Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Beste collega-enthousiastelingen,

Bijgaand verhaal is ontstaan uit een ongelimiteerd enthousiasme over geocaching. Lees e.e.a. a.u.b. vanuit dat uitgangspunt. Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar alleen mijn lange termijn zorgen kenbaar maken en een potentiele oplossing ter discussie voorleggen.

Mijn zorg is ontstaan op basis van alle signalen met betrekking tot de moeite die gedaan moet worden om goedkeuring te verkrijgen van natuurbeheerders of andere terreineigenaren voor het plaatsen van een cache. Die signalen haal ik zowel uit dit forum als uit logs van caches als uit de gepubliceerde richtijnen. Als de huidige trend van het aantal actieve geocachers en het aantal geplaatste caches doorzet, dan zal de hobby haar eigen graf graven. Genoemde trend zal tot gevolg hebben dat enerzijds het aantal enthousiasten exponentieel zal gaan toenemen en anderzijds dat natuurbeheerders steeds meer met "zwarte schapen" daaronder geconfronteerd zal worden. Immers, hoe groter een community, hoe duidelijker ook zal zijn dat iedere community een afspiegeling van de maatschappij is. En, zoals iedereen weet, in onze maatschappij zijn de nodige "zwarte schapen" aanwezig. Kortom, een steeds verdere toename van weerstand bij natuurbeheerders over geocachen zal ONONTKOOMBAAR zijn en uiteindelijk leiden tot het uberhaupt niet meer toestaan van het plaatsen van caches. Dit kan ECHT niet voorkomen worden door richtlijnen, hooguit uitgesteld! Nogmaals: je moet dit lezen vanuit een oprechte waardering voor iedereen die opracht met geocaching bezig is, dus ook voor de reviewers die proberen dit uitstel zo lang mogelijk te maken.

Daarom is het mijn mening dat, als gevolg van de hierboven geschetste ontwikkeling, op lange termijn de toekomst van geocaching niet in fysieke caches ligt, maar in virtuele.

Voordelen van virtuele caches zijn: geen schade aan de natuur, geen toestemming nodig, wel hetzelfde geocachingplezier. Enige potentiele nadeel is dat mee-hobbyende kinderen geen goodies kunnen wisselen, dat valt echter wel op te lossen. Bijvoorbeeld: als wij een microcache doen, stellen wij de kinderen een goodie in het vooruitzicht uit onze eigen verzameling).

Echter, het beleid ten aanzien van virtuele caches is ook weer zeer streng. Ik lees dat een virtuele cache niet wordt goedgekeurd als:

. Er een mogelijkheid bestaat om er een "normale" cache neer te leggen

. Er een mogelijkheid bestaat om het punt als offset punt voor een multi te gebruiken

. Het punt niet een unieke en bijzondere waarde heeft

Ik ben het met dit beleid, hopende op een lange termijn toekomst voor geocaching, absoluut oneens! Nogmaals: virtuele caches zijn m.i. de enige redding voor geocaching op lange termijn.

Graag horen wij de mening van collega-enthousiastelingen met een warm hart voor de hobby en voor de natuur.

:beerchug:

Cachersgroeten,

LianIlsa

Geplaatst
Voordelen van virtuele caches ................wel hetzelfde geocachingplezier.

Mee oneens, virtuele caches geven helemaal niet het zelfde geocachingplezier.

Natuurlijk gaat het bij ons om de wandeling, hoe langer hoe beter.

Maar zonder een degelijk formaat kist aan het einde wordt er echt minder plezier aan beleeft.

De oplossing volgens mij is "Geen goedkeuring meer vragen aan terrein beheerders".

Als je geen goedkeuring vraagt kunnen ze je het ook niet onthouden.

Geplaatst

Ik denk dat het geschilderde scenario veel meer zal leidden tot een ondergronds gaan van de hobby of misschien wel tot een algemeen aanvaardde hobby.

