Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Tja, een serie micro's dumpen kan iedereen, mist je toestemming hebt van de eigenaar van het stukje grond waar je de micro op hebt gepleurd.

Een multi uitzetten vraagt al wat meer tijd en energie en een puzzelcache kan zelfs heel veel tijd en energie kosten om te maken, maar ook het oplossen ervan.

Ik vind het wel vreemd dat de topicstarter klaagt. Er zijn niet voor niets zoveel caches. En al die cachetypes zijn gewoon cachteypes die geocaching.com aanbiedt. Dus ook de mystery caches.

Gewoon die caches die je niet liggen eruit filteren en je ziet ze nooit meer, en dan hoef je ze ook niet te doen en je hoeft je dan er vooral niet aan te ergeren.

Gelukkig, smaken verschillen. Als het allemaal micro's zouden zijn, zou ik nooit weer gaan cachen. En wat de aantallen betreft, de micro komt met rasse schreden nabij de multi. Ik doe liever een cache per dag en dan een leuke wandeling met een paar aardige opdrachtjes, dan dat ik al racend met de auto van de ene raper naar de andere moet scheuren om die dag er weer een tig bijgeteld te krijgen.

Maar nogmaals, ook daar is een markt voor en die markt moet blijven. Ik hoop wel dat de aantallen bij elkaar in de buurt blijven.

Nee, cachers, Nederland is op sommige plekken al vol en er zijn er nog plekken waar ruimte is, dus de randstedelingen moeten langzamerhand de rem erop gooien :eek: Dan kunnen wij Noorderlingen in alle rust en kalmte zo nu en dan een cache neerleggen...

GRTZ

TjoeketjoekeKruimeldief :beerchug:

Geplaatst
kfaavoxzxsvh? dzg rh wzzi mf nlvrorqp zzm? :P

Nog net voor het slapen gaan een nieuwe puzzel ontdekt :D

Dat wordt weer een latertje. Deze blijkt echter van een makkelijk soort :P

Wat de puzzelcaches betreft: zoveel mensen, zoveel wensen. Maak er niet zo'n punt van en geniet van jouw favoriete cachetype.

Geplaatst
... de micro komt met rasse schreden nabij de multi. ...

<off topic, maar 't is effe nodig blijkbaar :P >

Kruimel toch! Je vergelijkt appels met peren...

Even voor de duidelijkheid: micro slaat op het formaat van de cache.

Multi zegt iets over over de route, namelijk meerdere 'stappen'.

Een multi kan dus heel goed een micro als cache hebben.

<off topic, maar 't was effe nodig blijkbaar :D >

Geplaatst

Ik vind puzzelcaches geweldig :P Dus iedereen die ze neerlegt, ga zo door. Je leert er ook nog regelmatig wat van, als je eerst via google ofzo moet uitvinden waar het over gaat en dan pas begint met puzzelen. De komende tijd wordt het weer kouder en zal ik zeker veel mysteries gaan oplossen, die we dan in de lente kunnen bezoeken, gecombineerd met een 1 of 2 mooie, lange multi's. Daar houden wij namelijk ook van (maar niet als het te koud is..).

Geplaatst

En wie zegt dat je die puzzels op moet lossen? Je kunt ze ook vinden door gewoon in het veld te zoeken en af te gaan op de logjes en foto's die colega cachers geplaatst hebben :P .

Of sterker nog met helemaal niets behalve het parkeercoordinaat boven aan de cache pagina. Zo heb ik "Kleurcode" opgelost. En daar ben ik ook wel trots op :D .

Gr Harrie

Geplaatst
En wie zegt dat je die puzzels op moet lossen? Je kunt ze ook vinden door gewoon in het veld te zoeken en af te gaan op de logjes en foto's die colega cachers geplaatst hebben :P .

Of sterker nog met helemaal niets behalve het parkeercoordinaat boven aan de cache pagina. Zo heb ik "Kleurcode" opgelost. En daar ben ik ook wel trots op :D .

Gr Harrie

Jaaaa, nou vraag je erom: ik zal hem opgeven voor de begrippenlijst:

harrieklomp-methode: bij Mysteries los je de puzzel niet op, maar ga je gelijk in het veld vele vierkante kilometers afzoeken, net zo lang tot je de cache gevonden hebt.

Geplaatst

Wat een discussie weer. :P Echt weer 1-tje van het niveau "er zit een knop op je......"

