De Roode Loper Geplaatst 7 juni 2005 Geplaatst 7 juni 2005 (bewerkt) Ik heb dezelfde uitdaging als de starter van dit topic. Ik wil in een openbaar park een cache plaatsen. a. hoe vind ik gemakkelijk uit wie de eigenaar is van het terrein? B. hoe vind ik diegene die mij toestemming zou kunnen geven? c. bestaat er een semi-formele uitleg van wat geocaching is (zodat ambtenaren het kunnen begrijpen en kunnen omzetten in een positieve beslissing)? d. bestaat er een contact-lijst met gemeenten? ik ben natuurlijk niet de eerste in mijn gemeente die een cache wil plaatsen. groet, BFM <{POST_SNAPBACK}> a. informeren bij de gemeente B. ligt aan de uitkomst van a). Of je moet bij de gemeente zijn of een andere instantie c. zie de startpagina van geocaching.nl. hier staat nog meer informatie. je kunt die persoon ook uitnodigen om eens mee te gaan . d. neem contasct op met de geocacher die in jouw gemeente al een cache heeft geplaatst. 7 juni 2005 bewerkt door De Roode Loper
theyeti Geplaatst 7 juni 2005 Geplaatst 7 juni 2005 Hoe verstop ik een cache? Begraaf je cache niet want dit schrikt af maar verzin wat anders (ergens op, in, aan, onder, enz.). Het is een 3d-wereld. Regel altijd toestemming! 1) Prive eigendom. Zoek een mooie plek waar je je cache kwijt kunt. Zorg dat je een van je kinderen bij je hebt, of leen er een bij de buren en bel vervolgens aan bij het dichtstbijzijnde huis en vraag naar de eigenaar van de grond. Altijd prijs. 2) Openbaar terrein: neem contact op met de betreffende instantie en vraag naar de terreinbeheerder. Maak het allemaal dus niet al te formeel maar wees wel eerlijk natuurlijk. Wissel gegevens uit per email, dan ligt het vast. Ook altijd prijs (meestal ;o)). Succes, Theyeti
BigFurryMonster Geplaatst 7 juni 2005 Geplaatst 7 juni 2005 "leen een kind" -- geniaal. Heb nu: Geachte gemeente [gemeente], Hebt u wel eens gehoord van de hobby 'geocachen'? Het is een activiteit waarbij mensen met een GPS op zoek gaan naar een geocache, zeg maar een verborgen "schat", vaak na cryptische aanwijzingen. Het is een leuk en ontspannend tijdsverdrijf, waarbij aandacht voor de natuur hoog in het vaandel staat. Meer info hierover vindt u op www.geocaching.nl. Er zijn in Nederland zo'n 5000 geocachers actief en al ruim 2000 geocaches verborgen. Dit is te zien op een stippenkaart: [link naar kaart]. Het viel me als actief geocacher op dat er niet veel geocaches verborgen zijn in onze gemeente. Mede om deze reden zou ik graag een geocache willen verbergen, met bijbehorende puzzeltocht. Ik heb hiervoor het [locatie], vlakbij mijn huis, op het oog. Geocachers vragen altijd toestemming voor het plaatsen van een geocache, en hiervoor wend ik mij tot u. Ik kan zelf niet precies nagaan wie het park beheert, maar ik neem aan dat dit vanuit de Gemeente wordt aangestuurd. Geocaches worden altijd zo verborgen, dat zij niet opvallen voor de toevallige passant, maar wel kunnen worden gevonden door geocachers. Hier hoort ook bij dat geocachers nooit hoeven te graven of schade aan de natuur hoeven te berokkenen. Dit is ook de reden dat een organisatie als Staatsbosbeheer positief tegenover geocachen staat. Bij deze verzoek ik u toestemming te verlenen voor het plaatsen van een geocache in [locatie]. Indien gewenst of nodig kan en wil ik u meer informatie hierover verschaffen, bijvoorbeeld over de precieze locatie. Het zal gaan om maximaal enkele bezoekende geocachers per week. Ik denk dat deze activiteit een goede aanwinst voor de gemeente is! In afwachting van uw reactie verblijf ik, [naam], [woonplaats]
De Roode Loper Geplaatst 7 juni 2005 Geplaatst 7 juni 2005 Ziet er mooit uit. Ik zou ze nog wel verwijzen naar www.geocaching.nl. Misschien kun je het nog aandikken (lees slijmen) met de reden dat je meer mensen naar het PRACHTIGE park wilt halen, zodat de mensen kunnen zien welk mooi park de gemeente (indien eigenaar) bezit/beheert. Ik heb het toen ook gedaan (niet bij de gemeente) voor onze cache en heb toen toestemming gekregen. Of het slijmen heeft geholpen weet ik niet, maar niet gezocht is niet gecached .
