Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Een quote uit de richtlijnen voor het plaatsen van caches:

"Door een cacheformulier in te vullen, verzeker je ons dat je voldoende toestemming hebt om je cache te verstoppen op de aangegeven locatie."

Wat voldoende toestemming voor een privé terrein of een beheerd gebied is, is me volstrekt duidelijk: een brief van de eigenaar/beheerder. Voor alle duidelijkheid: dat vind ik een goede zaak en ik zorg daar ook voor.

Maar stel dat ik een cache wil plaatsen in de berm van een onverharde landweg. Deze is afgesloten voor alle verkeer behalve wandelaars en fietsers. Links en rechts van de weg weilanden, akkers en boomgaarden. Mooi stil en landelijk weggetje, en nix gevaarlijk, aanslaggevoelig, spoorwegbelegd of kwetsbaar terrein.

Alleen: moet ik toestemming vragen? Wat is "voldoende" in deze?

Ik stel deze vraag omdat toestemming (op papier) krijgen een lastige zaak kan worden.

Ik zal namelijk bij de gemeente moeten zijn. En die zal “nee” verkopen (met 99,9% zekerheid). Niet omdat ze tegen geocachen zijn, integendeel, maar omdat ze niet weten hoe “ja” te zeggen. Ga maar na: Wie geeft de toestemming? Hoofd Milieuzaken? Hoofd Beheer buitengebieden? Een willekeurige ambtenaar? Hoe? Met een vergunning? Of een brief? Namens wie of wat? En waar en hoe wordt dat allemaal geadministreerd?

Iemand goede raad? Ervaringen? Tips?

GreetZ,

Micky

Geplaatst
Ik stel deze vraag omdat toestemming (op papier) krijgen een lastige zaak kan worden.

Ik zal namelijk bij de gemeente moeten zijn. En die zal “nee” verkopen (met 99,9% zekerheid). Niet omdat ze tegen geocachen zijn, integendeel, maar omdat ze niet weten hoe “ja” te zeggen. Ga maar na: Wie geeft de toestemming? Hoofd Milieuzaken? Hoofd Beheer buitengebieden? Een willekeurige ambtenaar? Hoe? Met een vergunning? Of een brief? Namens wie of wat? En waar en hoe wordt dat allemaal geadministreerd?

Je geeft eigenlijk al antwoord. Deze grondeigenaar gaat volgens jou geen toestemmng geven. Volgens de regels van .com is geen toestemming van de landeigenaar, geen toestemming van de approvers.

Conclusie, deze cacheplek kun je dan vergeten.

Je moet maar zo rekenen, een willekeurige ambtenaar die de papieren officieel wil ondertekenen en de gementestempel wil plaatsen en de daarbijbehorende leges accepteert cq inkasseert. is voldoende als bewijs van toestemming.

Ze zijn er die nooit toestemming krijgen, ze zijn er die toestemming krijgen na het betalen van x bedrag aan leges en ze zijn er die geen toestemming krijgen en toch een rekening moeten betalen voor het geleverde onderzoek of werk of wat dan ook, in ieder geval betalen voor niets.

En.... je kan jaar na jaar moeten wachten op antwoord.

livetext1.gif

Kruimeldief :crybaby:Het dunste boek ter wereld: "100 jaar ambtenarenhumor"

Geplaatst

Het is weliswaar een ongewenst neven-effect van de regels van de .com, maar je kunt het beste besluiten om je cache te plaatsen in een gebied waar .nl voor .com afspraken mee heeft gemaakt, zoals StaatsBosbeheer en Natuurmonumenten.

In de gebieden van die organisaties heb je de grootste kans op toestemming, en de minste kans op administratieve/financiële/bureaucratische rompslomp.

Geplaatst

Gewoon je cache maken en ter approval indienen. Indien nodig kunnen de approvers je in jouw specifieke geval adviseren.

Grtz,

M.

Geplaatst

Gewoon je cache maken en ter approval indienen. Indien nodig kunnen de approvers je in jouw specifieke geval adviseren.

Grtz,

M.

Inderdaad, dat is het beste. 1000-den caches liggen op openbaar terrein.

Daarnaast bestaat er niet zoiets als gemeente-eigendom, tenzij het land is gekocht door de gemeente om er iets mee te doen.

Dan nog is het eigendom van de bewoners van die gemeente, want het wordt tenslotte allemaal betaald door de bewoners.

De gemeente is niet meer dan een toezichthoudend orgaan om te kijken of alles netjes gaat, en niet iedereen z'n afgewerkte olie in de berm gaat dumpen.

Als je je netjes aan de natuurregels houdt, en niets vernield zal je cache gewoon goedgekeurd worden. :rolleyes:

Geplaatst
Daarnaast bestaat er niet zoiets als gemeente-eigendom, tenzij het land is gekocht door de gemeente om er iets mee te doen.

Dan nog is het eigendom van de bewoners van die gemeente, want het wordt tenslotte allemaal betaald door de bewoners.

