Bitte ein Bit Geplaatst 11 juni 2005 Geplaatst 11 juni 2005 Is het plaatsen van een cache onderwater ( dus voor duikfanaten) ook mogelijk, of gaan we dan een beetje te diep?
Crow & Éowyn Geplaatst 11 juni 2005 Geplaatst 11 juni 2005 Hmm ik denk dat je dan een beetje te extreem gaat. Bovendien is de cache dan niet voor idereen toegankelijk wat volgens mij wel 1 van de voorwaarden is. Niet iedereen kan of mag duiken en dus is je cache alleen geschikt voor een selectieve groep. Daarnaast komen natuurlijk de praktische zaken als: stroming, verankering, loggen op het water, vollopen, GPS en water enz enz. De cache zou dus een mobiele container moeten zijn, opduiken, meenemen, loggen en weer terug plaatsen en dat alles zo onopvallend mogelijk.... Probeer maar eens niet op te vallen op de overvolle duikstekken in NL. Niet echt een goed idee denk ik dus. Hem op een boei leggen is natuurlijk wel leuk oooh eh wat zeg ik nu weer
Quaerens Geplaatst 11 juni 2005 Geplaatst 11 juni 2005 Is het plaatsen van een cache onderwater ( dus voor duikfanaten) ook mogelijk, of gaan we dan een beetje te diep? <{POST_SNAPBACK}> Lijkt me een goed idee. Alleen doe eerst eens de cache H2O. Ik weet niet tot hoeverre je daar moet duiken, maar het lijkt me iig een leuk idee. Hmm ik denk dat je dan een beetje te extreem gaat.Bovendien is de cache dan niet voor idereen toegankelijk wat volgens mij wel 1 van de voorwaarden is. Niet iedereen kan of mag duiken en dus is je cache alleen geschikt voor een selectieve groep. Daarnaast komen natuurlijk de praktische zaken als: stroming, verankering, loggen op het water, vollopen, GPS en water enz enz. De cache zou dus een mobiele container moeten zijn, opduiken, meenemen, loggen en weer terug plaatsen en dat alles zo onopvallend mogelijk.... Probeer maar eens niet op te vallen op de overvolle duikstekken in NL. Niet echt een goed idee denk ik dus. Hem op een boei leggen is natuurlijk wel leuk oooh eh wat zeg ik nu weer <{POST_SNAPBACK}> Het is toch niet de bedoeling dat iedereen een cache kan vinden? Als je niet kan lopen kan je geen een cache doen. Een bedoeling van cachen is juist de uitdaging. Een cache vinden na een moeilijke bergbeklimming, een lange wandeling, een vaartocht, een puzzel enz. is allemaal een uitdaging, en niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig zijn er heel veel andere caches voor als je niet kan duiken. Groetjes Quaerens
Crow & Éowyn Geplaatst 11 juni 2005 Geplaatst 11 juni 2005 zoals ik dus al zei : theoretisch kan het maar of het praktisch ook haalbaar is ?
jowi Geplaatst 12 juni 2005 Geplaatst 12 juni 2005 (bewerkt) Is het plaatsen van een cache onderwater ( dus voor duikfanaten) ook mogelijk, of gaan we dan een beetje te diep? <{POST_SNAPBACK}> Enkele jaren geleden was er zo'n cache, de "First Dutch Diving cache" of zo iets. Had je dus twee man en duikuitrusting voor nodig. Hij lag in de plassen boven Utrecht (Maarseveense of Loosdrechtse plassen) en was vastgemaakt aan de voet van zo'n platform wat in het water stond, enkele meters onder water. Dit is zo'n cache die ontbreekt in mijn GSAK database want ik heb de GC code er niet van en hem nooit terug kunnen vinden. Hij is al jaren gearchiveerd. Dus als iemand de GC code nog heeft van die cache ? 12 juni 2005 bewerkt door jowi
GPSiegurd Geplaatst 12 juni 2005 Geplaatst 12 juni 2005 (bewerkt) Hmm ik denk dat je dan een beetje te extreem gaat.Bovendien is de cache dan niet voor idereen toegankelijk wat volgens mij wel 1 van de voorwaarden is. Niet iedereen kan of mag duiken en dus is je cache alleen geschikt voor een selectieve groep. Daarnaast komen natuurlijk de praktische zaken als: stroming, verankering, loggen op het water, vollopen, GPS en water enz enz. De cache zou dus een mobiele container moeten zijn, opduiken, meenemen, loggen en weer terug plaatsen en dat alles zo onopvallend mogelijk.... Probeer maar eens niet op te vallen op de overvolle duikstekken in NL. Niet echt een goed idee denk ik dus. Hem op een boei leggen is natuurlijk wel leuk oooh eh wat zeg ik nu