Spring naar bijdragen

WAAS/EGNOS: Wel of niet inschakelen?


Gast Justus

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Dit vond ik ook nog:

 

Q. When will the WAAS system be available in Europe?

 

A. WAAS is currently being implemented in the United States. The U.S. is heavily involved with several countries in international agreements to share and potentially implement WAAS. Internationally, many countries are working with the International Civil Aviation Organization (ICAO) to standardize satellite-based augmentation systems (SBAS) globally. It is not clear at this time which SBAS system will be used in Europe. You can visit the European Space Agency website or contact your Civil Aviation Authority for further details.

 

En hier een bericht van 3 nov 2004 van Esa home

Dus dit jaar nog!!!!! :no:

 

En nog wat nieuws of ouds over Galileo

bewerkt door schatzoeker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

B) Als je WAAS ontvangt, ben je binnen Nederland een geluksvogel ;)

 

Zelf heb ik, op mijn Vista, nog nooit een WAAS lock gehad :no:

Dat valt wel mee hoor. Zoals ik al eerder schreef, het scheelt maar weinig. Het scheelt maar een paar meter meer nauwkeuringheid, en dan ook alleen nog maar op zee of in de lucht.

 

En wat het zo nu en dan kunnen zien dat WAAS ingschakeld is hebben de meeste van ons toch al zo nu en dan meegemaakt.

Tijdens het cachen, als je de scherm op het pijltje hebt staan, kun je het natuurlijk ook niet zien.

 

En EGNOS zou dus officieel in juni van dit jaar van start zijn gegaan, wat niet gebeurd is.

 

En nogmaals, ook al zou WAAS of EGNOS continu aan staan, een geluksvogel zou je alleen zijn als je op zee zit of in de lucht.

 

Op het land kun je het beter uitschakelen omdat je dan eerder een slechtere ontvangst hebt.

 

livetext1.gif

 

Kruimeldief ;)"Mij is poging tot doodslag ten laste gelegd; ik schijn in een niet verjaard verleden een paar meisjes aan de haak te hebben geslagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het is inderdaad nog steeds onduidelijk wanneer Egnos nu eindelijk operationeel zal zijn; voorlopig is het nog steeds in testfase; voorzover nu bekend zal het in het eerste kwartaal 2005 operationeel worden.

 

Ik zal proberen antwoord te geven op een aantal vragen hierboven:

- WAAS is in essentie hetzelfde als Egnos; Egnos is Europees; WAAS is al enige tijd operationeel

- Egnos zal leiden tot een hogere nauwkeurigheid; afhankelijk van ontvangstcondities tot wel 0,5 meter!

- Egnos heeft echter ook nadelen: het locken op de satelieten kan langer duren en het stroomvebruik zal hoger zijn.

- voor de meeste gps-toepassingen is Egnos niet heel erg interessant: de huidige nauwkeurigheid is ruim voldoende. Juist voor geocaching kan het echter erg aantrekkelijk blijken

- vrijwel alle moderne GPS-ontvangers zijn WAAS/Egnos voorbereid. Zo ook bijna alle modellen van Garmin (de etrex euro bijvoorbeeld niet, de legend wel).

- in de huidige fase kan het voorkomen dat Egnos testsignalen uitzendt die goede werking van de GPS verstoort. Soms is zelfs een hard-reset nodig. Vandaar dat wij adviseren om WAAS/Egnos in Europa voorlopig NIET in te schakelen.

 

Groeten uit Notter,

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- in de huidige fase kan het voorkomen dat Egnos testsignalen uitzendt die goede werking van de GPS verstoort. Soms is zelfs een hard-reset nodig. Vandaar dat wij adviseren om WAAS/Egnos in Europa voorlopig NIET in te schakelen.

 

Groeten uit Notter,

Hans

 

Dag Hans,

 

Hartelijke dank voor de update. Wat weet je van mijn bewering dat WAAS/EGNOS, dat deze beter geschikt is voor het vrije horizongebeuren. Dus voor scheepvaart en luchtvaart.

Op land is de werking van WAAS/EGNOS altijd af te raden, ook als het goed zou werken.

Dit heb ik van "WAAS/EGNOS" site geplukt waar ik nu even niet de juiste link van kan vinden.

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog nooit waas ontvangst op mijn Legend gehad, een team genoot van mij wel. Hebben wij een proefje genomen. Op zoek naar een cache, hij waas aan, ik waas uit. Op een gegeven moment onder bomen ik alle ontvangst kwijt hij niet. Lijkt erop dat als je waas aan hebt hij aannames maakt waar je bent. Nog enkele meters tot de cache, had hij een vertraging van het aantal meters naar de cache. :offtopic:

bewerkt door Tornado Stiens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

met[/b] of tegen hem aan het cachen?

Ik denk dat bij JanDeBehanger en Carlos het net zo gaat als bij ieder team dat met meerdere GPS ontvangers loept. De hele toute gezellig keuvelen en als de GPS aan gaat geven dat je nog een paar meter verwijderd bent, gaat ieder voor zich en dus tegen elkaar.

Je wilt de cache eigenlijk toch zelf vinden?.

Andere optie is het meehobbelen, dan kun je beter een halsband omdoen en zo nu en dan waf zeggen.

 

GRTZ

 

Kruimeldier

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

met[/b] of tegen hem aan het cachen?

Ik denk dat bij JanDeBehanger en Carlos het net zo gaat als bij ieder team dat met meerdere GPS ontvangers loept. De hele toute gezellig keuvelen en als de GPS aan gaat geven dat je nog een paar meter verwijderd bent, gaat ieder voor zich en dus tegen elkaar.

