Spring naar bijdragen

De ultieme GeoCaching prikstok?


godert

Aanbevolen berichten

Ikzelf vind het begraven van de cache een armoede-gebaar. Als je echt niet weet hoe je moet verbergen, begraven is altijd goed.

Ik kan mij indenken dat begraven caches tegenwoordig niet meer worden toegestaan op gc.com (in zijn algemeenheid). Geocachers gaan nu eenmaal niet per definitie met een prikstok opweg (tenzij ze om de cache 's winter te bereiken moeten rodelen) maar met een GPS.

Verhalen over omwoelde terreinen vanwege een begraven cache kan je niet afdoen met 'hadden die mensen maar een echte prikstok moeten meenemen in plaats van dat amateuristisch gewroet met een afgebroken tak oid'.

Neem als voorbeeld de door velen nooit gevonden cache 'Klok1'. Er zijn op nog geen 2 meter afstand prima groen-blijvende duindoorn struiken met stekels en diverse kruipdoorgangen onder langs de grond. En diverse verscholen kuilen onder de doornenstruiken in de helling om de cache in te bergen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Misschien dat we toch een beetje teveel doorgaan op het "begraven"... :unsure:

Ik denk dat een prikstok ook heel makkelijk kan zijn voor caches die onder bijvoorbeeld takken of mos liggen.

Zelf heb ik nog niet zoveel caches gevonden als de meeste van jullie, maar ik heb toch echt erg veel aan een prikstok gehad!

Nogmaals, het scheelt een hoop bukken en wroeten, of het nou onder zand ligt of iets anders.

Natuurlijk zijn orginele verstopplaatsen altijd leuker dan gewoon onder het zand, ik denk dat iedereen het daar wel mee eens is.

 

Maar ik begrijp hieruit dat een prikstok dus niet voor iedere GeoCacher "standaarduitrusting" is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar ik begrijp hieruit dat een prikstok dus niet voor iedere GeoCacher "standaarduitrusting" is?

Nee, een echte prikstok heb ik niet. Bij verreweg de meeste caches was dat ook niet nodig.

 

Maar toch heb ik wel eens gedacht aan de aanschaf ervan, omdat dat bij een aantal caches toch wel handig zou zijn geweest, bv. Lonnekerberg in Overijssel of Appélbergen onder Groningen. Bij de eerste was de grond in de omgeving van de cache op vele plaatsen omgewoeld, vandaar mijn bezwaar tegen begraven.

 

Maar je hebt natuurlijk gelijk dat je een prikker ook goed kunt gebruiken bij caches onder bladeren, e.d.

Echte prikstokken (bv. papierprikkers) hoef je hiervoor niet beslist. Ook een barbeque-prikker, vleesvork of flinke schroevendraaier kan dan al helpen. Als ze maar een beetje stevig zijn en in de rugzak passen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar ik begrijp hieruit dat een prikstok dus niet voor iedere GeoCacher "standaarduitrusting" is?

Voor mij inderdaad niet. Ik vind dat als je eens goed naar de omgeving kijkt, dan zie je (meestal) in de buurt van de cache wel wat onnatuurlijke strekking liggen. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld takjes die in zo'n formatie liggen dat de natuur nooit zelf heeft kunnen doen, of bijvoorbeeld een graspol in the middle of nowhere, terwijl de rest van de omgeving bestaat uit zand :unsure: , of voetafdrukken,... :blink:

Maar ik ben ook van mening dat een prikstok vast wel zijn nut kan bewijzen voor de iets minder "zichtbare" caches. Een paar prikjes in de grond zal de natuur naar mijn mening geen ernstige schade toebrengen. Vraag me zelfs af, of je met alleen al lopen door een natuurgebied, niet meer schade aanbrengt? Ik bedoel, je trapt toch met je maat 45 wel eens een plantje kapot, terwijl dat plantje er misschien wel 10 jaar over heeft gedaan om te kunnen ontstaan, of misschien was het plantje een nog niet ondekt medicijn tegen aids bijvoorbeeld. Misschien overdrijf ik nu wel een beetje (nou ja,...) maar het zou toch kunnen, nietwaar ? :D

 

Groetjes Dieckske! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar ik toch wel lichtelijk geïrriteerd over raak is dat er zomaar lukraak over graven naar caches wordt gesproken, daar waar totaal niet gegraven HOEFT te worden door de zoeker. Er zijn in Nederland nagenoeg geen caches waar je naar hoeft te graven. De paar waar het wel bij moet is het duidelijk vermeld dat hij op xx cm. diepte ligt en daar is het geen probleem als je graaft (zand, zonder wortels).