weer <{POST_SNAPBACK}> Daar ben ik het niet helemaal met je eens Crow! Ik denk niet dat alle caches per se voor iedereen toegangkelijk hoeven te zijn. Daar hebben we er al meer dan 1000 van. Het is juist leuk om wat caches te maken die juist voor een geselekteerd publiek is. Kijk maar naar de Diamant caches... ik kom er bij een paar echt niet uit, te hoog gegrepen voor mij terwijl die cache ergens in mijn achtertuin ligt Ik heb zelf ook een cache ergens op 4400 meter hoog gezet (de hoogste van europa) en die is ook voor de betere klimmers. Dat ie niet gevonden wordt dat geeft niet maar als hij wordt gevonden is dat wel gigantisch kicken ook voor de maker Dat geldt denk ik ook voor een duik cache, ik heb begrepen dat er meerdere geocachende duikers zijn... niet waar Dutch-Locutus??? Greetz! Siegurd 12 juni 2005 bewerkt door Team GPSearching
skippy and company Geplaatst 12 juni 2005 Geplaatst 12 juni 2005 Er zijn ,denk ik, genoeg caches die niet voor iedereen toegankelijk zijn. Kwam er laatst weer een tegen waar je volgens de beschrijving echt een ICT opleiding voor moest hebben En computers zijn nou niet direct mijn sterkste kant Duiken wel , en om alvast op de feiten vooruit te lopen.... Duiker (hoe kan het ook anders) en ik zijn druk bezig met het voorbereiden van een duikerscache in (waarschijnlijk) 't Twiske in Landsmeer. Zoals het er nu uitziet misschien ook nog wel te doen voor een snorkelaar , maar voor de niet-duikers moeilijk op te lossen. Tenzij je natuurlijk een van de vele duikers die daar elk weekend duiken zo gek krijgt om DAT deel van de MC voor je te doen Zijn er behalve H2O eigenlijk nog meer "duikers" caches ???
Team Professor X Geplaatst 12 juni 2005 Geplaatst 12 juni 2005 Wanneer je een diepte aanhoudt tot 3,50 tot 4,00 meter kun je hem natuurlijk ook met alleen je duikbril en/of snorkel vinden. Dan wordt het publiek wat hem wil vinden weer wat groter; niet iedereen is een kikvorsman/vrouw.Deze bijvoorbeeld. De truuk is om eerst de locatie boven water goed te bepalen, vastleggen met een boei ofzo en dan naar beneden. Maar een cache maken waarbij je sowieso moet zwemmen is altijd leuk; bij de hint hoef je alleen maar neer te zetten ONQXYRQVAT bitte ein bit Geplaatst op Gisteren, 23:50 Is het plaatsen van een cache onderwater ( dus voor duikfanaten) ook mogelijk, of gaan we dan een beetje te diep? Dus wat ons betreft ga je niet te diep ........
Kruimeldief Geplaatst 12 juni 2005 Geplaatst 12 juni 2005 Waarom niet? Het is maar wat je kunt, durft en wilt als cacher. Ik ben geen duiker en weet dus al dat de cache niet voor mij bedoeld is. Van de andere kant is het een taak van een approver om gevaarlijke caches niet 1,2,3 te approven. Maar waarom niet? Als er in de cache beschrijving maar duidelijk staat dat je een duiker moet zijn en duiktuirusting enz moet hebben. Er zijn namelijk ook caches die wel door Jan en alleman gevonden wordt maar die door een bepaalde categorie mensen nooit gevonden zal worden. Denk hierbij aan simpele caches waarvoor je gewoon boven in een uitkijktoren met een stevige trap naar boven moet zijn. er zijn legio mensen die hoogtevrees hebben en zo'n cache links laten liggen. Is die cache gevaarlijk? Nee. Zijn zulke caches goedgekeurd? Ja. Ik zou 1000x liever onvervaren een duikerspak aantrekken en onder water gaan zoeken naar een cache, terwijl ik dat nog nooit gedaan heb, dan dat ik en uitkijktoren zou gaan bestijgen. Alles wat hoger is dan een paar meter, loopt het me al dun uit de broek. Jammer maar het is gewoon zo. Ik heb me daar met mijn 48 jaar al jaren terug bij neergelegd. Mij zul je dus nooit hoger op een ladder zien dan 1 a 2 meter. Heb al diverse "therapieën" er voor gevolgd en het lukt gewoon niet. Klaar. Ik baal alleen met zulke caches als zoiets niet in de cache beschrijving staat en ik daarvoor 100 kilometer of meer gereden heb. Als de cachebeschrijving het maar goed vermeld, met eventuele waarschuwingen, als duikers-only enz enz. lijkt het me geen probleem. Het verschil tussen een duikplank: hoe hoger des te plons!