Meen je dit echt? Gemeentegrond is jouw grond omdat je in de gemeente woont?

Nuh, In Nederland is ieder centimeter grond van iemand. Zolang jij niet de akte van eigendom hebt, is het in ieder geval niet van jou :dribble:

livetext1.gif

Kruimeldief :rolleyes:'s Nachts is het kouder dan buiten!

Geplaatst

Als Geocacher en gemeenteambtenaar kan ik jullie melden dat inderdaad elk stukje grond wel van iemand is. Dat is allemaal formeel door het kadaster geregistreerd.

Dat wat meestal het "openbaar gebied" wordt genoemd is formeel van de Domeinen (rijksgrond), een Provincie (bijvoorbeeld bermen langs provinciale wegen), een waterschap (dijken en allerlei strookjes grond langs het water, maar die zijn soms ook van een gemeente of particulier), of een gemeente. Daarnaast zijn er stukken grond in eigendom bij recreatieschappen, nutsbedrijven en wat nog meer aan semi-openbare instellingen in Nederland bestaat.

Dit lijkt allemaal heel verwarrend, maar lost zich meestal makkelijk door even bij de gemeente langs te gaan en navraag te doen bij de afdeling Grondgebied, Ruimtelijke ordening enz. (de benaming van de afdeling kan per gemeente verschillen).

Geplaatst
Als Geocacher en gemeenteambtenaar kan ik jullie melden dat inderdaad elk stukje grond wel van iemand is. Dat is allemaal formeel door het kadaster geregistreerd.

Dat wat meestal het "openbaar gebied" wordt genoemd is formeel van de Domeinen (rijksgrond), een Provincie (bijvoorbeeld bermen langs provinciale wegen), een waterschap (dijken en allerlei strookjes grond langs het water, maar die zijn soms ook van een gemeente of particulier), of een gemeente. Daarnaast zijn er stukken grond in eigendom bij recreatieschappen, nutsbedrijven en wat nog meer aan semi-openbare instellingen in Nederland bestaat.

Dit lijkt allemaal heel verwarrend, maar lost zich meestal makkelijk door even bij de gemeente langs te gaan en navraag te doen bij de afdeling Grondgebied, Ruimtelijke ordening enz. (de benaming van de afdeling kan per gemeente verschillen).

En dit is dus nuttige informatie. Helaas is het een bevestiging van wat ik al zei. Toch is het mooi te lezen dat er Gemeenteambtenaren zijn die er nog iets bij kunnen doen naast al dat gemeenteambtenaargedoe :eek:

Trouwens, heb je nu ook in diverse gemeentes wat kennissen (collega's) zitten die ons verder kunnen helpen? Het is zo jammer dat het beleid per gemeente zo verschillend is. Ook "de" ambtenaar is per gemeente zo verschillend.

Heb je nog wat tips en tricks? Bij voorbaat dank.

GRTZ

Kruimel, die, en als burger en als ambtenaar (BiZa), altijd moelijkheden heeft gehad met gemeenteambtenaren.

Geplaatst

GreetZ,

Micky

Hier in Assen wordt de cache (op gemeentegrond) als een "aktiviteit" gezien.

Op aktiviteiten komen mensen af.

De aktiviteit ligt op terrein, geschikt voor extensieve recreatie (dus af en toe een wandelaar is geen probleem).

Als de aktiviteit tot klachten leidt, wordt de vergunning ingetrokken.

Mijn vergunning (afgegeven door "Dienst Werk") is een jaar geldig.

Misschien kun je dus bij je gemeente aankloppen om een "aktiviteit" te ontplooien. DAT zou moeten werken.

Geplaatst

Ik denk dat veel gemeenten niet bekend zijn met geocaching. Zal waarschijnlijk niks in de APV staan over zoiets. Zou onder "evenement" kunnen vallen. Heeft volgens mij alleen zin als het niet echt de grond is van de gemeente. Als het een stukje grond is van een boer of een kinderboerderij bijvoorbeeld kan dat ook bij de gemeente (kadaster) navragen wie de eigenaar is. Je kan ook online via kadaster gegevens opvragen. Alleen wat lastiger als het stukje grond niet echt een adres heeft en als je geen kadastraalnummer hebt, kost ook aardig wat geld. Even kijken op de kaarten bij de gemeente is dan goedkoper.

Ik ken wel wat mensen hier bij de gemeente, dus misschien is dat in mijn voordeel als ik besluit om op gemeentegrond iets te plaatsen? Ik werk ook nog eens bij een andere gemeente... daar zou het helemaal moeten lukken! :ph34r:

Ik denk als je een ongeveer aan kan geven hoeveel bezoekers er komen en dat het in principe gaat om gewone wandelaars die toevallig iets moeten zoeken in de grond en daarmee rekening wordt gehouden met de omgeving je al een heel eind kan komen?