Ik heb caches verzonken in de grond liggen en daarvoor heb ik het volume van de cache aan grond weggegraven ja. Maar er is totaal geen noodzaak om te graven om de cache te kunnen pakken. Dat heeft ook nog nooit iemand gedaan te zien aan de sporen (of beter: het ontbreken ervan) rond de caches.

En iemand (bijvoorbeeld PeeTee, de Prof) die zomaar denkt te kunnen zeggen dat een cache niet begraven hoeft te worden: ben je er al langsgeweest? Kijk en oordeel dan (overigens is dat dan alsnog een momentopname, vaak weet je dan nog niet wat er in de loop van de tijd aan mensen langskomt). Theme en Euro liggen in gebieden waar een ondergedekte cache binnen no-time zouden worden gevonden door niet-cachers. Het gebied is echter zo mooi dat ik het op die manier aan mensen wil laten zien. Ik heb lang gezocht naar een geschikte lokatie zodat men een zo groot mogelijke kans heeft om het moois tegen te komen en een zo klein mogelijke kans om gezien te worden bij het pakken van de cache. Het is een heel samenspel aan factoren en dan kom je daar op die plek uit.

Nederland is een land waar je niet zomaar overal kunt verwachten dat er bijna niemand per ongeluk komt. Je kunt hier zeker niet, zoals we in Hongarije aantroffen, een cache gewoon onbedekt achter een boom zetten. Dat is echt een ander uiterste. Soms kun je het wel onder bruggetjes en dat soort plekken verstoppen, maar een beetje nadenkend kun je ook best een cache wat in de grond laten zakken als dat de enige optie is.

 

Ik begrijp dat ook dit postje verder gaat over begraven, i.p.v. over de vraag wat de ultieme prikstok is. (Zie de terechte opmerking van Godert hierboven.) Maar omdat dit telkens weer ergens opduikt wil ik ook hier niet alleen de ene kant van het 'begraven' belicht laten worden maar ook de mening van deze kant bekeken erbij hebben.

 

Wat Godert over prikstokken zegt, daar ben ik het absoluut ook mee eens. Je kunt hem vaak ook gebruiken als voelstok tussen c.q. optilstok van spul wat de cache bedekt als die boven de grond ligt, of ergens insteken als de cache ergens inligt.

Zelf gebruiken wij een stok die soms in weilanden gebruikt wordt als tijdelijke schrikdraadpaal. Het is een stevige, relatief lichte, metalen pin met daar omheen een blauwe plastic isolatielaag. Er zit een punt aan die niet al te scherp is en ondanks z'n dikte prikt het makkelijk. Ze zijn er in verschillende lengtes, niet duur (rond de € 2), en verkrijgbaar bij sommige Doe-Het-Zelf zaken (bijv. de Boerenbond)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit soort vragen krijg je dus als je 's nachts met je suffe kop alleen de laatste pagina leest :unsure:

 

toch benieuwd hoe populair het gebruik van een detector is, of zijn er die een viervoetige detector inzetten in de vorm van een speurhond of mogelijk meer duistere zaken zoals wichelroedes, pendels etc?

 

>Kees<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

toch benieuwd hoe populair het gebruik van een detector is, of zijn er die een viervoetige detector inzetten in de vorm van een speurhond of mogelijk meer duistere zaken zoals wichelroedes, pendels etc?

 

Misschien iets voor een aparte pol? Hulpmiddelen top 10?

 

Bytheway

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het apparaat op de foto's van de orginele vraagsteller lijk in eerste instantie wel op een ploertendoder :blink:

Mooi slap, opgerold in de zak en indien nodig is het in een mum van tijd omgebouwd tot een slagwapen een soort van oprolbare knuppel. Ware het niet dat zo'n soort wapen nooit in een punt zal eindigen omdat het een slagwapen is en geen steekwapen.

Ik begrijp dat iedereen de kant op gaat van automobiel en vliegtuigindustrie en dan wel met name over de stoelen.

Ik denk dat je met het voorwerp richting een ridicule medisch instrument moet gaan.

 

Goed, wat is ons Kruimeltje nog lekker ontopic huh? Ongekend.

 

Dan was er nog een vraag over wat nu dan goede prikstokken zijn en dan sla ik de discussie over het nodig zijn van een prikstok over. Er zijn er mensen die iedere prik in de grond als een aanval op het milieu zien en er zijn er die niet genoeg gaten in de grond kunnen krijgen omdat dit een geweldige manier van beluchten is.

