hopen dat we voor een tijdje anti-stoffen hebben aangemaakt tegen volgende aanvallen :P En de volgende keer een citroentje meenemen voor de beestjes, we zullen ze leren :eek:

bewerkt door Team Firefox
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De een reageert toch weer ander op beten dan een ander. Altijd moeilijk te zeggen wat voor beestje het is geweest. Wij hebben onze rugzak inmiddels dan ook uitgebreid met een tekentang, anti-jeuk en een gifpompje. Wellicht is het ook wel handig om iets anti-beestjes te kopen, voorkomen is altijd beter natuurlijk!!

Je kan je verzameling nog aanvullen met iets dat Het Kruidvat verkoopt: een spuitbus met koudmaak om teken te bevriezen wat verwijderen makkelijk maakt.

 

@Team Firefox

Bulten als eieren zijn meestal paardensteekvliegen geweest. Uit de buurt van paardenpoepplekken blijven dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Team Firefox

Bulten als eieren zijn meestal paardensteekvliegen geweest. Uit de buurt van paardenpoepplekken blijven dus!

 

Geen paarden of ruiterpaden te bekennen in dat bos Prof! We hebben normale muggen gezien en die andere waren iets van die harde grotere steekvliegen, lichtbruin van kleur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onze uitrusting is laatst aangevuld met muggenspray met deet (van de kruidvat) die goed hielp tegen muggen bij één van de laatste caches die we deden. Weet niet of dat ook tegen dit soort beesten helpt. Ook hebben we een tekentang gekocht en misschien is het niet onverstandig om zo'n gifpompje erbij te kopen, voor weppensteken ed... Ook voor slangenbeten handig, maar daar zullen we hier niet al te veel last van hebben...

bewerkt door cherokee542
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zouden het "midges" kunnen zijn? Verdomd agressief, en beten zijn geen pretje. Zie deze deze link naar het kanoforum. Daar zijn alleen sightings in de Weerribben.

Maar goed, kajakvaarders komen doorgaans niet veel in Brabant (Biesbosch uitgezonderd) en Limburg. In de Biesbosch heb ik overigens nog geen midges meegemaakt.

 

Offtopic onderonsje --> (@ Knight of Ni: ik ben net thuis, zit even te eten, en kom direct naar het park toe! Je zou eens denken dat ik laat ben omdat ik op het forum hing...)

 

Groeten,

 

Rolf.

bewerkt door cherokee542
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zouden het "midges" kunnen zijn? Verdomd agressief, en beten zijn geen pretje. Zie deze deze link naar het kanoforum. Daar zijn alleen sightings in de Weerribben.

Maar goed, kajakvaarders komen doorgaans niet veel in Brabant (Biesbosch uitgezonderd) en Limburg. In de Biesbosch heb ik overigens nog geen midges meegemaakt.

 

Offtopic onderonsje --> (@ Knight of Ni: ik ben net thuis, zit even te eten, en kom direct naar het park toe! Je zou eens denken dat ik laat ben omdat ik op het forum hing...)

 

Groeten,

 

Rolf.

 

 

 

 

Midges of ook wel Knutjes genoemd, komen alleen voor als er heel erg weinig of geen wind staat, zo gauw de wind toeneemt schijnen deze bijtende fruit vliegjes ( daar lijken ze het meest op) niet tekunnen vliegen en houden ze zich voooral op in het gras. Ook als het regent zie je ze niet.

 

Deze beesje voel je echt bijten en vliegen ook in zwermen. Echter ze zijn heel ergklein.

 

Het schijnt dat je ze van je af kan houden door stevig een pijp te roken, deze ervaring heb ik trouwen jaren geleden op gedaan in Zweden, waar ik toen speciaal een pijp voor gekocht heb.

 

Toch denk ik niet dat dit de beestjes zijn die hier beschreven zijn. Deze zijn veel te klein maar erg bloeddorstig.

 

Cherokee542 :no::crybaby::crybaby:

 

Ben zelf ook een kanovaarder in hart en nieren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De een reageert toch weer ander op beten dan een ander. Altijd moeilijk te zeggen wat voor beestje het is geweest. Wij hebben onze rugzak inmiddels dan ook uitgebreid met een tekentang, anti-jeuk en een gifpompje. Wellicht is het ook wel handig om iets anti-beestjes te kopen, voorkomen is altijd beter natuurlijk!!

Je kan je verzameling nog aanvullen met iets dat Het Kruidvat verkoopt: een spuitbus met koudmaak om teken te bevriezen wat verwijderen makkelijk maakt.

 

@Team Firefox

Bulten als eieren zijn meestal paardensteekvliegen geweest. Uit de buurt van paardenpoepplekken blijven dus!

 

Kijk aub uit met het koudmaak spul, uit de tijd dat ik verzorger bij een voetbal vereniging was gebruikte ik dit tegen zwellingen bij kneuzingen of ontwichtingen, om de inwendige bloeding te kunnen stoppen. Wanneer je dit te dicht bij spuit en te lang spuit krijg je bevriezings verschijnselen welke weer uit kunnen monden in brandblaren. Wees hier dus voor zichtig mee. Zou gauw het wit uit slaat even stoppen met spuiten.

 

Cherokee542.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk sowieso uit met dat "koudmaakspul"en met alles wat op alcoholbasis is als het om teken gaat.

