Spring naar bijdragen

WAAS/EGNOS: Wel of niet inschakelen?


Gast Justus

Aanbevolen berichten

[...]

Soms heb ik de indruk dat er tussen 12 uur en 4 uur 's middags minder sat's zijn of dat er minder signaal is.  Maar dat zal wel een subjectieve indruk zijn.

Je kan je subjectieve indruk toetsen aan de werkelijkheid. Zie maar het draadje Waar zullen de gps satellieten zijn? - Gunstige meetmomenten bepalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

En als de plaatser van de cache niet werkte met WAAS of Egnos en niet de moeite (rust) heeft genomen om de plaats nauwkeurig te bepalen, heb je er dus voor het geocachen al helemaal geen bal aan. :blush:

 

Ben ik volledig met je eens. Wij hebben voor onze multi's de tijd genomen.

Kortgezegd: op drie verschillende dagen en tijdstippen de punten inmeten.

Op ieder punt 12 metingen verricht en van dat totaal van 36! metingen per WP het gemiddelde genomen. Daarna met nog wat hulp van een kabouter het uiteindelijke

WP bepaald.

De reacties zijn dan over het algemeen ook dat " de punten exact kloppen ".

Dit alles dus zonder EGNOS/WAAS.

 

Ik zie dit systeem ook meer als een luxe die er gewoon bijzit.

 

Van een auto met electrisch bedienbare ramen en centrale portiervergrendeling ga je ook niet beter rijden, maar leuk is het wel.

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan het ook anders doen.

Je neemt je laptop mee waaraan je je GPS koppeld. De GPS leg je dan vervolgens een kwartier lang op de plek waarvan je de coordinaten wilt bepalen en met behulp van VisualGPSXP laat je de waypoints automatisch uitmiddelen.

 

Op deze deze site, onder het kopje "nauwkeurig meten" staat een goede beschrijving.

bewerkt door mr.Bean
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik ben me aan het orienteren op een GPS en kwam in de folder van demmenie sport een lijstje tegen met GPS-en en hun functionaliteit. Hier stond o.a. in dat bijv. de Etrex serie van Garmin wel WAAS maar geen EGNOS ontvangst heeft. Hun ForeTrex en ForeRunner zouden dit weer wel hebben. En ook de GPS-en van Magellan die in deze folder staan wel EGNOS en WAAS.

 

Zit er dan dus toch een verschil tussen WAAS en EGNOS signaal, of is het gewoon onzin en kan een GPS die WAAS kan gebruiken ook sowieso gebruik maken van EGNOS?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben me aan het orienteren op een GPS en kwam in de folder van demmenie sport een lijstje tegen met GPS-en en hun functionaliteit.

 

1. Hier stond o.a. in dat bijv. de Etrex serie van Garmin wel WAAS maar geen EGNOS ontvangst heeft. Hun ForeTrex en ForeRunner zouden dit weer wel hebben. En ook de GPS-en van Magellan die in deze folder staan wel EGNOS en WAAS.

 

2. Zit er dan dus toch een verschil tussen WAAS en EGNOS signaal, of is het gewoon onzin en kan een GPS die WAAS kan gebruiken ook sowieso gebruik maken van EGNOS?

 

1. Klopt niet. De Etrex Euro, Camo en Summit zijn niet WAAS-compatibel, de rest in de serie wel.

2. Nee. Apparaten zijn WAAS/EGNOS-compatibel, of niet.

 

Echter:

Vanaf januari 2005 is in de USA de nieuwe GPS60 leverbaar, het nieuwe basismodel in de GPS60 serie. Wanneer dit model in Nederland uit gaat komen is nu nog niet bekend.

Dit apparaat beschikt over een Quad Helix antenne, die sowieso zorgt voor een een betere ontvangst van het gps-signaal. Bovendien is dit apparaat WAAS-compatible, in tegenstelling tot de huidige Etrex Euro/Summit/Camo.

 

Overigens:

Van WAAS/EGNOS kan in Nederland nog weinig gebruik worden gemaakt. Zelfs zo weinig, dat het in Nederland beter is om de functie maar uit te schakelen.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...