 

Wat mij opvalt is dat de één een tentharing gebruikt en de ander een stokje van Intratuin dat bij de bloemen in zit. Ik denk dan dat je nog steeds moet bukken of je moet tot de orde van Kabouters horen. ;)

 

Niemand, maar dan ook niemand praat over de enige echte prikstokken, waarvan Team Dauwtrappers er zelfs 3 hebben. In een draadje van een paar maanden geleden met de topic: Ik ga cachen en neem mee..... is ook al over al de onderwerpen gesproken die hier nu ook de revue passeren. Dat is geen commentaar hoor. Als er eentje is die graag mag ouwehoeren en een oud onderwerp oprakelen, ben ik het wel.

 

De prikstokken die wij gebruiken zijn uitschuifbaar en zijn te koop in outdoorzaken. Ze lijken op skistokken met die verschil dat ze dus uitschuifbaar zijn en zelfs op een wandelstok kunnen lijken. Normaal gebruik ik het als wandelstok, er zit een behoorlijke ijzeren punt aan. Als ik het uitschuif dan komt het ding vanaf de grond tot aan mijn borst en ingeschoven vanaf de grond tot aan mijn knie, dus kan normaal aan een rugzak hangen.

 

Ik heb ff gezocht tussen al mijn foto's of ik het spul een beetje redelijk erop heb staan:

 

Kruimelstok.jpg

 

Met deze prikstokken komen wij behoorlijk uit de voeten. We hoeven niet te bukken om ff te prikken of er iets verborgen is. We gebruiken het als wandelstok en voor Kruimeldief heeft daar enorm baat bij omdat zijn rug niet meer dat is wat het zou moeten zijn. En het wordt gebruikt als extra hulpje op redelijk onbegaanbaar terrein. Het is al gebruikt om de kralenfee uit een moeras te trekken. En ik ben er door al aangezien als schaapherder. Wat wil je nog meer ......

 

En wat de andere vragen betreft over detectoren, als je een electronicaliefhebber bent en van gadgets houdt, zou ik het zeker niet laten. Metaaldetectoren en dergelijk zijn al eerder besproken, maar wie het wil gebruiken, ga je gang. Ik zal nog ff goed zoeken op het internet, ik ben namelijk een metaaldetector tegengekomen die je aan een van je schoenen kunt knopen en dan begint het te tuuteren als je over iets van metaal loopt of als er iets van metaal tot zo'n 10 a 15 centimeter in de grond ligt.

 

**** Zie inmiddels een paar postings verder, Ik heb het ding dus gevonden **** :D

 

Alleen al om zo'n ding aan je schoenen te knopen en waarschijnlijk als een halve zool door bossen te lopen strompelen en om de haverklap getuuter uit je schoenen te horen is al een reden voor velen van ons om het te gaan uitproberen.

Ik heb inmiddels zoveel electrisch materiaal bij mij als ik ga cachen, dat menig electriciteitscentrale begint te gloeien van jalouzie als ik langskom. Ik ben met de GP-Smartlader nog een halve dag aan het laden om al mijn batterijen vol te hebben als ik ga cachen. Ik zit nu nog te zoeken naar een uitschuifbare bodywarmer met nog meer zakken en een of ander apparaat dat mijn rug gaat ontlasten.

 

En dan degene die nog zeer ouderwets met een voervoetige detector op pad gaan, prachtig toch die nostalgie? Wie weet nog dat honden ook gebruikt werden om te werken?

 

Als ik op de "oude" toer ga, gaat Sjeddoo de Golden Retriever mee en mag dan ook zoeken. Het ding heeft mij met al mijn electronica al 2x verslagen door met een mayonaise-emmer in zijn bek aan te komen hollen. Dat is ook weer iets nieuws, de cache al hebben maar niet weten waar het verstopt was omdat die joekel het tevoorschijn haalt en het naar je toe brengt. De hond heeft wel geleerd het voor mij te zoeken en naar mij te brengen, het heeft niet geleerd de gevonden spullen weer terug te brengen naar de verstopplaats.

 

Voor een ieder die nu in paniek denkt dat zijn verstopte cache opgevreten is door een hond, nee alle caches zijn door ons weer netjes teruggeplaatst. :unsure:

 

 

 

Vr.Gr.

 

En nog steeds de beste wensen

 

Kruimeldief ;)

 

Wanneer de mensen alleen zouden praten over datgene waar ze verstand van hebben, dan zou er spoedig veel gezwegen worden

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat dacht je van een metaaldetector.

Ik zag van de week dit model. Kleiner, en daardoor handzamer, dan een "gewone" detector. Lijkt me wel handig bij geocachen ...