 

Een teek verwijder je met de pincet (of zoals ik met de nagels,...) Als de teek verwijderd is, dan pas met schoonmaakspulletjes gaan werken.

 

Als een teek zich vastgebeten heeft en je smeert er dan troep op dan loop je de kans dat de teek gaat "spugen" en dan heb je, als de teek geinfecteerd is, wel de tekenterig :)

 

We cachen nu 4 jaar en daarvoor waren we ook altijd al in de bossen te vinden. Heb er immers jaren middenin gewoond.

Als ik eerlijk mag zijn, die smeermiddeltjes die je dus vantevoren "moet" gebruiken, hebben mij nog nooit geholpen.

Als ze me hebben willen, dan naaien ze me toch. Smeerseltje of niet. Of het nu Deet is of ander rotzooi.

 

Ze moeten mij altijd hebben en vliegen de Fee gewoon voorbij.

Maar ja zij doucht zich vaker dan ik. Ik doe het alleen met de feestdagen end an moet ik ook nog niet hoeven werken. :crybaby:

 

En van alle middeltjes die "helpen" na een steek, was er maar een die echt verschrikkelijk goed werkte en de "pijn" verzaxhte en die dikke builen deed verdwijnen. En laat ik dat spul nu nergens meer kunnen krijgen?

 

Was geen vraag naar en daarom is de produktie gestopt zegt de fabrikant volgens mijn Apotheek en drogisterijconnecties

 

Wie het voor me kan opduikelen zou ik heel dankbaar zijn.

 

 

Nestosyl roller 10 ml (Zo'n glazen flesje met een roller erop. Sticker is blauw/oranje)

 

Ik kon er wel een jaar mee doen.

Overgrote bestandeel lijkt amoniak te zijn. Als ik het tenminste onder mijn neus houd dan springen me de tranen in de ogen. Daarom zal er ook wel op staan dat contact met ogen, mond en slijmvliezen vermeden moet worden :no:

 

Meer dat is wel het enige middel dat, na een beet van die dikke jongens, en ook de kleine en ook brandnetels, hielp.

 

En als ik dus genaaid wordt dan komen er dus ook gelijk bulten als eieren.

 

Ik heb nu een hele apotheek aan smeerseltjes en stiften bij me, het helpt eigenlijk niet, of je moet blijven deppen.

 

Zo'n zuigpompje met verschillende hulpstukken heb ik ook wel, maar dat werkt niet echt. Zal wel alleen voor slangen zijn, maar die gaan er altijd vandoor als ik ze eens tegenkom.

 

Dus wie me aan een nieuw flesje kan helpen.... dan geldt wat mij betreft 1 halen, 2 betalen. :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het leken groot uitgevallen muggen.

 

Het waren dus zeker geen midgies,

Midgies (zoals ze in Schotland heten) of Knutjes (zoals ze in Scandinavie worden genoemd) zijn maar ca 1 mm groot.

 

Oops, niet goed gelezen, dit had Kajakker ook al geschreven.

 

Dat van die pijp klopt overigens. Ik heb nog nooit zoveel pijp gerookt als in Schotland. (en dat valt niet mee, voor een Niet-roker :crybaby: )

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over het verwijderen van teken zonder dat ze spugen:

biologen hebben van alles uitgeprobeerd om kleine beestjes snel te doden zodat ze 'in situ' blijven voor later onderzoek. Alles chemisch: vergeet het maar, dat gaat niet snel genoeg. Voor b.v. bladluizen met hun zuigsnuit in een plant: in kokend water. Onder de microscoop kan je zien dat hun zuigsnuit is blijven zitten en dat er geen extra speeksel is uitgelopen. Het nadeel soms kan zijn: stolling van eiwitten geeft last met kleurig van microscopische coupes. In dat geval gebruikt men vloeibare lucht.

Dus een -40 graden spray zoals ik gebruik voor het testen van computerchips is bruikbaar om een teek zo snel te bevriezen dat die geen tijd heeft om te gaan kotsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben een tijdje geleden een trektocht door Thailand gemaakt en door het tropische klimaat daar stikt het van de muggen en ander prikgedierte. Malaria komt daar dus vaak voor en er is ook een dodelijke variant: malaria tropicana.

 

Aan malaria is niet veel te doen, net als dat wij hier verkoudheid kennen. Het enige wat je kan doen is uitzieken.

 

Preventief (dus voorkomen van steken) is er wel het één en ander aan te doen:

 

- het lichaam bedekt kleden, vooral 's avonds, dus lange broek, lange mouwen, en altijd sokken aan

- in extreem vochtige gebieden (tropen, langs rivieren) slapen onder een klamboe

- de hele dag insmeren met citronella (daar niet te krijgen en in nederland peperduur) of (en dat is in feite hetzelfde) citroensap. Gewoon citroenen kopen en daarmee insmeren! Ter plaatse werden ook veel citroen tissues verkocht.

- 's nachts veel wierook branden (spiraaltjes branden ongeveer 4 uur)

- salamanders, hagedissen en gekko's in je kamer? Laten zitten, want zij eten het kleinere ongedierte weer op!

 

Wij hebben deze regeltjes consequent nageleefd en zijn gedurende de hele reis geen enkele keer gestoken!

 

Was getekend: een eigenwijze Firefox, die nu wel met twee dikke armpjes zit :crybaby:

bewerkt door Team Firefox
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...