Je wilt de cache eigenlijk toch zelf vinden?.

Andere optie is het meehobbelen, dan kun je beter een halsband omdoen en zo nu en dan waf zeggen.

Kruimeldief heeft het begrepen.

Als je beide met een gps loopt en je bent vlak bij de cache dan kijk je op de gps en kijkt waar de cache ligt.

Dan ga je toch niet opletten waar die ander met z'n gps heen loopt.

Met mijn dochter is het een ander verhaal, soms heb ik de cache al gezien, maar dan wacht ik rustig af totdat zij de doos vindt.

Maar met een volwassene. :oops:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je WAAS ontvangt, ben je binnen Nederland een geluksvogel

Toen ik net mijn venture kocht ( 2 jaar geleden ) had ik regelmatig WAAS verbinding, met gevoeligheid van 3 meter

Laatste tijd is het veel minder geworden.

Na mijn update van firmware van de officiele garmin site is het WAAS effect practisch verdwenen. ;)

Als ik de optie WAAS disable merk ik totaal geen verschil in gevoeligheid van de GPS.

Het lijkt er wel op dat ik de nieuwe firmware eigenlijk niet had moeten gebruiken :D ...maar ja....nu is hij wel nederlands talig. :oops:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog een even zitten googelen op WAAS en vond op de site van rijkswaterstaat het volgende:

Huidige status:

Het systeem bevindt zich momenteel in de testfase. Op zeer beperkte schaal is het toegelaten voor gebruik.

Ontwikkelingen:

Door de recente ontwikkelingen rond GPS, stopzetten van S(elective) A(vailability), kan de rol van WAAS veranderen. Met name de functie voor het verhogen van de nauwkeurigheid. Het programma wordt geplaagd door een aantal mislukte trials, onverwachte kosten verhogingen en achterstanden op het implementatie schema.

Geen wonder dat we met z'n allen nagenoeg geen WAAS connectie kunnen krijgen :blush:. Het blijft echter nog wel een tijdje onduidelijk wanneer WAAS dan uiteindelijk operationeel zal worden. Wil je er toch gebruik van maken, dan zal je in de USA wat caches moeten gaan zoeken ;).

 

Aan de andere kant heb je nou niet direct WAAS nodig om een cache te vinden. Als je gewoon even de tijd neemt om eens rond te kijken of te zoeken, dan vind je hem heus wel hoor :blush:. Mijn ervaring is dat de locatie aangegeven op de GPS na een paar minuten nauwkeuriger wordt ;).

 

 

Kijk maar eens op de site van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat

bewerkt door mr.Bean
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaring, sinds drie dagen, is dat WAAS wel degelijk werkt als er goede weercondities zijn.

Afgelopen zondag tijdens een strakblauwe lucht had ik zelfs contact (niet ik maar de Magellan natuurlijk) met 2 WAAS satelieten. Resultaat EPE 3 mtr.

Maandag morgen en vanmorgen wederom 1 WAAS sateliet.

's Middags echter geen een te bekennen.

 

De praktijk moet nu echter uitwijzen of ik er daadwerkelijk ook wat aan heb.

 

 

Een goed stel ogen is meer waard dan 100xWAAS. Of je moet een waas voor de ogen hebben natuurlijk. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaring, sinds drie dagen, is dat WAAS wel degelijk werkt als er goede weercondities zijn.

Afgelopen zondag  tijdens een strakblauwe lucht had ik zelfs contact (niet ik maar de Magellan natuurlijk) met 2 WAAS satelieten. Resultaat EPE 3 mtr.

Maandag morgen en vanmorgen wederom 1 WAAS sateliet.

's Middags echter geen een te bekennen.

 

De praktijk moet nu echter uitwijzen of ik er daadwerkelijk ook wat aan heb.

 

 

Een goed stel ogen is meer waard dan 100xWAAS. Of je moet een waas voor de ogen hebben natuurlijk.  :blush:

 

En als de plaatser van de cache niet werkte met WAAS of Egnos en niet de moeite (rust) heeft genomen om de plaats nauwkeurig te bepalen, heb je er dus voor het geocachen al helemaal geen bal aan. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaring, sinds drie dagen, is dat WAAS wel degelijk werkt als er goede weercondities zijn.

Afgelopen zondag  tijdens een strakblauwe lucht had ik zelfs contact (niet ik maar de Magellan natuurlijk) met 2 WAAS satelieten. Resultaat EPE 3 mtr.

Maandag morgen en vanmorgen wederom 1 WAAS sateliet.

's Middags echter geen een te bekennen.

 

De praktijk moet nu echter uitwijzen of ik er daadwerkelijk ook wat aan heb.

 

 

Een goed stel ogen is meer waard dan 100xWAAS. Of je moet een waas voor de ogen hebben natuurlijk.  :blush:

 

Hmmm, Afgelopen zondag had ik onderweg ook een EPE van 3 meter. Maar bij mijn Meridian Gold heb ik WAAS gedisabled. Ik hou het op het weer en het aantal satellieten wat zichtbaar was. In de ochtend had ik een paar keer 9 a 10 sat's met vol signaal.

 

Soms heb ik de indruk dat er tussen 12 uur en 4 uur 's middags minder sat's zijn of dat er minder signaal is. Maar dat zal wel een subjectieve indruk zijn.

bewerkt door De Wolvjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...