De toekomst is lastig te voorspellen, ik ben met de beren eens dat een echte cache toch meer de voorkeur verdient alhoewel ook ik enorm op zie tegen beheerders toestemming in mijn regio. ik lees daar geen geweldige verhalen over.

Verder denk ik dat er toch nog wel een drempel blijft bestaan om te gaan geocachen, uiteindelijk moet je er apparatuur voor aanschaffen die niet altijd even goedkoop is. Maar ja zo kijk ik er tegenaan, de toekomst zal het ons leren.

Groeten Haak.

Geplaatst (bewerkt)

Hoi,

Ik ben het met debruineberen eens dat het cache plezier niet hetzelfde is bij virutele caches. Ik denk zelfs dat ik dan helemaal niet meer zou cachen.

Zelf heb ik echter nog geen problemen gehad met het verkrijgen van toestemming bij Natuurmonumenten. Wat echter iedereen wel moet doen is zich aan de regels van de verschillende natuurorganisaties houden. Af en toe lees ik in logs van cachers die min of meer dwars overal door/overheen lopen om bij de cache te komen, zijn natuurlijk de genoemde zwarte schapen.

Volgens mij is het onder andere aan de reviewers om te zorgen dat er in een bepaald gebied niet teveel caches kort bij elkaar komen. Bovendien, je gaat toch geen cache naast een andere leggen, lijkt me niet echt leuk.

Het aantal actieve cachers in Nederland zal volgens mij ook niet meer zo hard groeien. Als je naar de statistieken kijkt lijkt het erop dat er veel zijn die een enkele cache zoeken en daarna weer de pijp aan Maarten geven.

edit: hm en inderdaad daar gaan we weer.... Kon het toch niet laten dit keer.

Jan

bewerkt door jstevens
Geplaatst

Virtuele caches vind ik lang niet zo leuk als "echte" caches. Net zoals als ik micro's minder leuk vindt. Ik houdt gewoon van het echte schatzoekgevoel en de spanning van het openen van de box. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

En zou ik kinderen hebben, dan zou ik dit probleem ook niet oplossen door een speeltje te beloven als ze mee gaan cachen. Dan kan ik ook wel een speeltje gaan beloven als ze mee gaan wandelen in het park of de afwas doen ofzo.

Wat ik wel heb gemerkt aan de kinderen met wie ik gecached heb is dat ze niet zozeer de speeltjes leuk vinden maar het idee van het vinden van een schat. Kinderen die door en door verwend waren met gameboys en dergelijke waren helemaal opgetogen over een plastig auto'tje ofzo. Omdat ze dit zelf gevonden hadden.

Ik denk dus dat je oproep aan alle geocachers hier tot het voortaan plaatsen van virtuele caches niet de oplossing is. Zou je een oproep gedaan hebben om voortaan kritischer te zijn met het plaatsen van caches dan zou ik het wel helemaal met je eens zijn. Liever een prachtcache dan 10 flutcaches. en ik ga hier niet de wijsneus uithangen wat een prachtcache is of een flutcache, dat mag iedere geocacher en uitzetter zelf beoordelen.

Ik lees uit je verhaal dat je je zorgen maakt over de toename van het aantal caches en dat natuurbeheerders hier weleens moeilijk over kunnen gaan doen, maar mijn indruk is dat er van al die nieuwe caches maar een heel klein gedeelte in een natuurgebied liggen. Dus ik denk juist niet dat dat snel een probleem zal worden.

Geplaatst
ow ow daar gaan we weer :beerchug:

Inderdaad. Daar gaan we weer.

Uit onvrede met geocaching.com zijn in het verleden sites als navicache.com en freecaching.com/org (kijk maar in de handtekening van geogerard) ontstaan. En ook de onvolprezen kaboutercaches zijn daarom ontstaan. Dat er in de toekomst zaken gaan veranderen is kraakhelder. Wanneer is een kwestie van koffiedikkijken, kristallenbolloeren en een vette gok op de aandelenmarkt van Togo.

