Spring naar bijdragen

De eerste keer op pad; Wat moet ik weten?


Spider

Aanbevolen berichten

als je naar N 50.51.496 E 006.03.225 gaat

 

Ho! Let op! Er zijn verschillende GPS-coordinaat-formaten.

 

De belangrijkste zijn:

 

DD.DDDDD°

DD° MM.MMM'

DD° MM' SS.S"

 

waarbij

 

D = degrees (graden)

M = minutes (minuten)

S = seconds (seconden)

 

De middelste is bijvoorbeeld: graden, minuten en decimale (duizendsten) minuten.

 

Ik weet niet of jij bedoelt:

 

N 50° 51.496' E 006° 03.225'

of

N 50.51496° E 006.03225°

 

hetgeen verschillende lokaties zijn.

 

In elk geval moet je zorgen dat je GPS en je "target" op hetzelfde format staan ingesteld. De meeste GPS'en kunnen via een simpele instelling worden omgezet.

 

Daarnaast heb je nog RD-coordinaten (RijksDriehoeks) - dat ziet er uit als:

 

XXXXX

YYYYYY

 

met X oost-west en Y noord-zuid in meters vanaf een punt ergens in Noord-Frankrijk, zodat (in NL) altijd geldt:

 

XXXXX > 0

YYYYYY > 0

YYYYYY > XXXXX

 

 

Succes!

bewerkt door BigFurryMonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Daarnaast heb je nog RD-coordinaten (RijksDriehoeks) - dat ziet er uit als:

 

XXXXX

YYYYYY

 

met X oost-west en Y noord-zuid in meters vanaf een punt ergens in Noord-Frankrijk, zodat (in NL) altijd geldt:

 

XXXXX > 0

YYYYYY > 0

YYYYYY > XXXXX

 

Ha die BFM,

 

Bij RD kan X in het oosten (zo ongeveer alles ten oosten van Zoetermeer, Rotterdam) ook uit 6 cijfers bestaan! Want dan is X>100000

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is ook weer waar, cachen in het donker is wel erg lastig, zeker voor je eerste cache. Daarnaast, als de cache niet echt gemaakt is opm in het donker te vinden, vind je hem zowieso al vaak niet.

 

Jan

 

De meeste heb ik in het donker gevonden....ik vindt het veel makkelijker.....

Dus daar is ook geen standaard voor :P

 

Nickx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook je eerste caches toen je nog totaal geen ervaring had? :-)

 

** OFF TOPIC **

Ik reageerde voornamelijk op: " vind je hem zowieso al vaak niet "

En inderdaad vrij snel in het donker gaan cachen en altijd gevonden... :P

 

 

** ON TOPIC **

Maar ik wens deze nieuwe cacher veel plezier bij zijn/haar misschien nieuwe hobby....en loop eens mee met een ervaren iemand... (heb ik nooit gedaan) maar raadt dit wel de "newbies" aan indien deze vragen hebben over geocachen.

 

Nickx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stond je wel op ca. 50 meter of zo van een spoorlijn? Dit om maar even te controleren dat je het goed ingevoerd hebt. Ik ken de cache niet, maar goed, dat is wat MapSource me ongeveer verteld. In theorie zou het fout kunnen gaan als je net een verkeerd invoerformaat gebruikt op je GPS (bijv. DD MM.SS ipv DD MM.MMM).

 

 

En vergeet niet: in het (schemer)donker zoeken is vaak veel moeilijker. Je overziet het totaalplaatje niet Dingen die in het licht opvallen, zie je in het donker totaal niet. Als je al weinig ervaring hebt, zou ik dat amper aanraden, tenzij het een nachtcache is.

 

Maar goed, je ging met Team Gebrook op stap, dan zal alles ongetwijfeld een stuk makkelijker gaan

 

Ik stond inderdaad op de plek die Team Gebrook mij had doorgegeven, met een spoorlijn in de buurt. Ik had met hem gesproken, maar ik had alleen dat coordinaat van hem gekregen, verder geen andere aanwijzing.

 

Verder zijn mijn instellingen op de GPS correct, anders was ik niet op die plaats gekomen, als ik mijn huis coordinaat invoer in een waypoint, brengt mijn GPS mij ook terug, en stuurt hij mij geen andere richting op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vandaag eens (overdags) gaan cachen, en heb met succes de eerste 3 waypoints gevonden en ''ontcijferd''. Blijken die encripties niet meer te zijn dan eenvoudige rekensommetjes, maar bij het 4e waypoint hebben vandalen een loopbrug over het water vernield, en bij overmaat van ramp begon het ook nog als een gek te regenen. Maar zal de komende dagen proberen deze caching verder voortzetten in de hoop mijn eerste binnen te halen. :thumbup:

 

Zal het 4e waypoint via een omweg moeten zien te bereiken, tenzij de loopbrug weer hersteld is! :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk!  :beerchug: Dat begint er al op te lijken. En je komt meteen al de 'interesssante uitdagingen' tegen onderweg... ik denk dat iedereen wel zijn anecdotes op dat gebied heeft, waar je naderhand om lacht.

 

Maar met welke cache ben je nu bezig dan?

 

 

Met deze (klik op de smilie)---> :rolleyes: maar bij het waypoint waar je naar een plaatje moet zoeken, kom ik toch niet verder (ik stond letterlijk op het vlaggetje! :blink: ) Het gaat om coordinaat N50 55 ??? E 005 ?? ???

 

De eerste aanwijzing waren 5 cijfers die op een paal stonden van energiebedrijf Essent nummers ????? A=? B=? C=? D=? E=?

bewerkt door Spider
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welja, daar zal een maker blij mee zijn. Dat je de coordinaten of andere te zoeken gegevens hier doodleuk op het forum zet. :blink: Wij wel in ieder geval. :rolleyes:

 

We nemen maar aan dat dat beginnersenthousiasme is. Kun je beter niet doen :beerchug:

 

Succes met je verdere tochten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan moet de maker wel zorgen dat alle aanwijzingen kloppen, en mij (en anderen) niet na de tweede aanwijzing leterlijk het water insturen (kapotte loopbrug :rolleyes: )

 

Die metalen plaatjes zullen waarschijnlijk verwijderd of verplaats zijn, het enigste opvallende op dat coordinaat was een langwerpige tak die horizontaal door enkele boompjes was gestoken (lijkt mij niet natuurlijk !) tenzij iemand dat bewust gedaan heeft. Heb ruim een half uur gezocht in een straal van 20 meter rond dat coordinaat! :beerchug:

bewerkt door Spider
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan moet de maker wel zorgen dat alle aanwijzingen kloppen, en mij (en anderen) niet na de tweede aanwijzing leterlijk het water insturen (kapotte loopbrug  :rolleyes: )

 

Die metalen plaatjes zullen waarschijnlijk verwijderd of verplaats zijn, het enigste opvallende op dat coordinaat was een langwerpige tak die horizontaal door enkele boompjes was gestoken (lijkt mij niet natuurlijk !) tenzij iemand dat bewust gedaan heeft. Heb ruim een half uur gezocht in een straal van 20 meter rond dat coordinaat!  :beerchug:

 

Lijkt me sterk aangezien 25 maart deze route blijkbaar nog intact was (op de loopbrug na dan). :blink:

 

Soms helpt het als je een andere keer teruggaat. En inderdaad het vermelden van oplossingen van WP's is natuurlijk niet verstandig.

 

Groetjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...