Team Professor X Geplaatst 7 juni 2005 Geplaatst 7 juni 2005 De kortste "klap" is eerst informeren naar een contactpersoon bij een gemeente of andere instantie. Meestal is dat dan een medewerker communicatie die toeristische en informatieve aangelegenheden promoot, of een medewerker grondzaken (eigendommen beheren van de gemeente). Maar je hebt ook vaak een buitendienst met een opzichter die je misschien ook wel toestemming geeft. Wanneer de persoon in kwestie zelf al direct toestemming geeft heb je het makkelijk en een contactpersoon voor je brief en cache . Persoonlijk hou ik liever van mondelinge dan van schriftelijke toestemming; het gevaar bestaat dat brieven niet beantwoord worden of te makkelijk afgewezen. Wanneer er formeel antwoord moet komen van een gemeente oid. dan wordt er getekend door een afdelingshoofd namens het bestuur. En dat is nog wel eens een langdurig of doodlopend traject. Want beslissingen nemen op papier is voor veel ambtenaren erg zwaar . (Ik mag het zeggen, ben er zelf ook een
Kapitein Haak Geplaatst 7 juni 2005 Geplaatst 7 juni 2005 De kortste "klap" is eerst informeren naar een contactpersoon bij een gemeente of andere instantie. Meestal is dat dan een medewerker communicatie die toeristische en informatieve aangelegenheden promoot, of een medewerker grondzaken (eigendommen beheren van de gemeente). Maar je hebt ook vaak een buitendienst met een opzichter die je misschien ook wel toestemming geeft.Wanneer de persoon in kwestie zelf al direct toestemming geeft heb je het makkelijk en een contactpersoon voor je brief en cache . Persoonlijk hou ik liever van mondelinge dan van schriftelijke toestemming; het gevaar bestaat dat brieven niet beantwoord worden of te makkelijk afgewezen. Wanneer er formeel antwoord moet komen van een gemeente oid. dan wordt er getekend door een afdelingshoofd namens het bestuur. En dat is nog wel eens een langdurig of doodlopend traject. Want beslissingen nemen op papier is voor veel ambtenaren erg zwaar . (Ik mag het zeggen, ben er zelf ook een <{POST_SNAPBACK}> Ik heb dus een paar weken geleden gewoon een brief gestuurd aan de gemeente waar ik woon, hieronder volgt hij: Geachte mijnheer ***. Al eens gehoord van geocaching? Nee, dan even een korte uitleg wat geocaching is. Iemand verstopt op een bijzondere plaats, meestal in de natuur, een waterdichte doos, met daarin een aantal min of meer begerenswaardige voorwerpen en met in ieder geval een logboek en soms ook een wegwerpcamera erin. Met zijn hand-GPS bepaalt hij de precieze coördinaten van de schuilplaats, die hij vervolgens publiceert op de Geocache-website, www.geocaching.com. Anderen lezen die coördinaten en kunnen op zoek gaan naar de cache ('schat'). Vinden ze hem, dan mogen ze er een voorwerp uitpakken, maar ze moeten er ook weer één bij doen. Zo verandert de inhoud van de cache voortdurend. Vervolgens loggen ze hun bezoek op de speciale cache pagina om hun bezoek kenbaar te maken. Een geocacher is geïnteresseerd in een mooie wandeling in de natuur en natuurlijk in het vinden van de cache. Daarnaast staat de gemiddelde geocacher dicht bij de natuur omdat hij er vele uren in doorbrengt. Nu ben ik dus zo'n geocacher en het valt mij op dat er in de regio Arnhem weliswaar geocaches liggen verstopt maar toch erg spaarzaam vergeleken met andere gebieden in ons land. Nu heeft Arnhem op het gebied van natuurschoon en omgeving heel wat te bieden, ik ben ervan overtuigd dat u dat met mij eens zult zijn. Kortom ik zoek een mooie plaats in Arnhem waar ik in de natuur een mooie cache kan leggen, natuurlijk als ik daar van de Gemeente en eventuele terreinbeheerder toestemming voor krijg. Het formaat van zo'n cache is ca. 15cm (l) x 5 cm ( x 10 cm (h). Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan het park Immerloo, Het gebied tussen de Arnhemse Allee en de Schelmseweg of aan het bos bij de Steenen Tafel. Ik zou het bijzonder fijn vinden als uw afdeling van de Gemeente Arnhem daar zijn gedachten eens over wil laten gaan. Natuurlijk is het de bedoeling dat men (de zoekende geocachers) de plaatselijke regels niet overtreedt, denk aan wandelen op paden, niet verstoren van de rust en bijvoorbeeld het aanlijnen van honden. Daarnaast zou ik ook gaarne bereid zijn de eventuele verstopplek samen met de terreinbeheerder te bepalen, zodat geen schade aan de natuur wordt aangebracht. Ik ben daarbij bijvoorbeeld zelf een tegenstander van graven. Mijns inziens is dit niet alleen voor de hobby geocaching een nieuwe uitdaging (nieuwe cache) maar zal op deze manier ook de stad Arnhem gepromoot worden. Gaarne hoor ik dan ook van u of u zou meewerken aan een cache in één van Arnhems natuurgebieden of parken en zo ja welke. Daarnaast met wie ik dan verder kan communiceren hierover. Met vriendelijke groeten, Als reactie op deze brief heb ik een gesprek gehad met é'n van de Arnhemse terreinbeheerders. Dat gesprek was bijzonder positief en mij trof vooral de medewerkingsbereidheid. Ik kreeg een behoorlijk groot gebied toegewezen waar ik een plek mocht gaan uitzoeken, dat heb ik dan ook inmiddels gedaan. Ik heb nu de gemeente de exacte plek gemaild met de vraag om schriftelijke toestemming, dit had ik zo afgesproken, maar zoals het gesprek afgelopen week verliep verwacht ik geen enkel probleem meer. Kortom binnenkort is ook de eerste Haakcache er, en die zal het licht gaan zien op 26 juni tijdens het poffertjesevent. Ik wil er maar mee zeggen dat een open vizier van beider zijde en een stuk eerlijkheid alleen maar kan leiden tot begrip. En als je geluk hebt dan tref je de juiste persoon die met de juiste argumenten de juiste beslissing neemt, dat geluk had ik dus. Succes Groeten Haak.
TuuronTour Geplaatst 7 juni 2005 Geplaatst 7 juni 2005 De brieven in dit draadje zien er goed uit! Ik heb zelf contact opgenomen met een van de deelgemeenten in Rotterdam, en ben uitgekomen bij een 'Regisseur Buitenruimte'. Zij is nu aan het uitzoeken of ze gewoon toestemming kunnen geven of dat er een vergunning nodig is. Afwachten maar. Ik had me in het begin nog afgevraagd of de noodzaak van een toestemming mede afhing van de lokatie, de manier van verstoppen (in het groen/onder bruggetje) en/of de grootte van de cache (micro of kistje). Maar daarin wordt dus geen onderscheid gemaakt...
TheFamily Geplaatst 7 juni 2005 Geplaatst 7 juni 2005 Het kan dus per gemeente verschillen. Voor onze cache 'Ik ben speciaal' hebben we een mailtje naar gemeente Overbetuwe gestuurd en in no-time kregen we een mailtje terug dat het goed was. Geen geld betalen, geen gezeur. Voor onze cache Heerlijkheid in de kasteeltuin, kregen we ook een positief bericht van de eigenaar en stichting van het Hemmense bos. Ook hier waren geen problemen. De eigenaar, een baron, wil juist dat er zo veel mogelijk mensen naar zijn bos gaan om te wandelen. Ze zijn zelfs van plan om extra hectares bos aan te leggen. Dus je ziet, het kan erg per gemeente of eigenaar schelen.