Micky Geplaatst 12 juni 2005 Geplaatst 12 juni 2005 Waarom niet? .. snip .. Als de cachebeschrijving het maar goed vermeld, met eventuele waarschuwingen, als duikers-only enz enz. lijkt het me geen probleem. Precies! IMHO mag alles, zolang je maar duidelijk opschrijft voor wie het bedoelt is en wie het zeker niet moeten proberen. IMHO zijn voorts creatieve caches van harte welkom. Doen dus! Voor alle duidelijkheid: ik kan niet duiken en zal 't ook wel nooit leren.
madmull Geplaatst 12 juni 2005 Geplaatst 12 juni 2005 Even een technisch vraagje: werkt een GPS wel onderwater of bestaan daar speciale apparten voor. Alleen cachen is dan wel voorbij want alleen duiken is geloof ik de stomste fout die een duiker kan maken. Van mij mogen er duikcaches gemaakt worden al zal ik ze nooit doen want ik ben geen duiker.
Peetee Geplaatst 12 juni 2005 Geplaatst 12 juni 2005 Even een technisch vraagje: werkt een GPS wel onderwater of bestaan daar speciale apparten voor. Ik denk dat je onder water weinig ontvangst zal hebben, als je bedenkt dat onder een natgeregend bladerdak de ontvangst al minder wordt.
Kruimeldief Geplaatst 12 juni 2005 Geplaatst 12 juni 2005 Even een technisch vraagje: werkt een GPS wel onderwater of bestaan daar speciale apparten voor. <{POST_SNAPBACK}> Ik denk dat je onder water weinig ontvangst zal hebben, als je bedenkt dat onder een natgeregend bladerdak de ontvangst al minder wordt. <{POST_SNAPBACK}> Wat nu als je boven de cache zit? Je vaart er met een bootje naar toe en op een gegeven ogenblik ben je gewoon dichtbij (de wijzer wijst naar beneden ). Dan weet je dat het onder je moet liggen. Dan is het toch geen probleem? Ik heb nu ook wel eens met een kl*te ontvangst 100 m2 bos meter voor meter afgestruind om de cache te vinden. Lijkt me dat het onder water niet anders is. Dus gewoon boven water zo dicht mogelijk benaderen en dan zorgen dat de GPSr droog blijft. Alhoewel, ligt er aan hoe diep De meeste GPSr kunnen wel een tijdje onder water. Of anders een boei met een touwtje aan de GPSr. Die van mij blijft namelijk drijven.
Cachemier Geplaatst 12 juni 2005 Geplaatst 12 juni 2005 (bewerkt) Is 2300 meter diep genoeg ??? Kijk dan even hier Bovendien : nog een maagdje 12 juni 2005 bewerkt door Cachemier
Crow & Éowyn Geplaatst 12 juni 2005 Geplaatst 12 juni 2005 Een GPS werkt uiteraard niet onder water. De radio golven die het water oppervlak doordringen worden dermate gereflecteerd of afgebogen dat de GPSr er niet meer van snapt. Voor onder water navigatie bestaan systemen zoals sonar, geluid draagt onder water erg ver en is dus een prima navigatie hulpmiddel. Dus garmin: 1x 60 CS met ingebouwde sonar module aub. dan gelijk met interface die mijn ademluchtautomaat aanstuurt en dan kunnen we eindelijk hi tech duiken. Wordt weer eens tijd om de oude buiten water vinnen en duikspullen uit het vet te halen geloof ik.
Aanbevolen berichten