Ik ben bezig met mijn eerste cache. Ligt op een openbaar toegankelijk terrein, met een duidelijke eigenaar. Twee weken terug een uitgebreide brief gestuurd met uitleg over geocaching met het concept van mijn cache.

Ik heb een hele positieve reactie gehad en ben uitgenodigd om het a.s. maandag langs te komen om te laten zien hoe het allemaal werkt. Er zijn 3 heren die er over beslissen... dus ik gooi mijn vrouwelijk charme in de strijd ;) Ik begreep dat diegene die uiteindelijk de beslissing heeft er heel positief tegenover stond. Ik heb ook gezegd dat zij kunnen aangeven waar ik de cache zou kunnen begraven. Ik ben benieuwd!

Ik hoop dus over een paar weken mijn eerste cache te kunnen plaatsen.

Geplaatst

Je hebt grotendeels gelijk hoor. Je moet vanuit de regels nu eenmaal toestemming hebben van de landeigenaar.

Dan moeten we natuurlijk ook bij de landeigenaar zijn. Dus bij een particulier, als een boer, moet je toestemming van die particulier (boer) hebben.

Voor het kunnen aangeven hoeveel bezoekers er nu daadwerkelijk komen, geven de meeste aanvragers vaak het aantal bezoekers aan die volgens de statistieken het meeste bezocht wordt in Nederland. Dat is dan de maximnale kans op bezoekers.

Je mag dan uitgaan van zo'n 200 bezoeken per jaar. Als dan een gemiddeld team uit 2 a 3 personen bestaat, kun je zeggen dat er 400 to 600 mensen per jaar komen. Delen door 52 en je weet wat er gemiddeld komt.

GRTZ

Kruimeldief

• 5 months later...
Geplaatst

Ik brei even verder op een bestaand draadje. Ik hoop dat ik hiermee juist handel :thumbup:

Ik ben druk bezig met het plaatsen van onze eerste cache.

Een van de aandachtspunten is uiteraard het verkrijgen van toestemming van de eigenaar (Goois Natuurreservaat)

Ik wil graag een papier opstellen waarop zij hun toestemming verlenen tot het plaatsen van de cache. Ik kan me voorstellen dat er iets meer op staat dan :

"Bij deze verlenen wij toestemming."

In klad heb ik het volgende opgesteld :

--------------------------------------------------------------------------------

Bij deze verleent ..... aan ...... toestemming tot het plaatsen van een ‘cache’ op het terrein Zuiderheide.

E.e.a. ten behoeve van het fenomeen "Geocaching" zoals omschreven op de website www.geocaching.nl.

De voorwaarden waaraan de route en de plaatsing moeten voldoen zijn :

-De route volgt de bestaande wegen en paden.

-Het kistje wordt geplaatst maximaal 20 meter vanaf een bestaand pad.

-Om het kistje te vinden, hoeft er niet gegraven te worden.

Datum………………..

Stempel/handtekening ………………….

-------------------------------------------------------------------------------

Of bestaat er wellicht een standaardformulier ?

(In dat geval heb ik niet goed gekeken op het forum en in de handleiding, sorry)

Heeft iemand aanvullingen/commentaar/tips ?

Geplaatst (bewerkt)
Of bestaat er wellicht een standaardformulier ?

(In dat geval heb ik niet goed gekeken op het forum en in de handleiding, sorry)

Heeft iemand aanvullingen/commentaar/tips ?

Ik denk niet dat er zoiets bestaat als een standaardformulier, omdat elke natuur-organisatie feitelijk zijn/haar eigen regels bepaalt.

Maar het door jou opgestelde epistel is in elk geval een goede opstap om tot goede afspraken te komen.

Bij het leggen van contacten met natuurorganisaties kun je verschillende wegen bewandelen, waarbij ikzelf goede ervaringen heb met het direct contact leggen met de lokale boswachter.

Eventueel kun je zijn/haar adres, telefoonnummer en evt. e-mailadres opvragen bij het hoofdkantoor van de organisatie.

Mijn ervaring is ook dat het vaak helpt om bij een eerste contact alvast een redelijk uitgewerkt plan op tafel te kunnen leggen. Maar maak ook duidelijk dat dat je in alle gevallen bereid ben je plannen aan passen aan de wensen van de betreffende beheerder.

Succes ermee!

bewerkt door Peetee
  • 3 weeks later...
Geplaatst (bewerkt)

Ik heb dezelfde uitdaging als de starter van dit topic. Ik wil in een openbaar park een cache plaatsen.

a) hoe vind ik gemakkelijk uit wie de eigenaar is van het terrein?

B) hoe vind ik diegene die mij toestemming zou kunnen geven?

c) bestaat er een semi-formele uitleg van wat geocaching is (zodat ambtenaren het kunnen begrijpen en kunnen omzetten in een positieve beslissing)?

d) bestaat er een contact-lijst met gemeenten? ik ben natuurlijk niet de eerste in mijn gemeente die een cache wil plaatsen.

groet,

BFM

bewerkt door BigFurryMonster
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...