Geplaatst (bewerkt)

Ach ik zeg maar zo:

Geocaches komen en geocaches gaan, zo zal het ook met de geocachers gaan.....

Met andere woorden: loopt wel los, je hebt uiteindelijk maar een echte groep die doorgaat en natuurlijk veel groepjes met af en toe of leuk met de hond uitlaten cachers enzo.

De meeste houden er vrij snel weer mee op, de echte actievelingen gaan wel door, zo ook de caches, oude zullen verdwijnen en nieuwe verschijnen en de discussie over toestemming zal ook blijven, er zijn natuurlijk genoeg gebieden waar geen toestemming voor nodig is, je cache net buiten zo'n gebied leggen en de tocht erin is natuurlijk ook een optie.

Ik heb nog nooit een boswachter horen klagen over een alu plaatje op een wegwijs paaltje waar op een dag een peleton mensen met een vreemd soort telefoon naar liep te kijken......

Gewoon creabea dus dan kom je een heel eind. :beerchug:

bewerkt door The Crow 666
Geplaatst

ook wij vinden virtuele caches niet zo leuk vergeleken met de echt kist aan het eind. Af en toe leuk voor de score, maar daar blijft het bij. de charme van een cache kunnen lichten is dan verdwenen.

Geplaatst (bewerkt)

De Grote Behanger wacht op het Armageddon.

JandeBehanger mag 1e Paasdag niet geocachen met z'n kompas, eigen schuld, dikke bult!

Ik heb bij gemeente Assen een heel goed kontakt om toestemming voor caches te verkrijgen.

bewerkt door JandeBeHanger
Geplaatst

Virtuele caches zijn de doodssteek voor geocaching, niet de redding.

Neem nu de aangehaalde regels:

. Er een mogelijkheid bestaat om er een "normale" cache neer te leggen

. Er een mogelijkheid bestaat om het punt als offset punt voor een multi te gebruiken

. Het punt niet een unieke en bijzondere waarde heeft

Laten we de eerste twee afschaffen. Maar wat is uniek en bijzonder?

Kan alleen de aanmelder van een virtuele cache dat juist beoordelen?

Laten we eens aannemen dat ik Napoleon-gek ben. Ik ga virtuele caches maken van alle gebouwen in ons land waar Nappie heeft geslapen. Dat vind ik uniek en bijzonder.

Mijn (ook gekke) neef is helemaal weg van leerlooien. Die gaat virtuele caches maken van alle plekken waar leerlooierijen staan of gestaan hebben.

Mijn aangetrouwde tante (lang niet gek) is erg bezig met Rijksdriehoeksmetings (Kadaster) punten. Daar zijn er zo'n 5500 ruim van. Ze kan goed programmeren dus ze zou best 5500+ caches kunnen genereren, voor elk meetpunt eentje.

Het is heel erg uniek om in een huis te wonen waar een meetbout van het Kadaster in zit b.v.

En dan wat te doen met varying-location virtuals. Een cache voor alle MacDonald voerderplekken. Een cache voor alle dorpspompen. De lijst is eindeloos.

De grootste dreiging voor de lol van geocaching zal zuiver technisch van aard zijn: de toegenomen nauwkeurigheid van de GPS ontvangers. Nu al geven die gewoon een EPE van +/- 12 meter, als EGNOS er is binnenkort gaan sommige een EPE geven van +/- 1 meter. (? -1 m EPE, kan dat?) .

Hoeft er nog naar een cache gezocht te worden als je GPS je op max. 1 meter afstand weet te plaatsen?

Dan wordt het wel erg verleidelijk om het moeilijker te maken d.m.v. kleine caches (micro's). Oef, oef, daar gaan we weer...