Hi,

 

Ziet er goed uit Peetee, echter ik denk niet dat je met dit dingetje voorwerpen ca. 10 cm diep in de grond liggend kan traceren. Waarschijnlijk is dit apparaat bedoeld om metalen voorwerpen verborgen in je kleding mee op te sporen. In een soortgelijke vorm worden deze dingen op vliegvelden, disco's, stadions ed. bij de toegangscontrole gebruikt.

Voor die 30 € zou je echter een gokje kunnen wagen, je kunt hem na aankoop binnen 2 weken altijd weer terug brengen mocht hij toch niet bevallen.

 

SY Etienne :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit nu nog te zoeken naar een uitschuifbare bodywarmer met nog meer zakken en een of ander apparaat dat mijn rug gaat ontlasten.

Hi,

 

Mooi verhaal en mooie foto van Kruimeldief. Ik denk dat ik een oplossing heb voor jou probleem, je weet wel je rug ("het touwtje waar je kont aanhang). Kan je KralenFee al die gear niet laten dragen? :blink:

 

SY Etienne :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een probleem wat ik zie met een metaaldetector is dat het enorm de aandacht trekt. Je valt erg op als je daarmee zoekt. Natuurlijk kan men denken dat je oude munten zoekt, maar je even snel voordoen als woelratzoeker of toevallige passant is er niet echt meer bij. Een stok daarentegen kun je redelijk snel wegbergen.

Ondertussen ben ik trouwens nog steeds wel heel nieuwsgierig naar wat nou die uit wervels opgebouwde stok is c.q. waar die vandaan komt! Ik vrees dat dat een mysterie gaat blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal nog ff goed zoeken op het internet, ik ben namelijk een metaaldetector tegengekomen die je aan een van je schoenen kunt knopen en dan begint het te tuuteren als je over iets van metaal loopt of als er iets van metaal tot zo'n 10 a 15 centimeter in de grond ligt.

Alleen al om zo'n ding aan je schoenen te knopen en waarschijnlijk als een halve zool door bossen te lopen strompelen en om de haverklap getuuter uit je schoenen te horen is al een reden voor velen van ons om het te gaan uitproberen.

En daar is tie dan :blink:

 

metaaldetectorschoen.jpg

 

 

De Walk & Seek Wizard is een krachtige metaal detector speciaal ontworpen om aan de schoen te bevestigen of zo nodig in de hand te houden! De Walk & Seek Wizard leverd krachtige precieze detectie van kleine metalen objecten die begraven liggen in het zand, aarde of gras. Ontworpen voor gebruik op het strand, gazonnen, velden of waar je ook maar kunt lopen! Met deze metaaldetector loopt u binnen!!!

 

 

Mooi toch?

 

 

GRTZ

 

 

Kruimeldief :unsure:

 

 

Voor zulke gadgets heb ik geen oneliner nodig om te kunnen scoren....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit nu nog te zoeken naar een uitschuifbare bodywarmer met nog meer zakken en een of ander apparaat dat mijn rug gaat ontlasten.

Hi,

 

Mooi verhaal en mooie foto van Kruimeldief. Ik denk dat ik een oplossing heb voor jou probleem, je weet wel je rug ("het touwtje waar je kont aanhang). Kan je KralenFee al die gear niet laten dragen? :D

 

SY Etienne :unsure:

Heb dank ;)

 

Natuurlijk kan ik de KralenFee al dat shit wel laten dragen, maar wie draagt dan alle eten, drinken, goodies, campingschep, handschoenen, snoep, vuilniszak, compass, GSM, portofoon, pockettools, zakmessen en ander gereedschap?

 

En.... gadgets zijn van mij en daar blijft iedereen van af. Ook de KralenFee staat niet zo hoog bij mij op de ladder dat ze aan mijn stuff mag komen.....

 

VR.GR

 

En nog steeds de beste wensen

 

Kruimeldief :blink:

 

Die om onverklaarbare reden zijn doos met oneliners is kwijtgeraakt en ze nog niet in zijn nieuwe gadget, de POCKETPC had staan.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat dacht je van een metaaldetector.

Ik zag van de week dit model. Kleiner, en daardoor handzamer, dan een "gewone" detector. Lijkt me wel handig bij geocachen ...

We hebben ons z'n ding aangeschaft om oa Breinbrekers (begraven) te vinden.

1e resultaat: niets gevonden :unsure: . Thuis oefenen leert dat een smal munitiekistje op 20 cm gevonden kan worden (mits er geen ander metaal in de buurt is). Lijkt dus wel bruikbaar.

 

R&A

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...