Klagen over iets dat je niet hoeft te doen is een echt luxe-probleem, en aldus geen echt probleem.

De TS mag vragen hoe hij een filter in kan stellen om geen mysteries meer te krijgen als hij naar caches zoekt, en dat lijkt me dan wel weer genoeg voor dit topic :D

Persoonlijk geniet ik van Mysteries, en ook alle (niet)-cachende familieleden en collega's hebben er veel lol aan.

Voor wat betreft "Kleurendoof", die lijkt verdacht veel op "Verfhandel".

Beetje ver om deze tussendoor te doen, dus we gaan weer eens een dagje uit plannen :P

Geplaatst
... de micro komt met rasse schreden nabij de multi. ...

<off topic, maar 't is effe nodig blijkbaar :P >

Kruimel toch! Je vergelijkt appels met peren...

Even voor de duidelijkheid: micro slaat op het formaat van de cache.

Multi zegt iets over over de route, namelijk meerdere 'stappen'.

Een multi kan dus heel goed een micro als cache hebben.

<off topic, maar 't was effe nodig blijkbaar :D >

Je hebt gelijk Willxii, ik zal ff oppassen met mijn omschrijving. Natuurlijk bedoel ik niet de micro's waar werk op geleverd is, ook bedoel ik gen micro's die een leuke lokatie aanwijzen.

Ik zal even duidelijker zijn. Een micro slaat op de grootte van het doosje. Een multicache van voor mijn part 25 kilometer kan een micro als cache hebben.

Voor mij is een micro een opraper, een hit and run, een stop and go.

Ik bedoel dus, de nietszeggende, in 1 minuut te vinden, snel achter de kliko neergegooide fotorolletjes, waar je er met gemak 30 binnen een uur kunt neerkwakken

Ik had moeten schrijven:

De snelle oprapercaches komen snel in opmars. Zo snel dat ze over niet al te lange tijd de meerderheid hebben in de soort caches.

Ik kom wel eens vaker "in de problemen" door mijn eigen foutieve omschrijving voor wat micro's betreft. Dat zit er al een paar jaar ingebakken natuurlijk. De eerste micro's waren, vooral in mijn regio, de normale simpele oprapers die je kunt vinden en loggen zonder zelfs uit de auto te moeten stappen. Je rijdt bijna over de cache, deur openen, even de gordel wat losser, zonder uit te hoeven stappen naar buiten leunen en ff grabbelen in een kuiltje, noteren, teruggooien en snel weer 200 meter verder naar de volgende fotorolletje dat op gelijke wijze verstopt is. Dat soort spul, alleen maar voor een puntje erbij. (Puntje erbij?)

Een opraper is altijd een micro. Een micro hoeft niet altijd een opraper te zijn :P

Zo duudeleker vent?

En ik ben helemaal geen puzzelaar. Ik kan nog geen kruiswoordpuzzel oplossen (lees: kan het wel maar heb het geduld niet).

Zoals je weet zie ik momenteel heel veel caches voorbij komen en ondanks dat ik er geen jota van snap, vind ik het meestal knap werk. Zo lang alle soorten caches maar gelijk op gaan, is er altijd voor elk wat wils. Gelukkig wel. Dus ook de "prut" caches. Voor de een is de opraper een prut cache, voor de ander een lange multi en voor weer een ander dus de puzzelcaches. Gelukkig wel, laat het zo blijven.

Het "gevaar" bij juist die moeilijke puzzelcaches is, en dat lees ik hier al weer, is dat als er maar een hem gevnden heeft, de emailtjes al weer bij die vinder binnenkomt met verzoeken coördinaten uit te wisselen. Dat vind ik jammer en not done. Zo vernielt men een cache. De moeilijkheidsgraad van sommige puzzelcaches gaat dan van 5 sterren naar 1 ster en wordt en goeddoordachte puzzelcache gedegradeerd naar weer een simpele opraper.

Oorzaak is de scoringsdrang. Er wordt daarbij volledig voorbij gegaan aan wat de maker van de cache heeft gewild.

Niet iedere cache hoeft gevonden te worden of 100den found its te hebben.

Wil je als maker (legger) van caches een flink aantal found it's hebben moet je dus de dumpcaches plaatsen. Is het de maker zijn bedoeling een pittige moeilijkheidsgraad cache te plaatsen, dan is hij tevreden met 1 a 2 founds per jaar.