Geplaatst
ow ow daar gaan we weer :cry:

Ach... we kunnen altijd het Gele Bussie van Barny vol stouwen... daar heb je van niemand toestemming nodig en goh wat zullen die kinderen blij zijn met al die goodies die Barny in deloop der jaren verzameld heeft :beerchug::eek:

Geplaatst (bewerkt)
Mijn zorg is ontstaan op basis van alle signalen met betrekking tot de moeite die gedaan moet worden om goedkeuring te verkrijgen van natuurbeheerders of andere terreineigenaren voor het plaatsen van een cache. Die signalen haal ik zowel uit dit forum als uit logs van caches als uit de gepubliceerde richtijnen.

Cachersgroeten,

LianIlsa

Goh... hoe kom je daar zo ineens op...

Je streven is goed, je doel onbereikbaar. De gedachte die je uit spreekt heb ik al al eerder op een andere manier verwoord op dit forum. Mijn worst-case scenario is niet uitgekomen...nog niet. Ik hoop ook dat het niet zover komt.

Aan de ene kant heb ik goede contacten met 2 terrein beheerders, aan de andere kant ben ik elders bijna het kantoor uitgejaagd toen ik met een leuk verhaal toestemming probeerde los te peuteren.

Mijn laatse cache ligt op een heel verkeerde plek, niet op één van de vele mooie plekjes die ik op het oog had. Het is enkel de prijs voor het oplossen van mijn raadsel geworden, de locatie voegt niets toe.

Zoals ik gisteren al reageerde na het log van Gotcha op die cache, zo hoeft het voor mij niet meer. Ik ga geen knieval maken om ergens op een plek die ik niet mooi vind een kistje te leggen. Dat plekje is n.l. en niet mooi, en loopt vaak meer het risico ontdekt te worden door dreuzels.

Gelukkig zijn er geocachers die het wel voor elkaar krijgen, of het gewoon op de oude manier doen (gewoon de cache leggen en hopen dat er niemand moeilijk doet).

Maar door het langzaam dicht timmeren van de regels zal dat ook minder worden.

Zoals wel vaker gezegd, in geen land ter wereld zijn zoveel regels, staan zoveel borden en doet men zo piet luttig als je een voet zet op een stukje van jou eigen Nederland waar iemand van meent dat het niet kan dat jij daar loopt.

Voorbeeld:

DSC03947.JPG

Schande locutus bevond zich enkele meters te ver uit het pad! foei niet meer doen jij mag niet naast het pad lopen.

Op een dag bied ik al mijn caches ter adoptie aan en vertrek ik naar ergens met veel ruimte en weinig (nutteloze) regels, maar nu raak ik echt of topic.

Volgens mij is het probleem dat je schetst niet meer oplosbaar, gewoon genieten zolang het kan en we zien wel waar het schip strand.

Groet je plaatsgenoot D.L.

bewerkt door dutch-locutus
Geplaatst

Ik heb tot nu toe 2 virtuele caches gedaan en vond ze toch wel interessant. Vooral Buys Ballot De Dellen was mooi, zelfs junior van 9 vond het mooi. Thuis heeft hij een goodie uit onze eigen collectie kunnen uitzoeken (als surprise). De Dellen is van het Geldersch Landschap en die doen erg moeilijk dus was dit volgens mij de enige manier om ons kennis te laten maken met een prachtig stuk natuur met veel historie. Ik probeer nu op terreinen van het G.L. micro's te plaatsen. Heb al verstopplaatsjes gevonden net naast het pad, dus hoef je ook niet van het pad af. Heb ook nog een plan voor een virtuele bij ons in de stad. Virtueel omdat ik geen kans zie om een ammobox in het oude stadscentrum te verstoppen.

Volgens mij is het ook belangrijk wat het doel is, bijv, iets bijzonders laten zien. Daarbij is het wel jammer voor de kids dat er geen goodies zijn, dat ben ik mij terdege van bewust, maar ik zie geen andere oplossing dan uit de eigen verzameling wat aan junior te geven.

Dat wij ons eigen graf graven door het vele plaatsen van caches, ik denk dat dat wel meevalt. Als je toestemming hebt om een cache te plaatsen is er volgens mij niets aan de hand. Gaat er dan vaak wat fout? Ik zou het niet weten.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...