BigFurryMonster Geplaatst 7 juni 2005 Geplaatst 7 juni 2005 Ik weet zeker dat je niet bedoelt: "...ze zijn zelfs van plan om extra hectares bos aan te leggen ten behoeve van het geocachen..." maar je had me daar toch even beet! De eigenaar, een baron, wil juist dat er zo veel mogelijk mensen naar zijn bos gaan om te wandelen. Ze zijn zelfs van plan om extra hectares bos aan te leggen.
Geopatra Geplaatst 7 juni 2005 Geplaatst 7 juni 2005 Ik vind dat er te negatief wordt gedaan over reacties van gemeenteambtenaren op verzoek tot plaatsing van een cache. Met meerdere gemeenten en met dus meerdere ambtenaren heb ik alleen maar goede revaringen opgedaan. Het enige probleem wil nogal eens zijn om de juiste afdeling en de juiste persoon aan de lijn te krijgen. Meestal kreeg ik na enkele telefoontjes en toesturen van een uitdraai van de route in Ozi en van mijn eigen voorwaarden tot het plaatsen van een cache toestemming- telefonisch. En met een andere gemeente ben ik enkele malen met een ambtenaar op pad geweest. Ook leuk. Kortom, "men" denkt naar mijn mening en ervaring te negatief over de gemeentelijke ambtenarij. Overigens: de enige ambtenaar waar ik problemen mee had was er een van Rijkswaterstaat. Deze wilde me gelijk een officiele vergunning gaan verkopen , als ik er tenminste toestemming voor zou krijgen. Op mijn reactie dat er geen geld bij aan te pas komt reageerde hij niet echt positief. En verdere info over de huidige pachtnemer van het gebied kreeg ik niet. Verder alles ok. Geopatra.
BigFurryMonster Geplaatst 17 juni 2005 Geplaatst 17 juni 2005 Mee eens! Ik heb via-via de naam van de verantwoordelijke "wijkbeheerder" gekregen. Die heb ik even een mailtje gestuurd. Binnen een minuut een mailtje terug met een verzoek om mijn telefoonnummer. Weer een minuut later belt ze met "ik weet nog dat ik 2 jaar geleden toestemming aan iemand heb verleend en dat lijkt me nu ook het beste". Ze gaat nu zelfs kijken of ik op de hoogte gehouden kan worden van onderhoudswerkzaamheden ter plaatse. :-) :-) Ik ga maar eens een geschikte cache-container zoeken. Nog tips? Ik dacht gewoon naar de Blokker te gaan en een goedkope maar waterdichte tupperware-achtige doos te kopen. In elk geval als voorlopige oplossing. Ik vind dat er te negatief wordt gedaan over reacties van gemeenteambtenaren op verzoek tot plaatsing van een cache.
SunOne Geplaatst 17 juni 2005 Geplaatst 17 juni 2005 Ik ga maar eens een geschikte cache-container zoeken. Nog tips?Team prof X heeft prachtige kisten in de aanbieding, waterdicht
Goedweerloper Geplaatst 7 augustus 2005 Geplaatst 7 augustus 2005 Ik wil dit draadje graag even opgraven voor mijn nieuwe fietscache idee. Deze cache zal over openbare wegen en fietspaden lopen (de cache route volgt het fietsroute netwerk); de moeilijkheid van de cache ligt niet in de route. Moet ik dan toch aan de ontelbare gemeenten en beheerders toestemming vragen om mijn route erdoor te laten lopen? Dit zou een onmogelijke opgave zijn en ook nogal vergezocht. Het is namelijk al een bestaande fietsroute! Alleen op de plaatsen waar ik een fotorolletje wil neerleggen met een vraag moet ik natuurlijk wel om toestemming vragen voor zover het niet over een wegberm gaat natuurlijk. Bijvoorbeeld langs een fietspad door het bos of over de hei. Dit zal al bij verschillende beheerders moeten gebeuren en maakt het toch al lastiger dan een standaard cache. Kruimeldief, wat vind jij hiervan als approver?
Jojogirl Geplaatst 7 augustus 2005 Geplaatst 7 augustus 2005 Volgens mij gaat de toestemming altijd om het plaatsen van de daadwerkelijke cache en niet over de route (zolang deze tenminste over openbare paden gaat en je je aan de geldende regels voor het gebied kan houden bij het uitvoeren van de opdrachten/puzzels voor een cache).
Aanbevolen berichten