Ik zou eigenlijk stiekem wel willen dat je als plaatser "verplicht" wordt om van allerlei type caches er evenveel te plaatsen. Of in een soort van verhouding. Bijvoorbeeld op iedere 2 a 3 geplaatste micro's moet een aardige multi of puzzel tegenover staan. (Schrijf ik al weer micro's. Ik bedoel dus oprapers [ZUCHT] ;) )

Geplaatst
Wat een discussie weer. :P  Echt weer 1-tje van het niveau "er zit een knop op je......"

Klagen over iets dat je niet hoeft te doen is een echt luxe-probleem, en aldus geen echt probleem.

Voor wat betreft "Kleurendoof", die lijkt verdacht veel op "Verfhandel".

Tja, en zoals opa vroeger al tegen mij zei: Een probleem is pas een probleem als je het niet op kan lossen. Tot die tijd is het een situatie.

Een lekker puzzeltje op z'n tijd is niet verkeerd. Maar die verfhandel haat ik inmiddels (komt dat omdat ik net dat stukje intelligentie mis?)

Gelukkig hebben we nog steeds variatie in de typen caches, en dat moet vooral zo blijven

Geplaatst (bewerkt)

Het zou handig zijn om bij een cache aan te geven dat het een puzzel cache is net zoiets als voor 'Honden toegestaan' etc... Kan je ze makkelijk skippen of uit zoeken. Het mooiste zou zijn als dat ook bij een zoekactie op de site kan worden opgegeven.

bewerkt door doolaard
Geplaatst
Het zou handig zijn om bij een cache aan te geven dat het een puzzel cache is net zoiets als voor 'Honden toegestaan' etc...

Is daar juist niet de categorie "Mystery Cache" voor bedacht?

Geplaatst

Het "gevaar" bij juist die moeilijke puzzelcaches is, en dat lees ik hier al weer, is dat als er maar een hem gevnden heeft, de emailtjes al weer bij die vinder binnenkomt met verzoeken coördinaten uit te wisselen. Dat vind ik jammer en not done. Zo vernielt men een cache. De moeilijkheidsgraad van sommige puzzelcaches gaat dan van 5 sterren naar 1 ster en wordt en goeddoordachte puzzelcache gedegradeerd naar weer een simpele opraper.

Kan het toch niet laten om hierover nog iets aan te halen. Het 'verpesten'van de cache door de oplossing te communiceren vind ik ook 'not done'. Ik zou dit echter wat breder willen trekken. Ik kom bij caches als bijvoorbeeld Eemlust in de gallery een kaart tegen met daarop nauwkeurig vermeld de plek van de cache. Volgens mij is de charme van geocaching nog steeds om middels een gps een doel te vinden. Of dit nu een mysterie, multi of traditional is, whatever. Ga alleen geen kaarten in de gallery zetten om zodoende het een ander wel heel errug makkelijk te maken. De charme verdwijnt op die manier. :P

Natuurlijk is deze mail wat gekleurd, wat Fire5 is de plaatser van een drietal caches in de buurt van Eemlust. Dit zijn micro's. Niet om de score op te krikken, maar om een prachtig landschap te zien. Het zijn oppakkers, dat klopt, met met ook dat heeft z'n charme. Maar, nogmaals, juist voor deze ook not done om dan maar kaarten te uploaden. Voor een volgende cache, een multi waar we mee bezig zijn, overweeg ik om een extra zinsnede te plaatsen dat spoilers (waar ik kaarten zeer zeker ook onder schaar) zonder bericht zal gaan deleten. :D

Dat moest ik toch even kwijt.

Fire5

Geplaatst
Het zou handig zijn om bij een cache aan te geven dat het een puzzel cache is net zoiets als voor 'Honden toegestaan' etc... Kan je ze makkelijk skippen of uit zoeken. Het mooiste zou zijn als dat ook bij een zoekactie op de site kan worden opgegeven.

Nog niet helemaal wakker?

unknown_72.gif

Mystery or puzzle caches

The “catch-all” of cache types, this form of cache can involve complicated puzzles you will first need to solve to determine the coordinates. The only commonality of this cache type is that the coordinates listed are not of the actual cache location but a general reference point, such as a nearby parking location. Due to the increasing creativity of geocaching this becomes the staging ground for new and unique challenges.

http://www.geocaching.com/about/cache_types.aspx

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...